Mennyire igaz rád?- kérdőívet töltöttünk ki, amelyben 1-5-ig skálán értékeltük az állításokat.
Figyelem a környezetem visszajelzéseit. /Elfogadom a környezetem visszajelzéseit. /Tudatosan hasznosítom a visszajelzéseket./Elengedem a múlt korlátozó hiedelmeit./Sokáig hordozom a sérelmeim./Azon vagyok, hogy túllépjek a múlt sérelmein./Nyitott vagyok az új lehetőségekre./Belső fejlődésemen munkálkodom./A szituációkat az élet lehetőségeként fogadom./A szeretet gyógyít engem./ A szeretet gyógyítja az emberi kapcsoltokat.
A kérdőív arra hívta fel a figyelmet, hogy a gyerekeknek kicsit jobban figyelembe kellene venni a környezet visszajelzéseit és nem csak saját szempontjaik szerint kellene viselkedniük.
Ha tudatosan dolgoznának a sérelmeiken való túllépésen is és több szeretettel fordulnának mások felé, saját életüket is könnyebbé tennék.
A következő általam készített feladatban a rosszat jóra fordítottuk, a mondatok helyes befejezésével a gondolkodásunk áthangolása volt a cél, így konkrétan érzékelhetővé tettem, milyen viselkedési mód lenne ideális az emberi kapcsolatokban.
Ki nem állhatom, bármit tesz!- Mindenkinek vannak…………………………………….…………
Teljesen ostobán cselekszik.-Biztosan van oka ………………………………………………………….
A saját érdekeim számítanak csak.- Keresünk megoldást………………………………………………
Én kerüljek ki győztesen a vitából!- A békesség kedvéért ……………………………………………….
Többet sem beszélek vele.-A kapu ……………………………………………………………………………..
Édes a bosszú.- Nem süllyedhetek …………………………………………………………………………………
Felkapom a vizet.-Jobb, ha hagyok ………………………………………………………………………………….
Pozitív kapcsolat tesztet végeztünk az osztályunkra szabva (forrás: Boldogságóra) Válassz gondolatban egy barátot, ismerőst, családtagot! Vajon mennyire pozitív a kapcsolatotok? Pipáld a kapcsolatotokra jellemzőket! PPT bemutatóban megbocsátás kártyákat vetítettem ki a gyerekeknek, voltak viccesek és angol nyelvűek is. Végül egy békegalambot rajzoltunk és mellé a megbékélés kifejezéseit ragasztottuk és szóban kiegészítettük saját szókincsünkkel is.
Wass Albert idézettel zártuk le a foglalkozást:
„Nem haragszom soha az emberekre, ha másképpen vallják a dolgokat, mint én, mert tudom, hogy az ő igazságuk is éppen olyan igazság a maguk szempontjából, akár az enyém. (…) Az élet sok apró igazsága között talán nem is az igazság a fontos. Hanem a békesség, mellyel megszorítjuk egymás kezét az igazság fölött.”
Megbocsátás
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
Az áprilisi hónap témája a megbocsátás, az ember már nagyon korán, gyerekként megismerkedik a megbocsátás fogalmával, amikor testvérével vagy óvodai játszótársával összekap, és a felnőtt elmagyarázza neki, hogy miért is lenne fontos megenyhülnie. A megbocsátás ugyanis nem csak annak jó, aki rosszat tett, és új esélyt kaphat általa, hanem legfőképp a megbántott fél lelkének tesz jót, hiszen ez a lépés segíthet neki hátrahagyni a problémát, a konfliktussal járó rossz érzéseket, és végre derűsebben előretekinteni. Ezért olyan fontos, hogy sértett félként ne nyugodjunk bele az örök haragba.
A téma feldolgozásában segített nekünk „A morgós medve és a szorgos méhecske” című mese. A mese végén a gyerekekkel közösen megbszéltük, hogy ezen az estén mire gondolhatott az immár mosolygós medve és a szorgos méhecske elalvás előtt? A beszélgetés folytatódott azzal, hogy a gyerekek elmeséltek különböző történeteket, arról mikor ők bántottak meg valakit, vagy őket bántották meg valamivel. Milyen érzés volt bocsánatot kérni? Vagy éppen megbocsátani? A beszélgetés során nagyon sok érdekes történetet meséltek el a gyerekek, amiből mindannyian sokat tanulhattunk.
A tevékenységet a hónap dalának meghallgatásával zártuk, amire a gyerekek kedvük szerint mozoghattak.
Áprilisi témánk a megbocsátás volt. A Föld napjára is készültünk egy Landart alkotással. Ennek az irányzatnak a lényege, hogy a munkák elkészítéséhez a természetben található anyagokat felhasználva múlandó alkotásokat hozunk létre. Az akotótevékenység, a létrehozás mellett az elmúlást is megfigyeljük, mert ezeket a munkákat nem lehet tartósítani, csak a jelenben léteznek. Ezzel az elengedést is gyakoroljuk, ami a megbocsátás alapja.
