Ebben a hónapban a megbocsátás témát dolgoztuk fel.Minden csoportban megismerkedtek a gyerekek a Szorgos méhecske és a morgós medve történetét.A kisebbek utánozták a szereplők mozgását együtt táncoltak mulattak ahogyan az erdei állatok a mesében, majd kiszínezték a szereplőket.A nagyobbak tréfás nyelvtörőket gyakorolhattak, s megbeszélték mi segített a medvének a megbocsátásban, s nekik mi segít a megbocsátásban, s a békülős mondókát is megismertük, s azóta is alkalmazzuk csoportjainkban. Meghallgattuk a Sajnálom, kérlek , bocsáss meg c. dalt.Próbáljuk azóta is ezeket a szavakat használni, a mindennapi tevékenységek során, vagy ha valakit megbántanak.
Megbocsátás
A Szivecskék 5.a csoport 2024. áprilisában a – A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA – hónap témájáról beszélgetett. A mi kis osztályközösségünk mottója „Szeretjük egymást!”. Természetesen nálunk is adódnak nézeteltérések, viták, sértődések. Összevesznek, majd kibékülnek. Általában képesek a konfliktusaik megbeszélésére, mindenki számára elfogadható megoldására, de március hónapban három barátnő tartós eltávolodására lettem figyelmes. Hiába vártam a kibékülést, nem következett be. Egyéni beszélgetésekből megtudtam az okokat és kiderült, hogy mindenkit bánt a kialakult helyzet, mégis szükségük volt kívülálló felnőtt segítségére. Az első közös beszélgetésünket követően, a nézőpontokat megismerve, egymás érzéseit átérezve elindultak a megbocsátás útján. Hiszem, hogy semmi sincs ok nélkül! Két fontos dolog is segített nekik – az egyik a megbocsátás téma feldolgozása Boldogságórán, a másik a közös készülés iskolánk „Miénk a színpad!” előadására! A próbák jó hangulata, az előadáson átélt közös siker érzése, a konfliktusukról való beszélgetések elérték céljukat – megbocsátottak egymásnak.
Boldogságórán beszélgettünk a megbocsátás három megközelítéséről, melyekre saját életükből meséltek példákat. Kiderült, hogy vannak köztünk olyanok, akik hosszabb idő óta – számukra fontos személynek – nem képesek megbocsátani. Felhívtam a figyelmüket arra, hogy a megbocsátás nem azonos a felejtéssel, elnézéssel és mentegetéssel. Egyetértettünk abban, hogy fontos képesség a megbocsátás, mely segít a testi-lelki harmóniánk megteremtésében, gyógyító erővel bír! Javasoltam nekik, hogy első lépésként beszéljenek róla olyan ismerősükkel, barátjukkal, szülőjükkel, tanárukkal vagy szakemberrel, akiben megbíznak. Kérjenek segítséget abban, hogyan oldják fel önmagukban a haragot, a sértettséget, hogyan váljanak képessé a megbocsátásra. A barátnők őszintén meséltek arról, hogy milyen érzéseik voltak a megbocsátás előtt és után. Javasolták, hogy aki megbántotta Őket, azzal is próbáljanak beszélni, mert mindkét félnek lehet igazsága a maga nézőpontjából. A szeretettel való kommunikáció, egy bocsánatkérés csodákra képes. Tegyék meg önmagukért, hogy azt tudják mondani: „Én megtettem mindent!” – aztán kiderül majd, hogy a másik fél hogyan gondolkodik és érez. Ez segíteni fog a feldolgozásban, elfogadásban, elengedésben. Zárásként felolvastam az alábbi idézetet Aranyosi Ervintől „Aki eddig bántott, annak megbocsájtok, kerülje el őt is a bánat, az átok! Nem is őmiatta, magam miatt teszem, mert ha rá haragszom, magamat mérgezem!”
Az idézet kapcsán szóba került még egy nagyon fontos képesség: az önmagunknak való megbocsátás.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Egy közös séta során felfedeztük a természet szépségeit, ügyelve arra, hogy nagy kárt ne okozzunk, pl. a vadrózsát nem szedhették le a gyerekek.
Virágokat, leveleket, ágakat helyeztek el a diákok spirál alakú mandala formába. Az alkotás köré gyülekezve a Tavaszi szél vizet áraszt c. dalt énekelték el a tanulók, mielőtt a szél elsöpri az alkotást.
