Sokat beszélgettünk a témáról és arra a következtetésre jutottunk, hogy azért bocsájtunk meg, mert szeretjük a másikat és sok jó tulajdonsága van. Íme a mi megbocsájtás fánk tele jó tulajdonságokkal.
Megbocsátás
Ebben a hónapban a megbocsájtást, gyakoroltuk. Meghallgattuk a hozzá kapcsolódó, dalt. Majd Boldog Dóri mesébe hívó szavai után a Tündéri bocsánat mesét meséltük el a gyerekeknek. A gyerekek a mese meghallgatása után saját példáikon keresztül, beszélgető kör keretében mondták el ki hogy szokott másoknak megbocsájtani. A mese tanúságát is és az élet tanúságát is levonva, megállapítottuk, hogy a megbocsájtás az jó, de még jobb ha meg se bántjuk a másik gyereket, hanem inkább oda figyelünk egymásra.
Fazekas József Általános Iskola
Áprilisi témánkat beszélgetéssel kezdtük: milyen helyzetekben és kinek bocsáthatunk meg, mikor könnyű/nehéz megbocsátani, miért leszünk mi attól boldogabbak, ha megbocsátunk. Sok-sok példát hoztunk a mindennapjainkból, az iskolai és családi életből egyaránt. Magyar költőktől olvastunk idézeteket a megbocsátás témájában, melyeket alaposan boncolgattunk, hogy megértsük a költői képekbe rejtett lényeget. A beszélgetés komolyságát igyekeztünk oldani az online ötlettárból hozott „Nyelvtörős fordulatok” feladattal. Sokat nevettünk a gyakorlat közben, majd megbeszéltük, hogy a nyelvtörők szereplői közül kinek lesz szüksége a megbocsátás gyakorlására. A jó hangulatot tovább fokoztuk szintén az online ötlettárból vett zenés feladattal. „Tavaszi ritmusok”-at keltettünk életre csettintéssel, tapssal, dobbantással. El-eltévesztettük néha, így a feladat segítségével megtanultuk, hogy néha önmagunknak kell megbocsátanunk. Vivaldi A négy évszak című zeneművének Tavasz tétele nemcsak a játékhoz volt kitűnő alap. Miután „elfáradtunk” a ritmuskísérethez szükséges koncentrálásban, erre a zeneműre relaxáltunk, tavaszi képekkel örvendeztettük meg szemünket. A sok virág látványához kapcsoltuk mozgásos relaxációs gyakorlatunkat is: a „Hervad a virágom, éled a virágom…” gyakorlatot végeztük el a tavaszi napsütésben.
Színezhető betűkkel megalkottuk a MEGBOCSÁTÁS szót, melyet a tanteremben elhelyezve emlékeztetjük magunkat arra, hogy milyen fontos gyakorolnunk a megbocsátást, magunk és társaink érdekében egyaránt. Egy-egy aktuális helyzetben, kis összezördülések alkalmával gyakran pillantottunk rá a szóra, a gyerekek már egymást is emlékeztették a viták során a békés megoldásra. Hogy könnyebben gyakoroljuk a megbocsátást, kitaláltunk magunknak bocsánatkérési-megbocsátási rítusokat. Az ötletet az osztály által nagyon kedvelt film, a Nyúl Péter adta, ahol a bocsánatkérés egy nagyon aranyos formája jelenik meg. Ezt továbbgondolva saját bocsánatrítusokat találtunk ki: egy-egy mozdulat, ölelés, különleges pacsik jelezték, hogy bocsánatot kérünk a másiktól, és megbocsátunk annak, aki megbántott minket.
A havi témát kiegészítettük néhány Föld napi feladattal. Megtanultuk osztályonként, majd fenntarthatósági témahetünk zárásaként közösen elénekeltük a Gyújts egy gyertyát a Földért című dalt. Osztályunkban eleget is tettünk a dalban elhangzott kérésnek, gyertyát gyújtottunk, mellyel felhívtuk a figyelmet a környezet védelmére, a természet megóvására.
Áprilisi boldogságóráinkat egy újabb alkotással zártuk: iskolai homokozónkban Landart alkotást készítettünk, természeti formákat alkottunk meg (dombokat, völgyeket, növényzetet, tavat, stb.).
Egy gondolattal össze is kötöttük a két témát: meg kell bocsátanunk azoknak, akik bármilyen formában rombolják környezetünket, persze nem úgy, hogy helyeseljük amit tesz, hanem igyekszünk mindenkit a helyes magatartás felé terelni (pl: rászólunk a szemetelőkre, figyelmeztetjük társainkat, hogy ne tépkedjék a fák levelét stb.). Ezekkel a gondolatokkal erősítettük egymásban, hogy „Jobb velünk a világ!”.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
Elgondolkodtunk milyne kapcsolatban állunk a Földdel, mit ad nekünk a Föld.
