Süni csoport
A Föld napján meghallgattuk Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért c. dalát, egy általam összeállított képsorozat segítségével beszélgettünk arról, hogy mit jelent nekünk a Föld, hogyan tudjuk óvni. Elkészítettünk néhány Föld napi Landart alkotást.
Nagyobb sétát tettünk falunkban, megcsodáltuk az éledő természetet, megfigyeltük a gólyafészkeket, és a gondozott virágoskerteket.
Megbocsátás
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Föld napi Landart alkotás és közös éneklés
Áprilisban a méhek világnapját ünnepeljük. A másodikos gyerekek különböző méretű méheket készítettek papírból, majd egy kaptár köré rakták őket. Mindeközben dalokat énekeltünk, melyek a méhekkel kapcsolatosak, valamint beszélgettünk a méhek hasznosságáról.
A hónap a megbocsátás jegyében telt. Egyre elcsigázottabb az 5.-es kis csapat a sok feladat és tanulnivaló teljesítése közepette. Sosem rest az elméleti rész felelevenítése, átbeszélése alatt. Minduntalan átnézzük megértik-e az adott témakört. Meghallgatjuk a hónap dalát. Vidámság és nevetés veszi körül a feladatainkat, jó hangulatban telnek a tanóráink. Értékesebbnél értékesebb gondolatok, ötletek bontakoznak ki a témakör bővebb elsajátítása során. Minél régebb óta ismerjük egymást, annál ügyesebben érzünk rá egymás érzéseire, boldogságára, szomorúságára egyaránt. A feladatok jó irányba terelik a kis csapat problémamegoldását, pozitív felfogását. Mindenben a jót keressük és próbáljuk megláttatni a megfelelő kiutat a felmerülő problémák alól. Élvezettel csempésszük be a Boldogságóra adta lehetőségeket a mindennapokba.
Amíg csendesen szerveződtünk az aktuális dalt hallgattuk. Foglalkozásunkat a már szokássá vált napimádással kezdtük, ezt követően az én hangom gyakorlattal folytattuk.
Bevezetésképpen beszélgetést indítottam, elbeszélgettünk arról, hogy miért lehet bocsánatot kérni. És arról is, hogy mikor kell és hogyan tehetjük ezt meg.
Feldolgozásképpen a Varázsszavak és Jön a zombi játékot játszottuk. A végére már mindenki tudta a varázsszavakat. Nagyon sokáig játszottunk így együtt. Szinten abba se akart maradni. a játék. Ezután ismét elbeszélgettünk, azt kértem tőlük, hogy idézzenek fel egy olyan történést, amikor valami rosszat tettek és arról, hogy mi volt a megoldás a bajra. a Varázsszavakkal a zsebükben már könnyebben beszéltek a témáról.
Végül a Tündéri bocsánatot hallgatták meg. A mese végeztével elbeszélgettünk a hallottakról és csendes relaxációval zártuk le az alkalmat.
A továbbiakban az mf 56. oldalán található színezőt is kaptak, hogy magukkal vihessék a varázsszavakat.
Áprilisi boldogságóráink célja a megbocsátás képességének fejlesztése volt. Beszélgetéseink által, majd egy szép történet segítségével, valamint elvégzett feladatainkkal elindultunk a megbocsátás felé vezető, lelket próbáló ugyanakkor lélekemelő úton.
A hónap tevékenységei:
I. Ráhangolódás, érzelmi előkészítés: zenehallgatás, daltanulás
II. Szövegfeldolgozás: „A megbocsátás jele” c. történet feldolgozása (Boldogságóra kézikönyv 216. oldal)
A történet egy másik változatát, és az azt követő záró gondolatokat is szeretettel ajánlom:
III. Beszélgetőkör: Mit jelent megbocsátani valakinek? A megbocsátás képessége miért fontos feltétele lelki jóllétünknek? Személyes példák, tanácsok
IV. Gyakorlat: „A sérelem elhajítása”
Minden csoporttag leírt egy olyan eseményt, amikor valaki megbántotta őt, egy olyan sérelmét, ami még mindig kínozza, majd a lapot összegyűrte, és elhajította.
Ezután mindenki felvett egy papírgombócot a földről, sorban felolvasták a gyerekek a társuk által lejegyzett bántó dolgokat. Igyekeztünk kitalálni, hogy vajon ki írhatta. (Aki nem akarta, nem kellett felvállalnia.)
V. „Megbocsátás-szótár” készítése
A téma megbeszélése során sok fogalom felvetődött, ezekből a szavakból – az ábécét felosztva, csoportmunkában – állítottuk össze a „Megbocsátás-szótárt”, amelyet ügyes kezű lányaim szép formába öntöttek.
És természetesen nem maradhatott el a Földünk védelméért tett szemétszedő túránk sem.