Boldogságóra / április – megbocsátás témakör / 1.c1 A megbocsátás gyakorlása
Az április havi témakör egy érzékeny, de annál fontosabb témát boncolgat, a megbocsátás témakörét.
Mottónkat nem véletlenül József Attilától választottuk, hiszen születési dátumához kötődik a Költészet napja, ami szintén az áprilisi hónaphoz kapcsolódik.
„ Szeretném felverni lelkem dalával
A szomorúak szívét, a világot.
Most megbocsátok annak is,
Aki bántott. „”
Miután Bagdi Bella zenéjével hangolódtunk az órára, megbeszéltük a gyerekekkel, hogy milyen folyamat a megbocsátás és milyen érzelmek kísérhetik. De talán ami ennél még fontosabb, hogy különbséget tettünk a „bocsát” és „bocsájt” szavak között. A hónap több fontos napot – dátumot tartogat és mi kihasználva ezt, kapcsolódtunk a Földanya Nemzetközi Napjához (április 22) és a Méhek napjához ( április 30) is. A földet színeztük ,majd ölelő karokkal láttuk el, ezzel jelképezvén az állandó megbocsátását felénk. Majd „Landart alkotások” születtek, ahol a természeti környezet kincseit, gazdag formavilágát használtuk fel. A délelőtt zárásaként megbeszéltük a méhek fontosságát egy méhecskés mese kíséretében, majd újrahasznosított anyagból elkészítettük a méhecskéinket az anyakirálynővel. Ezzel megkoronázva a boldogságóránkat.
Köszönjük a program adta remek ötleteket, lehetőségeket. A tanulók boldogan, örömmel végezték a kreatív feladatokat.
A boldogságóránkat Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak című dalának meghallgatásával kezdtük. Azt kértem a gyerekektől, hogy figyeljék meg, milyen varázserejű szavak hangoztak el a dalban. Akinek kedve volt, táncra is perdült. A dal végén együtt a szőnyegünkre ültünk. Az elhangzott csodás erővel bíró szavakat felírtam a táblára : SAJNÁLOM, BOCSÁSS MEG, KÖSZÖNÖM, SZERETLEK. Arról beszélgettünk a továbbiakban, hogy mikor használjuk ezeket a szavakat. Mikor KELL használnunk. Mi lehet az előzménye (megbántottunk valakit, bennünket ért sérelem…) . Hogyan kell használnunk: csak akkor, ha őszintén érezzük a szavak súlyát. A gyerekek rávilágítottak, hogy az őszinte érzelmek a fontosak, nézzünk a másik szemébe, ha beszélünk hozzá. Ezek a szavak a saját lelkünket is gyógyítják.Ha rosszat tettünk valakivel, és tudunk bocsánatot kérni, azzal mi leszünk értékesebbek. Ezután rátértünk arra, hogy mindenkiben van olyan sérelem, amit hordoz magában, esetleg régóta. Ezektől meg kell szabadulni, ne őrölje a szívünket. Aki úgy érezte, hogy van ilyen régi sérelme, van, aki bántotta, az felírhatta egy piros szívre azt. Összegyűrtük ezt a szívet, és a foglalkozás végén kidobtuk a fájdalmainkkal együtt. Öröm volt látni, hogy többen simán hagyták a szívet, nem hordoztak magukban bánatot.Majd egy követ kapott mindenki. Ez a kő jelképezte azt a nehéz terhet, amit amit egy rossz szó, tett, viselkedés jelent számunkra, és nyomja a lelkünket, amíg bocsánatot nem tudunk kérni. Erre a kőre írhattak egy varázsszót, rajzolhattak. Át is adták annak, akit esetleg az osztályban megbántottak. szerencsére nem sok ilyen átadás történt, nagyon szeretik egymást az osztályban! A munkák alatt meghallgattuk a hónap dalát, és a Kowalsky meg a Vega dalt is. Szép foglalkozás volt.
Április hónapban a 2/B csoporttal a megbocsátás témakörével foglalkoztunk.
Beszélgettünk a megbocsátásról, annak fontosságáról, és arról, hogy ki és miért szokott bocsánatot kérni, hogyan érzi magát utána.
Varázsszavak és idézetek segítségével megbeszéltük, milyen előnyökkel jár a megbocsátás, miért is „ajándék” ez nekünk. A varázsszavakat szívekbe írták.
Megállapították, hogy megbocsátás után sokkal jobban érzik magukat, pozitív érzelmeket élnek át, megkönnyebbülnek.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A havi témát több alkalommal dolgoztuk fel. Az első foglalkozáson először Gerald G. Jampolsky amerikai pszichiáter, író Megbocsátás című művéből olvastam fel egy részletet, melynek megbeszélése után Aranyosi Ervintől és Varró Dánieltől is hallhattak idézetet a hónap témájáról. Ezek után nyolc képet vetítettem ki, melyek közül kiválaszthatták azt, amelyik szerintük leginkább szól a megbocsátásról. Ügyesen meg is indokolták, hogy melyiket miért választották. A nyelvtörők gyakorlása után megbeszéltük, hogy melyikben lesz szüksége a szereplőknek a megbocsátás gyakorlására. A feladatok közt ajánlott link alapján Vivaldi Tavasz című zeneművére test-ritmus segítségével gyakoroltuk az összpontosítást.
