A nyolcadik téma a megbocsátás gyakorlása volt a boldogságóra keretében.
Cél, feladatrendszer: A gyerekek megtanuljanak megbocsátani! Elsődleges cél, feladat, hogy a gyerekek megértsék, hogy a megbocsátással elsősorban maguknak tesznek jót! Kiemelt fejlesztési terület, differenciált fejlesztést igénylők: érzelmek megélése, empátia, megbocsátás képessége, türelemre való képesség (harag elengedése).
Az óvodás korú gyermekek számára a megbocsátás gyakorlása egy fontos lépés az érzelmi és szociális fejlődésükben. Ebben a korban a gyerekek még tanulják, hogyan kell kezelni az érzelmeiket, megérteni mások érzéseit, és hogyan lehet helyrehozni a konfliktusokat. Relaxációs gyakorlat volt csoportos, és egyéni is. Megbeszéltük, hogyan kezeljük ha megbántottak, vagy ha megbántunk valakit. Nagyon szerették a sünis, Megbocsátás-bábjátékot. Azonosulni tudtak a szereplők lelkiállapotával, érzelmeivel. Bábozás és a szerepjátékok segítettek eljátszani szituációkat, pl. amikor valaki megbánt valakit, majd bocsánatot kér, és a másik megbocsát. Egyszerű szókincs tanítása: pl: „Sajnálom, hogy megbántottalak.”, „Meg tudsz bocsátani?”, „Bocsánatot kérek.”, „Rendben van, megbocsátok.” Példamondatok gyakorlása játékos formában, körjátékban, bábokkal, mesékkel. Mesék a megbocsátásról: További olyan mesék, amelyekben konfliktus, bocsánatkérés és megbocsátás is szerepel. Pl. Brúnó, a bocsánatkérő medve vagy más ismert mesék feldolgozása. Közös megbeszélés a mese után: „Mit érezhetett a szereplő? Jó volt megbocsátani?” Érzelmek megbeszélése: Segítettem megnevezni az érzéseiket: „Szomorú vagy, mert elvették a játékod?”. Példát mutatok az empátiára: „Látom, hogy most dühös vagy, de mit érezhet most a másik kisgyerek?”. Felnőttként példát mutatok: A felnőttek viselkedése mintaként szolgál. Ha én is bocsánatot kérek, amikor hibázok, és megbocsátok, az nagyon hatékony tanulási eszköz. Napi „kedves pillanatok”: Minden nap végén beszéltünk egy pillanatról, amikor valaki kedves volt, segített, vagy valamit „jóvá tett”. Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat meséjét is nagyon szerették. Gyermekeink tudják, hogy aki megbocsát, jót is cselekszik. Arra tanítjuk őket, hogy amíg nem tudnak megbocsátani, addig hogyan tudják higgadtan kezelni magát a konfliktust. Mondják ki, hogy mi bántja őket, mert az elfojtott érzések óriási belső feszültséget szülnek. Kimondásuk által megnyugodnak, sokkal kiegyensúlyozottabbak lesznek. Minden gyermek használja a varázsszavakat! (Sajnálom! Kérlek, bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek!…stb). „Mire használnád a varázspálcád?” kérdésre ahogy nőnek, okosodnak az érzelmeiket is egyre árnyaltabban tudják kifejezni! Képet készítettünk a megbocsátásról. Sok-sok ötlet volt, és együtt terveztük meg a képet. A megbocsátást, az elengedést, a lélek szabadságát jelképezi a madár kirepülése a kerek erdőből, a megbocsátás erdejéből. Bagdi Bella: Személyiség fejlesztő gyerek dalokat hallgattak. Kiemelt volt: Bagdi Bella: Ho’oponopono. Ho’oponopono interaktív játék: Ezt a játékot nagyon élvezték. Előzményként megnéztünk egy dokumentumfilmet a bennszülöttekről, életükről. Nagyon tetszett nekik a zenéjük, táncuk. Kérték, hogy a felvétellel együtt szeretnének táncolni. További játékaink voltak: – Kire haragszol? – Varázs szőnyeg (B.B. Repülj velem zenével ) – Jön a zombi játék mindig nagy kedvenc! Végül felragasztottuk a Boldogság vár nyolcadik lépcsőfokát.
