A megbocsátás fájára felkötötték a gyerekek a fehér szalagokat megbocsátásuk jeléül.
Megbocsátás
„Megbocsátani annyit tesz, mint szabadon engedni egy foglyot,
és felfedezni, hogy ez a fogoly te magad voltál.
Ezzel a mottóval mentünk végig egész hónapban.Igyekezünk mindenben meglátni a jót,és ha szükséges volt bocsánatot kérni és meg is bocsátani.Kellemesen töltött közös játékok jó elbeszélgetésekkel teli hónap volt.
A téma bevezetéseként a Bocsánatsoroló c. feladatot oldottuk meg. 3 perc alatt minél több bocsánatkérő mondatot, szót kellett leírniuk, majd az első legtöbb megoldással rendelkező tanuló felolvasta, amit írt, a többiek pedig pipálták a saját egyezéseiket. Így egymásól tanulva megtapasztalták, milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni.
Ezután a Pillangóreptetés következett. Magukban gondoltak olyan helyzetekre a közelmúltból, amikor valakire valamiért mérgesek lettek, vagy megbántotta valaki őket! Akár magukra is gondolhattak. Majd az iskola udvarán mindenki elreptette a saját készítésű lepkéjét, miközben ezt kiabálták: “Elengedem a sérelmem! Megbocsátok!” A végén összegyűjtöttük és a plakátunkra ragasztottuk lepkéinket.
A Föld napjának megünneplésére világszerte április 22-én kerül sor. Óvodánkban a környezeti nevelés kiemelten fontos terület, intézményi szinten a nagy csoportos gyerekeinkkel tartottuk meg. Különböző tevékenységek során hívtam fel a figyelmüket arra, hogy hogyan tudjuk a Földünket, védeni, óvni, szeretni. A gyerekek nagy örömmel hallgatták végig a Föld meséjét, fejlesztő, és mozgásos játékokat próbáltak ki. A Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás ” szimbólumát” , fákkal körülölelt ” Földünkön megfogalmazhatták a megbocsátás szavait. A varázsszavakat hamar megtanulták: Szeretlek, köszönöm, sajnálom, bocsáss meg. A Megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A Ho’ oponopono egy melankolikus zene a gyerekek nagyon kedvelik. A hozzá kapcsolódó történet izgalmas volt a gyerekek számára. A mai nap zárásaként pedig a gyerekekkel együtt gyertyát gyújtottunk, s közben pedig a Bagdi Bella : Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát hallgattuk meg.
Megbocsátás gyakorlása
1. Relaxációs gyakorlat: „Buborékban elengedem…”
A gyakorlat végén a tanulók elmondják, hogy milyen gondolatokat engedtek el a buborékban.
2. A téma bevezetése, megbeszélés
Mit jelent megbocsátani? Kit bántottak már meg? Hogyan tudott megbocsátani? Hogyan kérhetünk bocsánatot? Jobban érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk? Mit érzünk ilyenkor? Miért boldogíthat minket a megbocsátás és ha nekünk bocsátanak meg? Átélt-e már valaki, hogy valakinek megbocsátott és sokkal jobban érezte magát? Milyen érzések, gondolatok jutnak eszedbe a megbocsátással kapcsolatban? Mi szokott segíteni abban, hogy meg tudj bocsátani? Mi hátráltathat? Melyek a megbocsátás előnyei? Hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiséget?
3. Szavak gyűjtése
Megbocsátással kapcsolatos szavak gyűjtése a táblára. A bocsánatkérés öt nyelvének megbeszélése.
4. Megbocsátás formái
Olyan filmek, sorozatok, popszámok, dalok keresése, amelyek a megbocsátáshoz kapcsolódnak.