A következő foglalkozáson Bella Ho’oponopono dalának részlete után a Gyújts egy gyertyát a Földért! címűt is elénekeltük, melyet többször megtettünk a hónap során, készülve ezzel az április 22-ei közös iskolai éneklésre az aulában. Beszélgettünk arról is, hogy miből vehetjük észre, ha pozitív kapcsolatokkal rendelkezünk. Ehhez segítségül felolvastam az „Önbizalom április havi téma: Pozitív kapcsolatok”-hoz tartozó részletet. Ezek után párban, közösen megfogva egy íróeszközt kellett rajzoljanak az utasításoknak megfelelően. Érdekes véleményeket fogalmaztak meg az érzéseikkel kapcsolatban: „Féltem, hogy elrontom a társam rajzát.” „Engedtem, hogy ő rajzoljon.” „Figyelnem kellett, hogy mit akar és hogyan.”
Nagyon szerették a Landart alkotást az udvaron, ahol leveleket is gyűjtöttek, hogy a következő órán megbocsátó gyermeket ábrázoló képeket készítsenek és a figura bőrébe bújva elmondhassák, hogyan kérnének bocsánatot, vagy hogy fogadnák a bocsánatkérést.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
boldogságosaranyalmák1megbocsatas
A foglalkozáson először József Attila idézetét olvastam fel:
Szeretném felverni lelkem dalával
A szomorúk szívét, a világot.
Most megbocsátok annak is,
Aki bántott.
Miután megbeszéltük a jelentését a szakirodalomban fellelhető írásokból idéztem, mit is jelent a megbocsátás. Parányi Kata: Az ügyefogyott légy meséjének feldolgozása után páros munkában képregényt készítettek, felosztva egymás közt a jeleneteket. A Föld Világnapja alkalmából is rajzoltak, színeztek és a hónap során többször elénekeltük Bella dalát, melyet április 22-én az egész iskolával együtt daloltak.
A megbocsátás témakörében az osztályommal az órát egy Szent-Györgyi Albert idézettel indítottuk:
„Ha tudsz megbocsátani, akkor azok közé tartozol, akik értenek a boldogsághoz.”
Példákkal, őket ért bántásokkal és azok megbocsátásával adtunk közösen magyarázatot erre az idézetre. Az általában zsizsegő osztály nagyon elcsendesedett, amikor egymás történeteit hallgatták. Sokan nem is tudtak arról, hogy 1-1 osztálytársunknak milyen nehéz pillanatokat kellett már átélni (3 olyan gyerek is van, akik később csatlakoztak az osztályhoz, és azért váltottak intézményt, mert a másik iskolában verbálisan bántalmazták őket).
Ezután a bántalmazás során megélt érzéseiket kellett leírni egy-egy papírdarabra, majd azt az érzést is fel kellett eleveníteni és leírni, amikor megbocsátottak, milyen érzés lett úrrá rajtuk. Ezeket az érzéseket egy szív két oldalára helyeztük, ami szét volt szakadva. Megkértem őket, hogy találjanak megoldást arra, hogy ez a széttört szív újra egybeforrjon. Összeragasztani akarták, de a lányok felvetették az összevarrás ötletét, ami a fiúknak is nagyon tetszett. Fontos pillanat volt, amikor kitisztult a kép, hogy a szívet összekötő madzag nem más, mint a szeretet.
Délután is összegyűlt az osztály, mert nagyon szerették volna még, hogy foglalkozzunk ezzel a témával. Egy tanulságos tanmesét, a kerítésbe ütött szögek című rövid olvasmányt olvastam fel nekik, amiben egy veszekedős kisfiút ismerhettek meg, aki viselkedésével sokakat megbántott a környezetében. A történethez kérdéseket írtam össze, amit szóban beszéltünk meg.
Az óra másik felében egy bábot hívtunk segítségül, akit Steve Sajtburgernek neveztek el és ő a megért sérelmeket segítette orvosolni. Bárki lehetett tanácsadó és bárki mesélhetett sérelmet, ami feloldásra várt.
Jó volt látni, hogy mennyire megérintette őket ez a téma, milyen őszintén tudtak beszélni az érzéseikről és milyen segítőkészen fordultak egymáshoz. Kép most kevés készült, de annál több élménnyel, elengedéssel, tapasztalattal, gazdagodtak nemcsak a gyerekek, hanem én magam is.
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
A kiskunhalasi Református EGYMI Fejlesztő Iskolájának Oliva csoportja áprilisban, a megbocsájtás hónapjában, 22-én a Föld napjára készítette el landart alkotását. Még nem találkoztunk ezzel a technikával, de a tanulók nagyon élvezték a természetből gyűjtött agyagokkal való munkálkodást. Mi a Föld elkészítéséhez buborékfóliát, jeget, kavicsokat, agyaggolyókat, kagylókat, mohát, leveleket, fűféléket, homokot, fekete földet, sódert használtunk. A hónapban többször meghallgattuk a hónap dalát is.