Sokat beszélgetünk mostanában is a gyerekekkel. Sokszor megfogalmazták, hogy számukra is hihetetlen, de nem szeretik ezt a helyzetet: hiányoznak a barátaik, az tanáraik, az iskola. A karantén elején ijedtek volta, aztán egyre szomorúbbak lettek, néha mérgesek, mert nem értették, hogy mindez miért történt, és miért nem változik. Akkor jött az ötlet, hogy próbáljunk meg ennek a helyzetnek „megbocsátani” és megnézni azt, nem lehet-e hogy mindennek ellenére kaptunk, kaptak valami pozitívat is. Ennek eredményeképpen kaptam a csatolt munkákat.
Megbocsátás
Tiszalúci Önálló Napközi Otthonos Óvoda
Ez a hónap különleges dolgokban bővelkedett az óvoda, a csoport, a gyerek, a szülők és az én részemről. Így ez helyzet újfajta megközelítést igényelt, hogy a hónap feladatát hogyan tudnám megoldani a szülők közbenjárásával.
Megbeszéltem a szülőkkel, hogy milyen feladatokban kellene segíteniük, hogy folytathassunk a megkezdett munkát. Sajnos a csoport aktivitása közel sem volt olyan, mint ahogy normális keretek közt lett volna. Ugyanakkor örültem, hogy a csoport egyharmada aktívan részt vett ebben a témában, amiért hálásan gondolok ezekre a családokra, hogy partnerek voltak.
Feldolgoztuk a hónap témakörét, amiben a harag eltávolíthatja a gyerekeket egymástól, ezt szimbolizálja az egymástól távol úszó hajók serege, de a harag „elfolyhat”, mint a víz és újra közelebb kerülhetnek egymáshoz az emberek, gyerekek, mint a hajók.
Az ölelést ábrázoló képekkel, az azt imitáló gyerekekkel a megbékélést jelezzük, mert megbocsátottunk a másiknak, „nem haragszok rád” jelzést adunk a másiknak. Kiemeljük a másik iránti szeretetet, a köszönetet. Az integetéssel pedig üdvözöljük hiányzó társainkat, akikkel most nem lehetünk együtt, de szeretnénk.
Böbe óvónéni
Úgy gondolom, az Élet és a Boldogságprogram órái közül a megbocsátás gyakorlása az egyik legnehezebb témakör. Ez az időszak, a bezártság, a gondolataink tisztázására ad lehetőséget, hogy végiggondoljuk családi és baráti kapcsolatainkat. A megbocsátás pedig segít elrendezni a régmúlt vagy jelen konfliktusait.
Kis nehézséget okozott számomra, hogyan tolmácsoljam a családok felé személyes kommunikáció nélkül ezt a témát. Természetesen most is, mint mindig a Boldogságórák felépítésének tematikáját követtem. A „Napimádás” relaxációt, Bagdi Bella „Ho’oponopono” című dalát, Bezzeg Andrea meséjét és a munkafüzet egyik feladatát ajánlottam a szülőknek és a gyerekeknek. A relaxáció leírását, a dal elérhetőségét lefotózva, ill. linkelve osztottam meg a Napraforgók zárt csoportunkban. A „Tündéri bocsánat” című mesét videóra vettem, így továbbítottam a gyerekeknek. A munkafüzetből olyan feladatot választottam, melyet a szülők otthon is könnyen elkészíthettek.
A személyiségfejlesztő kártyát sajnos közös játékra most nem tudjuk használni. Milyen ötleteket hoz ki az emberből a bezártság? A kártyalapokra írt gondolatok lélekápolásra és személyiségfejlesztésre kiválóak! Arra gondoltam, hogy magam elé kiterítem az összes lapot és minden reggel egy-egy üzenetet közvetítek videó felvételen keresztül a családoknak. A visszajelzések nagyon pozitívak, a szülők, a gyerekek és természetesen én is várjuk, hogy az adott napra, melyik gondolat kerül kiválasztásra.
Eddig a következő kártyák kerültek a kezembe:
• „Kreatív vagyok. Mindig minden helyzetben könnyedén feltalálom magam.”
• „Szeretek mosolyogni és sokat mosolygok.”
• „Szívesen megosztom másokkal amim van.”
• „Anyu és apu szeret engem.”
• „Boldog vagyok.”
Továbbra is folyamatosan tartom az óvodásaimmal a kapcsolatot online bejelentkezésekkel, meséléssel, énekléssel, mozgással. Fontos számomra, hogy a jelenlegi helyzetben is összetartsam kis csapatunkat!
Hálás köszönet a Boldogságórákért!
