A hónap nagy feladata az volt, hogy a diákok megértsék, a megbocsátással maguknak tesznek jót. A megbocsátást több oldalról közelítettük meg: aki megbocsát , aki hibázott, aki megbocsátásra vár oldaláról.Beszélgettünk arról, hogy a megbocsátást a mindennapi életünkbe cselekvően be kell építenünk, ezzel ugyanis magunknak és másoknak is jót teszünk. Megtanultuk a sérelmeink elengedését a haragunk cipelése helyett. Közösen megegyeztünk abban, hogy a megbocsátás egy hatalmas gyógyító erő, segít abban hogy örömmel éljük a mindennapjainkat.
,,Elhozza az örömöt oda, ahol bánat volt, a békét a zűrzavarba, a boldogságot a haragvó felek közé, és mindenkinek visszaadja önmagát.,,/Jampolsky/
Megbocsátás
Megbocsátás
A gyerekek körbe ültek és arról beszélgettünk, hogy milyen csodák vannak körülöttünk. (pl. csiripelő madarak, felkelő nap). Utána zenés tornát végeztek a gyerekek. Egy külföldi zenére körjátékot játszottunk, amit nagyon szerettek a gyerekek, általuk csak „kalózosnak” nevezett ez a játék. Itt együtt kell, hogy működjenek és a csoportkohéziót is formálja ez az adott körjáték. Ez elvezet a megbocsátáshoz is, bizonyos esetekben. Ezután rajzos feladat következett arckifejezéseket kellett rajzolniuk, hogy mit éreznek, amikor megbocsájtanak valakinek. Utána elmondtuk a Megbocsátás című verset. Mindenki lerajzolta, hogy mit gondol a versről és mit érezett, miközben hallgatta. A mese előtt csengővel hívtam a gyerekeket a mesehallgatásra. A gyerekek meghallgathatták Boldog Dóra bábbal a „Tündéri bocsánat” című mesét. Utoljára pedig az volt a feladat, hogy kinek adnál piros szívet a csoportban. Volt olyan gyerek aki 2-3 szivet is kapott a másiktól.
A téma feldolgozását a „Megbocsátás szótár” által valósítottuk meg. A hónapban kijelölt önkéntesünk teljesen testre szabta a feladatot, mert a japán animék iránti rajongása okán a megbocsátáshoz saját rajzfilmes élményeiből keresett példákat. Sokat gondolkodtunk, hogyan lehetne összeállítását fenntartható módon terjeszteni, s végül erre is született ötlet: a színes plakátot e-mailben küldte el az osztálytársaknak. Így a környezetünknek sem ártottunk felesleges nyomtatással!
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Áprilisban a megbocsátás témakört jártuk körbe játékos formában: kinek kell megbocsátanunk, kitől kell bocsánatot kérnünk, tudunk-e bocsánatot kérni…
A Föld napjához kapcsolódóan meghallgattuk Bella dalát, megbeszéltük mi mit tehetünk a mindennapokban a Földünkért. Dolgoztunk egyéni és csoportmunkában is, végül elkészítettük minden jelenlévő gyermekkel a „tenyér-kar lenyomatát”, melyet egyénileg díszíthettek. 🙂
A téma feldolgozását a „Megbocsátás szótár” által valósítottuk meg. A hónapban kijelölt önkéntesünk teljesen testre szabta a feladatot, mert a japán animék iránti rajongása okán a megbocsátáshoz saját rajzfilmes élményeiből keresett példákat. Sokat gondolkodtunk, hogyan lehetne összeállítását fenntartható módon terjeszteni, s végül erre is született ötlet: a színes plakátot e-mailben küldte el az osztálytársaknak. Így a környezetünknek sem ártottunk felesleges nyomtatással!
A haragot nálunk sok gyermek kikiabálja, vagy duzzogva tűri, vagy épp visìtva közelìt a másik felé. Aztán eltelik egy-két óra esetleg fél nap és béke van.
Apró sikereink vannak, látunk ölelést, hallunk bocsánatkérést és nagyon szeretik a gyermekek a relaxációs gyakorlatot, a haragom kifújom,mint a cica nyújtózom.
Bìzunk benne hogy az apró mesék,pozitìv gondolatok sokat adnak a mi kis csapatunknak, és örömmel gondolnak vissza ránk majd évek múlva🙂
Boldogságóra foglalkozásunk végén az ölelő kezet, arcot olyan társuknak adhatták ma,akikről úgy érezték szüksége van a mai napon az ölelésre, megbocsátásra.
