
Megbocsátás


Karmacsi Napközi Otthonos Óvoda
Őszinte leszek, mikor először szembesültem a hónap témakörével, nagy fejtörést okozott, hogy ezt hogyan fogom én megvalósítani a mi vegyes csoportunkban, sok-sok kiscsoportos között. Aztán ahogy gondolkodtam, rájöttem, hogy mi valójában önkéntelenül is erre neveljük a gyerekeket a minden napok folyamán, hiszen egy óvodai csoportban naponta történnek olyan dolgok, ami miatt a gyerekek összevesznek, vitatkoznak. Például nem veszik be egyik társukat a játékba, vagy mindketten ugyanazzal játszanának, de nem tudnak megegyezni, veszekedésbe, netán verekedésbe megy át a dolog. Ilyenkor van szükség a mi segítségünkre, tanácsainkra. Rávezetjük őket arra, hogy milyen jó érzés megbocsátani a társunknak, elfogadni az ő bocsánatkérését, és milyen jó utána együtt játszani, hiszen ettől mindketten boldogabbak lesznek. A gyerekeknél ez még könnyen megy. A gond az, hogy mire felnőtté válunk, megfeledkezünk ezekről a dolgokról, és ahelyett, hogy megbocsátanánk, inkább haragot tartunk, mérgezve ezzel a saját lelkünket, boldogságunkat is.
Természetesen azért alaposan körbejártuk a témát, amit a bábjáték eljátszásával kezdtünk. A gyerekek napokig örömmel húzták kis kezeikre a bábokat, hogy hogy eljátszhassák Süniék történetét. A mese meghallgatása után könnyen áttereltük a témát egy jó kis beszélgetésbe, amibe nagycsoportosaink egytől egyig lelkesen bekapcsolódtak, és nem volt olyan, aki ne tudott volna felidézni egy-egy emléket, amikor ő bocsátott meg valakinek, vagy éppen neki bocsátottak meg a viselkedése miatt.
Nagy sikert aratott a gyerekek körében a Ho’oponopono című dal meghallgatása, aminek címe még nyelvtörőnek is használható. A kimondása kissé nehéz volt a gyerekeknek. de a jelentését a királyos mese segítségével nagyon gyorsan megértették. Úgy vettük észre, hogy innentől kezdve a varázsszavak egyre gyakrabban jelentek meg mindennapjaink során, és mintha kevesebbszer kellett volna figyelmeztetni őket a ” Sajnálom”, „Kérlek, bocsáss meg”, „köszönöm” és a „szeretlek” szó használatára. Azért, hogy ezek jól rögzüljenek, a zombis játékot hívtuk segítségül. Nálunk a fiúk amúgy is szeretnek zombi bőrébe bújni, úgyhogy most megtöltöttük játékukat egy kis pozitív tartalommal. Elmondhatjuk, hogy ez az egyik olyan játék a csoportban, amibe mindenki szívesen bekapcsolódott.
A hét zárásaként pedig megtartottuk óvodánkban a „Megbocsátás napját”, ami április 18-ra esett. Itt megpróbáltunk a gyerekekkel kétszemélyes helyzetben rájönni olyan dolgokra, felidézni olyan eseteket, amikor szerintük ők megbántottak valakit, és ezért illik bocsánatot kérni. Persze mindenkinek eszébe jutott egy-egy csíny, rosszaság, irigység, undokság, ami miatt felkeresett valakit az oviban, akitől bocsánatot kért. Természetesen megbeszéltük azt is, hogy akitől bocsánatot kérnek, annak illik elfogadni a bocsánatkérést, és a végén a kibékülést egy szívből jövő öleléssel koronázzák meg.
Szerintem eddig ez volt a legsikeresebb témafeldolgozásunk, aminek hatására néhány gyerek viselkedésében nagy változások következtek be.
Ho\’oponopono inteaktív játék elmesélése, játszása közben felelevenítettük a varázsszavakat: Sajnálom; Kérlek, bocsáss meg; Köszönöm; Szeretlek;
Zombis játék játszása közben sokszor elismételtük ezeket a szavakat, amiket persze nap, mint nap hallanak tőlünk és kérjük őket, hogy használják. De ez így játék közben sokkal gyorsabban eszükbe jutott és mókásabb is volt.
Ráhangoló relaxációt követően áttekintettük a megbocsátás gyakorlásának elméleti hátterét. Szituációs játékokban gyakoroltuk a megbocsátást. Hogyan kérhetjük mások megbocsátását? Miért fontos, hogy megbocsássunk, miért fontos, hogy nekünk megbocsássanak? Hogyan fejezhetjük ki, ha megbocsátunk valakinek? Elkészítettük bocsánatkérő kártyáinkat. Hallgattuk a hónap dalát.
Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézménye
Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézménye
Nyíregyháza, Liszt F. u. 32-34.
