
Megbocsátás


GYAKOROLTUK A MEGBOCSÁTÁST
A 8. hónap témája nagyon hamar megérintette a gyerekeket, hiszen mindenkit ért már kisebb-nagyobb sérelem, vagy ő bántott meg esetleg másokat. Azt gondolom, hogy tanulságos hónap volt számomra is, hiszen még jobban megismertem a csoportomba járó gyermekeket.
Érdekes tapasztalat volt az is, hogy milyen sérelmeket hordoznak magukban, hogy honnan ered a megbántottságuk. Szívesen és sokat beszéltek a témáról és megérezték azt is, hogy jó dolog a megbocsátás. A mese nagyon tetszett nekik, a varázsszavakat pedig azóta is folyamatosan alkalmazzák.
Igyekszem minden hónapban valamilyen módon bővíteni azoknak a körét, akiket bevonunk a foglalkozásba, ezért ebben a hónapban nyílt nap keretében az általános iskolából láttunk vendégül tanító néniket. Érdeklődve figyelték a foglalkozást, majd a végén megbeszéltük a tanulságokat, remélve, hogy jövőre az iskolában is bevezetik a Boldogság órákat és lesz folytatása a nagycsoportosaink számára.
Általában projektekben vagy témahetekben dolgozunk, így most is egy nagyobb projektbe illesztve foglalkoztunk a megbocsátás témájával már a hónap legelején. A későbbiekben még többször körbejárjuk ezt a kérdést, hiszen elég mély és fontos problémakör.
A három pillangó című mesét kicsi koruk óta ismerik a gyerekek, de újra és újra elővesszük, és mindig más oldalról vizsgálódunk. Most kicsit tovább gondoltuk a mesét, és feltettük a kérdést, vajon miért nem engedték be magukhoz a virágok az eső elől a három pillangót?
Nagyon érdekes volt az első, elég racionális gondolkodást mutató válasz: Nem fértek volna el a pillangók egy virág kelyhében.
Aztán jött a többi válasz is: Szomorúak voltak a virágok; nem értek rá; nem ismerték mind a három pillangót, stb. Ez az utolsó válasz tovább gördítette a gondolatokat, és komoly, tiszta lelkű állásfoglalás született: „Csúnya dolog, ha azért nem segítünk a bajbajutottaknak, mert nem ismerjük őket. Aki bajban van, annak segíteni kell.” Voltak erre pro és kontra válaszok is. Öröm volt hallgatni, hogy milyen komolyan tudtak beszélgetni, érvelni, figyelni egymásra ovisaink.
Ezek után a pillangók érzéseit vizsgáltuk meg: Mit érezhettek, amikor mindhárom virág ugyan azt válaszolta a kérésükre? Miért akartak együtt maradni? Szomorúak voltak? Haragudtak? Csalódottak voltak?
Vajon mit lehet tenni azért, hogy ez az érzésük elmúljon? A gyerekek hamar meghozták a döntést: Meg kell beszélni, mi történt.
Többen a saját életükből hoztak példákat arra, hogyan kerültek ők is hasonló helyzetbe. Elmesélték, milyen érzésük támadt akkor. Érdekes volt, hogy különösebb irányítás nélkül mesélték a történeteket, amikor megbántottak, és amikor megbántók voltak. Arra kérdésre, hogy a megbocsátás után el is felejtették-e, ami történt, ilyen és olyan válasz is érkezett – érdekes, hogy aki azt mondta, hogy elfelejtette a dolgot, az is elég részletesen tudta felidézni az esetet 😉
Ezek után már előkerültek a fejdíszek, és olyan lehetséges beszélgetést játszottunk el, ami a pillangók és a virágok között folyhatott, ami már nincs benne az eredeti mesében, ami már az után történhetett, amikor a vihar elmúlt, és újra kisütött a nap. Több szereposztásban, több megoldással játszották el a gyerekek ezt a helyzetet, de abban mindegyik megegyezett, hogy kibékülés, megbocsátás, de mindenképpen feloldódás létre jött a pillangók és a virágok beszélgetésének végén. Mosolyogva, békésen zárult a foglalkozás.