Alakuló kiskertünkben és állatasszisztált terápiánkon sok kellemes,békés percet töltöttünk,ami sok nyugalmat adott autista gyermekeinknek.
Az áprilisi boldogságóra témaköre a megbocsátás fontossága és annak gyakorlása volt. Foglalkozásaink során igyekeztünk a negyedikesekkel minél többet beszélgetni arról, hogy miért fontos időnként félretenni a haragunkat, továbblépni a nézeteltéréseken, és inkább a megbocsátásra összpontosítani.
Miután körbejártuk a témát, és a gyerekek megismerkedtek a sérelem és a megbocsátás fogalmával, ők maguk is megfogalmazhatták, hogy szerintük miért fontos másoknak megbocsátani, illetve ha megbántottunk valakit, miért fontos bocsánatot kérni tőle. Többen is elmesélték, hogy addig, amíg ezt a fontos, olykor nehéz lépést nem tették meg, bűntudatuk volt és nagyon szomorúak voltak. A negatív érzések képesek beárnyékolni a mindennapjainkat, de a megbocsátás pozitív hatással lehet az életünkre.
Végül megállapítottuk, hogy az igaz barátság megőrzéséhez is feltétlenül szükségünk van a megbocsátás képességére.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Megemlékeztünk a Föld napjáról Bella dalának meghallgatásával, eléneklésével. Ho’oponopno csodálatos dal, szeretik a gyerekek. Minket mindig megnyugtat.
Megbeszéltük a megbocsátás lépéseit a képek segítségével.
A tavaszi ritmusok feladat nagyon tetszett a gyerekeknek. Mi egyszerre próbáltuk mind a 4 tevékenységet.
Ezt a feladatot még elő fogjuk venni, esetleg más dalokkal is megpróbáljuk. Hálás köszönetünk érte.
Áprilisi Boldogság óráink központjában a szeretetkapcsolatok fontossága, az egymásra figyelés, az empátia és a megbocsátás gyakorlása, mint a pozitív beállítódás fontos elemei kerültek. A szeptember óta eltelt nyolc hónap alatt sokat változtak, alakultak a gyermekek közötti társas kapcsolatok: új barátságok alakultak, régi kapcsolatok váltak szorosabbakká. Az együtt megélt változatos élethelyzeteken keresztül igyekeztünk jobban megismerni, elfogadni egymást. Legfontosabb tevékenységünk – a játék – számtalan lehetőséget biztosított ennek megtapasztalására.
Folyamatosan megfigyeltük a természeti környezetünkben végbemenő változásokat – a tavasz kibontakozását, a költöző madarak visszatérését, a fészekrakás-, fiókagondozás folyamatát, a kertekben meginduló tavaszi munkákat. Ennek az év eleje óta tartó megfigyelésnek az eredménye volt többek között a napokban lezárult – óvodánk által meghirdetett városi fotópályázat -, mely a családokat szólította meg, és arra ösztönözte őket, hogy nyitott szemmel járva, együttműködve, vegyék észre a természet szépségeit és örökítsék meg egy-egy fotóban. A több, mint száz alkotás közül – legnagyobb örömünkre – csoportunkba járó gyermekek és családjuk nyerte el a zsűri első-, harmadik-, és különdíját.
Boldogságóráinkat a „Haragom kifújom…” és a „Medve vagyok, cammogok” relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd elmeséltem „A morgós medve és a szorgos méhecskék” meséjét, aztán át is beszéltük a történetet, majd el is játszottuk. Nem csak a csoportszobában, de az udvaron is nagy kedvvel vettek részt a játékban, mindenki szereplője, részese akart lenni a történetnek. Boldogan készítették el a „Figyelős színező”-t, megtanultuk a békülős mondókát is. Egy héten keresztül, változatos tevékenységekkel készültünk a Föld napjára.
A hónap folyamán sokszor meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopo meditációs dalát, és a benne ismétlődő varázsszavakat, melyek sokat segítettek a hónap során a csoportban kialakult konfliktusok feloldásában. A varázsszavakat használva boldogan játszottuk újra az előző években megismert „Jön a zombi!” játékot.
A változatos tevékenységek lehetőséget nyújtottak a kapcsolatok megjavítására, megerősítésére, egymás elfogadására, testi-lelki jóllétünk fenntartására.