A tanulók a következő példákat mondták: Miután, Ablakomon át, Fiúk, akiket valaha szerettem, Márió: Sajnálom, G.w.M.: Megbocsátás, Zámbó Jimmy: Egy jó asszony mindent megbocsát
5. Megbocsátás vonal
A tanulók kérdéseket kapnak a megbocsátással kapcsolatban (Milyen könnyen bocsátasz meg?, Milyen könnyen kérsz bocsánatot?, Vannak haragosaid?, Ha igen, sok haragosod van?…). Mindig az aktuális kérdésre adott válaszaik szerint állnak fel a vonal mentén.
6. Konfliktuskezelés
A tanulók csoportokat alkotnak és a megadott reakciók közül külön választják a pozitív és a negatív konfliktuskezelési formákat.
eltitkolni a konfliktust, úgy tenni, mintha sosem történt volna meg
azon gondolkodni, hogy mennyire igazságtalan volt a másik, bosszút esküdni
más barátot keresni , meggyőzni magunkat arról, hogy az egész nem nagy ügy, érzelmileg közönyössé válni, meggyőzni magunkat, hogy milyen gonosz a másik, tisztázó beszélgetések
megérteni azt, aki megbántott minket, elengedni a harag érzéseit
jó szándékú érzéseket táplálni, pozitív viselkedés, készen állni arra, hogy újjáépítsünk a kapcsolatot, elengedni a sérelmeinket, letenni a bosszúvágyat
7. Üzenetek
A tanulók párokat alkotnak. Feltételezzük, hogy összevesztek valami apróságon, majd kis papírokra bocsánatkérő üzenteket írnak a társuknak.
8. Gyertyagyújtás a Földért
A Föld napja alkalmából közösen gyújtottunk egy gyertyát a Földért és közben a „Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalt meghallgattuk.
9. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono
Az első foglalkozást ebben a hónapban egy kis légzőgyakorlattal kezdtük:
MINDFULNESS MONDÓKA PILLANATKAPITÁNNYAL:
Áprilisi foglalkozásaink a megbocsátás jegyében zajlottak. Megbeszéltük ki-kinek miért bocsátana meg és hogy milyen érzésekkel gazdagodunk ha megbocsátunk másoknak, esetleg önmagunknak is.
Bocsánattojások készítése: saját készítésű sablon alapján a gyerekek körbe rajzolták, majd kivágták a tojásformát, melynek egyik felét húsvéti motívumokkal díszítettek, másik oldalára pedig megbocsátás üzenetet írtak. Az elkészült tojásokat kilyukasztottuk, majd fonalat fűztünk és feltettük az osztályban a pillangók közé.
– Bagdi Bella és Mindenki c. film kórusa: Gyújts egy gyertyát a földért c. dal meghallgatása.
Közben zöld gyertyát gyújtottunk, majd a dal után megbeszéltük miért olyan fontos hogy vigyázzunk a Földünkre.
A megbocsátás pillangói színező készítése, kiállítás az osztályban.
Mese feldolgozása: A morgós medve és a szorgos méhecske. A mese elolvasása után megbeszéltük közösen a hallottakat. Rajzillusztrációt készítettünk a mese alapján.
A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, a dal és a tojásokat is lelkesen készítették.
Húsvét előtti locsolkodást is tartottunk: a fiúk verset mondtak és minden kislányt és tanító nénit meglocsoltak a tavaszi szünet előtti utolsó napon. A lányok csoki-pénzzel készültek.
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
A tavaszi szünet előtti utolsó napon, bocsánatkérő kártyát készítettünk együtt. Voltak apróbb nézeteltérések az osztályban, ami türelmetlenségből és fáradságból adódtak. Ezeket a helyzeteket megbeszéltük és mindenki végiggondolta, hogy miben hibázott. Szituációs -és drámajátékokkal idéztük fel az eseményeket, majd mindenki egy bocsánatkérő kártyát készített annak a személynek, akitől bocsánatot kellett kérnie.(Lehetett osztálytárs, de családtag is.)
A Boldogságóra témája: A megbocsátás gyakorlása
Korcsoport: Kiscsoport
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A tevékenység időpontja: 2025. április 9.
