Egy kedves szülő küldött egy videót. A kisfia bocsánatot kért.
A többi képeken a növények ültetése, szeretete jelenik meg.
Megbocsátás
Beszámoló
Boldogságóra 8. : A megbocsátás gyakorlása
Az óra időpontja: 2020. április 8.
Résztvevők: 2. osztály
A témát online technika segítségével valósítottam meg a koronavírus járvány miatt.( Az iskola bezárások óta folyamatos kapcsolatban vagyok tanítványaimmal és napi szinten a Pozitív gyerek vagyok kártyát használom a lelki megerősítésükre „videócseten „ keresztül.) Kis csoportos formában a megbocsátás gyakorlását is a „videócset „ segítségével dolgoztuk fel, így bevonhattam azokat a szülőket is a boldogságórába, akik a gyerekeik mellett otthon voltak. Légző gyakorlattal és relaxációval (Napra forgó a napraforgó) kezdtünk. A laptop előtt ülve velem együtt végezték a gyakorlatot. A téma bevezető beszélgetés után Az arcunkra van írva! rajz helyett az arc mimikával játszottunk.( Pl.. haragos arcot vágtunk; felszabadult, örömöt fejeztünk ki…) Jókat derültünk egymást látva. Felolvastam a gyerekeknek A három csibe című mesét, s a szereplők cselekedetei alapján megbeszéltük azokat az érzéseket, gondolatokat , amik foglalkoztathatták őket a mese folyamán. Tanulságként meg tudtuk fogalmazni, hogy a haragot félre téve a megbocsátás lehetőségével élve saját magunkkal is jót teszünk. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ho’oponopono című dalát.(A telefonomról lejátszottam nekik az óra alatt.) Zenehallgatás után beszélgettünk arról, hogyan tudjuk kifejezni, ha valakinek megbocsátunk.(Bocsánatkérés, apró gesztusok, kedvesség, rajz…) Rajzos feladatként Bocsánat kérő kártyát és az Átkarolom című munkát valósították meg tanítványaim. Az elkészült munkákról készült fotókat a szülők juttatták el hozzám. A boldogságórát meditációval (Boldogságóra Kézikönyv:182.old.) zártuk, melyben az órába bekapcsolódott szülők is részt vettek. Elköszönés előtt a Pozitív gyerek vagyok lapjai közül mindenkinek kihúztam egy lapot, mellyel pozitív gondolatokat erősítettem tanítványaimban.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Rövid történetet írtunk , vagy rajzot készítettünk arról, hogyan bocsátottunk meg valakinek.
Rövid történetet írtunk, vagy rajzoltunk le, amely arról szól, hogyan bocsátottunk meg valakinek.
Az élet az iskolában nemcsak játék és mese, vannak nehéz napok. A bocsánatkérés és a megbocsátás könnyebbé teszi a szívet.
4 napban foglalkoztunk a Megbocsátás gyakorlása témával online tevékenységi formában. Minden nap délelőtt 10-től délután 6-ig dolgozhattak a gyerekek a feladatokon.
1.nap
A gyerekeknek küldtem 2 videót. Az egyikben magáról a megbocsátásnak a fogalmáról beszéltem nekik. Mit jelent és mi az amit tehetünk hogy meg tudjunk bocsátani. A 2. videóban beszélgettünk arról hogy mivel nem szabad összekeverni a megbocsátás érzését. Illetve hogy milyen negatív hatásai lehetnek az életünkre és kiemeltem hogy mennyire fontos a pozitív gondolkodás lényege, itt is meglátni ezekben a helyzetekben a pozitívat, a jót.
Ezután felolvastam nekik a Ho oponopono mesét. Rajzoltam hozzá nekik, hogy könnyebben el tudják képzelni a mesét . Miután megnézték a mesét. Beszélgetünk arról, hogy mit jelent ez a szó, mi a jelentése, értelme. Beszélgettünk a 4 megjelent fogalomról, kifejezésről. Milyen érzéseket váltanak ki ezek az emberből. A gyerekeknek és a szülőknek is küldtem egy összefoglaló magyarázatot ehhez az új szóhoz, amit át tudtak tanulmányozni.
Elküldtem nekik Bagdi Bella: Ho oponopono dalát.
A 2 feladat pedig az volt, hogy rajzolják le a király hajóját, illetve hajtogassák meg a hajót papírból. Szabadon ötletelhettek, hogy hogyan rajzolják le és hogy milyen színűre színezik a hajókat.