Beszámoló az áprilisban elvégzett feladatokról:
Március 16.-a óta olyan helyzetben kell dolgoznunk, amelyet még életünkben nem kellett megtapasztalnunk, átélnünk. A koronavírus teremtette helyzet miatt bezárult az iskolák kapuja, online folytatódott tovább az oktatás. A boldogságóra feladatait is az online térben kényszerültünk megvalósítani. Mi, a kialakult helyzet ellenére is mégis szerencsésnek érezhetjük magunkat, hiszen gyerekeink, tanítványaink családjaikkal együtt szinte kivétel nélkül kertes családi házakban élnek. Ki tudunk menni az udvarra, a kertbe, élvezhetjük egy picit az aggályok mellett az élet és a természet adta apró örömöket.
Az április hónap témája a „megbocsátás”, ami a boldogság egyik legfontosabb forrása. Ennek üzenetét próbáltam kis tanítványaimnak közvetíteni az „éteren át”, miszerint a megbocsátás egy önmagunknak szóló ajándék. Vagyis, aki meg tud bocsátani, az lemond a haragról, leteszi a sérelmeit és a bosszúvágyát. Akinek pedig megbocsátanak, annak nő az önbizalma, hinni kezd abban, hogy jobb emberré válhat. Tehát a cél, hogy ne rágódjunk a sérelmeinken, tudjunk túl lépni a mások iránt érzett haragunkon, tudjunk megbocsátani egymásnak minél rövidebb idő leforgása alatt.
Ennek megértése érdekében a 3. osztályosaim (és mivel összevont osztály vagyunk, ezért a 2. osztályosok is) a következő feladatot kapták: „Kedves Gyerekek! Életünk során gyakran kerülünk összeütközésbe másokkal. Főleg nagy erre az esély most, hiszen össze vagyunk zárva családtagjainkkal, szeretteinkkel, nagyobb a súrlódási felület köztünk. Az ilyen helyzetekre a legjobb megoldás, ha minél előbb bocsánatot kérünk attól, akivel ellentmondásba kerültünk. Készítsetek színes, bocsánatkérő kártyát, üzenetet annak, akit az elmúlt időszakban megbántottatok, olyan felirattal, ami a legjobban kifejezi az érzéseiteket!”
A 4. osztályosokat egy képregény megrajzolására kértem meg, ami legalább 3 képkockából áll. Az első magát a nézeteltérést, a második az utána érzett érzelmeket, tetteket, lelkiismeretfurdalást, a harmadik pedig a helyzet megoldását, a bocsánatkérést kellett, hogy ábrázolja.
Mindkét csoport lelkiismeretesen dolgozott, megértették a kérdés lényegét és fontosságát. Többen számoltak be arról, hogy a bocsánatkérés után milyen jó volt megvigasztalódni, megnyugodni, és miután ez megtörtént, azonnal a megkönnyebbülés érzése váltotta fel a haragot, a neheztelést. Ehhez sokszor elég volt csak egy bizalmas pillantás a másikra, vagy egy kézfogás, egy ölelés. Jobbnál jobb képeket kaptam tőlük, ezekből egyet-egyet mellékelek majd a beszámolóm zárásaként.
Amit még az elmúlt hetekben tettünk:
1. Tanulóim első online rajz órai feladata volt az iskolák bezárását követően, hogy készítsenek nagyméretű szívecskét, amit helyezzenek fel otthonaik ablakaira annak jeléül, hogy együtt érzünk azokkal az emberekkel, akiknek ebben a nehéz időszakban dolgozniuk kell (egészségügyi dolgozók, kereskedők, rendőrök, polgárőrök… stb.).
2. Folyamatosan figyelemmel kísérem a „jobbveledavilágotthon” program ötlettárát, amit nagyon zseniálisnak tartok, minden elismerésem a kitalálóknak! Az ötletek közül folyamatosan továbbítom a családoknak azokat, amiket kivitelezhetőnek tartok. Ilyen volt például a „Bátorító ceruzák”, a „Társasjáték kicsiknek”, a „Családi naptár” és még egyéb csodálatos ötletek, a szabadidő tartalmas eltöltésére vonatkozó jó tanácsok. Ezek zsenialitásáról folyamatos pozitív visszajelzéseket kaptam/kapok a szülőktől.
3. Részt vettünk a Kowalsky sláger videoklipjének átdolgozását indítványozó „Bátorító üzenetek” című feladatban is. Tanítványaim 8-an küldtek erre vonatkozólag kívánságaikat kifejező fényképeket, amiket továbbítottam a boldogságóra program szervezői számára.
Hát ennyi történt áprilisban! Igen, most sokkal nehezebb fenntartani az emberi kapcsolatokat, a gyerekek motivációját, de mindent megteszünk annak érdekében, hogy ez a helyzet elviselhetőbb legyen mindenki számára. Köszönet a sok jobbnál jobb ötletért, amit az „Ötlettárban” rendszeresen megtekinthetünk, átadhatunk a családok számára! Kitartást Mindenkinek!
