Jó hír azonban, hogy a megbocsátás tanulható és tanítható, hiszen a megbocsátás fejben dől el, és mint tudjuk, az érzelmeknek, az empátiának,a kötődésnek és az önbecsülésnek fontos szerep jut a folyamatban. Iskolai vagy azon kívüli helyzetekben a szerepjátékok és a drámapedagógiai foglalkozások sokat tehetnek az empátia fejlesztéséért, különösen
akkor, amikor a másik fél szerepébe bújunk (pl. ha engem megbántottak, akkor a megbántó fél szerepébe).
Fontos tudnunk: a megbocsátás nem azt jelenti, hogy megváltoztatjuk a véleményünket a történtekkel kapcsolatban, hanem azt jelenti, hogy elengedjük a sértettség érzése körüli érzelmi töltetet. A
megbocsátás legnagyobb haszonélvezői mi magunk vagyunk.
Megbocsátás
Ráhangolás:
Beszélgetés: Szoktál haragudni másokra? Miért? És te bántottál már meg valakit? Hogyan?
Játék:
a. Bocsánatsoroló – bocsánatkérő szavakat, mondatokat gyűjtöttünk, pl. Ne haragudj! Sajnálom! Bocsánatot kérek! Bocsi! Elnézést! stb.
b. Bocsánatmutató: Nemcsak szavakkal, de tettekkel is kérhetünk bocsánatot, hogyan? Mutasd meg! Példák: Ölelés, simogatás, kézfogás, pacsizás, mosoly stb.
Dramatizálás: A megbocsátás tánca
Klasszikus zenére különböző érzelmi állapotokat jelenítettünk meg tánc-mimika és gesztusok által: düh, kétségbeesés, öröm, felszabadult, megkönnyebbült lelkiállapot- ezek által tükrözve a haragtól a megbocsátásig vezető utat.
Játék: Bocsánatkérő szív:
Minden gyermek kapott egy szivecske formát, amire rárajzolta önmagát, valamint egy társát, akit valaha megbántott. Ezután átadták egymásnak a rajzos szíveket, egy bocsánatkérő gesztus, vagy szó kíséretében.
-Drámajáték: Legyünk barátok, Kérjünk bocsánatot egymástól egy öleléssel!
– Mondóka: „Béke, béke, barátság, összeveszni csacsiság!”- párban, kisujj összeérintése, egymás szemébe nézünk
– Drámajáték: Nagy vihar, veszély-forgás/lecsendesedik a szél, megnyugszik a tenger
-Igyunk békevizet, szívjuk be a Nap melegét, adjuk át egymásnak a megbocsájtás szívét!
Tapasztalatok: a kisgyermek amilyen hamar megsértődik, olyan könnyen meg is tud bocsájtani. Kihangsúlyoztuk, hogy lényeges az őszinte megbánás és az ígéret betartása a bocsánatkérésnél.
Éljünk szeretetben, tudjunk megbocsájtani, mert mindannyian értékesek vagyunk!
Ebben a hónapban a Költészet napja alkalmából iskolánk felsős diákjai kedvenc versüket költötték át, amelyeket kiállítottunk. Városi könyvtárban is jártunk, vittünk magunkkal ölelést a kedvenc könyvtárosunknak. Cserébe sok érdekes dolgot tudtunk meg József Attilától.
Ebben a hónapban a Költészet napja alkalmából iskolánk felsős diákjai kedvenc versüket költötték át, amelyeket kiállítottunk. Városi könyvtárban is jártunk, vittünk magunkkal ölelést a kedvenc könyvtárosunknak. Cserébe sok érdekes dolgot tudtunk meg József Attilától.
A megbocsátás gyakorlása I.
– Drámajáték: Tekintetdobás (dühös, mérges, bosszús, vidám, mosolygós, barátságos, szomorú)
– Improvizált mese: Veszekedés a tanyán (a heti Házi állatos témához kapcsolódik)
– Beszélgetés: Miért vesztek össze a házi állatok? Ti szoktatok civakodni itt az oviban? Hát a családban a szülők, testvérek? Mit csináltok, mikor összevesztek egymással? (kiabálás, verekedés, harag, büntetés), Szerintetek jó érzés haragosnak, mérgesnek lenni? Hogyan kérünk bocsánatot?
