A megbocsátás témában elsőként arra kértem a diákokat, hogy egy kis papírra írjanak le olyan esetet, eseteket, amikor meg kellett bocsátaniuk valakinek, valamiért.
Ezzel felidézték az ezzel kapcsolatos emlékeket és érzelmeiket.
Ezután osztály szinten arról beszélgettünk, hogy kinek, milyen érzés volt a megbocsátás. Volt, aki azt mondta, először nem jó, mert nagyon megbántották. Mások szerint jó érzés volt már azonnal a megbocsátás, hiszen el tudtak engedni, le tudtak zárni vele egy problémát.
Ezután arra kértem a gyerekeket, hogy párban beszéljék meg, hogy szerintük milyen érzelmek, szavak kapcsolhatók a megbocsátáshoz.
Ezzel az volt a célom, hogy a foglalkozás végére készítsük el a saját megbocsátás pókhálóábránkat. Felírtam a táblára a megbocsátás szót és közösen körbeírtuk azokkal a kifejezésekkel, érzelmekkel, melyek számukra a megbocsátáshoz kapcsolhatók.
Az ajánlott dal mellett pedig, miközben gondolkodtak, meghallgattunk egy számukra ismerős slágert, amit szinte mindenki tudott kívülről (Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak).
A pókhálóábrát mellékeltem a fotók között, a legfontosabb kifejezések voltak: erő, szeretet, hit, elengedés, kompromisszum, lelki erő.
Megbocsátás
A megbocsátás minden nap jelen van óvodai életünkben. A gyerekek ujjrázással szoktak egymástól bocsánatot kérni a béke, béke barátság mondókán keresztül. Öleléssel és puszival pecsételik meg a kibékülésüket, mivel még náluk a szeretet, és a megbocsátás többet ér, mint a büszkeség és a haragtartás. A szerepjátékon keresztül még inkább rögzült bennük az a tudat, hogy a barátjuk szeretete sokkal többet ér számukra, mint a haragtartás.
ÖNBIZALMUNKAT EGY HOSSZÚ KÖZÖS TÚRA MEGTÉTELE UTÁN MÉTÁN NÖVELTÜK.
Megbocsátás szótár
Nagyon köszönjük ezt a feladatot, mert nemcsak az elmélet, hanem a gyakorlati rész is nagyon kidomborodott.
Április elején, a ráhangolódó játék után, majd a hónap során több időt szántam a témára, mert fontosnak éreztem rögzíteni tanulásban akadályozott diákjaimban, hogy a megbocsátás hosszú és bonyolult folyamat, sok-sok érzéssel. Ezeket a fellépő érzéseket meg kell ismerni , gyakorolni, automatizálni – megélni.
A 9 képről külön-külön beszélgettünk, ezen alkalmakkor párban dolgoztunk. Az 1., a 3., a 6. és a 9. képpel sokat foglalkoztunk. Érdekes és fontos volt megélni, hogy a 6. és 9. képnél tanulóink nem lehetnek biztosak a kölcsönösségben.
Ebből következett, hogy a hónap közepe felé 2 kép lett a gyakorlatok pillére: 1., 3.
Lassan kialakultak a szótár szavai, kifejezései: bizalom, elengedés, lemondás, szeretet, igazságosság, bölcsesség, irgalmasság, feldolgozás, nagylelkűség, elfogadás, bocsánatkérés, bocsánat elnyerése.
Hálás vagyok, hogy eljutottunk a legfontosabbhoz: a saját lelki béke megtalálásához. A fiatalok büszkék a saját MEGBOCSÁTÁS SZÓTÁRRA. A képek beszélik el a személyiségfejlődés folyamatát.
A megbocsátás valakinek vagy könnyen megy vagy nehezen.
Ez az a téma, ami a gyereknél sok sebet feltépett, amit a beszélgetőkör alkalmával megbeszéltünk, próbáltunk helyre tenni.
Volt, akinek nem esett nehezére bocsánatot kérni, de volt olyan tanuló is, akinek elsőre nem is ment.