BOLDOGSÁGÓRA PROGRAM – ÁPRILISI BESZÁMOLÓ
MEGBOCSÁTÁS
A munkaközösségünk érzelmi intelligencia fejlesztése témában tekintett meg a csoportban egy Boldogságóra tevékenységet, annak a vázlatát mutatom be:
Tevékenység –Boldogságóra
Tevékenység helye: Tündérkert Keleti Óvoda Ligeti Tagintézmény
Tevékenység ideje: 2019.04.25.
A tevékenységet vezeti: Jámborné Fedor Krisztina
Korcsoport: Vegyes életkorú
Tevékenység terület: Boldogságóra program
Tevékenység témája:Érzelmek felismerése önmagunkon és másokon, megbocsátás.
Tevékenység célja: A gyerekek nézőpontjának, pozitív beállítottságának formálása.
Tevékenység feladata: Fogalmazzák meg az aktuális érzéseiket, ismerjék fel másokon is. Gyakorlással tudatosuljon, hogy átfordíthatjuk-jobbíthatjuk kedélyállapotunkat. Gyakorlással tegyenek szert olyan szavak ismeretére, melyek átsegítik a bocsánat kérés- és elfogadás lelki folyamatán.
Tevékenység módszerei: beszélgetés, magyarázat, bemutatás, ellenőrzés, értékelés
Tevékenység eszközei:szívószál „ gyöngyök”, smilek, szimbólumok másolatai,kötény bábok, olló, ragasztó, filctollak, cd, fényképezőgép
Előzmény: A Boldogságóra program témáinak feldolgozása, a boldogság szimbólumok színezése
Játéktevékenységek:
• Virágbingó
• Kistó
• Stresszlabda
• Tavaszmemória
• Fiókaetetés-kukac csipeszelés
• Mesekocka
• Tüskéslabda
Motiváció: A boldogságlánc elkészítése.
Források:
• Bagdi Bella- Prof.Dr.Bagdy Emőke- Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv 3-6 éveseknek
• Antal Judit: Itt és most
• Uzsalyné Pécsi Rita előadásai az érzelmi intelligenciáról – youtube. com
• Kádár Annamária: Mesepszichológia
Reflexió:
Nagyon nyugodt tevékenységek alakultak ki a délelőtt folyamán, a gyerekek kissé megilletődve várták az eseményeket, ez nem egy szokott szituáció. Az volt a benyomásom, hogy a gyerekek nem olyan nyitott, bizalmas beszélgetést folytattak, mint máskor pl: milyen érzéssel érkeztél ma reggel az óvodába? Ahogy telt az idő, úgy oldódott a feszültség, Ezen a mozgásba ágyazott relaxáció végérvényesen segített. Felszabadulva vettek részt a páros feladatokban. Mivel bemutató foglakozás volt, igyekeztem a megbocsátáson kívül, optimizmusról, megküzdési stratégiákról képet mutatni a kollégák felé. A megbocsátás téma pedig már ismétlő téma volt, így ismerhették és játszhatták el az utazó király és a szigetlakók történetét. A Ho’oponopono szóként is nagyon tetszett a gyerekeknek. Az eltelt időszak alatt pedig már kértek így tőlem bocsánatot: Ho’ponopono:
Gárdonyi Géza Ált. Isk. és Gimnázium Érd
Milyen érzés a harag? Miért haragszunk? Milyen érzés a megbocsájtás? Hogy kell megbocsájtani?Érzelmeink kifejezésének, kimutatásának fontosságáról beszéltünk az óra elején. Kicsit bevontuk a mesevilágot, a gonosz tündér és a jó tündér szerepébe próbáltunk belebújni, játszani.Közben megbeszéltük, hogy kell illendően, higgadtan kezelni a sérelmeinket.
Erre a foglalkozásra készítettem szókártyákat: kérlek, bocsánat, szeretlek, köszönöm. A gyerekek kezükben az adott szókártyával egy általuk kiválasztott társukhoz odamentek, és bocsánatot kértek tőle, vagy elmondták, hogy mit szeretnek benne, vagy megkérték valamire, illetve megköszöntek neki valamit.
A játék után elmondták érzéseiket, hogy kiből melyik kártya milyen érzéseket hozott ki.
Pápai Városi Óvodák Vajda Péter lakótelepi Tagóvodája
Az óvodai mindennapokban bizony gyakran előfordulnak kisebb-nagyobb konfliktusok. Leginkább a segítő megbeszéléssel lehet ezeket rendezni, ahol szükség van-legalábbis kezdetekben- a felnőtt odaforduló, segítő jelenlétére. Csoportunkban az empátiát erősítem ezekben a helyzetekben, hiszen, ha megtanuljuk a másik érzéseit átérezni, ritkábban bántjuk meg. Konfliktusfeloldó mondataink: ” Hogy eshetett neki?” „Mit érezhetett?” „Nekem jó érzés lett volna, ha..?” Minden esetben jó átélni a megbocsátás érzését, és levonni a következtetést, hogy „Ne tegyünk olyant másokkal, ami nekünk sem esne jól.”
Az őszinte bocsánatkérés szavait alkalmazzuk: „Ezek a sajnálom, a bocsáss meg, a köszönöm és a szeretlek…”A megbocsájtás jele lehet egy simogatás, őszinte ölelés, mosoly.