A kiskunhalasi Református EGYMI Fejlesztő Iskolájának Oliva csoportja áprilisban, a megbocsájtás hónapjában, 22-én a Föld napjára készítette el landart alkotását. Még nem találkoztunk ezzel a technikával, de a tanulók nagyon élvezték a természetből gyűjtött agyagokkal való munkálkodást. Mi a Föld elkészítéséhez buborékfóliát, jeget, kavicsokat, agyaggolyókat, kagylókat, mohát, leveleket, fűféléket, homokot, fekete földet, sódert használtunk. A hónapban többször meghallgattuk a hónap dalát is.
Megbocsátás
Megbocsátás gyakorlása – Pozitív kapcsolatok
Közösségi életünk – legyen az osztály, család, kollégium, barátság – mindennapjaiban elkerülhetetlen, hogy ne legyen konfliktus a nézetkülönbség, a pillanatnyi hangulat, … miatt. A kapcsolatok pozitív fenntartására törekszünk. Együttélésünk során mindannyian megélünk nehéz, fájó, bántó, sértő helyzeteket.
1. Mit tegyünk, hogy a hétköznapokba a testünk, lelkünk jól legyen: 10 pontba foglaltuk:
1óra testmozgás, 2 liter víz, 3 csésze zöld tea, 4 ölelés, 5 étkezés kis adagokkal, 6 órakor felkelni reggel, 7 perc nevetés, 8 óra alvás (minimum), 9 órakor befejezni a napot és irány az ágy, 10 dologért hálát adni.
1 Pozitív osztályközösség kialakítása – ARANYSZABÁLYOK
– Kedvesség!
– Ne csúfold a társaidat!
– Segítőkészség.
– Támogasd, aki segítségre szorul!
– Türelem.
– Segíts annak, aki lassabban halad!
– Együttérzés.
– Vond be, aki egyedül van!
2 Problémák kezelése
– Mekkora a probléma: bökkenő – megtudod oldani egyedül (meglökött a sorban állásnál), kis probléma – kis emlékeztető és már meg is tudod oldani (veszekedés a játék során: nyertes/vesztes), közepes probléma – kis segítséggel megy is egyedül (megijesztenek a folyosón), nagy probléma – több segítséggel menni fog (sértegetnek/gonoszkodnak veled a folyosón, óriási probléma – sok segítséggel megoldod (veszekedésbe/verekedésbe keveredtél), vészhelyzet – mindenképpen felnőtt segítségre van szükséged (elájult/vérzik az orra.
– Amikor mérges leszek:
1. Megtartom a kezeimet
2. Elsétálok onnan, ami engem dühössé tesz.
3. Elszámolok tízig.
4. Elgondolkodom azon, miért vagyok mérges.
5. Átgondolom, hogyan tudnám megoldani a problémát.
6. Segítséget kérek, ha szükségem van rá.
– Dühszabályok: Nincs azzal baj, ha dühösek vagyunk, de…
1. Ne bánts meg másokat!
2. Ne árts önmagadnak!
3. Ne tégy kárt a környezetedben!
4. BESZÉLJ RÓLA
– Segítségül kitettük az osztály falára a nyugtató csillag légzést.
Nagyon gyümölcsöző volt a mindennapjainkban ezek a beszélgetések. A konfliktusok, a problémák kezelésével a megbocsátás ösztönösen jön, kellemes, jó érzés mindannyiunk számára.
Példa:
Bökkenő: L. kifaragom a ceruzáidat. L. ezt épp nem akarta. Odaütött a Cs-nek. Cs. szép szóval megértette vele, hogy nem veszi el, csak segíteni akar. Cs. kivár, L. megérti, bocsánatkérésként odahajtja a fejét a vállára. Cs *5.
Kis probléma: R., rendetlenség van az asztalodon. Te is így látod? Azonnal rendet tesz, persze a maga módján…, de fejlődik.
Közepes probléma: M. V. dühöng, hogy ez nem sikerül. Néma, szomorú tekintet a válasz. Csend, majd: Kérsz segítséget? Megfogalmazza a problémáját és egyik társa odasiet, segít neki. Elnézést kér a viselkedéséért.
Nagy probléma: L., dagadt vagy! – sértve panaszolja, hogy gúnyolódtak rajta. Belátja, hogy erős testalkatú. Segítséggel meg akarta beszélni vele a problémáját. Nem sikerült… Dolgozunk rajta, hogy ezt a helyzetet elfogadja a L., így a megbocsájtás is várat magára.
