A kezdő relaxáció után meghallgattuk a témához javasolt dalt és erről indítottam beszélgetést. A megbocsátásról beszéltünk és, hogy ki hogyan bocsát meg a másiknak. A négy varázsszót mondogattuk és mindenki mondhatott egy mondatot is a mellette állónak a négy varázsszóból választva indoklással: sajnálom, hogy…, szeretlek, mert… Jó érzéssel töltött el, hogy tényleg mind a négy megjelent a körben. Az interaktív játék nagyon tetszett mindenkinek a ho’oponopono szó jelentését is mindenki tudta már a foglalkozás végére.
Megbocsátás
A csoport osztályfőnöki óra keretén belül összegyűjtötte sérelmeiket és közösen próbáltak a problémákra megoldásokat keresni, javasolni. A rajzos tevékenység segített az érzelmek feldolgozásában. Minden tanuló megkönnyebbült szívvel fejezte be az órát.
Tanulóinkkal a megbocsátás hónapjában egy konfliktus kapcsán vettünk részt a boldogságórám. Az adott szituációban közösen feltártuk a problémát, melyre kerestük a lehetséges megoldásokat. A mindenki számára legkedvezőbb eljárás megtalálása után arról beszélgettünk, hogy miképpen kerülhetjük el, előzhetjük meg ezeket a kellemetlen helyzeteket. A gyerekek meséltek korábbi konfliktusairól, elmesélték, hogy hogyan békültek ki társaikkal, mi segített nekik a megbocsátásban. A boldogságórán során egy bizalmas légkör alakult ki, mély, őszinte beszélgetést tudtunk lefolytatni tanulóinkkal, célja a közösségépítés volt.
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük. Malomkörzés álló helyzetben mindkét kar magastartásban, váltott karkörzés lassan, majd fokozatosan gyorsulva.
A téma feldolgozása mesével történt: Tündéri bocsánat
A mese meghallgatása után a kézikönyv 176. oldalán található kérdések segítségével beszéltük meg a mese mondanivalóját.
Ti mit tennétek, ha lenne egy varázspálcátok? Van-e akitől bocsánatot szeretnél kérni? Mikor köszönünk meg dolgokat? Kinek adnád a piros szívet a csoportban?
Varázsszavak: közös játék a csopkrtban.
Egy gyermek mond egy varázsszót például sajnálom, majd megnevezi egy társát és mond a szóval egy mondatot. Sajnálom, hogy nem adtam oda a kisautót reggel. Majd az a gyerek lesz a következő aki szintén mond egy varázsszót üzenetet küld ezzel a szóval. Mindenki szépen sorrakerült.
Majd lezárásként pedig elkészítettük vegyes technika felhasználásával (színezés, vágás, ragasztás) csodaszép varázskertünket. A közös alkotás összekovácsolta a csoportot.
A hónap dalával kezdtük a témát a: Megbocsátás – Ho’oponopono –című dallal. A dal mondanivalója, ráhangolóan hatott a hónap témája. Ezután egy keresztrejvényfejtés következett, amin a megfejtés a megbocsátás volt. Sokat beszélgettünk, hogy ki milyen helyzetbe került már, amikor valakitől bocsánatot kért. Arról is szó volt , hogyan kérünk bocsánatot. Szituációs játékkal játszottunk. Végül készítettünk egy önarcképet, hogy, ahol az első képen a megsértett arcunkat ábrázoltuk, a másikon pedig, amin már megbocsátottunk. Nagyon élvezték ezt a feladatot.
A hónap dalával kezdtük a témát a: Megbocsátás – Ho’oponopono –című dallal. A dal mondanivalója, ráhangolóan hatott a hónap témája. Ezután egy keresztrejvényfejtés következett, amin a megfejtés a megbocsátás volt. Sokat beszélgettünk, hogy ki milyen helyzetbe került már, amikor valakitől bocsánatot kért. Arról is szó volt , hogyan kérünk bocsánatot. Szituációs játékkal játszottunk. Végül készítettünk egy önarcképet, hogy, ahol az első képen a megsértett arcunkat ábrázoltuk, a másikon pedig, amin már megbocsátottunk. Nagyon élvezték ezt a feladatot.
A hónap dalával kezdtük a témát a: Megbocsátás – Ho’oponopono –című dallal. A dal mondanivalója, ráhangolóan hatott a hónap témája. Ezután egy keresztrejvényfejtés következett, amin a megfejtés a megbocsátás volt. Sokat beszélgettünk, hogy ki milyen helyzetbe került már, amikor valakitől bocsánatot kért. Arról is szó volt , hogyan kérünk bocsánatot. Szituációs játékkal játszottunk. Végül készítettünk egy önarcképet, hogy, ahol az első képen a megsértett arcunkat ábrázoltuk, a másikon pedig, amin már megbocsátottunk. Nagyon élvezték ezt a feladatot.
Megbeszéltük a gyerekekkel a bocsànat szó jelentèsét. Meghallgattuk relaxàciós zene ként bagdi bella ho’oponopon cimu dalát. Eljátszottuk a tavaszi szèlt. Ès bocsànat àllatot rajzoltunk.
Napi szinten vannak olyan élethelyzetek, melyekben elhangzik az a mondat: „Most haragszom rád!”. Vajon miért is? – szoktam én ilyenkor kérdezni. Majd leülünk, és megbeszéljük, hogy mi is történt, abban az adott pillanatban. Fontos része az is, hogy a végén egymástól elnézést kérjünk, és megöleljük.
Március hónapban sok hasonló szituációnak lehettünk szem-, és fültanúi. Játékszituációban mindez úgy zajlik, hogy sok esetben önállóan, óvodapedagógus beavatkozását nem igényelve történik meg a megbeszélés, ölelés, utána pedig folytatódik is tovább a játék. Illetve elindulhat egyfajta kibeszélése is a dolognak játék közben a játék menetét nem megszakítva.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A testi-lelki és szellemi harmóniára való törekvés egyik fontos pillére a megbocsátás képessége. A hétköznapok során a gyermekek között többször előfordul, hogy megsértik, megbántják egymást. Sajnos a játék közben, vitás helyzetekben úgy gondolják, hogy egy-egy bántó szóval felülkerekedhetnek a társaikon. A boldogságóra remek lehetőséget adott arra, hogy beszélgessünk a konfliktusok megoldásáról, a bocsánatkérésről, a megbocsátásról. A gyermekek saját emlékeiket, történeteiket mesélték el, fogalmazták meg érzéseiket, majd közösen megbeszéltük a megoldási lehetőségeket. A mesehallgatás segítette a gyerekeket az érzéseik megfogalmazásában.
Az órán bocsánatkérő kártyákat készítettünk, melynek segítségével könnyebb volt a pozitív ráhangolódás, a harag elengedése.