Húsvéti tojásokat színeztek és vágtak ki a gyerekek, sajnos még nem minden betűt ismernek, ezért szóban fogalmazták meg bocsánatkérésüket a Földnek. „Bocsánat, hogy nem vettem fel a szemetet, eldobtam a szemetet, nem raktam rendet, fogmosás közben nem zártam el a csapot, nem raktam rendet a szobámban, letéptem a virágot, letörtem a fa ágát, letépkedtem leveleket, kiköptem a rágót a földre. A szépen kidíszített tojásokat lelamináltam és az iskola kiskertjében nemrég ültetett almafát dekoráltuk vele.
Megbocsátás
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Megbocsátás gyakorlása ,Föld anya megbocsát, rajz készítése.
Ho’oponopono – interaktív mese, varázs szavak megtanulása. Bocsánat Napocska színező, Hogy vagy ma?-érzések jelölése
Zene hallgatás
A téma feldolgozását a Tündéri bocsánat című mesével kezdtem.
A mese után beszélgettünk a gyerekekkel arról, ki érezte már azt, hogy valaki haragszik rá, milyen érzés az, ha megbocsájtanak nekünk, ha megbocsájtunk valakinek.
Játszottuk a „Varázsszavak” játékot, énekeltünk.
Húsvétkor pedig minden gyermekre várt egy Zöld nyuszi kihívás 🙂 (ültessék el otthon a húsvétra kapott virágmagvakat és gondozzák, hogy szép virágok nyíljanak).
A gyerekek mindig nagy örömmel fogadják a soron következő Boldogságórát. A „Ho’oponopono” című dalt elindítottam és már hallgatás közben is memorizáltuk a „varázsszavakat”. Figyelmesen meghallgatták „Boldog Dóra” mondókáját és szájtátva hallgatták meg a „Tündéri bocsánat” című mesét. Megbeszéltük a tanulságot és a gyerekek nagyon jól tudják a mottónkat: „Jónak lenni jó!” és „Tudj bocsánatot kérni, ha megbántottál valakit, de a legjobb, ha úgy élsz, hogy ne kelljen miért bocsánatot kérned.”
Jellemző ránk, hogy öleléssel is kimutatjuk a megbocsátás jelét, így spontán csoportos ölelés következett.
A foglalkozással egyidőben a Húsvéti hagyományoknak megfelelően a fiúk locsolóverssel kértek engedélyt a lányoktól a locsolásra, melyet természetesen minden lány örömmel megadott és csokitojással ajándékozott.
A foglalkozás zárásaként előkészítettük a „megbocsátás” jelét, amik elhelyezésével feljutottunk az nyolcadik lépcsőfokra a „Boldog vagyok” című dal hallgatása közben.
Április témaköre: Megbocsátás
I. óra:
1. Relaxáció
2. Móra Ferenc: Nagyapó c. elbeszélés feldolgozása
3. Szerepjáték: Játsszuk el a bocsánatkérést!
4. Hallgassuk meg Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért! c. dalát!
5. Kacsintó játék
6. Hímes tojások rajzolása, színezése
7. Meditáció
A relaxáció után a gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni „Móra Ferenc: Nagyapó” című olvasmány főszereplőjével. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a feladatokat.
Nagyon örültek, hogy tojásokat rajzoltunk és színeztünk, mellyel meglepték azt a társukat, akit megbántottak a hónap folyamán. Persze többet is készítettünk és így készülődtünk a húsvéti ünnepekre. A gyerekek által hozott húsvéti díszekkel kidíszítettük az osztályt. Remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Úgy láttam, hogy elértem célomat, hiszen a diákjaim az óra alatt megértették, hogy milyen fontos szerepe van a bocsánatkérésnek életünk során. Az órák után már nem kellett figyelmeztetni őket arra, hogy kérjenek bocsánatot, ha valamelyik társukat megbántották. Maguktól is képesek voltak a bocsánatkérésre.
A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam a gyerekeket a feladatok oldása közben. Meditációval zártuk az órát.
