Relaxációval kezdtük az órát. Különösen szeretik a gyerekek, mert „elröpíti őket egy másik világba”.
Ezután kérdeztem meg, hogy „Sokáig haragszanak-e valakire?” „Mit éreznek ilyenkor? Kértek-e már bocsánatot? Miért van erre szükség? Hogyan érezte magát utána? Milyen érzés, ha tőled kér valaki bocsánatot? Mit éreztél? Miért volt jó?
Nagyon fogékonyak voltak a beszélgetésre és sok szép, építő gondolatot fogalmaztak meg.
Ezt követően kértem, hogy írják le a bocsánatkérés szavait, mondatait. Közösen megbeszéltük, majd a táblára is felírtam. Tovább mélyítettük, hogy „Melyik a legőszintébb?” Melyik az, amelyik kissé komolytalannak tűnő?”
Az óra végén meghallgattuk a Megbocsátás dalát.
Megbocsátás
A megbocsátás témában végeztünk el két tevékenységet a csoportommal.
1. Először szavakat gyűjtöttünk egyénileg, csoportosan. Én kiegészítettem a gyerekek listáját számukra új szavakkal, kifejezésekkel és ők ezeket felhasználva készítettek WordArt alkotásokat. Ez a feladat a szókincs elsajátítására is kiváló.
2. A következő órán a ‘Megbocsátok?Nem bocsátok?’ feladatot végeztük el.
A terem 3 sarkába kitettem a 3 lapot a javasolt feliratokkal. Felolvastam a szituációkat és miután a gyerekek eldöntötték, hogyan reagálnának, megbeszéltük azokat.
Ebben a hónapban a Megbocsátás a téma. Nagyon kapóra jön, hiszen az osztályban időnként kialakuló konfliktusok megoldásánál fontosnak tartom, hogy minél előbb beszéljük meg a problémákat, tudjunk bocsánatot kérni, illetve fogadjuk el azt őszintén.
Egy mondóka megtanulásával kezdtük az órát:
Ha valaki megbánt, bosszút nem forralok,
Hisz tudom, hogy időnként én is hibázhatok.
Ha bocsánatot kérnek, megbékélek könnyen,
Mert a megbocsátás az én erősségem.
A gyerekek elmondták, mit éreznek, ha valaki megbántja őket. Fáj a hasuk, fáj a fejük, nem tudnak aludni… Hogyan lehet ezt minél előbb feldolgozni, elengedni?
Meditációs gyakorlatokat végeztünk, fejmasszírozást, ami után eldobtuk a problémákat, illetve a Pillangóölelés gyakorlatot végeztük el. Elmondták az érzéseiket, mire gondoltak, mit láttak, milyen hatása volt a gondolataikra.
Szituációs játék alatt megmutatták egymásnak, hogy kinek mi okoz problémát, és hogy milyen jó érzés a megbocsátás.
Már a 8. hónapba érkeztünk, Április a megbocsátás hónapja.
Üdvözöltük boldogságminyonunkat, majd relaxációval folytattuk programunkat. „Kifújom a haragom, mint a cica nyújtózom”
Felelevenítettük az előző napon hallott Tündéri bocsánat mesét. Lili és Lola tündérek kalandjának felelevenítésével elkezdődött a téma feldolgozása is. Beszélgettünk a megbocsájtásról. Vannak olyan helyzetek, amikor különösen nehéz megbocsátani. Megbocsátani annyit tesz, hogy elfogadjuk a másik emberben lakozó értékeket, még akkor is ha esetleg cselekedetét helytelennek ítéljük meg. Fontos a megbocsátás, mert a harag és a düh megbetegíthet.
Varázsszavaink: sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek.
Majd elutaztunk Hawaii szigetére, és megismertük a Hooponopono történetét. A hónap dalára táncoltunk és tettük meg az utunkat a szigetre.
A Jön a Szörnyi játék során a varázsszavaink segítettek a megmenekülésben.
Megtanultuk a Kibékülős mondókát is.
A bocsánat állatka játék során a megbocsátás érzését gyakorolhattuk.
Igazi kis szeretetbomba volt a szeretetgombóc játék, mellyel a tölteléket úgy készítettük el, hogy szeretetet, ölelést adtunk neki.
A boldogságóránkat nagyon vicces nyelvtörőkkel fejeztük be, vidámságban, szeretetben.
„A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.” és a „Megbocsátani annyit tesz, mint szabadon engedni egy foglyot, és felfedezni, hogy ez a fogoly te magad voltál.” (Lewis B. Smedes) gondolatok értelmezésével és megbeszélésével kezdtük az óránkat.
Kitértünk a bocsánatkérés „öt nyelvére”, megfogalmaztuk és gyakoroltuk/eljátszottuk a bocsánatkérést, és a megbocsátást.
Miközben kiszínezték a megbocsátás pillangóit, meghallgatták a gyerekek A morgós medve és a szorgos méhecske c. történetet, megbeszéltük, ki melyik szereplő bőrébe bújna és miért?
Az elkészült pillangókkal díszítettük a tantermünket.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A hónap témáját is feldolgoztuk, valamint a Föld napjához és a húsvéti ünnephez is kapcsolódtunk. Virágot, fát ültettünk, bogárhotelt készítettünk, locsolkodtunk, kézműveskedtünk.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
4/a – 4/b
megbocsátás szíve
A mai napon az adott témában a gyerekek őszintén meséltek arról, hogy ők hogyan kértek bocsánatot, vagy hogyan bocsátottak meg valakinek. Azt is őszintén fogalmazták meg, hogy miként érezték magukat amikor bocsánatot nyertek. Egy kislány azt mondta:,, könnyű lett a szívem mikor kibékültem Sárival, és a Napocska is mosolygott ránk.”