1. Bevezetéskénk a szokásokhoz híven relaxáltunk és énekeltünk.
2. A téma fő részét motivációs rejtvénnyel kezdtük, majd az arcunkra írt érzelmek áttekintésével folytattuk. Játékként ügyesen fejeztek ki különböző érzelmeket az arcukon a gyerekek. Szívekbe gyűjtöttük össze, hogy milyenek lehetünk, ha képesek vagyunk a megbocsátásra. A három csibe című mese nagy örömöt okozott a gyerekeknek, szívesen le is rajzolták.
3. Befejezésül összefoglaltunk, énekeltünk és meditáltunk.
Megbocsátás
1. Kacatvadászat párosan. A tanulóknak meg kellett vizsgálni padtársukkal mindkettejük táskáját, hogy mennyi lomot, felesleges kacatot hordanak magukkal. Ezek után megbeszéltük, hogy melyek azok, amelyeket nem kellene magunkkal cipelni éppúgy, mint a rossz gondolatokat, a haragot.
2. Ezt követően a gyerekeknek egy lapra fel kell írniuk öt olyan embernek a nevét, aki iránt haragot éreznek, 1-től 10-ig tartó skálán osztályozniuk kell az általuk elszenvedett sérelem nagyságát, illetve saját haraguk mértékét. Írhatnak olyan dolgot is, amiért magukra haragszanak.
3. Ezután megosztottam velük négy olyan ember történetét, akik képesek voltak a megbocsátást gyakorolni .
a .,A bibliai József, aki saját testvéreinek bocsát meg; A bibliai József Jákob legkisebb, kedvenc fia volt, kicsit kivételezett is vele, adott neki egy szép, díszes kabátot, ezért a testvérei irigykedtek rá. Azért sem szerették, mert a különleges álmai voltak, a jövőbe látott. Egy alkalommal letépték róla kabátját, eladták rabszolgának, így Egyiptomba került. Ott éppen álomfejtő képességének köszönhetően elöljáró lett belőle. Gyerekek bibliája 43 .oldal
b.,az 1972-es hírhedt napalm támadás egyik vietnámi áldozata. https://www.magyarkurir.hu/hirek/a-lany-fenykepen-aki-vietnami-haboru-jelkepe-lett-napalm-eros-de-hit-erosebb
c., egy amerikai bokszoló, aki sikeres felnőttként azt a férfit támogatja, aki iskoláskorukban zaklatója volt,
d., egy auschwitzi túlélő , akivel Mengele kísérletezett gyermekkorában, Eva Mozes Kor, ikertestvérével Miriammal 10 évesen került Auschwitzba egy évig végzett rajta és testvérén Mengele kísérleteket.
Mindazzal , amit elmondott, a megbocsátást hirdette. „Az emberek elfelejtik, hogy a megbocsátás az nem az elkövetőnek jó, hanem az áldozatnak. Ezzel kezdheti meg a gyógyulás felé vezető utat. Szerintem a megbocsátás a legjobb bosszú. Így sem Mengelének, sem Hitlernek, Hössnek, a többi nácinak semmilyen hatalma sincsen már felettem! A legtöbb Holocaust áldozat a mai napig is áldozat! Én már nem vagyok az. Egyszerűen ezekkel szemben szabad vagyok ” – nyilatkozta Eva Kor.-
4.Beszélgettünk a bocsánatkérés és a megbocsátás módjairól.
5.Az óra végén újra elő kellett venniük a gyerekeknek a cetlit, amit az óra elején írtak, és az órán megbeszéltek alapján átgondolhatták, hogy valóban indokolt-e a haraguk, hogy közelebb kerültek-e a megbocsátáshoz.
A tevékenység címe: Ho’oponopono
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés
Fő didaktikai feladatok: A gyermekek érzelemvilágának érzékenyítése. A megbocsájtási képesség erősítése. A másik személy felé történő odafordulás megláttatása.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: Mozgás.
Felhasznált források: Ho’oponopono – interaktív játék. Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat (Bagdi Bella-Prof. Dr. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek)
A tevékenység menete:
Párhuzamosan végezhető tevékenységek:
– megbocsájtás ajándékának és jelének kiszínezése ceruzával, zsírkrétával, filccel
– BeeBot pálynán eljutás a szigetre
– Puzzle: Ho’ponopono négy szava képének kirakása
Előzetesen Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjének meghallgatása több napon keresztül. Ezzel a témára törtnő rávezetést célom megvalósítani.
A Boldogságóra tevékenység megkezdése a csoport szokás és szabályrendszerének megfelelően a mesére hívó mondóka segítségével:
„Egyszer régen nagyon régen kint jártam a meseréten, ahogy keltem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét. Kezdem is a legelején.”
Ez a mese interaktív jellege miatt nem igényli, hogy megvárjam a gyermekek elhelyezkedését, hanem már álló helyzetben kezdem el a történetet és folyamatosan vonom be a gyermekeket szereplőként egy-egy jelképes eszköz átadásával. A gyermekekkel közösen megyünk el a szigetre és fedezzük fel azt, majd derítjük ki a Ho’oponopono szó jelentését.
Az interaktív mese végén szabad játékba és párhuzamosan végezhető tevékenységbe történő visszatérés, vagy a mozgásos pályán további tevékenykedés, a megbocsájtás jelének színezésére is lehetőség van.