Megbocsátás
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témája a megbocsátás gyakorlása szinte mindennap előkerül. A gyerekek sokszor keverednek egymással konfliktusba, melyeket mi felnőttek segítünk sokszor megoldani. Elmagyarázzuk nekik, hogy miért nem jó egymással rosszban lenni, és mi annak a módja, hogy kibéküljenek. Szerencsére óvodás korban a békülés mindig nagyon könnyen megy. Az egyik pillanatban még haragudnak egymásra, a következő pillanatban nevetgélve játszanak egymással. Megbeszéltük, melyek azok a kifejezések, melyek alkalmasak a bocsánatkérésre. A ho’ponopo varázsszó nagyon tetszett nekik, többször hallottam tőlük játék közben is. A kisujj eskü szintén a bocsánatkérés egyik eszköze lett csoportunkban. A megbocsátás táncán keresztül megtapasztalhatták hogyan oldódnak fel a konfliktusok. Ebben a hónapban került sor csoportunkban egy szülőknek szervezett nyíltnapra. Mesterpedagógusi programomban vállaltam, hogy egy foglalkozás keretében bemutatom a Boldogságprogramot. A komplex foglalkozáson olyan játékokat játszottunk, melyek a húsvéthoz, és a Boldogságprogramhoz is kapcsolódtak. A foglalkozást azzal kezdtük, hogy egy kosárban tojásokat helyeztem el, melyek többfélék voltak. Tapintással kellett nekik kitalálni, hogy mi lehet a takaró alatt. Ezután megbeszéltük a különbözőségeket, és azt is, hogy mi emberek is különbözőek vagyunk. Ezután a varázstükör segítségével elmondhatták, hogy mit szeretnek saját magukban. Majd eljátszottuk, hogy mi vagyunk a kiscsibék, akik kikelnek a tojásból. Itt arra voltam kíváncsi, hogy mit érezhettek a tojásban, és mit, amikor kikeltek. A gyerekek nagyon jól visszaadták az érzéseket, melyek az ő életükben fordulnak elő. Biztonságban voltak, féltek, kíváncsiak voltak, örültek, stb. Majd eljátszottunk egy figyelemfejlesztő játékot. A gyerekek szorosan egymás mellett álltak. Egy kisgyerek állt a kör közepén. A gyerekek egy tojást adogattak körbe, amelyet a kör közepén álló gyermeknek észre kellett venni. Ezután következett egy mozgásos feladat. Bagdi Bella zenéjére táncoltak, amikor megállt a zene, párt kellett keresniük. A következő játék a tükör játék volt. Érzelmeket kellett utánozniuk. Majd szintén egy páros feladat következett. A gyerekek szemben ültek egymással, középre helyeztünk egy labdát. Felelevenítettük Pillanatkapitány történetét, amikor az ötök szigetén járt. Megbeszéltük milyen érzékszerveink, testrészeink vannak. Ezeket mondtam viszonylag gyors tempóban, a gyerekeknek mutatni kellett saját magukon. Egy hirtelen pillanatban egy előre megbeszélt kifejezést, ( ho’ponopono ) mondtam. Ekkor kellett gyorsan felkapni a labdát. Ez a játék nagyon tetszett a gyerekeknek. Ezután újra táncra perdülhettek. Most az volt a feladat, hogy egy érzelmet kifejező smilihoz kellett állniuk, amikor a zene elhallgatott. Mindenki elmondhatta, hogy mikor érezte azt az érzelmet. Mikor volt bánatos és miért, mikor örült valaminek és miért, mikor félt valamitől. A foglalkozás közben, amikor úgy láttam, hogy a gyerekek egy kicsit elfáradtak, figyelmetlenné váltak, akkor Szívmanó légzőgyakorlataiból választottunk. Kedvencük a fütyülős. Ez azonnal visszabillentette őket. A foglalkozás legvégén csoportos feladatot kaptak, ahol egy puzzlet kellett kirakniuk. Úgy gondolom a szülők betekintést nyerhettek a program szerteágazó lehetőségeiről.