I. BEV.: Relaxációs gyakorlat: „Összehangoló3”
Ráhangolódás: Zenehallgatás: Bagdi Bella: Hooponopono
II. FŐRÉSZ: Bevezető beszélgetés: -Mit jelent a megbocsátás?
-Miért bocsátunk meg?
Elméleti információk átadása: Tudtad? A megbocsátás fontossága, szintjei.
Téma feldolgozása: Gyakorlat: „Az arcunkra van írva” gyakorlat élőben és papíron.
Gyakorlat: ” A három csibe” belga népmese megismerés, megbeszélése.
Gyakorlat: „A megbocsátás jelei” (párban).
III. BEF.: Gyakorlat: „Jó okom van rá.”
Bocsánatkártya kiosztása, elkészítésének megbeszélése, felhasználása szabadon.
Meditációs gyakorlat.
Akár az osztályunk! Sokfélék vagyunk, s még a hasonlók sem egyformák. Ugyanaz a célunk, közösséget akarunk. s ki így, ki úgy, de hozzáteszi a magáét. A közösségépítésnek része a kölcsönös megbocsátás is.
Ezt a hónapot egy olyan eseménnyel kezdük, amire nagyon büszke vagyok. Tankerületünk szakmai napot tartott, ahol jó gyakorlatokat lehetett bemutatni iskoláknak. Mi iskolánk a Boldogságórák gyakorlati alkalmazását mutatta be. Nagyon sokan eljöttek, sokan voltak kíváncsiak a programra, egy nagyon kellemes napot töltöttünk együtt a kollégákkal.
Ez a hónap a megbocsájtásról szól. Azt hiszem, elég nagy biztonsággal leszögezhetjük: nincs olyan ember, akit még soha nem bántottak meg. Sőt, talán még odáig is elmennék, hogy kimondjam: nincs olyan ember, aki még soha senkit nem bántott meg. Nem igaz? Hiszen ahogy együtt, egymás mellett élünk, forgolódunk a világban, egyszerűen lehetetlen elkerülni, hogy időről időre olyasmit mondjunk, tegyünk, ami egy másik embernek kisebb-nagyobb sérüléseket okoz. Ideális esetben egy ilyen sérülést bocsánatkérés, majd megbocsátás követ.A megbocsátás olyan téma, amiről rengeteget hallhatunk. Elsősorban azt, hogy ahhoz, hogy boldog, teljes életet élhessünk, meg kell tanulnunk elengedni a sérelmeinket.
Eldobtuk a köveket az udvaron, ami azt szimbolizálta a haragunkat is úgyanígy el kell engedni.
Elengedtük a pillangóinkat is.
Egyik délután koktéloztunk is, a közeli Szász tanyára tettünk kirándulást, ahol az állatok közelsége, nyugalma a tanya csendje is tanított bennünket a megbocsájtásra és nyugalomra.
Ebben a hónapban megismerkedtünk a 4 varázsigével: meg kell tanulnunk kimondani a sajnálom, a bocsáss meg, a köszönöm és a szeretlek.
Vittünk be a terembe Jácintot és megbeszéltük hogy a megbocsájtás virága e kis növény. Megbeszéltük hogy ezzel bárkitől bocsánatot kérhetünk, ha megbántottuk vele.
Beszélgetőkör alkalmával megbeszéltük hol érezzük a testünkben a haragot amikor valaki megbánt bennünket.
Iskolánk névadójának egy egész hetet szenteltünk, különböző programokkal.
Volt emlékfutás, ill a megtörtént kicsi osztályunk Mazsolóavatója.
Megemlékeztünk a Földnapjáról. Bagdy Bella dalait énekelve.
Megtanultuk ebben a hónapban : a megbocsátás akkor az igazi, ha a saját békénkről szól
Mi a megbocsátás? Mikor bocsátottál meg valakinek legutóbb? Volt-e olyan, amikor te kértél bocsánatot? Miért? A gyerekek saját történeteiket mesélték el, majd elovastuk az Egy nagyszerű tett fejezetet Edmondo de Amicis: Szív című regényéből. Megbeszéltük, ki mit gondol a történet végéről. Hogyan fejeződhetett volna be másképpen?