Végig vettük, hogy ki hogyan kezd a bocsánatkéréshez, milyen lépéseket tesz a másik fél felé.
A legfontosabb, hogy észre vegyük, azt, ha valakit megbántottunk.
A megbocsátás módjait a következőkben állapítottuk meg: beszélgetés, egy tekintet, egy mosoly, egy ölelés, ima vagy egy levél formájában.
Lássák be a gyerekek, hogy milyen nehéz az, ha törést okozunk vagy lelki sebet adunk a másiknak.
Sok jót kell tennünk, azért, ha meg akarjuk menteni a kapcsolatunkat.
Kiknek kell megbocsátanunk?
Magunknak a másiknak és, aki hisz Istenben neki.
Ehhez használtuk a felkínált segédanyag képeit, amit nagyon ügyesen felismertek.
Kísérletet végeztünk a harmadikosokkal, mely célja az volt, hogy mennyi jót kell tenni, hogy a bocsánatunk elérje a célját.
Egy kancsóba vizet töltöttünk, és akinek fájdalmat okoztunk egy pipetta segítségével egy csepp Betadint cseppentettünk. Minimum öt jó dolgot kellett tennie, a megbántott tanuló felé.
Ezt a vízzel is megtettük, hogy 5 csepp tiszta vizet cseppentettünk a Betadinos kancsóba, hogy kitisztuljon a víz.
Nagyon hatásosnak éreztem ezt a gyakorlatot.
Az elsősökkel tanulságos videot is megtekintettük, amit a Boldogságórások tanári zárt csoportjában találtam.
Lazító gyakorlatot is végeztünk a segédlet kínálta lehetőségből.
Föld napi megemlékezésünket egy közös tabló készítése előzte meg.
Amit személyesen én fontosnak tartok a Föld megmentéséhez, egészséges lelkekre van szükség (ezt nyújtja a boldogságóra).
Így a boldogságóra témáját is beépítettem ebbe, hisz az nem más, mint a megbocsátás.
A Föld napi üzenetünk:
Megbocsátok azoknak, akik nem védik a Földet! Megtanítjuk őket arra, hogy mi miért szeretjük és óvjuk!
Földnapi megemlékezésünk folytatásaként Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért (https://www.youtube.com/watch?v=5kWhPeVkiaw ) című dallal kezdtük, melyet egy Balla Piroska: Mondóka (Föld napjára) verssel folytattunk az elsős tanulók előadásával.
Ezen a linken megtekinthető:
https://youtu.be/dL4MnvXqM9U
Ezt követően egy képet alkottunk egy szív alakban.
Parádon a 2. osztályosokkal helyzetgyakorlatokon és idézeteken keresztül dolgoztuk fel a megbocsátás témáját. Az óra végén meghallgattuk Bagdi Bella hooponopono dalát.
Ezen a héten az érzelmeinkről beszélgettünk a Színes érzelmeink, témahét keretén belül. Sorra vettük az alapvető érzelmeket és megbeszéltük, melyik mikor fordul elő, mivel jár, mit vált ki belőlünk, másokból, mit tehetünk , hogy egyes érzelmeket könnyebben elviseljünk stb
A bolgságórás tevékenységet a Repül a karom relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezután megjelent a csoportban Morci, a kerti manó, aki elmondta, hogy nagyon megharagudott Zsófira, a kis barátjára, mert az fellökte a locsolókannáját. Dúlt fúlt a kerti manó, s azt mondta soha többet nem szól Zsófihoz, majd leült a gyerekek közé. Miután meghallgattuk Morcit, óvó néni folytatta a dolgát,mert ő egy mesével készült a gyermekeknek. Maros Krisztina Egy pöttyös nap meséjét hozta el. A mese szereplője egy kislány Zsófi, akinek szemüveget kelle viselnie, mert csak így lát jól. ( A csoportban van egy gyermek, akinek szemüveget kell hordania, s ezt nehezen fogadta el, ez a meseválasztás oka.)
