Földanya megbocsát
Megbocsátás
A Boldogságóra témája: A megbocsátás gyakorlása
Korcsoport: Kiscsoport
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A tevékenység időpontja: 2025. április 9.
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1.:Szervezési feladatok:
A foglalkozást megelőzően megtornáztattuk az ujjacskáinkat a következő mondókával:
Ujjaimat mutogatom, közben vígan mondogatom:
Kifordítom, befordítom, felfordítom, lefordítom.
Zongorázok, furulyázok, ügyesebb lett a kezem, a tornát befejezem.
Miután megmozgattuk az ujjainkat, mindenkinek felrajzolok egy érzést a kezére, ahogy ma érzi magát.
Ha elkészültünk, megmutathatják egymásnak a jeleket és elmesélhetik, hogy miért érzik így magukat.
2.:A foglalkozáshoz szükséges eszközök előkészítése, levegőcsere, friss levegő biztosítása a zavartalan foglalkozáshoz.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai:
– „Haragomat kifújom..”
– „Kitárom a világom, mint a virág, kinyílok”
Bagdy Bella: Ho ponopono c. dalára relaxálunk háton fekve a szőnyegen.
A TÉMA BEVEZETÉSE
1.:„Adj tovább egy ölelést!”Adj tovább egy simogatást!
Játékos feladattal kezdem meg az érzelmi ráhangolódást a mesére.
2: „Bocsánat napocska”
Egy nagy napocskát helyezek ki jól látható helyre és elmesélem a Bocsánat Napocska versikét.
Beszélgetünk a megbocsátás fontosságáról, lehetőségeiről.
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL
Elővarázsolom Boldog Dórát, aki jelzi, hogy most a mese fog következni.
A mese címe: Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat.
A mese befejeztével lehetőséget adok egy kis kötetlen beszélgetésre és a visszakérdezésre is, hogy láthassam, megértették-e a mese mondanivalóját a gyerkőcök.
TEVÉKENYSÉG
A Föld napjára úgy terveztem, hogy közösen készítünk egy tablót, mellyel az öltözőnket szeretném díszíteni majd.
A feldíszített tablót elhelyeztük középre, körbeültük és meghallgattuk Bagdy Bella: Gyújts egy gyertyát c. dalát.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
– A megbocsátás jelének kihelyezése a Boldogvárunk következő lépcsőfokára
– A foglalkozás lezárása Bagdy Bella: Ölelésed ősi békém c. dalára közös táncmulatsággal.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
– Vond be az óvodát
Minden csoport készül a Föld napjára,
– Vond be a családot
A húsvéti készülődés közösen történjen, minden családnál – ezt kérem a szülőktől ebben a hónapban.
REFLEXIÓ
Mivel ebben a hónapban már a sétáló időmet töltöm, így sajnos kevesebb lehetőségem van már a téma kibontására.
A Boldogságórát természetesen megtartom, de most csak egy alkalom volt, amin igyekeztem a megbocsátásról beszélgetni, felidéztük a varázsszavakat, azok varázslatos erejét kipróbálhattuk.
A Szívmanó kártyákkal is volt időnk játszani, hiszen nagyon szeretik használni a gyerekek ezt is.
A Mindfulness mondókát is elmondtam nekik, hiszen kedvelik a kiszámolókat, és megígértem, hogy ezt máskor is gyakorolni fogjuk.
A Föld napi tablónkat közösen készítettük el, színezett csillagokkal, és kinyomtatott formákkal alkottuk meg a mi univerzumunkat, ahol a megbocsátásnak hatalmas ereje van.
Április – Megbocsátás
Az energiacsillag póz felvételével energetizáltuk magunkat. A Helló…- üdvözléses feladat derültséget keltett, mert néhány negatív példát is bemutattunk – túlzott bizalmaskodás -idegenek ölelgetése…stb. A Három csibe tanmesén keresztül beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról. Meghallgattuk – HOOPONOPONO dalt és együtt is énekeltünk Bagdi Bellával. Megoldottunk egy keresztrejtvényt, szavakat kerestünk szókeretben, és egyéb játékos formában is bővítettük tudásunkat a megbocsátásról. Tanultunk egy békekötő mondókát is. Végül feszültségünket egy lufiba fújtuk.