Az életünket köszönhetjük neki.
Az évszakokkal változik az időjárás, megváltozik ami körülöttünk van.
-Szeretem a természetet, mert ott szabad vagyok.
-A Föld adja a vizet, amire szüksége van a növényeknek, állatoknak.
– A Föld kincsei adják az energiát és a gazdagságot is.
– Jó a növények között sétálni.
-Az ember általában megszépíti a környezetét, de rossz dolgokat is tesz a földdel.
– Nem szabad a vegyszeres vizet kiönteni az udvarra, meghalnak a növények.
– Vigyázni kell a Föld tisztaságára.
– Sír a Föld, a sok rossztól, amit helytelenül tettünk.
Mi a héten sokat javítottunk rajta. Pédául az egész intézményünk környékén szemetet szedtünk, virágot ültettünk. Így tudatosan is építettük a kapcsolatunkat a Földdel.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
A Föld Napján a környezetvédő csapattal egy hetes programot készítettünk a tanulóink számára. A nyitó napon az intézményegységek együtt töltöttek egy kis időt, meghallgattuk Bagdi Bella dalát, gyertyát gyújtottunk a Földért, elgondolkodtunk a dal mondanivalóján. Tudatosítottuk miért fontos külön is megemlékezni erről a napról.
Boldogságóra
A megbocsátás gyakorlását két órában dolgoztuk fel. Az óra elején relaxációs gyakorlatot végeztünk: „Villámlazítás” feladatot végeztük el. Ezután meghallgattuk a hónap dalát többször is, a gyerekek közben kiszínezték a hónap színezőjét (mosolygós gyerekek). Voltak, akik énekeltek, táncoltak is közben. Ezután megbeszéltük a témához kapcsolódó elméleti hátteret. A munkafüzet feladati közül megoldottuk a : „Más szemében a gerendát” és a „A megbocsátás jeleit”. Az első órát meditációval zártuk. A második óra elején újból meghallgattuk a hónap dalát, elmeséltem nekik a „Misu, a kisnyuszi” egyik nyúlfarknyi – Füllentés című meséjét. Megbeszéltük a tanulságokat, átbeszéltük, hogy a főszereplő hogyan kért bocsánatot, hogyan engesztelte ki nagymamáját. Ezután megfogalmazták, hogy mi olyan történt velük, amit meg tudtak bocsátani. Írtak egy olyan esetet is, amikor ők tettek valamit, amiért bocsánatot kellett kérniük. Ezeket felírták egy képkeret köré, ahova berajzolták magukat. Mikor elkészültek megbeszéltük, hogy mik azok a dolgok, ami miatt legtöbbször bocsánatot kell kérniük: megbántanak másokat, kiközösítenek valakit, csúnyán beszélnek. Az óra végén lezárásként elmondták, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak, mi az, amit tovább tudnak vinni magukkal az óráról. A második órát is meditációval zártuk.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
Az áprilisi hónap témája ,,A megbocsátás gyakorlása” volt.
A megbocsátás témáját az érzelmek, érzések kifejezésével dolgoztuk fel.
A foglalkozást ,,A haragom kifújom” c. játékkal kezdtük. Teleszívtuk a tüdőnket levegővel, majd hallható, lassú fújással kiürítettük azt, közben a padlón a törzsekkel előre kúsztunk.
Ezután a gyerekek meghallgatták ,,A morgós medve és a szorgos méhecske” c. mesét.
Ezt követően medve módra cammogtunk, majd eljátszottuk a csoport által jól ismert ,,Mackó, mackó, ugorjál!” kezdetű mondókát.
,,Mackó, mackó, ugorjál,
Mackó, mackó, forogjál,
Tapsolj egyet, ugorj ki!”
A foglalkozást közös beszélgetéssel folytattuk a nevelési tanácsadó jelenlétében. Megbeszéltük, miért jó egy- egy konfliktus után kibékülni, hogyan könnyebbülünk meg attól, ha nem hordozunk magunkban haragot?
A padlón körbe ülve utánoztuk az érzelmeket. Megbeszéltük, ki mikor volt szomorú, vidám, mérges, hogyan csodálkozott rá a meglepetésekre.
Ezután a gyermekek kiszínezték a vidám, szomorú, csodálkozó, mérges arckifejezéseket.
A mackókkal boldogan eljátszottuk az ,,Esik eső jaj- jaj-jaj, mindjárt itt a zivatar” kezdetű mondókát.
,,Esik eső, jaj-jaj-jaj!
mindjárt itt a zivatar.
Tüzes villám cikázik,
Aki nem fut, megázik.