Óriási probléma: R.– megfogta az XY a fenekemet a szünetben, kérlek, beszéljük meg vele, ezt nem engedem! – segítséget kér, megfogalmazza a problémát elkerülve csúnya szavakat. A tanácsaimat megfogadva ő beszélt az illetővel, szép szóval figyelmeztetve, hogy ezt nem teheti meg vele. Ő maga ölelést kezdeményezett. R *5.
Vészhelyzet: szünetben V.-nek eleredt az orra vére. L. rögtön megkeresett engem és elláttuk V.-t. L *5.
Összességében az együttléteink ezzel nyugodtabbak, felszabadultabbak, örömtelibbek. Sokat tanulunk önmagunkról, fejlődünk azzá a felnőtt emberré, aki megállja a helyét az élet minden területén.
Zárásként meghallgattuk a hónap dalát, majd társasjátékoztunk.
A Föld világnapja alkalmából április 22-én megtettük a tőlünk telhetőt, hogy bocsánatot kérjünk a termőföldtől, bolygónktól. Iskolai szervezés alapján veteményeztünk, tavasztündért varázsoltunk, virágot ültettünk, öntöztünk, szemetet szedtünk a városban.
A hónapban tanuljuk és gyakoroljuk a VARÁZS-SZAVAKAT!!!
Megbocsátani, nagyon szép dolog! Bocsánatot kérni bátor dolog, hiszen nem mindenki tud! Felszabadít es boldogok leszünk mondták a gyerekek!Erről beszélgetünk a gyerekekkel
Megbocsátani, nagyon szép dolog! Bocsánatot kérni bátor dolog, hiszen nem mindenki tud! Felszabadít es boldogok leszünk mondták a gyerekek!Erről beszélgetünk a gyerekekkel
Megbocsátani, nagyon szép dolog! Bocsánatot kérni bátor dolog, hiszen nem mindenki tud! Felszabadít es boldogok leszünk mondták a gyerekek!Erről beszélgetünk a gyerekekkel
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A témából, címből kiindulva beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy miért fontos, hogy figyelmesek legyünk, felfigyeljünk a körülöttünk lévő dolgokra, illetve, hogy miért kell mások felé kinyissuk a szívünket. Beszélgettünk arról is, hogy ez a megnyilás sokszor azzal jár, hogy megbántanak vagy ellenkezőleg, mi bántunk meg másokat. Az előbbiek kapcsán pedig említést tettünk a megbocsátás fontosságáról és, aki szeretett volna, az színezhetett egy a megbocsátást szimbolizáló nyomtatott színező lapot.
Mivel a téma feldolgozása a Föld napjának ünnepére esett, ezért elkészítettük a javasolt Landart alkotásokat.
A hála zenéjével kezdtük a ráhangolódást a tevékenységre. Mesébe hívogató énekkel kezdtem a sünis bábjátékot. A gyerekek megfigyelhették, hogy mit érezhettek az állatok, amikor a süni megbántotta őket, illetve amikor megbocsátottak neki. Beszéltünk arról, hogy mit érezhetett a süni, amikor a barátait megbántotta, és megbocsátottak neki. A gyerekek elmesélhették, hogy őket mivel bántották meg és hogy ők hogyan tudtak megbocsátani. Megtanulták a varázsszavakat, illetve a témához kapcsolódó mondókát: „Ha valakit megbántottál akit nagyon szeretsz..”. Párokban állva kézfogással eljátszottuk a „Béke, béke, barátság, veszekedni szamárság.” mondókát, majd párcserével újrajátszottuk. A gyerekekkel elkészítettük a megbocsátás erdejét, melyhez befestették a hátteret, majd fákat, virágokat rajzoltak, aminek szív formájú a termése, virága. A kivágott növényeket felragaszthatták a nagyméretű képre. Az elkészült alkotásban mindenki gyönyörködhetett.
A hónap nagy feladata, hogy megértessük a gyerekekkel, hogy ha megbocsátanak, akkor maguknak tesznek jót. A csoportban a konfliktushelyzetek főleg abból adódnak, hogy ki kivel mikor játszik. Megtanultuk a varázsszavakat : sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek!
Nagy örömmel készítettük a gyerekekkel el ezt az alkotást, a Nyírjesben talált termésekből, ágakból, stb.
Boldogság pillangó🦋
Tegyünk Földünkért minden nap!!!
Csodás napot kívánunk!