Az áprilisi boldogságóránkat a jól megszokott módon indítottuk. A mozgásalapú relaxációs gyakorlatokat mindig szívesen végzik a gyerekek. A rongybaba páros gyakorlat vidámságával és a hónap dalának meghallgatásával kezdtünk neki egy nehezebb téma, a megbocsátás gyakorlásának bevezetéséhez.
Mark Twain bölcs gondolatával és a munkafüzet „Az arcunkra van írva!” színezős feladatának megoldásával vezettem be az óra témáját.
Fontosnak éreztem, hogy a megbocsátás mindkét oldalával foglalkozzunk. A bocsánatra váró és a bocsánatot kérővel. A közös beszélgetéssel nagyon sok személyes sérelem, érzelem, történet került felszínre. A téma feldolgozásához lelkesen egy újság szerkesztésébe fogtunk, melyet SORRY ÚJSÁG névre kereszteltünk. Csoportokban dolgoztak a gyerekek. Került bele megbocsátással kapcsolatos történet képpel kiegészítve. Bocsánatkérő versike, szívmelengető bocsánatajándék . Különféle érdekes tanácsok a bocsánatkéréshez. A kiválasztott „főszerkesztő” segítségével az összes ötletből egy végső, kiadható, nyomtatott formátumú újságot hoztunk létre, amit boldogan sokszorosítottunk, függesztettünk ki az iskolánkban.
A hónap meditációs gyakorlatának segítségével gyakoroltuk elengedni a haragunkat.
A téma továbbgondolása végett a megbocsátás gyakorlását családi körben végzett feladattal folytathatták a gyerekek, a bocsánatkérő szivecskék és megtanult „varázsszavak” segítségével.
1. Játékok a megbocsátás témakörben, ennek az érzésnek, gesztusnak a fontossága.
2. Ölej meg egy könyvtárost-beiratkozás, a könyvek ereje.
3. A méhek világnapja-fenntarthatóság-kertészkedés, virágok ültetése.
4. A költészet napja- a szavak ereje a megbocsátásban is.
Április a megbocsátás hónapja, ezért a boldogságóránkat e téma köré terveztem. Először a csoporttal megnéztük a szakmai anyagban ajánlott „Figyeld az érzéseidet” című animációs filmet, (a filmben előforduló néhány angol kifejezést lefordítottuk németre), majd megbeszéltük, hogyan kapcsolódik a történet a megbocsátás témaköréhez. Ezután a diákok megfogalmaztak egy-egy német bocsánatkérő mondatot, amelyet el is mondtak egy jelenlévő társuknak. (Az illető pedig természetesen megbocsátott.) A következő feladatban megpróbáltuk a „bűnöket”, „hibákat” 3 csoportba osztani, aszerint, hogy könnyen vagy nehezen bocsátjuk meg ezeket, illetve van-e olyan, amit sohasem tudunk megbocsátani. Ezután néhány német nyelvű idézetet próbáltunk értelmezni, megfogalmazni, mit is jelentenek az azokban leírt bölcsességek. Zárásként különböző nyelveken kerestünk kifejezéseket a megbocsátásra, ezeket egy WordArt-szófelhőben gyűjtöttük össze. A diákok maguk választották ki, milyen nyelven akarnak kifejezéseket keresni, így a „szokásos” idegen nyelvek (német, angol, spanyol stb.) mellett pl. koreai nyelven is megtudtuk, hogyan kell megbocsátani.
A boldogságóra vége után néhány órával tudtuk meg, hogy a mi csoportunk nyerte el márciusban a „Hónap csoportja” címet, aminek nagyon örültünk!