Elisabeth Gifford szavai vigasztalhatnak bennünket: „Egyféleképpen lehet túlélni ezt azt egészet: mindig a következő feladatra kell összpontosítani, a következő pillanatra, a jövőre.”
De Csőgl János szavai is előre mutatnak: „Az élet legnagyobb tudománya az el nem csüggedés, a remény megőrzése, az állandó újrakezdés.”
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Beszámoló
Boldogságóra online anyag, T24-es épület
2020.április 28.
A megbocsátás hatalma
Helyszín: Online tér
Téma: Megbocsátás
Foglalkozásvezető: Dr Csehóné Just Réka
Cél: A kollégisták ismerjék fel a harag, a bosszú, az önvád személyiségromboló hatását, ezek helyett törekedjenek a megbocsátás által megélni a vele járó felszabadító érzést minél gyakrabban a hétköznapi sérelmeik során.
Eszközök: kiküldött ppt anyag, laptop
Résztvevő diákok száma: fő
Foglalkozásvázlat:
1. Bevezető
2. Gondolatok a harag, bosszúvágy negatív hatásairól
3. A megbocsátás 7 szabálya
4. Önmagunk hibáinak megbocsátása
5. A Szalontüdő című rövid kisfilm feldolgozása, válaszok visszaküldése
6. Lezárás
Áprilisban már teljességgel zajlik a digitális oktatás . Már mindenki hozzászokott az újfajta tanuláshoz. A gyerekek is megismerték, hogy lehet a digitális eszközöket a tanulásban alkalmazni. A szülők rájöttek nem is egyszerű pedagógusnak lenni. A pedagógusoknak hiányzik az iskola és a gyerekek. Egész furcsa felállás lett ebből a karanténhelyzetből. Azt kicsit se mondom,hogy élvezem ezt a fajta oktatást ,de megpróbálom a legtöbbet kihozni belőle. Arra biztosan jó,hogy az eddig háttérbe szorított és csak „ha nagyon muszáj” alkalmazott digitális módszerem élvonalba került. A szükség nagy úr szokás mondani és ez nagyon igaz ebben a helyzetben. De úgy gondolom jól vizsgáznak a pedagógus kollégáim és a gyerekek is,hiszem az oktatás folyik. A boldogságórák is élvezetesek . Április a megbocsátás hónapja. Milyen nehéz is? Legalábbis nekem az… nehéz a fájdalmat,sérelmet megélni,elengedni és nem cipelni tovább.Videóüzenetben erről beszélgettünk a témával kapcsolatban.
Feladatként adtam, hogy készítsenek képregényt kitalált történet alapján a megbocsátásról. Nagyon érdekes,vicces és megható feladatokat kaptam vissza. Ezekből válogattam néhányat.
Köszönöm a rengeteg segítséget nektek kedves boldogságprogram csapata,nélkületek sokkal nehezebb lenne….
A Boldogságóra online formában videochat-tal került lebonyolításra április 20-án.
Az órát a hónap dalának meghallgatásával kezdtük ráhangolódásként.
Beszélgettünk a megbocsátás elméleti hátteréről: miért fontos a megbocsátás ,mi a különbség a megbocsátás, elfogadás, beletörődés között. A diákok megoszthatták saját tapasztalataikat, élményeiket egymással.
Az óra második felében tisztáztuk az anekdotának a fogalmát, jellemzőit.
A diákok házi feladatként saját anekdota írását kapták a megbocsátás témakörében. Akinek nem igazán volt ötlete, az interneten keresett anekdotát a témakörben.
A boldogságóra online, videochat formájában április 20-án volt megtartva.
Mint minden órán a hónap dalával indítottunk ráhangolódásként.
Majd a megbocsátásról, fontosságáról beszéltünk. Minden tanuló elmondhatta, mit jelent számára a megbocsátás.
Megbeszéltük a megbocsátás elméleti hátterét, mi számít megbocsátásnak és mi nem. A tanulók megosztották saját élményeiket, tapasztalataikat a témában.
az óra második felében az anekdotával foglalkoztunk: fogalma, különbség a mese és az anekdota között.
Házi feladatként saját anekdotát kellet írni a megbocsátás témájában, vagy keresni !
Gennaro Verolino Általános Iskola Szakiskola és Kollégium
Áprilisban a megbocsátás fontosságával foglalkoztunk. Megkértem a fiatalokat, hogy olvassák el és beszéljék meg a Megbocsátás jele című történetet. Szívesen olvasták, tetszett nekik. Visszajelzésüket kiegészítették saját megbocsátás élményeikkel.
Báthory István Általános Iskola
A Föld napjához kapcsolódóan rajzpályázatot hirdettünk iskolánk tanulóinak, a felhívásra szebbnél szebb alkotások érkeztek és érkeznek, idén sajnos az elkészült munkák nem az iskola aulájában, hanem a virtuális térben tekinthetők meg.