Nagyon fontos, hogy bármit is teszünk, merjünk bocsánatot, elnézést kérni. A rinyabesenyői gyermekeknél nagyon szépen beágyazódott az őszinte tiszta szívvel való odafigyelés és bocsánat kérés. Nem csak bocsánatot kérnek egymástól, hanem meg is bocsájtanak!
Az óvodai mindennapok során gyakran felmerül a megbocsátás kérdése, módja, mikéntje, így a hónap témájához kapcsolódóan felelevenítettük és kicsit tudatosabban mondogattuk a „Béke-béke-barátság, mi volt ez a szamárság? Semmi-semmi, barátom, csak egy lyuk a gatyámon!” mondókát, amit egy olyan kislány tanított nekünk még a nevelési év elején, aki ezt az előző óvodájában tanulta, ahova költözés miatt évközben vissza is került, de ennek a versikének a kapcsán is szeretettel gondolunk rá.
Ebben a hónapban „A magyar költészet napja” alkalmából csatlakoztunk egy helyi kezdeményezéshez, hogy bármely magyar költő versét posztoljunk a település utcáin, az intézményünk támogatására szervezett jótékonysági locsolóbálon rövid kis műsorral kedveskedtünk az érdeklődőknek, a tánc világnapján többször is eltáncoltuk a csoportunkban oly népszerű „Pozitív gyerek vagyok” című zenére tanult koreográfiánkat, a méhek világnapján a „Csíkos méhecske” című dalocskával fejeztük ki hálánkat a méhecskék szorgos munkájának fontosságáért, a hónap utolsó napján pedig közösen díszítettünk májfát az ovi(sok)nak.
A gyerekekkel átbeszéltük a következőket:
– a megbocsátás tanulható
– rengeteg féle módon lehet bocsánatot kérni, nem mindenkinél válik be ugyanaz
– a haragtartés megbetegít
– elengeni a sérelmeinket olykor nehéz, de érdemes
Bagdi Bella relaxációja után megtanultuk a megbocsátás erősségmondókát.
Csólyospálosi Általános Iskola
Bagdi Bella relaxációs gyakorlata után a gyerekekkel lerajzoltuk a megbocsátás pillangóit.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást a „Tüdőtakarítás” és a „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd a hónap dalával folytattuk, amit már rendkívül várnak és szeretnek a gyermekek. Beszélgettünk a megbocsátásról, a negatív érzelmekről, hogy sajnos előfordul velünk, hogy valakit megbántunk, esetleg bennünket bánt meg valaki. Bábok segítségével elmondtuk a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát, és kiszíneztük a hozzá kapcsolódó színezőt. Ezt követően, báb, plüss simogató játékot játszottunk. A bábok is megsimogatták a gyermekeket, majd elmondták a gyermekek a témával kapcsolatos saját élményeiket. Beszélgettünk emberi tulajdonságokról, értékekről, majd jó tulajdonságokat neveztünk meg. Később a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó barátságáról bábjátékot kezdeményeztem, így megismerkedhettek a Süni negatív tulajdonságával, hogy hogyan bántotta meg Süni a barátait, és azt, hogy hogyan bocsátottak meg neki. Zenehallgatás közben táncoltunk, majd a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára tették a gyermekek a megbocsátás jelét.
Ez egy nagyon nehéz téma volt a csoportban. A sajátos nevelési igényből adódóan az egyik nagy nehézség, hogy egyes gyerekeket a társak közelsége is frusztrálja, még akaratlanul is. A frusztrációjukat gyakran sértéssel, indulattal kezelik.
A kezdő relaxációs gyakorlathoz most olyan feladatokat választottam – „Villámlazítás” és „Rágógumi” gyakorlat, amely segít az izmok ellazításában és a feszültség oldásában. Majd meghallgattuk a hónap dalát.
Az egyik probléma, hogy a bocsánatkérést sokszor csak üres, tartalom nélküli mondatként használják, most igyekeztünk megtölteni tartalommal.
A három kiscsibe mesehallgatás után a sérelmekről és ahhoz kapcsolódó érzelmekről beszélgettünk. A sérelmek megfogalmazása saját élmények alapján történt. Többen a családon belül ért sérelmeikről kezdtek beszélni.
Megpróbáltunk érzelmeket kapcsolni hozzá, majd arról beszélgettünk, hogy mások milyen érzelmi állapotban vannak ilyenkor. A másoknak okozott sérelmekre nehezen találtak pédát, sőt még ilyenkor is a másik felet hibáztatták.
Lezárásként a Ho’ oponopono dalt hallgattuk meg.
Boldog Dóra üdvözli a gyermeket: „Sziasztok Harangvirágok! Úgy örülök nektek, olyan boldog vagyok, hogy újra eljöhettem hozzátok. Játsszatok ma is velem.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged…”(kezdeményezés kezdő mondókája)
Beszélgető pillanatok: Emlékeztek olyan alkalomra, amikor valaki megbántott titeket? Tudjátok nagyon fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni, és megbocsátani, segíteni fog ezt megérteni a következő bábjáték.
Mese: Bábjáték
Bagdi Bella: Repülj velem dal meghallgatása és „eltáncolása” – Énekeljünk és táncoljuk együtt.
Kézműves tevékenység: Készíts egy pillangót/virágot annak, akitől szeretnél bocsánatot kérni.
Boldog Dóra elköszönése: „Köszönöm Harangvirágok, hogy újra ilyen jót játszhattunk együtt. Hamarosan újra találkozunk.”