2.nap
Következő napon az érzelmekkel foglalkoztunk. Milyen érzelmek jelennek meg, ha valakit megbántanak, illetve mit érez az ha valaki meg tud bocsátani. Beszélgettünk az óvodánk másik programjáról a NYUGI OVI-ról. A szülők is betekintést nyertek ezáltal ebbe a programunkba is. A program a bántalmazás, agresszió mentes nevelést öleli fel. A gyerekekkel beszélgettünk 5 téma körről
1. Csúfolás, 2.Rombolás, 3. Fenyítés, 4. Agresszió, bántás, 5. Kiközösítés. Ezeknek a lényegéről és hogy ha ezekkel találkozunk is könnyen megbánthatnak minket. Illetve hogy milyen fontos szerepe van a megbocsátásnak, ha ezek közül bármelyik is ér minket. A csoportban van egy szabály, ha ezek közül előfordul valamelyik, megbeszéljük mit történt, mindenkit meghallgatunk, utána közös megegyezésre jutunk, kézfogás, bocsánatkérés illetve ami nálunk nagyon fontos az az ölelés. Ez a jelképe annak, ha valaki megbocsát a másiknak. A csoportban egyáltalán nem jellemzőek ezek a negatív dolgok, ez köszönhető a programjainknak is.
A gyerekeknek küldtem különböző érzelmeket kifejező kártyákat. ( Arcokat, tojásfejeket, emberi arcokat, illetve a NYUGI OVI megelevenítője a csoportban Szepi egy kis űrlény, az ő arcával is fejeztem ki érzelmeket. )
A gyerekek feladata az volt, hogy 4 érzelmet rajzoljanak le Boldog-Szomorú-Mérges-Meglepődött. Ezt a 4 érzelmet érezzük úgy, hogy leggyakrabban jelennek meg a megbocsátás gyakorlása közben, ezért választottuk ezeket. Lehetett emberi arcokkal megeleveníteni az érzéseket illetve Szepi arcával is. Sokan mind a kettőt megrajzolták.
3. nap
Feldolgoztuk (felolvastam és képpel illusztráltam) Bezzeg Andrea : Tündéri bocsánat című meséjét. A mese után átbeszéltük mit éreztek a tündérek.
A verset is közösen megtanultuk.
Az 1.feladat az volt, hogy gondolják át van e valaki, akit ők megbántottak, utána le kellett rajzolni önmagukat és azt /azokat a gyerekeket, akiket megbántottak és elmondani, hogy mivel bántották meg és hogyan kértek bocsánatot. Ezt otthon a szülőkkel beszélték át.
2. feladat rajzolják le ők hogyan képzelik el a két kis tündért.
3. feladat nézzék meg és párosítsák össze a tündéreket az árnyékukkal, majd sorban írják fel és küldjék vissza a helyes megoldást.
Ezen a napon is nagyon sokan vettek részt a feladatok megvalósításában.
4. nap
Záró napunkon pedig eljátszottam nekik a bábjátékot a Süniről a könyvből. Átbeszéltük a mese végén, hogy hogyan viselkedett a Süni a barátaival és hogy milyen érzéseik voltak. A végén pedig a bocsánat kérés módszerét alkalmazva a barátai újra játszottak vele. Illetve hogy a haragtartás mennyire nem jó megoldás az életben.
Videóban ismertettem a feladatot és beszéltem nekik a kártyák jelentéséről. A feladatuk az volt, hogy a 4 új fogalomhoz, kifejezéshez, készítsenek 3-4 varázskártyát. A fogalmak, kifejezések a Sajnálom! Kérlek bocsáss meg! Köszönöm! Szeretlek! volt. A gyerekeknek ehhez adtam egy kis segítséget. Készítettem nekik én is 7db varázskártyát, amelyekre olyan fogalmakat, kifejezések írtam, rajzoltam fel, amelyek segítik a megbocsátás gyakorlását, a bocsánat kérés gyakorlását.
Zárásként pedig egy videóban felhelyeztem a 8. jelünket a boldogság várunkra.
Egész héten nagyon aktívak és együttműködőek voltak a gyerekek és a szülők is. A szülői visszajelzések most is pozitívak voltak. Nagyon ötletesnek találták a kitalált feladatokat.
Megbocsátás nincs SZERETET nélkül!
A különleges helyzetre tekintettel ügyeletes óvoda révén mi is bekapcsolódtunk a Rajzolj egy szívet kezdeményezésbe.
A gyerekek az oviban, a családok otthon örömmel készítettek a szívecskéiket és díszítették vele az ablakot. Óvodai közös munkáink kikerültek az óvodánk ablakára.
/A Boldogságóra facebook oldalát a szülők nyomon követhetik folyamatosan csoportunk facebook oldalán is, ahonnan jobbnál jobb ötleteket meríthetnek! Köszönjük!/