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1.:Szervezési feladatok:
A foglalkozást megelőzően megtornáztattuk az ujjacskáinkat a következő mondókával:
Ujjaimat mutogatom, közben vígan mondogatom:
Kifordítom, befordítom, felfordítom, lefordítom.
Zongorázok, furulyázok, ügyesebb lett a kezem, a tornát befejezem.
Miután megmozgattuk az ujjainkat, mindenkinek felrajzolok egy érzést a kezére, ahogy ma érzi magát.
Ha elkészültünk, megmutathatják egymásnak a jeleket és elmesélhetik, hogy miért érzik így magukat.
2.:A foglalkozáshoz szükséges eszközök előkészítése, levegőcsere, friss levegő biztosítása a zavartalan foglalkozáshoz.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai:
– „Haragomat kifújom..”
– „Kitárom a világom, mint a virág, kinyílok”
Bagdy Bella: Ho ponopono c. dalára relaxálunk háton fekve a szőnyegen.
A TÉMA BEVEZETÉSE
1.:„Adj tovább egy ölelést!”Adj tovább egy simogatást!
Játékos feladattal kezdem meg az érzelmi ráhangolódást a mesére.
2: „Bocsánat napocska”
Egy nagy napocskát helyezek ki jól látható helyre és elmesélem a Bocsánat Napocska versikét.
Beszélgetünk a megbocsátás fontosságáról, lehetőségeiről.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL
Elővarázsolom Boldog Dórát, aki jelzi, hogy most a mese fog következni.
A mese címe: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat.
A mese befejeztével lehetőséget adok egy kis kötetlen beszélgetésre és a visszakérdezésre is, hogy láthassam, megértették-e a mese mondanivalóját a gyerkőcök.
TEVÉKENYSÉG
A Föld napjára úgy terveztem, hogy közösen készítünk egy tablót, mellyel az öltözőnket szeretném díszíteni majd.
A feldíszített tablót elhelyeztük középre, körbeültük és meghallgattuk Bagdy Bella: Gyújts egy gyertyát c. dalát.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
– A megbocsátás jelének kihelyezése a Boldogvárunk következő lépcsőfokára
– A foglalkozás lezárása Bagdy Bella: Ölelésed ősi békém c. dalára közös táncmulatsággal.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
– Vond be az óvodát
Minden csoport készül a Föld napjára,
– Vond be a családot
A húsvéti készülődés közösen történjen, minden családnál – ezt kérem a szülőktől ebben a hónapban.
REFLEXIÓ
Mivel ebben a hónapban már a sétáló időmet töltöm, így sajnos kevesebb lehetőségem van már a téma kibontására.
A Boldogságórát természetesen megtartom, de most csak egy alkalom volt, amin igyekeztem a megbocsátásról beszélgetni, felidéztük a varázsszavakat, azok varázslatos erejét kipróbálhattuk.
A Szívmanó kártyákkal is volt időnk játszani, hiszen nagyon szeretik használni a gyerekek ezt is.
A Mindfulness mondókát is elmondtam nekik, hiszen kedvelik a kiszámolókat, és megígértem, hogy ezt máskor is gyakorolni fogjuk.
A Föld napi tablónkat közösen készítettük el, színezett csillagokkal, és kinyomtatott formákkal alkottuk meg a mi univerzumunkat, ahol a megbocsátásnak hatalmas ereje van.
Április – Megbocsátás
Az energiacsillag póz felvételével energetizáltuk magunkat. A Helló…- üdvözléses feladat derültséget keltett, mert néhány negatív példát is bemutattunk – túlzott bizalmaskodás -idegenek ölelgetése…stb. A Három csibe tanmesén keresztül beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról. Meghallgattuk – HOOPONOPONO dalt és együtt is énekeltünk Bagdi Bellával. Megoldottunk egy keresztrejtvényt, szavakat kerestünk szókeretben, és egyéb játékos formában is bővítettük tudásunkat a megbocsátásról. Tanultunk egy békekötő mondókát is. Végül feszültségünket egy lufiba fújtuk.