A gyerekek beszélgető körben elmesélték, volt-e olyan otthon vagy a csoportban, amikor valakit megbántottak, és szeretnének bocsánatot kérni tőlük. Meglepő volt, hogy régebbi történeteket is elmeséltek, amik nyomott hagytak bennük, és megbánták, hogy szomorúságot okoztak annak, akivel tették.
Bocsánatot kérni is meg kell tanulni mindenkinek. Bocsánat kérő levelet készítettünk annak, akit megbántottak a gyerekek, nagyon szép rajzok készültek.
Újrahasznosított anyagokból készített babák, a kiállítás megnyitójára.
A laborban repapírt készítettünk közösen a Finn cserediákokkal
Bevezetés: Tudjátok-e mit ünneplünk húsvét napján? Tudjátok-e mit ünneplünk április 22.-én? Képzeljétek el, az idén Húsvét Hétfő (április 21.) és a Föld Napja (április 22.) szinte egybeesik. Ti, hogy tudnátok ezt a két jeles napot összekötni? Milyen hasonlóságot láttok benne? Hogy lehet összekapcsolni ezt a két nagy ünnepet a megbocsátás szóval?
A Húsvét ünnepe a kereszténység legnagyobb ünnepe, amely Jézus Krisztus feltámadását ünnepli. A húsvét minden évben a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni első vasárnapra esik, és nemcsak vallási esemény, hanem a tavasz és az újjászületés szimbóluma is. A húsvét előkészületei Nagypénteken kezdődnek, amikor Jézus keresztre feszítésére emlékeznek, majd Húsvétvasárnap a feltámadást ünneplik. A húsvét a megváltás és az üdvösség kulcseleme a keresztény hitben.
A Föld napja (április 22.) alkalmából különféle eseményeket rendeznek világszerte, melyekkel felhívják a figyelmet a Föld természeti környezetének megóvására. Magyarországon 1990 óta rendezik meg. 2009-ben Evo Morales bolíviai elnök kezdeményezésére az ENSZ április 22-ét a „Földanya Nemzetközi Napjá”-vá nyilvánította.
WordArt – megbocsátás szófelhő
Készítsetek 4 fős csoportokban szófelhőt a megbocsátás témájában! A https://wordart.com/create oldalon írjuk be az összes szót, amely a megbocsátás kapcsán eszünkbe jut.
Zöld vitafórum
A Szófelhők elkészítése után minden csapat hozzon létre egy BÍRÓSÁGOT, ahol a Föld nevű bolygó perelje be az emberiséget, az őt ért bántalmakért.
Írjatok meg az alperes (emberiség) és a felperes (FÖLD) beszédét. Végül hozzon ítéletet a bíróság!
A vita végén közösen megfogalmaznak egy javaslatot arra, hogyan lehetne a Földet „megbékíteni” a húsvéti újjászületés gondolatához kapcsolódva.
Készítsetek újrahasznosított anyagokból játékokat, melyekkel akár a Föld szegényebb, vagy környezettudatosan élő lakói is ugyanolyan élményekhez juttatnak, mint azok, akik mindezt a fogyasztói társadalom tagjaként teszik meg.
A játékokból kiállítást készítettünk a fenntarthatósági témahétre, ami egybeesett a Finn testvériskolánk pedagógusainak és cserediákjainak érkezésével. A finn diákokat is bevontuk a hét minden programjába. A laborban repapírt készítettünk közösen, iskolánk színpados termében rendeztük meg az újrahasznosított anyagokból készült játékok kiállítását, amiből egy játékos vetélkedőt rendeztünk.
Junk Fashion Show a Földért!
Az életet adó bolygónk méltó megünnepléseként, a fenntartható fejlődés jegyében készítsen minden osztály legalább egy ruhát újrahasznosított anyagokból, melynek bemutatása után az egész iskola leadhatja szavazatát a legsikeresebb alkotásokra. Az első 3 legtöbb szavazatot kapott alkotás mindhárom kategóriában (alsós, felsős, középiskolás) bemutatja majd a ruhát egy Junk Fashion Show keretében.
Az újrahasznosított anyagokból készített story cube játékkal zártuk a finn cserediákjainkkal a kiállítást, és vetélkedőt.
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Boldogságóra 8.
