Április hónapban a gyerekekkel sokat beszélgettünk a megbocsátásról. Miért fontos, hogyan tudunk bocsánatot kérni, hogyan tudunk megbocsátani. Ha minket ért sérelem, miért jó számunkra, ha képesek vagyunk megbocsátani. A gyerekek nagyon sok saját élményt felidéztek e kapcsán, amiket ők tapasztaltak a megbocsátással kapcsolatban. Elkészítettük a saját megbocsátás pillangóinkat, melyeket ki is helyeztünk az osztályteremben, miután elvégeztük vele a gyakorlatot. Továbbá feldolgoztuk „A morgós medve és a szorgos méhecske” című mesét, mely nagyon tetszett a gyerekeknek.
Idén is megemlékeztünk a Föld napjáról, így a boldogságóra csoportokkal közösen elénekeltük a „Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalt.
Megbocsátás
Áprilisban a boldogság egyik legfontosabb forrásával, a megbocsátással és annak gyakorlásával foglalkoztunk. Szeretjük a meséket, ezért külön örömünkre szolgált, hogy megismerhettük a Ho’oponopono – interaktív mesét, A morgós medve és a szorgos méhecske című történetet, majd a hónap dalát. A 4 varázsszó gyakorlására játszottuk a Varázsszavak című játékot. Az egymásra és önmagunkra figyelést a Meleg áramlat című gyakorlattal jelenítettük meg. Megható volt a Szívből szívbe gyakorlat során látnom a békekötés örömét a gyerekek testén, arcán. Körbejártuk az ŐSZINTESÉGET, kiraktuk ceruzákból páros munkában. Az ő korukban különösen fontos az őszinteségre nevelés, ezért beszélgetőkörben meg is vitattuk, a szó jelentését. A pillangó, mint a megbocsátásból fakadó légies érzés szimbóluma többféle módon is megjelent. A pillangóöleléssel szépen ráhangolódtunk egymásra, és a Föld Napja alkalmából készített a Földanya megbocsát című lapbook-on is megjelentek apró pillangók. Azt tapasztaltam már ebben a hónapban, hogy a gyerekek egyre komolyabban veszik a feladatokat, és nyitottabbak a gyakorlatok iránt. Gyakran vegyítjük az óvodás és kisiskolás korosztálynak szóló tématervek megvalósítását, mert valahol a lelkük mélyén ezek a gyerekek még mindig ovisok.
Boldogságóra vázlat
Korcsoport: Kiscsoport
A foglalkozás témája: A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozás ideje: Április hónap
Tevékenység kidolgozása
1.Szervezési feladatok: Eszközök bekészítése, szellőztettetés, megfelelő hely biztosítása.
2. Motiváció: (Játék)
Bocsánat Napocska: Miközben elmondtam a mondókát megrajzoltam a napocskát és elénekeltük a „ Süss fel nap” kezdetű éneket , illetve az „Esik az eső, hajlik a vessző” dalt, amelyeket mozgással kísértünk és arról beszélgettünk , hogy mennyire fontos a bocsánat kérés és a megbocsátás a dal kapcsán.
3.A foglalkozás kezdő relaxáció: Napimádás: A levegő be fújása és beengedése után miközben karunkat felemeljük utána kifújuk a levegőt és karunkat is leengedjük és ezekkel együtt kiengedjük a „rosszaságot”.
4. A foglalkozás kezdő ének: Bagdy Bella: Ho’oponopono című dala A gyerekekkel körbe megyünk és táncolunk, majd leülünk és a mosolygos smilet és szívecskét adogatunk egymásnak szeretetünk jeléül.
5. A téma bevezetése: Szituációs képek
a) A képek alapján beszélgetünk arról, hogy mi a helyes és helytelen. Miért rossz a rossz és miért jó a jó.
b) Megtanultunk néhány varázsszót: köszönöm, kérem szépen, szeretlek, bocsáss meg, Ne haragudj.
6. A téma feldolgozása: Boldog Dóra báb a” Kerekerdő kalandra hív…” mondókával a mese hallgatásra hív minket.
A morgós medve és a szorgos méhecske
Beszélgetés segítő kérdések: Mit gondoltok, miért hívják a méhecskét szorgosnak az emberek? Miért fontos nekünk a méhecskék szorgoskodása? Kinek a bőrébe bújnátok szívesebben a meséből: a medvéébe vagy a méhecskéébe? Indokoljátok meg a döntéseteket! Ti hogyan segítenétek a méhecskének a mesében és a való életben?
8. A foglalkozás lezárása: A megbocsátás gyakorlása a jelének kiszínezése, majd felragasztása a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára.
9. A foglalkozás záró ének: Bagdy Bella: Imádok élni. A dal alatt a gyerekek jól érezték magukat.
Áprilisban a megbocsátás gyakorlása állt a középpontban. Ebben a hónapban főként a fenntarthatósági témahéthez kapcsolódva a zöld energiával és a környezetvédelemmel foglalkoztunk. A megbocsátás témáját az osztállyal úgy közelítettük meg, hogy közösen összegyűjtöttünk olyan szavakat és kifejezéseket, amelyekkel bocsánatot kérhetünk a Földtől az emberi tevékenység által okozott károkért. Ezekből a szavakból a gyerekek egy színes, gondolatébresztő szófelhőt készítettek. A foglalkozást a Gyújts egy gyertyát a Földért című dal meghallgatásával zártuk, amely tovább mélyítette a gyerekekben a Föld iránti felelősségtudatot és az együttérzést.