Ebben a hónapban a megbocsátás témáját járjuk körbe. A csoport mindennapjaiban fontos szerepe volt és van ennek a témának. A közösség működésében előfordulnak konfliktusok, a közös játéktevékenység során adódnak nézeteltérések, szükség van a kompromisszumkészségre. Mivel a gyermekeink ennek elsajátításában különböző szinten állnak, előfordul veszekedés és hangos szóváltás. A szerzett sérelmeket igyekszünk megbeszélni, feloldani, a játszótársakat kibékíteni egymással. Ebben lett hasznos segítőnk a „Ho’oponopono” interaktív játék, melyet eljátszottam velük. A négy varázsszó („sajnálom”, „bocsáss meg”, ”köszönöm”, ”szeretlek”) segítségével minden hibánk kijavítható, mindig van esély az újrakezdésre. Beszélgetéseink során arra fókuszáltam, hogy kiderüljön, hogy a gyerekek kitől szeretnének bocsánatot kérni és kinek szeretnének megbocsátani. Ez általában rövid beszélgetés után kiderültek. Kértem a gyerekeket, hogy próbáljak megfogalmazni azt, hogy ők kit bántottak meg és hogyan. Beszélgettünk a helyzetekről és próbáltunk más megoldásokat keresni „ Hogyan csinálnád másképpen? Mit éreztél akkor?”
Foglalkozást kezdő relaxáció: „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom”
A témához ajánlott bábjáték is segített a megértésben, amelyre a megszokott csengettyűvel hívtam mesére a gyerekeket Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat.
Beszélgettünk a mese történéseiről: „Ha nektek lenne egy varázs pálcád, mint a tündéreknek mit tennél vele?”
„Van valaki, akitől bocsánatot szeretnél kérni? Rajzolj neki egy szívecskét, színezt ki és ad oda neki.”
A megbocsátás üzenete a tavaszban
A tavasz megújuló természete is arra emlékeztet bennünket, hogy a kapcsolatok is folyamatos gondoskodást igényelnek – épp úgy, mint a virágok. Ahogyan a növények is akkor fejlődnek szépen, ha szeretettel ápoljuk őket, úgy a barátságokat is óvnunk, ápolnunk kell figyelemmel, törődéssel és megértéssel.
Az állatok példája is tanulságos számunkra: ők nem tartanak haragot egymás iránt. Természetesen, békességben tudnak egymás mellett élni, nincs bennük rosszindulat vagy sértődés – csak az együttélés egyszerű öröme.
A tavasz az újjászületés évszaka, amikor lehetőségünk van tiszta szívvel újrakezdeni. A húsvéti szokásokban is megjelenik a kapcsolatok ápolásának fontossága – például a „komatál” hagyománya, amely a barátság, a jó kapcsolatok és az egymás iránti jóindulat szimbóluma.
A megbocsátás kulcs ahhoz, hogy harag nélkül, belső békével, kiegyensúlyozottan tudjunk élni – hiszen ahol szeretet, megértés és elengedés van, ott a boldogság is könnyebben otthonra talál.
Meséhez 57. o. illusztrációkat színezhettek a gyerekek.
Színezés közben mindenki elmondhatta, hogy szerinte miért fontos a megbocsájtás. Megbocsátásnapot is tartottunk. Ezen a napon minden szívből jövő bocsánatkérést megbocsájtással fogadunk. A kibékülést megpecsételtük egy mosollyal és egy kézfogással.
Játékaink: Lógó orrúak városa, örömölelés
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Áprilisi Boldogságóránkra ráhangolódtunk a Nevető labda, a Gumiember és az Irka-firka játékokkal.
Érzelmeink beazonosítását gyakoroltuk interaktív játékokkal: csoportosítottuk a pozitív és negatív érzelmeket, majd az Okosdoboz játékban a tudatos stresszoldás technikáit ismertük meg.
A SZÍVMANÓK kártyákon lévő mondatokat fejezték be a gyerekek saját kis történeteikkel.
Lázár Ervin Vacskamati virágja c. meséből kiderült, hogy az bocsát meg először, akiben nagyobb a szeretet, és hogy a bocsánatkérés az élet pillanatragasztója, szinte mindent képes helyrehozni. Megtanultuk a varázsszavakat, majd elsüllyesztettük a HARAG hajóját.
