Aki megbocsát, az szabadon enged egy foglyot, csak hogy rájöjjön, hogy ő volt az a fogoly.
Megbocsátás
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A megbocsátás témája érdekes módon kapcsolódik a boldogsághoz, ugyanis a gyerekek a boldogságot gyakran abban veszik észre, ha valami jó dolog történik velük. Sokat beszélgettünk arról, hogy mekkora súlyt tud tenni a lelkünkre az, ha neheztelünk valakire. Magának a szónak a jelképes megjelenésére is rácsodálkoztunk, nagyon tetszett a gyerekeknek az összefüggés a neheztelés és a nehéz súly között. Nagyon szépen, plasztikusan tudták megfogalmazni a megbocsátásról a véleményüket. Szituációs játékokon keresztül is közelebb vittük a témát hozzájuk, és beszélgettünk arról is, hogy a megbánás és a bocsánatkérés nem feltétlenül fedi egymást; s bár a bocsánatkérés nagyon fontos, megbocsátani akkor is tudunk, ha ez nem következik be, és a megbocsátó lelke mégis megkönnyebbül általa.
A témát két órában dolgoztuk fel. Az első tevékenység elején zenével hangolódtunk a témára. Aztán elolvastuk a “Megbocsátás” című olvasmányt. Értelmeztük a szöveget, megbeszéltük a történet részleteit, levontuk a tanulságot. Az olvasmány tanulsága a megbocsátás, az elengedés fontossága volt. Sokkal jobb megbocsátani egymásnak, mint a harag szította feszültséggel bírkózni hosszú időn keresztül. Békejobbot nyújtani a társunknak jó érzés, akár mi hibáztunk, akár a társunk.
A tanulók olyan eseményeket elevenítettek fel, amelyekben ők is kibékültek barátaikkal vagy testvérükkel. Elmondták, mit éreztek megbocsátás előtt és megbocsátás után. Megbeszéltük azt is, hogy sok esetben ugyanazt a helyzetet nem mindkét fél látja egyformán. Sokszor hajlamosabbak vagyunk meglátni a társunk hibáját, mint a magunkét.
Szituációs játék következett. Csoportokat alkottunk, és eljátszották az olvasott történetet. Különös figyelmet fordítottak a kibékülés pillanatának megjelenítésére.
A második órán lerajzoltak egy megtörtént esetet, amelyben megbocsátottak valakinek, elengedték a pillanatnyilag érzett haragot és újrakezdték boldogan, mintha mi sem történt volna. Az óra második felében elmesélték a lerajzolt esetet. Az óra végén zenét hallgattunk a barátságról.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Boldogságóra programunk havi témája a „Megbocsátás gyakorlása” volt.
A téma bevezetéseként megismerhették a gyerekek „A morgós medve és a szorgos méhecske” című mesét.
Elvégeztük a meséhez kapcsolódó gyakorlatokat, így sokat beszélgettünk az érzelmekről, a cselekvésekhez kapcsolt érzésekről.
Beszélgettünk arról, hogy mit is jelent a megbocsátás. Kinek, miért szoktunk megbocsájtani, miért kérünk bocsánatot.
A Föld napjához kapcsolódva is megbeszéltük, hogy mi az amiért „bocsánatot kellene kérnünk a Földtől”
Földgömböt készítettünk, melyet boldogan vittek haza a gyerekek.
A záró részben felelevenítettük, hogy miért is jó dolog a bocsánatkérés, s megfogadtuk, hogy ezután is nagyon odafigyelünk arra, hogy ne bántsunk meg másokat.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Megbeszéltük, hogy a megbocsátás annak is jó akinek megbocsátunk, és nekünk is jó , ha elengedjük a haragunkat.
Az órán meghallgattuk Bagdi Bella egyik dalát, majd relaxációs gyakorlatokkal folytattuk. A továbbiakban feldolgozuk a témát, majd a kreatív alkotás után a témát újraismételtük.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1.c osztályos tanulói a megbocsátás hónapjában tudatosan figyelt a következő kifejezések használatára: Sajnálom. Kérlek! Bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!
A kezdő kört követően a megbántásról beszélgettünk, ki bántott meg másokat, mivel bántotta meg, ő mivel bántott meg, mi lett a hatása, hogyan oldották fel. Mindeközben kiderült, hogy az osztályban még vannak elvarratlan szálak, ezeket igyekeztünk megoldani, feloldani. Mély érzések szabadultak fel és belső feszültségek oldódtak fel.
A megoldási módokra vonatkozó ötleteket papírcsíkokra írták fel, ezeket felragasztottuk egy A/1-es papírra, melyet az osztályukban kitettek.
A téma komolyságához illeszkedő volt a hangulat.
Köszönöm a gyerekek őszinteségét, az osztályfőnökök támogatását és a lehetőséget!
A terem átrendezését követően beszélgető körrel kezdtünk – ki érzi úgy, hogy valakit megbántott, mivel bántotta meg. Majd arról is szó volt, hogy mit érezhet a másik fél. Ennek demonstrálására előkészítettem két nagyon megpakolt iskolatáskát. Két bátor vállalkozó kipróbálhatta, hogy milyen hosszasan sétálni ezzel a „lelki teherrel”. Ezt követően beszélgetni kezdtünk arról is, hogy mit lehet ilyenkor tenni, valamint a társas támogatásra is volt ötlet, így ezt is kipróbáltuk.
Utána a Ho’oponopono interaktív játékot játszottuk el – egyben a varázsszavakat megtanultuk, majd Bella dalára koreográfiát készítettünk, közösen varázsoltunk.
Nagyon jó hangulatban telt az óra.
Köszönöm a gyerekeknek az aktivitást, a tanító néniknek az együttműködést és a lehetőséget!
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Mindenki a saját emlékeiből kiindulva mesélhette el, hogy bizony nem is olyan könnyű mindig minden helyzetben megbocsátani. De nagyon fontos. Rengeteget beszélgettünk a témáról. Készítettünk szótárbejegyzést, és hagytuk, hogy a rossz emlékeket a Bánat folyó elsodorja.