Bocsánatkérő levél

20190410_162456.jpg

A téma címe: Bocsánatot kérek!
Óravázlat – 30/23. Boldogságóra, Megbocsátás 3/2.

Csoport: 8 alsó tagozatos tanuló, 1. (per 2.), 2., 3, és 4. osztályfokon – ebből 7 tanulásban akadályozott, 1 értelmileg akadályozott. A tanulásban akadályozottak közül ketten autisták.
Feladat: Írjon a bocsánatkérő levelet egy mesehős, regény- vagy filmszereplő nevében Cél: a) minél jobban megismertetni a boldogság fogalmát a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) és tudatosítani ebben a megbocsátás szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: egy A4-es papír és egy ceruza, valamint TV-készülék USB csatlakozóval
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, 45 perc.

1. ÓRAKEZDÉS, mozgásos relaxáció (5 perc): „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom.” Kellemes, nyugtató hatású zene kíséretében legalább 20 ismétlés térdhajlítással, az ügyesebbek guggolással. Ezt követően mindenki tetszés szerinti választás alapján utánozhatja egy állat mozgását, viselkedését. (Csoportszoba.)

2. A TÉMA BEVEZETÉSE, tanári narráció (5 perc): A múlt héten beszélgettünk a megbocsátásról. Készítettünk egy rajzot is róla. (Ezt fel is mutatjuk.) Két társatokról szól a rajz: P megütötte H-t. H bocsánatot kért P-től, s az meg is bocsátott neki. Ki emlékszik erre? Mit is jelent a megbocsátás? Azt jelenti, hogy nem haragszik már rá, nem akar bosszút állni. Ha úgy érezzük, hogy bántott, ill. megbántott bennünket valaki, de azt szívből megbánta, akkor könnyebben megbocsátunk. Ha szívből meg tudunk bocsátani valakinek, attól boldogabbak leszünk, s az is boldogabb lesz, akinek megbocsátunk. (Tanulószoba.)

3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (A), egy rajzfilm a bocsánatkérésről (15 perc): Megtekintjük a Franklin és barátai c. rajzfilmsorozat 23. részét, melynek címe: Franklin bocsánatot kér. (Írta: Nicola Barton). A 11 perces film arról szól, hogy Medve megmutatja Franklinnek azt a hajózászlót, amit maga készített, és meglepetésnek szánt. Franklin biztosította Medvét arról, hogy megőrzi a titkot, de ennek ellenére hamarosan elmondta Rókának. Ez kitudódott. Medve nagyon szomorú és csalódott lett. Franklin kínos helyzetbe került. Szégyellte magát. Bocsánatot kért, és Medve szerencsére megbocsátott.

4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (B), elkészítjük a bocsánatkérő levelet (15 perc): Röviden összefoglaljuk Franklin történetét. Ki tudja megmondani, miért lett Medve szomorú és csalódott? Röviden összefoglaljuk a történetet. Képzeljük magunkat Frankin helyébe! Képzeljük csak el, mennyire szégyelljük magunkat! Ki az, aki erre a lapra írna Franklin nevében Medvének egy bocsánatkérő levelet? Kiválasztjuk az írnokunkat, majd közösen megfogalmazzuk a mondatokat. (Figyelembe kell venni, hogy 3-4 mondatnál hosszabb levél megírása túl megerőltető lenne.)

5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA, meditáció (5 perc): Hunyd le a szemed, figyeld a légzésedet, és engedd, hogy megérkezzen a figyelmed a belső világodba. Gondolj arra, akit megbántottál. Idézd fel magadban azt, ami történt! Gondolj arra, hogy nagyon fájt annak a személynek. Mondd magadban: szívből sajnálom. Bocsáss meg! Köszönöm, hogy megbocsátasz nekem! És most lassan kinyitod a szemed…

Képek