,,Fújja a szél a fákat.”
Ezt követően eljátszottuk ,,Esik eső, süt a nap, Paprika Jancsi mosogat” kezdetű mozgással kísért mondókát.
,,Esik az eső, süt a Nap,
Paprikajancsi mosogat.
Hát az öreg, mit csinál?
Hasra fekszik, úgy pipál.
Eltörött a pipája,
János bácsi csinálja.”
Megtanulták ,,Az én mesés esernyőm” c. verset.
,,Csepeg, csöpög, csöpörög,
Eső készül, ég dörög.
De én aztán meg nem ázom,
Mesés ernyő a barátom.
Az anyukám vásárolta,
Anyamesélj boltból kapta.
Vidám, színes, aranyos,
Gyönyörű szép és hasznos.”
Meghallgattuk Bagdi Bellától a ,,Sajnálom. Kérlek, bocsáss meg!” c. dalt.
Eljátszottuk a ,,Szeretetrobot” c. játékot, mely során a szeretetrobot megtette mindazokat a dolgokat, amik számunkra néha kellemetlenek. Odament a gyerekekhez és megkérdezte őket, miért érzik kellemetlenül magukat, megtanította a gyerekeknek, hogy kell bocsánatot kérni és hogyan kell tudni megbocsátani társainknak.
A ,,Zárókör” során arról beszélgettünk, hogy otthon hogyan szoktak a szülők megbocsátani a gyerekeknek.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Cím: Haragudni bárki tud. A megbocsátás bátor tett.
Időpont: 2024. 04. 23.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert
A foglakozás célja volt, hogy képesek legyenek felismerni kollégistáink, hogy az empátia, a megbocsátás képessége nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. Mindenki elmondhatta, miért fontos, hogy ne hordozzunk magukban sérelmet.
Ezek után egy – a foglalkozásvezető által összeállított – prezentációból megtudhatták, hogy minden ember életében előfordul, hogy megbántják, az élet velejárója.
Emberi tulajdonság, hogy a bántásra bántással, megtorlási szándékkal reagálunk. Végső soron viszont megkeserítjük ezzel az életünket, mi válunk boldogtalanná, ha ezeket a negatív gondolatokat magunkkal „cipeljük”, és nem teszünk tudatosan a testi-, lelki egészségünk megóvása érdekében.
Megismerték, hogy a megbocsátás nem egyenlő a felejtéssel, a felmentéssel, a mentegetéssel, vagy a megbékéléssel. Azért kell megbocsátani, mert nem tudjuk a sérelmet elfelejteni mondja Lewis Benedictus Smedes amerikai filozófus.
Ismereteket kaptak arról is, hogy milyen lelki előnyökkel jár, ha képes az ember a megbocsátásra.
Feladatul kapták, hogy határozzák meg:
Milyen módon fejezhetik ki a megbocsátásukat mások felé?
Melyek a megbocsátást lehetetlenné tevő tényezők?
Készítsenek egy megerősítést, ami segít a megbocsátásban!
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Felismerték a foglalkozáson résztvevők, hogy az empátia, a megbocsátás képessége nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. Ügyesen dolgoztak az ezekkel kapcsolatos feladatokban.
Jó hangulatú, életteli foglalkozás volt, ahol könnyen megnyíltak a fiúk. Okos gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Április: A megbocsátás gyakorlása
Áprilisban nagyon gazdag volt az iskolai programunk. Egyrészt a Föld Napján véget ért az egyhónapos projektünk, amely a Víz Világnapjától a Föld Napjáig tartott. Számtalan program várt a gyerekekre. Az év madara a kerecsensólyom, így volt solymász bemutató, madárgyűrűzés, minden osztály plakátot készített a kerecsensólyomról különböző technikákkal, madárfelismerés madárhang illetve kép alapján. Az összes napközis gyerekkel elmentünk egy kerékpártúrára a Tiszához. A projektet vetélkedővel zártuk.
A Boldogságórák játékait mind a saját csoportomban, mind a klubban, mind az 5. osztályban megvalósítottam.
A megbocsátás gyakorlásához az aktuális anyagból és az archívumból is válogattam.
Meghallgattuk a dalt, megnéztük a „Törések” kisfilmet. Az „Átkarolom” játékkal vezettem be a hónap Boldogságóráit. Volt „szeretetgombóc” és „Ho’oponopono”interaktív játék. Kivetítettem a 9 képet, amelyből választottak a gyerekek egyet. Játszottunk a négy varázsszóval és készítettünk „Bocsánatkérő kártyát”. Megható volt, amikor átadták egymásnak a kártyákat.
Izgalmakkal teli, tartalmas hónapot hagytunk magunk mögött.