Ebben a hónapban a megbocsátás témát dolgoztuk fel.Minden csoportban megismerkedtek a gyerekek a Szorgos méhecske és a morgós medve történetét.A kisebbek utánozták a szereplők mozgását együtt táncoltak mulattak ahogyan az erdei állatok a mesében, majd kiszínezték a szereplőket.A nagyobbak tréfás nyelvtörőket gyakorolhattak, s megbeszélték mi segített a medvének a megbocsátásban, s nekik mi segít a megbocsátásban, s a békülős mondókát is megismertük, s azóta is alkalmazzuk csoportjainkban. Meghallgattuk a Sajnálom, kérlek , bocsáss meg c. dalt.Próbáljuk azóta is ezeket a szavakat használni, a mindennapi tevékenységek során, vagy ha valakit megbántanak.
A Szivecskék 5.a csoport 2024. áprilisában a – A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA – hónap témájáról beszélgetett. A mi kis osztályközösségünk mottója „Szeretjük egymást!”. Természetesen nálunk is adódnak nézeteltérések, viták, sértődések. Összevesznek, majd kibékülnek. Általában képesek a konfliktusaik megbeszélésére, mindenki számára elfogadható megoldására, de március hónapban három barátnő tartós eltávolodására lettem figyelmes. Hiába vártam a kibékülést, nem következett be. Egyéni beszélgetésekből megtudtam az okokat és kiderült, hogy mindenkit bánt a kialakult helyzet, mégis szükségük volt kívülálló felnőtt segítségére. Az első közös beszélgetésünket követően, a nézőpontokat megismerve, egymás érzéseit átérezve elindultak a megbocsátás útján. Hiszem, hogy semmi sincs ok nélkül! Két fontos dolog is segített nekik – az egyik a megbocsátás téma feldolgozása Boldogságórán, a másik a közös készülés iskolánk „Miénk a színpad!” előadására! A próbák jó hangulata, az előadáson átélt közös siker érzése, a konfliktusukról való beszélgetések elérték céljukat – megbocsátottak egymásnak.
Boldogságórán beszélgettünk a megbocsátás három megközelítéséről, melyekre saját életükből meséltek példákat. Kiderült, hogy vannak köztünk olyanok, akik hosszabb idő óta – számukra fontos személynek – nem képesek megbocsátani. Felhívtam a figyelmüket arra, hogy a megbocsátás nem azonos a felejtéssel, elnézéssel és mentegetéssel. Egyetértettünk abban, hogy fontos képesség a megbocsátás, mely segít a testi-lelki harmóniánk megteremtésében, gyógyító erővel bír! Javasoltam nekik, hogy első lépésként beszéljenek róla olyan ismerősükkel, barátjukkal, szülőjükkel, tanárukkal vagy szakemberrel, akiben megbíznak. Kérjenek segítséget abban, hogyan oldják fel önmagukban a haragot, a sértettséget, hogyan váljanak képessé a megbocsátásra. A barátnők őszintén meséltek arról, hogy milyen érzéseik voltak a megbocsátás előtt és után. Javasolták, hogy aki megbántotta Őket, azzal is próbáljanak beszélni, mert mindkét félnek lehet igazsága a maga nézőpontjából. A szeretettel való kommunikáció, egy bocsánatkérés csodákra képes. Tegyék meg önmagukért, hogy azt tudják mondani: „Én megtettem mindent!” – aztán kiderül majd, hogy a másik fél hogyan gondolkodik és érez. Ez segíteni fog a feldolgozásban, elfogadásban, elengedésben. Zárásként felolvastam az alábbi idézetet Aranyosi Ervintől „Aki eddig bántott, annak megbocsájtok, kerülje el őt is a bánat, az átok! Nem is őmiatta, magam miatt teszem, mert ha rá haragszom, magamat mérgezem!”
Az idézet kapcsán szóba került még egy nagyon fontos képesség: az önmagunknak való megbocsátás.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Egy közös séta során felfedeztük a természet szépségeit, ügyelve arra, hogy nagy kárt ne okozzunk, pl. a vadrózsát nem szedhették le a gyerekek.
Virágokat, leveleket, ágakat helyeztek el a diákok spirál alakú mandala formába. Az alkotás köré gyülekezve a Tavaszi szél vizet áraszt c. dalt énekelték el a tanulók, mielőtt a szél elsöpri az alkotást.
I. BEV.: Relaxációs gyakorlat: „Összehangoló3”
Ráhangolódás: Zenehallgatás: Bagdi Bella: Hooponopono
II. FŐRÉSZ: Bevezető beszélgetés: -Mit jelent a megbocsátás?
-Miért bocsátunk meg?
Elméleti információk átadása: Tudtad? A megbocsátás fontossága, szintjei.
Téma feldolgozása: Gyakorlat: „Az arcunkra van írva” gyakorlat élőben és papíron.
Gyakorlat: ” A három csibe” belga népmese megismerés, megbeszélése.
Gyakorlat: „A megbocsátás jelei” (párban).
III. BEF.: Gyakorlat: „Jó okom van rá.”
Bocsánatkártya kiosztása, elkészítésének megbeszélése, felhasználása szabadon.
Meditációs gyakorlat.