Nagyon vártam az áprilisi Boldogságóra A megbocsátás gyakorlása témáját, mivel az egyik kisfiú a csoportomból az utóbbi időben gyakran bántóan viselkedik csoporttársaival szemben, s a bocsánat kérés, a megbánás nagyon nehezére esik.
A foglalkozást a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal kezdtük, megbeszéltük, hogy sütit készítünk az ünnepre, elmondták, ki milyet szeretne és kinek készíti (barátjuknak, anyukájuknak, locsolkodóknak).
Boldog Dóra a köszöntője után elmesélte a gyermekeknek a nagy problémáját, ami egy olyan történet volt, ahol őt nagyon megbántották, és haragjában ő is megsértette a legjobb barátját. A gyermekek segítségét, véleményét kérte, hogyan tudna ezektől a nehéz, fájdalmas érzéseitől megszabadulni, hiszen nagyon nyomja a lelkét. A gyermekek nagyon együtt-érzően segítették Dórát, egyéni élményeiket is megosztották vele. Nagyon mély, elmélyült, megható beszélgetés alakult ki a gyermekek között.
Ezután királyt választottunk, aki elhajózott az emberivel és Boldog Dórával Hawaii szigetére. A bennszülött kislánytól megtanulták a varázsszavakat, és boldogan indultak haza.
Bagdi Bella Ho’oponopono dalát hallgatva a gyerekek sétáltak a teremben, s akivel összetalálkoztak, a varázsszavakat mondogatva ölelték meg egymást, a kisujjaikkal összekapcsolódtak, mosolyogtak egymásra.
A csoport egyik új gyermeke eddig csak távolról figyelte a Boldogságórákat, s most nagy boldogságunkra, ő is utazott a hajón, s a foglalkozás végén elkérte Dóra bábot, s minden gyermeket megsimogatott vele. Ennél a gyermeknél ez a gesztus volt számomra a legmeghatóbb megnyilvánulás.
Igazán tartalmassá tettük a nagyhét napjait.
Kisebb- nagyobb fogadalmakat tettek a gyerekek. Próbálták ezeket betartani.
A lemondás mindenkinek mást jelentett. Lemondás az édességről, fölösleges telefonozásról, és a megbocsátások, jócselekedetek vállalásáról.
Elhatároztuk, hogy kedvesebbek, türelmesebbek leszünk egymással. Egy délután meseíró versenyt rendeztünk ebben a témában. A gyerekek tanulságként azt fogalmazták meg, ha sikerül megbékélnünk önmagunkkal, varázslatos életünk lehet a barátaink társaságában. A megbocsátás mindenki számára fontos.
Az ünnepi misén együtt imádkozhattunk az oszályunk közösségéért, a családokért. A gitárzenével kísért énekek, a gyermekek aktív részvétele a szertartáson az érzelmek megélésének meghatározó alkalma volt. Fontos mozzanat az elcsendesedés, a külső hangok mellett az egyéni belső érzésekre figyelés. A mai kor emberének felbecsülhetetlen kincs ez a képesség, amit valóban erősíteni és gyakorolni kell.
Vigye a haragodat a szél…
Nagyon fontosnak gondolom a megbocsátás gyakorlását elkezdeni már gyermekkorban. A harag érzése, a düh, az indulatok nehéz lelki állapotot idéznek elő, amivel hosszútávon nem könnyű létezni és élni. Ezt a terhet meg kell tanulni elengedni és kezelni, még a gyermekkori apró tettekben és egymással szemben elkövetett apró ballépésekben.