A Pillanatkapitány című könyvben lévő MINDFULNESS gyakorlattal zártuk a foglalkozást.
A zene egy csodálatos eszköz, mely az emberek, a természet és a bolygó számára is fenntartható világkép követésére irányítja a figyelmet, és arra, hogy megtaláljuk azt az utat, amely egy szebb jövőbe vezet.
„Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?” jelmondat kapcsán minden osztály kapott egy piros és egy zöld szívet.
Az osztályok közösen a piros szívbe fogalmaztak egy bocsánatkérő üzenetet a Földnek. A zöld szívbe tettek egy ígéretet a Földnek!
Osztályonként két tanuló felolvasta a szívre írt üzeneteket, és feltűzték azokat az aulában lévő nagy táblára!
Majd közel 250 kisiskolás énekelte együtt Bagdi Bella és az Oscar-díjas Mindenki kórusa Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát.
A boldogságórák nyolcadik téma köréhez értünk. A feldolgozandó témánk a megbocsátás.
Ebben a hónapban készültünk a húsvétra. Felelevenitettük, a húsvéti szokásokat, hagyományokat. Bibliai történeteket osztottam meg a gyerekekkel. Jézus, milyen csodát tett Zakariással, hogyan keltette életre. Bevonulásáról Jeruzsálembe, menyire örültek az emberek virágvasárnap, olajágakkal köszöntötték. Az utolsó vacsoráról tanitványaival. Majd Jézus elárulásáról, szenvedéséről, kereszthaláláról, feltámadásáról. Erkölcsi és érzelmi nevelés és a megbocsájtásról is szóltak a történetek. Jézus képes volt megbocsájtani az őt ért sérelmekért, életét ajándékozta az emberiség megmentéséért. A történetek után megbeszéltük, hogy milyen fontos a megbocsájtás.Ha megbántottunk valakit, tudjunk bocsánatot kérni, és tudjunk mi is megbocsájtani, ha sérelem ér.
Föld napja alkalmával , felhívtam a gyerekek figyelmét környezetünk, Földünk védelmére, szeretetére. Mit tehetünk, hogyan óvjuk , védjük, szépítsük környezetünket. Illetve mit ne tegyünk, mivel árthatunk környezetünknek, illetve, hogyan szenyezhetjük mi emberek a földet, a bolygókat.
Óvodánk udvarára muskátlit ültetünk a gyerekekkel, szépítve ezáltal környezetünket. Nagyon szép rajzok is készültek. Az alkotások címe: Környezetünkben lévő szép dolgok. Meghallgatuk Bagdy Bella: Gyújts egy gyertyát a földért című dalt.
Április utolsó napjai és május eleje. Anyák napi előkészületek, anyák napi köszöntés.
Május első vasárnapja az anyák napja, mi már elkezdtük az ünnepi elő készületeket
Édesanyák, anyukák, nagymamamák szeretetére, tiszteletére nevelés (Érzelmi és erkölcsi nevelés)
Miről szoktunk ilyenkor beszélgetni.
Miért szeretem az anyukámat?
Miért vagyok hálás neki?
Milyen az én anyukám? Külső, belső tulajdonságok.
Hogyan tudok otthon segíteni?
Ha nem fogadtam szót, vagy megbántottam tudok-e, bocsánatot kérni. A gyerekekkel elkészítettük közösen az anyáknapi ajándékot.
Ábrázoló tevékenység keretein belül, rajzkészséget fejlesztettük, színes ceruza rajzzal. Az alkotás címe: Én és az anyukám.
Mese: Petrolay Judit A legszebb vasárnap. Nagyon szép történet Zsuzsikáról, aki anyák napi ajándékot, akar vásárolni az anyukájának egy lyukas két filléresből. A boltokban nem tud belőle vásárolni, mert nem tudnak belőle visszaadni. A pénz az értéktelen, de senki nem akarja megbántani, az ajándékot vásárló Zsuzsikát. Végül virággal köszönti fel az édesanyját.Ez a legszebb ajándék, amit örömmel nyújt át.
