Szófelhőt késztettünk a megbocsátás témakörében.
Megbocsátás
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Etika óra házi feladataként adtam ki a megbocsátás témakörét.
A következő feladatokból választhattak a gyerekek:
1. Kézzel vagy programmal készítsetek egy szófelhőt, vagy pókhálóábrát a megbocsátáshoz elengedhetetlen tulajdonságokkal és megbocsátási technikákkal! Mi jut eszedbe a megbocsátásról?
2.Mikor mondod azt, hogy „sajnálom”?
Mikor mondod azt, hogy „bocsánatot kérek”?
Milyen más módokon fejezhetjük még ki egymás felé, hogy megbocsátunk?
3.Olvassátok el Edmondo de Amicis olasz író Szív című könyvének egy részletét! Mit gondoltok a történet végéről? Ti milyen befejezést írtatok volna?
A beérkezett megoldások közül választottam ki párat, amit mellékelek.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Ezt írtam a 4. osztályos diákjaimnak:
Boldogságóra
Az áprilisi hónap témája a : MEGBOCSÁTÁS gyakorlása. Biztosan veled is előfordult olyan eset, hogy valakit megbántottál. Véletlenül, valamit rosszul csináltál és szomorúságot, sérelmet vagy kárt okoztál. Kérlek, készíts egy színes rajzot, amelynek tetejére írd rá, hogy MEGBOCSÁTÁS és válaszolj a következő kérdésekre.
1. Hibát követtem el, amikor…
2. Szerettem volna, ha megértenek, és megbocsátanak nekem, ezért…
3. A történet úgy végződött, hogy…
Ne feledd! „Más szemében könnyebb a szálkát meglátni, mint sajátunkban a gerendát” Ezt a mondást is írd le a rajzodra! Színezd ki!
Rajzolj két fejet! Az egyik arc haragos, a másik pedig megbocsátó legyen.
Küld el nekem a teljes rajzodat!
Hallgasd meg A három kiscsibe ( belga népmese) című mesét. Megtalálhatód benne a sérelmet, a bosszúságot és a megbocsátás érzését.
A beküldött rajzokat teszem fel a Boldogságóra honlapjára. Ne feledd!
JOBB VELED A VILÁG OTTHON!
Szeretettel üdvözöl: Eti néni
Budapest XVI. Kerületi Általános Iskola
Online osztályfőnöki óra keretében kicsit rendhagyóan tartottuk az e havi aktuális „öröm ” óránkat!
Beszélgettünk a jelen helyzetről: félelmekről, nehézségekről,megoldandó váró feladatokról , küzdelmekről, optimizmusról, jelenleg nagyon fontos munkahelyekről/foglalkozásokról, az élet apró örömeiről.
Majd megpróbáltuk megmagyaráznia következő idézeteket:
1.” Ha valaki ragaszkodik a bosszúvágyhoz, végső soron csakis magának árt vele.”
2. ” A megbocsátás nem érzelem, hanem az a döntés, hogy elfogadjuk a másik személyt annak ellenére, amit tett.”
3. ” Minden bolond tud kritizálni és panaszkodni, és a legtöbbjük meg is teszi. Ahhoz viszont jellem és önfegyelem kell, hogy megértők és megbocsátók tudjunk lenni.”
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Egy kedves szülő küldött egy videót. A kisfia bocsánatot kért.
A többi képeken a növények ültetése, szeretete jelenik meg.
Beszámoló
Boldogságóra 8. : A megbocsátás gyakorlása
Az óra időpontja: 2020. április 8.
Résztvevők: 2. osztály
A témát online technika segítségével valósítottam meg a koronavírus járvány miatt.( Az iskola bezárások óta folyamatos kapcsolatban vagyok tanítványaimmal és napi szinten a Pozitív gyerek vagyok kártyát használom a lelki megerősítésükre „videócseten „ keresztül.) Kis csoportos formában a megbocsátás gyakorlását is a „videócset „ segítségével dolgoztuk fel, így bevonhattam azokat a szülőket is a boldogságórába, akik a gyerekeik mellett otthon voltak. Légző gyakorlattal és relaxációval (Napra forgó a napraforgó) kezdtünk. A laptop előtt ülve velem együtt végezték a gyakorlatot. A téma bevezető beszélgetés után Az arcunkra van írva! rajz helyett az arc mimikával játszottunk.( Pl.. haragos arcot vágtunk; felszabadult, örömöt fejeztünk ki…) Jókat derültünk egymást látva. Felolvastam a gyerekeknek A három csibe című mesét, s a szereplők cselekedetei alapján megbeszéltük azokat az érzéseket, gondolatokat , amik foglalkoztathatták őket a mese folyamán. Tanulságként meg tudtuk fogalmazni, hogy a haragot félre téve a megbocsátás lehetőségével élve saját magunkkal is jót teszünk. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalát.(A telefonomról lejátszottam nekik az óra alatt.) Zenehallgatás után beszélgettünk arról, hogyan tudjuk kifejezni, ha valakinek megbocsátunk.(Bocsánatkérés, apró gesztusok, kedvesség, rajz…) Rajzos feladatként Bocsánat kérő kártyát és az Átkarolom című munkát valósították meg tanítványaim. Az elkészült munkákról készült fotókat a szülők juttatták el hozzám. A boldogságórát meditációval (Boldogságóra Kézikönyv:182.old.) zártuk, melyben az órába bekapcsolódott szülők is részt vettek. Elköszönés előtt a Pozitív gyerek vagyok lapjai közül mindenkinek kihúztam egy lapot, mellyel pozitív gondolatokat erősítettem tanítványaimban.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Rövid történetet írtunk , vagy rajzot készítettünk arról, hogyan bocsátottunk meg valakinek.
Rövid történetet írtunk, vagy rajzoltunk le, amely arról szól, hogyan bocsátottunk meg valakinek.