– Nyelvi játék: Soroljunk fel bocsánatkérő szavakat! -ötletelés (Bocsi!, Bocsáss meg!, Sajnálom!, Nem teszek ilyent többet!, Jó leszek!, Béküljünk ki!, Jó leszek!, Nem akartam!, Legyünk barátok!, Fogjunk kezet!, Szeretlek!)-őszinte megbánás
– Béketánc
Tapasztalatok: hitelesen utánozzák a különféle (+,-) érzéseket, aktívan részt vettek a beszélgetésben (konkrét példák: játék feletti vita-ebben a korban főleg az egocentrizmusuk miatt, otthoni példák: anya haragszik, ha eltöröm a poharat, össze szoktunk veszni, ha nem fogadok szót – kiemeltük a megbocsájtás fontosságát)
A témát azzal vezettük be, hogy megnéztünk egy videót, ezután átbeszéltük, hogy mit láttak és mit értettek meg belőle. A fogalom bevezetése után a gyerekek összegyűjtötték milyen sérelmek érték őket az osztályban, amit esetleg nem tudtunk ezelőtt megbeszélni. Ezeket a kis sérelmeket igyekeztünk több szempontból megvizsgálni, majd pedig „jelképesen” egy zsákba dobtuk ezeket, így megbocsátva annak a személynek. Ehhez pedig egy mondókát kötöttünk. Az óra zárásaként meghallgattuk a Boldogságóra Erősség Dalok – MEGBOCSÁTÁS dalát. Igyekeztünk a gyerekek értelmi szintjéhez igazodva, több csatornán keresztül szemléltetni velük ezt a témát.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Könnyű másokat megbántani, de a bocsánatkérés annál nehezebb. Összegyűjtöttünk néhány lehetőséget, hogyan engeszteljünk ki a tegyük jóvá hibánkat.
Iskolánkban egész héten fenntarthatósági témahetet tartottunk, melyhez nagyon jól illett a havi boldogságórás témánk. Csatlakoztunk a „Te szedd” országos akcióhoz. Előadásokat hallgattunk, az egész intézményt megmozgató Föld napi rendezvényt tartottunk. Ennek keretében kiránduláson vettünk részt. Beszélgettünk a maradék ételek felhasználásának lehetőségeiről, az ételpazarlás elkerüléséről. Példaként mákos gubát is készítettünk. Az egész programsorozat nagyon jó alkalom volt a gyerekek közötti feszültségek feloldására, csapatépítésre, a köztük levő jó kapcsolat megerősítésére.
Relaxálással kezdjük ezt az alkalmat is. Halk zene mellett Napimádással kezdünk és a 16.-os gyakorlattal folytatjuk (A haragom kifújom, mint a cica nyújtózóm).
Bekukkant közénk Boldog Dóra is, a gyerekek már várták. Kérdezték is, miért nem jött velem már az elején. Dóra elmesélte, hogy ma a megbocsátás képességéről beszélgetünk majd. Ezt legjobban példák útján tudta elmagyarázni a gyerekeknek. Dóra ezután utazásra hívta a gyerekeket. Varázsszőnyegünkön elutaztunk tündér földre.
Itt meghallgatták a Tündéri bocsánat című mesét. Miután elbeszélgettünk a meséről a Kire haragszol? gyakorlat következett. Ennek a korosztálynak nem könnyű szavakba önteni, hogy miért haragudtak rá, és mit tehetett volna jobban, hogy ne legyen harag. Természetesen azt könnyebben megfogalmazták, hogy kire haragudtak és miért. Sok sok eset merült fel a gyerekekben. Igyekeztünk mindegyiket megbeszélni.
Ezt követően visszautaztunk és kis relaxációs zenével visszatértünk a Süni csoportba.