A diákok egész órán kavicso(ka)t tartottak a kezükben a meg nem bocsátás terhét szimbolizálva. Egyik diák azonban egy-egy 2,5 kg kézi súlyzót tartott, jelképezve azt, hogy hatalmas terheket is jelenthetnek ezek. A ki nem mondott, bennünk gyűlő düh következményeiről néztünk meg youtube videót. Összegyűjtöttük párban, hogy mennyi mindennel megbánthatjuk egymást. Ebben a témában is megbeszéltük, milyen hatással van ránk, a környezetünkre, a kapcsolatainkra, az egészségünkre, ha megbocsátunk. Vitát indítottunk ezekkel a kijelentésekkel kapcsolatban: Mindent meg lehet bocsátani. Az embereknek szükségük van a megbocsátásra ahhoz, hogy tanuljanak a hibáikból. Magunknak a legnehezebb megbocsátani. A Kowaslky meg a Vega kapcsolódó zeneszámát meghallgatva fejeztük be az órát. Mottó: „A megbocsátás nem érzelem, hanem az a döntés, hogy elfogadjuk a másik személyt annak ellenére, amit tett.” (Gary Chapman)
Megbocsátás
Másodikosokkal a megbocsátás témakör keretében a könyvtárba mentünk és egy mesét dolgoztunk fel a megbocsátásról.
Csólyospálosi Általános Iskola
A tanév során több összezördülés, kamaszkori konfliktus volt az osztályban. Ezek feloldására beszélgető kört tartottunk és bocsánatkérő üzeneteket írtak a gyerekek. Az üzenetek nagyon személyesre sikerültek, ezért a gyerekek nem járultak hozzá, hogy lefényképezzem az elkészült üzeneteket, csak a hátlapokat.
A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy mit jelent a megbocsátás. Illetve, hogy mi az, ami nem számít megbocsátásnak – nem felejtés, nem elnézés, nem mentegetés. Arról, hogy miért fontos, miben segíti az emberek életét, mik a veszélyei. Kerestek dalokat, amiket szeretnek. Ezek a dalok mai slágerek.
A tanulók bocsánatkérő levelet írtak egy-egy társuknak, melyet át is adtak. Egy tanuló úgy érezte, egész osztálynak szeretne levelet küldeni, melynek felolvasására az osztályfőnököt kérte meg.
A boldogság egyik legfontosabb forrása…. Mi jut eszedbe erről? Beszélgetés.
Idézetek kiosztása és megbeszélése. Képelemzés Tk. 216. o. .Történet meghallgatása és a tanulságok megfogalmazása: A megbocsátás jele Tk. 216. o. Híres megbocsátók /Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, Desmond Tutu/ élete – plakátkészítés. Majd csoportokban dolgozva összegyűjtöttük a varázsszavakat, megbocsátás jellemzőit és kívánalmainkat, melyeket le is jegyeztünk. Óra végén a Pozitivity társasjátékkal játszottunk.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Beszélgettünk arról, kinek mi okoz bánatot, szomorúságot, mivel lehet megbántani. Szoktak-e megbántani másokat, szoktak-e bocsánatot kérni, ha igen hogy, tőlük szoktak-e bocsánatot kérni, megbocsátanak-e, könnyű-e megbocsátani a másiknak, marad-e bennük utána még sérelem.
A föld napjáról is beszélgettünk, ehhez kapcsolódva festettünk is.
Mindig felhívom tanulóim figyelmét, milyen nagy ereje is van szavainknak. Ha megbántunk valakit, kérjünk bocsánatot. Ezek a bocsánatkérések legyenek mindig őszinték és próbáljuk meg elkerülni, hogy legközelebb is ugyanebbe a szituációba kerüljünk.
Annak érdekében, hogy lássuk, mekkora ereje is van a szavainknak, babot csíráztattunk. Az egyik cserépben lévőhöz kedves, motiváló szavakkal szóltunk, míg a másikat csúnyább szavakkal illettük, mint pl.: buta, Úgy sem fogsz megnőni!, csúnya.. stb.
Érdekes volt látni, ahogy a gyerekekben tudatosul, ha egy növényre hatást gyakorolhatnak ezek a szavak, akkor mi magunkra, emberekre is.
Azok a babok, amelyekhez szépen beszéltek, hamarabb kezdtek csírázni. Amelyeket negatív szavakkal, mondatokkal illettek, bepenészesedtek, nem csíráztak ki.
Milyen érzelmek jelennek meg benned, amikor megbántanak? Megbocsátani nehéz. De neked lesz könnyebb a szíved tőle. Engedd el a haragot!