Az áprilisi boldogságóra a megbocsátás témakörében zajlott. Az óra kezdete a Mai napon, a mai napon a boldogságra rátalálok kezdetű mondókával kezdődött, majd a Gyújts egy gyertyát a Földért című dallal folytattuk, hiszen a héten még a Föld napjához kapcsolódóan különböző tevékenységek formájában ezzel foglalatoskodtunk az óvodában.
Majd relaxációnak az Irka-firka következett, melyet már egyszer alkalmaztam, és volt olyan, aki emlékezett rá.
A Ho’oponopono dalra kígyózó sort alkotva különböző mozgásformákat hajtottunk végre. (lábujjhegyen járás, guggolás, oldalra dőlés, séta, fejet lehajtva, sarkon járás)
Ezután a Tündéri bocsánat c. mesét olvastam el nekik, a varázsigét többször ismételve.
Majd beszélgettünk a megbocsátásról, hogy most haragszol-e valakire…és itt az egyik gyereknek aktuális problémája akadt -haragudott egy másikra- egy kis félreértés miatt alakult ki a helyzet, de sikerült tisztázni és a sztori zárása egy öléles volt.
Majd a Ho’oponopono interaktív játékot is eljátszottuk.
Ezután kiszínezték a megbocsátás jelét és készítettek egy rajzot otthonra azzal a varázsszóval, amit kiválasztottak, így egy kis kézzel fogható beszélgetésindítót küldtem haza a gyerekekkel.
Megbocsátás
A boldogságóra témája ebben a hónapban a megbocsátás és a szeretet amik az életünk fontos részei. A boldogság azt jelenti, hogy örülünk valaminek, például egy kedves mosolynak vagy egy jó cselekedetnek. A megbocsátás azt jelenti, hogy nem haragszunk másokra, még akkor sem, ha rosszat tesznek velünk. A szeretet pedig azt jelenti, hogy gondoskodunk másokról és szívesen segítünk nekik. Ezek mind olyan dolgok, amik boldogságot és örömet hoznak az életünkbe, és segítenek abban, hogy jó kapcsolatokat építsünk másokkal és megbocsájtsuk esetleges hibáikat.
Rimóci Szent István Általános Iskola
A gyerekek idézeteket kerestek a megbocsátásról.
Megbocsátás
A foglalkozás témája a megbocsátás gyakorlása. A testi-lelki és szellemi harmóniához nélkülözhetetlen a pozitív „beállítódás”, az egymásra figyelés, az empátia, a megbocsátás képessége.
Aki megbocsát, az lemond a haragról, leteszi a sérelmeit, valamint a bosszúvágyat. Akinek megbocsátanak, annak nő az önbizalma és kezd abban hinni, hogy jobb emberré válhat. A csoportan arra kerestünk választ, hogy mi hogyan kezeljük, ha megbántottak, vagy ha mi bántunk meg valakit.
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük. A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom: a mondókára tele tüdőt hallható fújással ürítjük ki, közben a szőnyegen előre kúszunk a törzsünkkel.
Ezután meghallgattuk a gyermekekkel a hónap dalát, Bagdi Bella: Megbocsátás dala, többször elénekeltük és kitaláltunk hozzá mozdulatsorokat. A témát mondókával vezettem be. Megbocsátás: Akinek volt kedve kiszínezhette a hozzá tartozó képet. A témát mesével dolgoztuk fel, melyre Boldog Dóra hívta a gyerekeket mondókájával és csengőszóval. Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét dolgoztuk fel. A mese után a gyerekekkel beszélgettünk: „ha lenne egy varázspálcád, mint a tündéreknek, mit tennél vele? Idézzetek fel olyan helyzeteket, amikor valami rosszat tettetek, hogy kértetek bocsánatot?
Kinek adnál szívecskét a csoportban, és miért? Van valaki, akitől bocsánatot szeretnél kéri?
A foglalkozást a megbocsátás jelének színezésével és annak felrakásával a „Boldogság fájára” zártuk le.
Beszélgettünk a megbocsátásról. Őszintén mondták el, tapasztalataikat a gyerekek a témáról.
Majd varázsszőnyeg, és a zombi játékot játszottuk.
Meg tanultuk a varázsigét. Magyarul is: szereltek, bocsáss meg, köszönöm.
Ezután a feladatokat oldották meg. A foglalkozás végén ölelés, és szivecske matrica volt a jutalom.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
„Béke, béke barátság,
összeveszni szamárság.
Többet ilyet nem teszünk,
örök barátok leszünk.”
A megbocsátás témáját szituációs játékkal, a „Tündéri bocsánat” mesével, és beszélgetőkörrel dolgoztuk fel.