Úgy tűnt, elég mély nyomot hagyott a gyerekekben a mese továbbgondolása: A délelőtti udvari játék idején három barátnő közötti beszélgetést csíptem el. Egy kisebb nézeteltérés után nagyon komoly tekintettel, kellő határozottsággal magyarázták egymásnak, hogy bizony meg kell bocsátani egymásnak, hiszen csak akkor tudnak jól együtt játszani, ha nem haragszanak egymásra.
Petőfi Sándor Általános Iskola
Az áprilisi Boldog óvoda keretén belül a megbocsátásról, a megbocsátás varázslatos erejéről beszéltünk. Jó volt hallani, hogy milyen fontos a bocsánatkérés, a megbocsátás. Gondolatban ellátogattunk a megbocsátás erdejébe, ahol a fák tele voltak a szeretet gyümölcsével.
Csáki Rozália
Dánszentmiklósi Ady Endre Általános Iskola és AMI
Sorozatrajz a megbocsátásról
A gyerekekkel a témához tartozó mese tartalmát, és a tündérbocsánat c. verset megismertük. A zombi játékot levezetésként alkalmaztam náluk, nagyon szerették. Könnyen ismételgetve az 5 varázsszót, sokan meg tudnák védeni magukat a zombitól.
A játékot végig jókedvvel, mosollyal az arcukon játszották, sok izgalmat is átéltek közben.
Bóné András Alternatív és Augmentatív Kommunikációs és Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Intézmény
Dühösnek lenni és mérgelődni egyszerű: a dühöt érzed és ismered. A megbocsájtás egy folyamat, amit mindenkinek tanulni kell, a kibékülés, elengedés okozta jó érzést pedig tapasztalni.
Az előkészítő órákon felvezettük a düh témáját egy mesével. Beszélgettünk az érzésekről és szituációs játék segítségével gyakoroltuk kifejezni azokat (mimika, gesztus, hang, PCS).
Ezen a boldogság-napon a középpontban a harag okainak feltérképezése (pl. megbánt valaki, nem sikerül valami, stb.), a düh kifejezésének változatai és a megnyugvás és a megbocsátás volt.
A haragot közösen kifejeztük kiabálással, mozgással, homlokráncolással és papírtépéssel, -gyűréssel és – dobálással. A hangulat átélését megsegítettük metál zenei válogatással. Átvezetéskén egy videó összevágással szemléltettük a düh utáni lenyugvás lehetőségeit.
A megnyugvás megélésére különböző példákat hoztunk, amit a gyakorlatban is kipróbáltunk. Vezetett relaxációval kezdtünk, ahol különböző tárgyak és hanghatások segítségével vezettük a képzeletüket. Képzeletben egy tengerpartra utaztunk, ahol a lábunkat homokba dughattuk, a tenger vize néha a bőrünkre csöppent, fújt a szél és éreztük a nap melegét. A relaxáció után a növendékek is mondtak ötleteket saját tapasztalataikból merítve: ők hogyan szoktak megnyugodni, amiket ki is próbáltunk (ölelés, tánc, zene, mozgás, beszélgetés).
Az óra végén mindenki felidézte egy sérelmét. Különböző lehetőségek közül választhattak, hogy miért szeretnének megbocsájtani (mert szeretlek, nem tehetsz róla, mert igazad volt, stb.) A kiválasztott kártyákat héliumos lufik szalagjaira ragasztottuk, majd az udvaron elengedtük őket, ezzel is szimbolizálva az elengedést.
A megbocsájtást még gyakorolni kell, de a lufik már a helyes úton vannak.
Készítette: Kondákor Anna, Langné Felföldi Anna, Trexler Erik
Az 5.A osztályban áprilisban a megbocsátás témáját dolgoztuk fel.
Nagyon aktuális volt a téma, mivel elég sok a vita az osztályban. Az óra végére megértették a gyerekek, hogy milyen fontos a másikkal megbeszélni a nézeteltéréseket, megpróbálni megérteni, s talán még fontosabb: megbocsátani.
Egy szívekből álló virágot készítettünk, amire ráírtuk a témával kapcsolatos legfontosabb fogalmakat.