Április a megbocsátás hónapja.
– Relaxáció: „Összehangoló” 1
– Meghallgattuk a Ho’oponopono című dalt.
– Beszélgetést kezdeményeztem a témában:
Mit kell tenni, ha megbántunk valakit?
Mivel bánthatjuk meg a másikat?
Hogyan kell megvigasztalni a társunkat, ha bánatos?
Mit érzünk, ha minket bántanak meg?
A gyerekek elgondolkodtak. Amikor példákon keresztül elmondom, hogy mit jelent a megbántás, sértegetés, megbocsátás többen kapcsolódtak be a beszélgetésbe.
Eljátszottuk, hogy egy kisfiú erővel elveszi a társa játékát. A gyermek sír. Ki tudja, hogy mit kell tenni a kisfiúnak? Ez a szituációs játék annyira tetszett a gyerekeknek, hogy mindenkit be kellett vonnom újabb kitalált történetekkel, amit el is játszottunk.
– Ezután meghallgatták a Tündéri bocsánat című mesét.A mesében szereplő versikét aztán napokon keresztül mondogattuk, amíg megtanulták.
– Eljátszottuk a Varázsszavak nevű játékot, majd a Jön a zombit. Ez nagyon tetszett a gyerekeknek, mindenki szívesen kapcsolódott a játékba.
– Végül mindenki kiszínezte a megbocsátás jelét, amit haza is vittek a nap végén.
Megbocsátás
8. A megbocsátás gyakorlása
Helyszín: Szapáry utcai óvoda
Csoport: Levendula, vegyes csoport, 3-7éves korosztály
Feltöltő: Katona-Timár Nikoletta, óvodapedagógus
Április hónap témája: A megbocsátás gyakorlása
„Ha valakit megbántottál akit szeretsz, Meséld el szíved súlyát, könnyebb lesz neked.”
Kire haragszol-gyakorlat!
problém– szétrombolja amit építettünk…..
A mindennapi konfliktushelyzeteket felidézzük, nézeteltéréseket felszínre hozzuk.
-Nevezzék meg azt a személyt aki megbántotta őket.
Jó lenne ha meg tudnánk neki bocsátani.
– Soroljuk el ennek a személynek a jó tulajdonságait.
Mondjuk el hogy mit szeretünk benne és milyen jó lenne, ha a jó tulajdonságaiból többet adna nekünk.
Bábjáték: A süni, a mókus és a mackó története. Boldogságóra kézikönyv 177.old.
Naplezáró beszélgetés során beszélgetünk arról, miért fontos a megbocsátás.
-Mit érzel olyankor?
– Meddig tarthat egy érzés?
Megbocsátás nap kijelölése.
Kimondott és ki nem mondott sérelmek. Minden hónapban kijelölünk egy napot amikor mindenki elmondhatja a sérelmét. Ezen a napon minden szívből jövő bocsánatkérést, megbocsátást elfogadunk. Megkereshetjük azt, akiről azt gondoljuk haragszik valamiért.
Kézfogással, vagy öleléssel megpecsételjük a békét.
„Egyetlen út van: a megbocsátás. Az ember egyébként vágyik rá, hogy megbocsásson, mert akkor tud szeretettel megtelni.”
(Bach Kata)
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk A három csibe történetét. A mese végén illusztrációt készítettünk. Az óra végén megrajzoltuk önarcképünket.
A hónap dalának meghallgatása után beszélgettünk arról, hogy ki és miért bocsátott meg mostanában. Kitől és miért kértek bocsánatot mostanában? Majd kisebb csoportokat alkotva lerajzolták a gyerekek, hogy szerintük milyen is a bocsánat-állat, majd elmesélték a többiekben, hogy milyen hangot is ad ki.
Megbocsátás vagy nem, nem egy egyszerű téma , de a 7-ek megbírkóztak a témával! Együtt élveztük a megbocsájtás gyümülcsét a tábortűz mellett.
Bocsánatkérés fontossága
Mondóka megtanulása
Mesehallgatás: Tündéri bocsánat
Óvó néni bábjátéka a gyerekekkel
Megbocsátás erdeje-feladatlap
Április: A megbocsájtás gyakorlása
Egy igazi barát megbocsát.
A boldogságórák célja a tanulók erkölcsi érzékének fejlesztése, a cselekedeteikért és azok
következményeiért viselt felelősségtudatának elmélyítése, igazságérzetük
kibontakoztatása, társadalmi beilleszkedésük elősegítése. A program módszertani tárháza
támogatja olyan, a tanulók életében nélkülözhetetlen készségek megalapozását és
fejlesztését, mint a kötelességtudat, a mértéktartás, az együttérzés, segítőkészség és a
tisztelet, megbocsájtás. A felsorolt beállítódások kialakítása kihat egész felnőtt életükre,
és elősegíti kapcsolataik eredményes alakulását.
A csoportos beszélgetés során egyéni esetek, szituációk elmesélésével mindenki
elmondhatta, hogy neki mit jelent és mit nem jelent a megbocsájtás. Tanácsokat adtunk,
hogy mi segíthet a helyzetek során akaratlanul megjelenő rossz érzések elengedésében.
Megismerkedtünk az empátia játék lényegével: fontos, hogy bele tudjuk élni magunkat a
másik ember lelkivilágába. A közösségépítés szempontjából nagyon fontos a mindennapi
konfliktusok eredményes kezelése: harmadikosaim, mint minden gyerek, összevesznek,
kibékülnek. Viszont meg kell tanulni az őszinte, érdek nélküli megbocsájtást.
Az érzelmi tudatosság, érzelmi nevelés, az érzelmek kifejezési lehetőségei, konfliktusok kezelése egész éves téma volt nálunk. Szituációkat elemeztünk, sokat beszélgettünk róla, képregényt rajzoltak.
8. foglalkozás: Bocsáss meg nekem!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tanulják meg, hogy milyen nagy dolog a megbocsátás. Nem szabad haragban élni. A koronavírus helyzet miatt a szülők otthon végezték el a feladatokat, ők beszélgettek a gyermekekkel a témáról, és oldották meg a feladatokat.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom!” mondókra mozgtak.
Motiválás: A gyermekekkel kiszínezték a színezőt, és közben elmondta az édesanya a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű verset.
Kire haragszol? A gyermekek meséljék el, kik bántották meg őket otthon, és hogyan?
Bábjáték: A gyermekeknek elmeséltem a Süniről szóló mesét, aki sorban találkozik az erdei állatokkal, majd eljátszottuk a történetet.
Feladatok megoldása: színezések