Az óvodában gyakran előfordul, hogy a barátok összevesznek valamin, vagy megbántják, esetleg csúfolják egymást. Érzelmeket kifejező képek segítségével beszélgettünk arról, hogy milyen érzés ez nekünk és a másiknak. Utánoztuk a szomorú, csalódott, mérges, rosszkedvű arckifejezéseket, majd utánoztuk a vidám, jókedvű, elégedett arckifejezéseket. Megbeszéltük, hogy számunkra melyik érzés volt a jobb. Mennyivel jobb kibékülni, mint haragudni egymásra. A bocsánatkérés a kicsiknél még nehezen megy, nem annyira értik a miérteket, ezért a jóvátételre helyezzük a hangsúlyt. Ha megbántják a társaikat, hogyan tudják jóvátenni, kiengesztelni? A békülős mondóka nagyon tetszett a gyerekeknek, hamar megtanulták. Kíváncsian várom, hogy mikor alkalmazzák.
A Föld napján bebarangolták a gyerekek az iskolakertet. Az összegyűjtött faágakból és kavicsokból készítették a természetképet.
Megbocsátás gyakorlása
1. Relaxációs gyakorlat: „Buborékban elengedem…”
A végén a tanulók elmondják, hogy milyen gondolatokat kellett a buborékban elengedniük.
2. A téma bevezetése, megbeszélés
Mit jelent megbocsátani? Kit bántottak már meg? Hogyan tudott megbocsátani? Hogyan kérhetünk bocsánatot? Jobban érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk? Mit érzünk ilyenkor? Miért boldogíthat minket a megbocsátás és ha nekünk bocsátanak meg? Átélt-e már valaki , hogy valakinek megbocsátott és sokkal jobban érezte magát? Gondold végig, hogy mit jelent számodra a megbocsátás! Milyen érzések, gondolatok jutnak eszedbe a megbocsátással kapcsolatban? Mi szokott segíteni abban, hogy meg tudj bocsátani? Mi hátráltathat? Melyek a megbocsátás előnyei?
G. G. Jampolsky: Megbocsátás című művéből egy részlet felolvasása.
3. Szavak gyűjtése
Megbocsátással kapcsolatos szavak gyűjtése és szófelhő készítése az elhangzott szavakból.
4. Megbocsátás szótár (képek kivetítése)
A képek segítségével a tanulók párokban megbeszélik, hogy milyen érzések kísérik a megbocsátást, melyik kép szimbolizálja leginkább a megbocsátás folyamatát.
5. Mark Twain idézetének megbeszélése
„A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időnket pocsékoljuk. Ha dühös vagy, nehezebben látod át a problémásabb helyzeteket, ráadásul rendkívül nagy fájdalmat okozol magadnak. Jusson mindig eszedbe: a haraggal csak magadat bünteted. Lehet, hogy az, akire gyűlölettel gondolsz, nem is foglalkozik veled. Szóval morcoskodás helyett inkább beszéld ki a gondjaidat, vagy felejtsd el a haragod!” Mark Twain
A megbocsátás legmagasabb szintje: kívánj jót azoknak, akik megbántottak!
6. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono
Minden tanuló kap egy szívet, amire felír egy dolgot a dalban elhangzottak közül: sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek, és odaadja az egyik osztálytársának.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
-Hangolódás-szomorú arc,vidám arc
-A morgós medve és a szorgos méhecske mese bábozása
-Beszélgetés a helyes és a helytelen viselkedésről – ezek következményei
-Színező
-Hónap dalának meghallgatása
Szerintem ez a felnőttek számára is egy nehéz téma, nem csak a gyerekeknek, így úgy gondolom, hogy nem sikerült ebből maradéktalanul mindent átadnom. Arra összpontosítottam, hogy a gyerekek első körben ismerjék meg és használják a minden napok során a varázsszavakat, mert úgy látom ez teljesen kimaradt az életükből. A foglalkozás elején a Varázsszőnyeggel elrepültünk egy lakatlan szigetre, ami mégsem volt lakatlan. Ott meghallgattuk a helyi népek meséjét a Ho’oponopono-t. Majd megtámadtak minket a zombik és csak akkor nem kaptak el, ha kimondtunk egy varázsszót. A gyerekeknek az elején ez nagyon nehezen ment, hiába beszéltük át azt a 7 szót nagyon sokszor, mégsem jutott eszükbe vagy nem voltak képesek kimondani. A foglalkozás végére viszont nagyon ügyesek lettek, használták a szavakat és a héten a minden napok során többször is észrevettem, hogy használják őket. Mindezek ellenére úgy gondolom, hogy ezt azért még jobban kell fejleszteni bennük.