Következő feladatként összekevert betűkből rakták ki a gyerekek a következő varázsszavakat SAJNÁLOM, BOCSÁSS MEG, KÖSZÖNÖM, SZERETLEK.
Meghallgattuk közösen a Kowalsky meg a Vega előadásában a Varázsszavak című dalát, amelynek refrénjét közösen is énekeltük.
A Word-Art alkalmazás segítségével szófelhőt készítettünk.
Nyolcadik nagy témánk megbocsátás gyakorlása.
Szoktuk mondani : ha megbántottál valakit akkor szeretném ha bocsánatot kérnél! Gyakorlati tapasztalatból tudom ,hogy bizony vannak olyan gyerekek akik nem tudnak és nem is akarnak bocsánatot kérni.
Beszélgetéseink során nagyon fontosnak tartottam hogy érezzék mennyivel jobban fogják érezni magukat ezután. A haragot engedjék el és és ehhez kapcsolódóan választottam ki az induló relaxációs gyakorlatot: “ Repül a karon ,ha akarom ,ha nem akarom.”
A kicsik nagyon szeretik a Bogyó és Babóca meséket és az egyik történet a Megbocsátásról szól. Mese hallgatás után beszélgettünk arról ,hogy mi hogyan cselekedtünk volna. Érzelmileg úgy éreztem ,hogy tudtak azonosulni a mesével és kérték hogy holnap is újra olvassuk el.A foglalkozás végén eljátszottuk milyenek vagyunk ha szomorúak vagyunk és milyenek ha boldogok.
Nagyon élvezték ezt a játékot és nagy öleléssel zártuk a foglalkozást.
Egymást szerető kis csoportosaink vannak de az érzelmi megerősítést ebben a korban el kell kezdenünk.
Nyolcadik nagy témánk megbocsátás gyakorlása.
Szoktuk mondani : ha megbántottál valakit akkor szeretném ha bocsánatot kérnél! Gyakorlati tapasztalatból tudom ,hogy bizony vannak olyan gyerekek akik nem tudnak és nem is akarnak bocsánatot kérni.
Beszélgetéseink során nagyon fontosnak tartottam hogy érezzék mennyivel jobban fogják érezni magukat ezután. A haragot engedjék el és és ehhez kapcsolódóan választottam ki az induló relaxációs gyakorlatot: “ Repül a karon ,ha akarom ,ha nem akarom.”
A kicsik nagyon szeretik a Bogyó és Babóca meséket és az egyik történet a Megbocsátásról szól. Mese hallgatás után beszélgettünk arról ,hogy mi hogyan cselekedtünk volna. Érzelmileg úgy éreztem ,hogy tudtak azonosulni a mesével és kérték hogy holnap is újra olvassuk el.A foglalkozás végén eljátszottuk milyenek vagyunk ha szomorúak vagyunk és milyenek ha boldogok.
Nagyon élvezték ezt a játékot és nagy öleléssel zártuk a foglalkozást.
Egymást szerető kis csoportosaink vannak de az érzelmi megerősítést ebben a korban el kell kezdenünk.
Nyolcadik nagy témánk megbocsátás gyakorlása.
Szoktuk mondani : ha megbántottál valakit akkor szeretném ha bocsánatot kérnél! Gyakorlati tapasztalatból tudom ,hogy bizony vannak olyan gyerekek akik nem tudnak és nem is akarnak bocsánatot kérni.
Beszélgetéseink során nagyon fontosnak tartottam hogy érezzék mennyivel jobban fogják érezni magukat ezután. A haragot engedjék el és és ehhez kapcsolódóan választottam ki az induló relaxációs gyakorlatot: “ Repül a karon ,ha akarom ,ha nem akarom.”
A kicsik nagyon szeretik a Bogyó és Babóca meséket és az egyik történet a Megbocsátásról szól. Mese hallgatás után beszélgettünk arról ,hogy mi hogyan cselekedtünk volna. Érzelmileg úgy éreztem ,hogy tudtak azonosulni a mesével és kérték hogy holnap is újra olvassuk el.A foglalkozás végén eljátszottuk milyenek vagyunk ha szomorúak vagyunk és milyenek ha boldogok.
Nagyon élvezték ezt a játékot és nagy öleléssel zártuk a foglalkozást.
Egymást szerető kis csoportosaink vannak de az érzelmi megerősítést ebben a korban el kell kezdenünk.