A méhek jól működő családként élnek, ahol mindenkinek megvan a helye, szerepe és dolga. A jól összedolgozás és kommunikáció által tudnak úgy működni, ahogyan kell. Egy hétre mi is méhekké változtunk és szorgosan összedolgozva, egymást segítve gyűjtöttük a mézet. Meseválasztásban könnyű dolgunk volt, hiszen tökéletesen illett Lukács Elvira- Érzi Mézi meséi közül a mese a megbocsátásról. Együtt éreztünk Mézivel a méhecskével, megbeszéltük mit jelent magányosnak lenni. Történeteket meséltünk egymásnak, mikor és kivel szemben éreztünk már haragot, kikkel vesztünk már össze. Eljátszottuk a haragot, a zsörtölődést, a hisztit. Kiabáltunk, dobbantottunk, mérges arckifejezéseket mutattunk egymásnak. Érzékeltük, hogy bár nevettünk is közben, hiszen csak játszottunk, viszont éreztük a bennünk rejlő indulatot is. A gyerekek képesek voltak megfogalmazni, hogy számukra ez negatív érzéseket kelt, és nem jó az az állapot, amiben ilyenkor vannak. Gyakorlatokat végeztünk a harag elengedésére. Óriási levegőket vettünk, és messzire fújtuk a mérgünket, a rossz érzéseinket. Majd labdába/gömbbe tettük és elengedtük/ feldobtuk magasra. Mindezt gondolatban, mozgással egybekötve, de annál hatékonyabban. A magasban láttuk, ahogy az a gömb szétporlik és nincs többé. Mosolyt küldtünk egymásnak, ami sok-sok pozitív energiát termelt, amitől nyugodtak lettünk, amitől újra kedvesség áradt szét bennünk. A méhecskék a szél erejét használták a haragjuk elengedésére. Megtanultak egymástól bocsánatot kérni. A bocsánatkérés formáit átgondoltuk. A gyerekeknek sok jó ötlete támadt, mivel is célszerű bocsánatot kérni egy szerettünktől, társunktól, ha megbántottuk. Elsőre mindenki a ne haragudj vagy bocsánat kifejezést használta, majd eszükbe jutott, hogy mindezt meg lehet tenni egy öleléssel, puszival, kézfogással. Remek gondolatok jöttek elő később, hogy akár virággal, kis saját kezű meglepetéssel is lehet bocsánatot kérni valakitől.
Saját harangunk elengedését csodás alkotásokon jelenítettük meg. Gyakorolva és vizualizálva, amire gondolhatunk a düh elengedése során. Mivel mottónk a „Vigye a haragodat a szél…” mondat volt, így a gyerekek találós kérdés során jöhettek rá melyik virág tudja ezt jelképezni számunkra a legjobban. Amit ha megfújunk (mint a harag kifújása), elszáll a széllel (mint maga a rossz érzés). A gyerekek hamar rájöttek, hogy ez bizony a kedvelt pitypang. Kértem a festés során, gondoljanak arra, hogy ezeket a pihéket hogyan szállítja a szél egyre távolabb, pont, mint a mi összes negatív érzésünket…
A hét végére tartogattuk a legizgalmasabb teendőnket, a „béke süti” készítését. Ki tudna tovább haragudni, ha valaki finom, saját kezűleg készített muffinnal próbál bocsánatot kérni?
A tevékenység anyaga: A megbocsátás gyakorlata
A tevékenység tartalma:
– Süni Simi meséjének bemutatása bábozással
– Süni Simi körbeadása beszélgetőkör keretein belül: Ki az, aki a legutóbb megbántott? Mi az,
amit szeretsz ebben a személyben? Megbocsátasz neki?
– Megbocsátás tánca: érzelmek kifejezése zenén és táncon keresztül
o Idegesség, frusztráció: Edvard Grieg – A hegyi király barlangjában
o Harag: Vivaldi – Vihar
o Kedvesség, engedékenység, megbocsátás: Brahms – Lullaby
o Vidámság, gondtalanság: Vivaldi – Tavasz
– Szeretetgombóc játék: Egy gyermek beáll a kör közepébe, ő lesz a gombóc tölteléke. A kört
lassan összehúzzuk, miközben halkan a középen álló gyermek jó tulajdonságait soroljuk. A
végén csoportosan megöleljük őt. Mindenki sorra kerül a játékban.
– Átvezetés vizuális tevékenységbe: Megbocsátás karkötő készítése gyurmából.