Megbocsátó pajzsokkal vérteztük fel magunkat
Az áprilisi hónap sok nevezetes dátum megünneplésével tette színesebbé az iskolai életünket. Április elsején bolondos frizurákkal érkeztünk intézményünkbe, 11-én a TrachtTagra öltöztünk nagyanyáink és nagyapáink régi viseletébe, -ezzel is tisztelegve őseink előtt,- megtanultuk és szorgosan gyakoroltuk a megbocsátás nyelvi formuláit és megbocsátó pajzzsal vérteztük fel magunkat. A tanórákon is gyakran használt „pajzsokra” mindenki írt egy bocsánatkérő kifejezést( németül és angolul is), amit utána többször kimondtunk és ízlelgettük a kiejtett szavak súlyát. Az osztályon belül ért sérelmek gyorsan orvoslásra kerültek a megbocsátó pajzsoknak köszönhetően. A feliratok továbbra is az osztályunk díszét adják és szükség esetén egy-egy rosszul irányított „támadást, sérelmet” a pajzsok feltartásával gyorsan hárítani tudunk. A Föld napjának tiszteletére Zengővárkonyba utaztunk, egy festői szépségű kis faluba, ahol a Míves Tojás és Szalma-Kincs-Tár Múzeumok mellett a természet szépségeiben is gyönyörködtünk. Fűben hemperegtünk, állatokat simogattunk és élveztük a tavaszi természet kincseit a csodálatos napsütésben. Az apró koccanásokat itt is a megbocsátó szavak kimondásával oldottuk fel, mert egy összetartó csapat nem ismer haragot 😉
Magyar nyelv és irodalom óra keretében a gyerekekkel a húsvét ünnepéhez tartozó húsvéti történet
megismerésével és a megbocsátás jelentőségével foglalkoztunk.
Időbeli tájékozódás során verssel felsorolták a gyerekek az évszakokat, majd évszakórán
hozzárendelték az aktuális hónapokat.
Az óra anyagának ismertetése után megtekintettünk a húsvéthoz tartozó hagyományokat bemutató
kisfilmet, megbeszéltük a húsvét és megbocsátás jelentését.
Csoportokban dolgozva a húsvéti jelképeket ábrázoló tojásokat színezhettek illetve feladatlapon a
húsvéthoz tartozó helyes-helytelen mondatokat választották ki.
Szívből-szívbe játék során a tanterembe krepp-papírból készített szívecskébe állva mindenki
behívhatott társai közül valakit, aki a hét során megbántotta. A megbocsátás jeleként papírszívecskét
nyújtott át társának és megölelték egymást.
A Megbocsátást a zöld nyuszis küldetés folytatta, amikor a népi hagyományokat felidézve a fiúk
meglocsolták a lány osztálytársukat, cserébe pedig festett tojást kaptak, ami mellé
személyre szóló apró cselekedeteket kaptak. A gyerekek örömmel vettek részt az órán, a
hagyományok megismerésén túl a megbocsátás fontosságával gazdagodtak.
A megbocsátás fájára felkötötték a gyerekek a fehér szalagokat megbocsátásuk jeléül.
„Megbocsátani annyit tesz, mint szabadon engedni egy foglyot,
és felfedezni, hogy ez a fogoly te magad voltál.
Ezzel a mottóval mentünk végig egész hónapban.Igyekezünk mindenben meglátni a jót,és ha szükséges volt bocsánatot kérni és meg is bocsátani.Kellemesen töltött közös játékok jó elbeszélgetésekkel teli hónap volt.
A téma bevezetéseként a Bocsánatsoroló c. feladatot oldottuk meg. 3 perc alatt minél több bocsánatkérő mondatot, szót kellett leírniuk, majd az első legtöbb megoldással rendelkező tanuló felolvasta, amit írt, a többiek pedig pipálták a saját egyezéseiket. Így egymásól tanulva megtapasztalták, milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni.
Ezután a Pillangóreptetés következett. Magukban gondoltak olyan helyzetekre a közelmúltból, amikor valakire valamiért mérgesek lettek, vagy megbántotta valaki őket! Akár magukra is gondolhattak. Majd az iskola udvarán mindenki elreptette a saját készítésű lepkéjét, miközben ezt kiabálták: “Elengedem a sérelmem! Megbocsátok!” A végén összegyűjtöttük és a plakátunkra ragasztottuk lepkéinket.
A Föld napjának megünneplésére világszerte április 22-én kerül sor. Óvodánkban a környezeti nevelés kiemelten fontos terület, intézményi szinten a nagy csoportos gyerekeinkkel tartottuk meg. Különböző tevékenységek során hívtam fel a figyelmüket arra, hogy hogyan tudjuk a Földünket, védeni, óvni, szeretni. A gyerekek nagy örömmel hallgatták végig a Föld meséjét, fejlesztő, és mozgásos játékokat próbáltak ki. A Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás ” szimbólumát” , fákkal körülölelt ” Földünkön megfogalmazhatták a megbocsátás szavait. A varázsszavakat hamar megtanulták: Szeretlek, köszönöm, sajnálom, bocsáss meg. A Megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A Ho’ oponopono egy melankolikus zene a gyerekek nagyon kedvelik. A hozzá kapcsolódó történet izgalmas volt a gyerekek számára. A mai nap zárásaként pedig a gyerekekkel együtt gyertyát gyújtottunk, s közben pedig a Bagdi Bella : Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát hallgattuk meg.