(A Boldogságóra Alapprogram)
Megbocsájtás és megbánás gyakorlása
Az első osztályosoknak nagycsoportban már tartottam a Boldogságórákat azért, hogy majd első osztályban könnyebbé tudjam tenni az óvoda-iskola átmenetet Boldogságórákkal. A mesterprogramomnak a fő célja, hogy segítsem a gyermekek beilleszkedését az iskolába. A Boldogságórát az önbizalom programmal nyolcadik alkalommal tartottam az osztályban.
A megbocsájtás és a megbánás gyakorlása nem könnyű feladat, de megoldható. Az első osztályosok a legfiatalabbak az iskolában. Sok mindent meg kell tanulniuk és sok felnőttet, gyermeket meg kell ismerniük. Vannak gyermekek más településről is, nekik ez még nehezebb. A Boldogságórák megtartásával hozzásegítem a gyermekeket a nehézségek áthidalásához. Minden témakörnél vannak aktualitások, így most is volt. Az érkezésemkor éppen összeszólalkozott két gyermek és a tanító néni próbált a konfliktus megoldásában segítséget nyújtani. Éppen kapóra jött ez a téma: megbocsájtás és megbánás gyakorlása. Megbeszéltük, hogy miből adódott a konfliktus és a végére mindkét gyermek belátta, hogy mit is rontott el. Az osztály többi tagja és én segítettünk ennek a témának a feldolgozásában és a helyes megoldásban. Jó kis beszélgetés kerekedett, aminek a vége a kibékülés lett. Kezet fogtak és elmondták egymásnak a varázsszavakat: SAJNÁLOM, KÉRLEK BOCSÁSS MEG!
Hoztam a gyerekeknek egy kis kártyát a Boldogságóra könyvből, amin egy szöveget találtak. Már tudnak olvasni ezért megkértem a gyerekeket, hogy magukban olvassák el. Amikor mindenki elolvasta, akkor megkértem az egyik kisfiút, aki vállalkozott rá, hogy olvassa fel hangosan, hogy a többiek is hallhassák.
Ha valakit megbántottál, akit nagyon szeretsz,
Meséld el a szíved súlyát, könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva ölel át téged,
veled örül majd, mert nagyon szeret téged.
S ezentúl, ha megbántod a másik szívet,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
„Sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek.”
Emlékeztek a gyermekek, hogy már korábban is megtanultuk ezeket a szavakat, amiket sokszor elfelejtünk használni, pedig tényleg hatékonyak: „sajnálom, kérlek bocsáss meg, köszönöm, szeretlek!”
A mese, amit elmondtam a gyerekeknek, az is erről szól. Megbocsátós manó mese: Az eltévedt kiselefánt.
Meghallgattuk Bagdi Bella dalát, ami a témához kapcsolódik: Hooponopono
A zenehallgatás közben relaxálunk, ami jól esett mindenkinek a fárasztó nap vége felé. Elgondolkodtunk azon, hogy mi történt velünk a nap során. Jó és rossz, de a végén minden megoldódott és jóra fordult.
Mivel a gyerekek készülnek a húsvéti ünnepekre, ezért vittem számukra húsvéti tojás kifestőket, aminek nagyon örültek.
A Boldogságóra zárásaként meghallgattuk még a Gyújts egy gyertyát a Földért című gyönyörű dalt, hiszen a húsvét után 22-én a Föld napja lesz, amikor a gyermekek még tavaszi szüneten lesznek. Megbeszéltük, hogy milyen jó is a természetben kirándulni, vegyék észre a természet szépségeit. A körülöttünk lévő fákat, virágokat, a fűben a bogarakat. A tóban az állatokat, a madarakat. Megérkeztek a költöző madarain a gólyák és a fecskék. A tanító néni is nagyon várta már a gólyákat. Az előző évben a házuk melletti gólyafészekből a gólyák beköltöztek az udvarukba, mert ott volt a gyermekük kis medencéje. Nagyon jól érezték magukat nap mint nap, a nagy melegben ott lubickoltak náluk. Minden nap visszatértek, hogy hűtsék magukat egy kicsit, ezért több kisebb lubickoló helyet is felállítottak a madarak számára.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus