A tanórát a szeretet és a megbántásról való beszélgetéssel kezdtük. Mit érzünk, ha szeretünk valakit és mit érzünk, ha megbántottak bennünket vagy mi bántottunk meg mást. Felszínre kerültek a testvérek közötti ellentétek és ennek nyomán a megbocsátás. Felsoroltuk, hogy ki hogyan tud megbocsátani és el is játszottuk. Utána egy kastélyhoz vezető megbocsátás utat tűzdeltünk tele érzelmekkel.
Megbocsátás

Előbújt Boldog Dóra, csengetett. Mesére gyűltünk a mesefa köré. Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséjét hallgattuk meg. Visszaemlékeztünk, ha valakitől bocsánatot kértünk,milyen jó érzés volt. Annak is örültünk, ha tőlünk kértek bocsánatot. Eljátszottuk a „Szervusz, pajtás !” játékunkat. Színeztük a tündéreket,szituációs játékban gyakoroltuk a varázsszavakat.

A Kisvakond kiscsoportba járó gyermekek nagyon szeretik a kézikönyv meséit. E hónap témáját az ajánlott mesére alapoztuk (Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat c.mesére), a gyermekek életkori sajátosságainak figyelembevételével, illetve a csoport ismeretében szerveztük, terveztük meg a kollégámmal együtt.
A mese után, különféle játékokon, tevékenységeken keresztül próbáltuk velük megértetni, elsajátítatni, rögzíteni a megbocsátás fogalmát, fontosságát. Az alkalmazás gyakorlására, szociális készségfejlesztő játékokat kezdeményeztünk. Például: a könyvben javasolt ,,Bocsánat!” – játékot nem lerajzolták, hanem eljátszották. Felnőtt támogatással, resztoratív-kör alkalmazásával, nyugodt légkört teremtettünk. Olyan helyzetet idéztünk fel, amikor valaki valami rosszat tett. (Ezt el is játszottuk). Közben gyakoroltuk a nonverbális reakciók jelentését is. Irányított kérdéseink a következők voltak:
,,Hogy érezted magad, mikor lerombolta a váradat X.Y.?”
,,Szabad e ilyet tenni?” ,,Miért nem?”
,,Ha véletlenül rosszat cselekszünk, mit tehetünk, hogy kijavítsuk azt – JÓVÁ TEGYÜK?”
,,Hogy érzed magad mikor megbocsátanak neked?”
,,Hogy érzed magad, amikor megbocsátasz valakinek?”-stb..
A mese történetére alapozva és szociális készségfejlesztő játék kezdeményezésére a gyerekek közösen, figyelve egymásra, építették meg -instrukciók segítségével – Lili házát.
A lányok pötyis játék által szívesen ,,építették meg/fel” a Szivárvány -hidat.
Különféle vizuális tevékenységeken keresztül, fantáziájuk kibontakoztatásával ,,valósították” meg a mese helyszíneit, tündéreit.
E Boldogságóra megtartása után a pozitív hatás most sem maradt el! Egyre kevesebb felnőtt beavatkozás szükséges egy-egy konfliktushelyzet megoldására. Vannak olyan szituációk, amikor a gyermekek egymást figyelmeztetik a helyes, megfelelő viselkedésre/normára.
Jó látni és öröm számunkra tapasztalni hónapról-hónapra mindazt, amit a tevékenységeink kiegészítésével, azaz a Boldogságórák alkalmazásával értünk el / érünk el a csoport gyermekeinél.
Tiszalúci Önálló Napközi Otthonos Óvoda
Ebben a hónapban a megbocsátásról beszélgettünk. Célunk a példamutatás volt, hogy mi felnőttek is, ha tévedünk, vagy valakit megbántunk, tudjunk elnézést kérni. Emellett tudjunk fogadni egy bocsánatkérést, tudjunk megbocsájtani a másiknak. Jó volt hallani, hogy legtöbb gyermek, ha bármiben hibázott, azonnal tudta mondani, „kérlek ne haragudj”, „bocsáss meg”, „szeretlek”, „köszönöm”. A gyerekek elmondhatták milyen érzés megbántva lenni és azt is, milyen érzés volt, amikor a másik bocsánatot kért. A megbántó is megfogalmazhatta milyen érzés megbántani valakit, illetve milyen bocsánatot kérni, megbocsájtást nyerni.
A hónap zenéjét többször is meghallgattuk, valamint meséket és történeteket hallgattak meg. A csoportunknak a „Zombis” játék nagyon tetszett, az volt a kedvencük és szívesen játszották.
Marika, Böbe
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az órán a gyerekek leírták névtelenül sérelmeiket, ezután történt a megbocsátás, amikor is a leírt sérelmet megbocsátották a papír összetépésével. Néha nehezen ment ez a dolog.
Ebben a hónapban folyamatosan a megbocsátásról beszélgettünk. Célunk volt a példamutatás, hogy mi felnőttek is, ha tévedünk tudjunk elnézést kérni.Jó volt hallani, hogy legtöbb gyermek , ha bármiben hibázott, azonnal tudta mondani, kérlek ne haragudj, bocsáss meg. Sokkal kevesebb volt a konfliktus, több volt az egymásra figyelés, szükség esetén a probléma megoldás.Sokat segített ebben a mese / Tündéri bocsánat/ , a süniről szóló bábjáték, amit a nap folyamán a gyermekek is többször eljátszhattak, a szituációs játékok/Kinek lenne jó megbocsájtani?/ . A téma feldolgozásában sokat segített Bagdy Emőke „Lélekfitness” relaxációs gyakorlatai közül megbocsájtás relaxációja, a harag elengedéséről. A hónap dalát is naponta nagy szeretettel hallgattuk.
A gyerekek gondolatbuborékokat készítettek és lerajzoltak háromféle megbocsátást, amit ők is szívesen vesznek, ha megbántódnak.
Vaskút-Bátmonostor Német Nemzetiségi óvoda
A Süni csoportban is sajnos gyakori a konfliktus, mely a magas csoportlétszámból adódik.
Tapasztaltuk, hogy a gyerekeknek igen nehéz a bocsánat kérés és a megbocsátás. Ezt gyakoroltuk április hónapban, melyhez segítséget nyújtott nekünk Szotyi kutya, aki egy terápiás kutyus.
A foglalkozások alkalmával a kutyával való érintkezés stressz oldó hatással bírt, így a gyermekek oldott állapotba kerültek.
Ez nagyban megkönnyítette a megbocsátás gyakorlását s így megkönnyebbültek a gyerekek.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Néha milyen nehéz kimondani ezeket a szavakat. De érdemes megtenni, hiszen magunknak is jót teszünk vele, nem csak a másiknak. Ezért is készítettünk bocsánatkérő kártyákat, mert lehet, hogy így könnyebb megtenni az első lépést.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
A megbocsátás gyakorlása témakörét nagyon alaposan körbejártuk a gyerekekkel. Sokat beszélgettünk a sérelmekről és az azokkal járó érzelmekről.
Több mesén keresztül vizsgáltuk meg a meseszereplők viselkedését, amikor sérelem érte őket.
Eljátszottuk, hogy milyen érzések keletkezhettek bennük.
Az első osztályos gyerekek két bocsánatkérő levelet fogalmaztak meg egy-egy mesehős nevében. Igaz, hogy kissé szűkszavúak voltak a diákok a levélírás során, viszont a dramatizálás során nagyon kreatívak, bőbeszédűek és hitelesek voltak. Igazán büszke vagyok kis tanítványaimra.