Anyáknapi vers: Mentovics Éva: Elmesélem, hogy szerettél. A versen keresztül közvetített érzelmek, a gyerek és az édesanya közötti pozitív kapcsolat felidézése.
Balla Piroska : Köszöntelek Mamikám. Az unoka és nagymama szeretetteljes kapcsolata.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Húsvéti tojásokat színeztek és vágtak ki a gyerekek, sajnos még nem minden betűt ismernek, ezért szóban fogalmazták meg bocsánatkérésüket a Földnek. „Bocsánat, hogy nem vettem fel a szemetet, eldobtam a szemetet, nem raktam rendet, fogmosás közben nem zártam el a csapot, nem raktam rendet a szobámban, letéptem a virágot, letörtem a fa ágát, letépkedtem leveleket, kiköptem a rágót a földre. A szépen kidíszített tojásokat lelamináltam és az iskola kiskertjében nemrég ültetett almafát dekoráltuk vele.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Megbocsátás gyakorlása ,Föld anya megbocsát, rajz készítése.
Ho’oponopono – interaktív mese, varázs szavak megtanulása. Bocsánat Napocska színező, Hogy vagy ma?-érzések jelölése
Zene hallgatás
A téma feldolgozását a Tündéri bocsánat című mesével kezdtem.
A mese után beszélgettünk a gyerekekkel arról, ki érezte már azt, hogy valaki haragszik rá, milyen érzés az, ha megbocsájtanak nekünk, ha megbocsájtunk valakinek.
Játszottuk a „Varázsszavak” játékot, énekeltünk.
Húsvétkor pedig minden gyermekre várt egy Zöld nyuszi kihívás 🙂 (ültessék el otthon a húsvétra kapott virágmagvakat és gondozzák, hogy szép virágok nyíljanak).
A gyerekek mindig nagy örömmel fogadják a soron következő Boldogságórát. A „Ho’oponopono” című dalt elindítottam és már hallgatás közben is memorizáltuk a „varázsszavakat”. Figyelmesen meghallgatták „Boldog Dóra” mondókáját és szájtátva hallgatták meg a „Tündéri bocsánat” című mesét. Megbeszéltük a tanulságot és a gyerekek nagyon jól tudják a mottónkat: „Jónak lenni jó!” és „Tudj bocsánatot kérni, ha megbántottál valakit, de a legjobb, ha úgy élsz, hogy ne kelljen miért bocsánatot kérned.”
Jellemző ránk, hogy öleléssel is kimutatjuk a megbocsátás jelét, így spontán csoportos ölelés következett.
A foglalkozással egyidőben a Húsvéti hagyományoknak megfelelően a fiúk locsolóverssel kértek engedélyt a lányoktól a locsolásra, melyet természetesen minden lány örömmel megadott és csokitojással ajándékozott.
A foglalkozás zárásaként előkészítettük a „megbocsátás” jelét, amik elhelyezésével feljutottunk az nyolcadik lépcsőfokra a „Boldog vagyok” című dal hallgatása közben.
Április témaköre: Megbocsátás
I. óra:
1. Relaxáció
2. Móra Ferenc: Nagyapó c. elbeszélés feldolgozása
3. Szerepjáték: Játsszuk el a bocsánatkérést!
4. Hallgassuk meg Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért! c. dalát!
5. Kacsintó játék
6. Hímes tojások rajzolása, színezése
7. Meditáció
A relaxáció után a gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni „Móra Ferenc: Nagyapó” című olvasmány főszereplőjével. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a feladatokat.
Nagyon örültek, hogy tojásokat rajzoltunk és színeztünk, mellyel meglepték azt a társukat, akit megbántottak a hónap folyamán. Persze többet is készítettünk és így készülődtünk a húsvéti ünnepekre. A gyerekek által hozott húsvéti díszekkel kidíszítettük az osztályt. Remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Úgy láttam, hogy elértem célomat, hiszen a diákjaim az óra alatt megértették, hogy milyen fontos szerepe van a bocsánatkérésnek életünk során. Az órák után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy kérjenek bocsánatot, ha valamelyik társukat megbántották. Maguktól is képesek voltak a bocsánatkérésre.
A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a gyerekeket a feladatok oldása közben. Meditációval zártuk az órát.