A mese során végig követhettük Zsófika útját, láthattuk mennyi szép dolgot láthatott varázsszemüvegével. Közben Morci a manó is felfigyelt a mesére, és kiderült, hogy a főhős az ő Zsófi barátnője.
A gyermekekkel elhatároztuk, hogy segítünk Zsófinak és együtt készítünk egy finom sütit, mellyel majd meglepheti Morcit, aki biztos megbocsát majd neki, hisz Zsófika szemüveg nélkül nem lát jól, és ezért borította fel a locsolókannát. Mindenki teljes erőbedobással készítette a finom kókuszgolyókat. Miután a nyalánkság elkészült, természetesen Morci is kapott, nemcsak a gyermekek. A kertimanó megbocsátott Zsófinak , mert megértette, miért is borult fel a locsolókanna, és persze azt is megjegyeztük, hogy megbocsátani is nagyon jó érzés.
„Ha meg tudsz megbocsátani, akkor azok közé tartozol, akik értenek a boldogsághoz.”
Szent-Györgyi Albert
A Boldogságóra program 8. témaköre a megbocsátás. A Tanak 1. osztály tanulói április hónapban több órán keresztül is foglalkoztak ezzel a nehéz, ámde nagyon szép témával.
Az órát a Napimádás relaxáló gyakorlattal kezdtük, majd megismerkedtünk a hónap dalával, ami Bagdi Bella: Ho’oponopono című dala.
Ezt követően a meghallgattunk egy belga népmesét, melynek címe a három csibe volt.
A mese feldolgozását, dramatizálását követően, közös gondolkodásba kezdtünk, hogy ki lenne az a személy, akinek az alábbi mondatot lehetne mondanunk: Kérlek, ne haragudj Rám!
A gyerekek bátortalanul, de annál jobb meglátással kapcsolódtak be a közös beszélgetésbe, majd egymástól is bocsánatot kértek 1-1 meggondolatlan cselekedetükért.
Megpróbáltunk 3 okot találni és lerajzolni, hogy miért is érdemes megbocsátani.
Ezután egy érzelemfelismerő feladat következet, ahol kártyákat kellett párosítani a táblánál. Ez a feladat elég nehéznek bizonyult kezdetben, de aztán nagyon ügyesen belejöttek a gyerekek. Az órát énekléssel, közös meditációval zártuk.
Megemlékeztünk még a Földanya napjáról is, aminek keretén belül természetes anyagokból készítettünk díszeket, a közös gyertyagyújtáshoz, valamint többféle, a témához kapcsolódó színezőt is elkészítettünk a hónap folyamán.
Valamint a sajnálom, köszönöm, kérlek bocsáss meg és szeretlek szavak, kifejezések gyakoribb használatára buzdítottam a gyerekeket.
Áprilisban a kis pillangók a figyelmüket arra fordították, hogy minden alkalommal, ha valaki esetleg megbántotta a másikat, akkor megbocsátsanak egymásnak illetve ha valami rosszaságot tettek elismerjék és megbocsássanak saját maguknak. Elmeséltük és el is báboztuk a pillangó és a morcos medve történetét. Ezen kívül Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét is eljátszották. Minden foglalkozásra prof. Dr. Bagdi Emőke mozgást indítórelxációs gyakorlatával kezdtük a “Domborítok mint a cica… és a A haragos kifújom… kezdetű gyakorlatokkal. Sokat hallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát, a gyerekek külön kérik, mert ez a kedvencük
„A morgós medve és a szorgos méhecske” című mesének történetét síkbábok segítségével ismerték meg a gyermekek. Beszélgettünk arról, hogy a morgós medve hogyan érezhette magát, milyen lehetett a kapcsolata az erdei állatokkal. Párhuzamba állítottuk a saját maguk által már megélt negatív érzelmi állapotokkal (duzzogás, rosszkedv, elégedetlenség). Megoldási lehetőségeket gyűjtöttünk a negatív érzések feloldására. Levontuk a tanulságot: ahogy viszonyulunk másokhoz, úgy fognak velünk szemben viselkedni.
A mesét újból elmeséltük ki-ki a választott szereplő bőrébe bújva.