A digitális munkarendben valósult meg a gyermekeink gyógyító sebtapsza.
Megbocsátás
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
Az 1. osztályos gyerekek otthon a MEGBOCSÁTÁS témakörében rajzoltak, mivel képregényeket nehezebben rajzoltak, így saját ötletük alapján próbálták megjeleníteni, hogy milyen boldogság volt az, amikor valami okán, valakinek megbocsátottak.
Színes, ötletes munkák születtek.
A boldogságórák nyolcadik téma köréhez értünk. Ebben a hónapban a feldolgozandó téma a megbocsátás. Óvodánkban március 17.-e óta online tartjuk a kapcsolatot a szülőkkel és a gyerekekkel. Ez a kapcsolat tartási forma nálunk elég jól működik. Vannak visszajelzések a szülők részéről, hogy otthon csinálják a feladatokat. képek formájában vissza jeleznek, hogy elkészültek az alkotások.Videó üzeneteket is küldenek, sok a beszélgetés messengeren keresztül is.
Különböző témaköröket érintettünk ebben a hónapban. Megérkeztek hozzánk a költöző madarak, hosszú vándorútjukról. Madarak szeretetére, védelmére nevelés.
Következő hét a húsvét hete volt. Húsvéti szokások, hagyományok ismertetése, felelevenítése. Biblia történet megosztása, erkölcsi és érzelmi nevelés. Érintette a megbocsájtást is.
Következő hét tavaszi munkálatok,tavaszi zöldségek, egészség megőrzés, egészségvédelem.
Föld Napja környezetünk szeretetére, védelmére nevelés. Boldogságóra keretein belül. .Bagdy Bella: Gyújts egy gyertyát a földért című dal megosztása a szülőkkel, gyerekekkel.. Felhívás közös éneklésre a földért.
Április utolsó napjai és május eleje .Anyák napi előkészületek, anyák napi köszöntés.
Május első vasárnapja az anyák napja, mi már elkezdtük az ünnepi elő készületeket
Édesanyák, anyukák, nagymamamák szeretetére, tiszteletére nevelés (Érzelmi és erkölcsi nevelés)
Anyák napi előkészületet megelőzte, a tavalyi anyák napi képek gyűjtése, válogatása,a tavalyi anyák napi videó felkutatása, feltöltése,az anyagok összegyűjtése .Majd az emlékképek megosztása, és az anyagok feltöltése a csoportban.
A szülők segítségével dolgozzuk fel ezt a hetet is, folyamatában van.
Elküldtem nekik, hogy miről szoktunk ilyenkor beszélgetni.
Miért szeretem az anyukámat?
Miért vagyok hálás neki?
Milyen az én anyukám? Külső, belső tulajdonságok.
Hogyan tudok otthon segíteni?
Ha nem fogadtam szót, vagy megbántottam tudok-e, bocsánatot kérni.
Közös anyák napi ajándékkészítésre is invitáltam őket. Többféle ötletet is ajánlottam a feldolgozáshoz.
Ábrázoló tevékenység keretein belül, rajzkészséget fejlesztő tevékenységet is, ajánlottam fel :Téma : Én és az anyukám.
Mese: Petrolay Judit A legszebb vasárnap. Nagyon szép történet Zsuzsikáról, aki anyák napi ajándékot, akar vásárolni az anyukájának egy lyukas két filléresből .A boltokban nem tud belőle vásárolni, mert nem tudnak belőle visszaadni. A pénz az értéktelen, de senki nem akarja megbántani, az ajándékot vásároló Zsuzsikát. Végül virággal köszönti fel az édesanyját.Ez a legszebb ajándék amit örömmel nyújt át.
Vers: Mentovics Éva: Elmesélem, hogy szerettél. A versen keresztül közvetített érzelmek, a gyerek és az édesanya közötti pozitív kapcsolat felidézése.
Zenei nevelés keretében a you tube csatornán keresztül, küldtem nagyon szép anyák napi dalokat az anyukáknak. Végül zárásként feltöltöttem a tavalyi anyák napjáról készült videót.
Képeket az albumba a tavalyi anyák napjáról tettem fel.
A jobb Veled a Világ Alapítvány vers és rajzpályázatán, is részt vettünk, a boldogságóra program keretében.Indultunk óvodás csoportunkkal a rajzpályázaton. Az alkotások témája: A Hála. Néhány gyerekkel már március hónapban, még a járvány előtt időszakban, elkészítettük a rajzokat.A többiek később csatlakoztak, amikor meg lett hosszabbítva a határidő.Várjuk a végeredményt.
Az április havi témánk feldolgozása nem volt egyszerű feladat, hiszen most digitálisan kellett megoldanunk ezt az órát. A gyerekek azt kapták feladatul, hogy készítsenek bocsánatkérő kártyákat annak, akinek, úgy gondolták, hogy valamivel megbántották. Illetve szívecskékbe kértem, hogy rajzolják bele vagy írják, hogy miért lehet megbocsátani. Első osztályos lévén aranyos rajzok készültek.
Beszámoló az április havi Boldogságóráról
A hónap témája: A megbocsátás gyakorlása
A hónapban a boldogságóra foglalkozásokat online, az óvoda közösségi oldalán a szülőkön keresztül igyekeztem megoldani.
Rendszeresen követem a Boldogságóra oldalának megosztásait, a feladatbankba feltöltött tartalmakat, amit szeretettel ajánlok a szülőknek, gyerekeknek.
A „Megbocsátás” témakörhöz javaslataitok és a kézikönyv segítségével állítottam össze egy kis összefoglalót, amit megosztottam az óvoda oldalán:
„Kedves Szülők, kedves Gyerekek!
Ebben a hónapban boldogságóránk témája „A megbocsátás”
Ez az anya-gyerek kapcsolatnak is az egyik fontos alapja, köteléke.🥰❤️
„Aki azt kérdezi tőled: haragszol-e még rá, az
biztos, hogy közel áll hozzád, hiszen ezt nem
lehet kiáltva mondani, csak halkan. Ehhez talán
már három lépés távolság is túl sok.”
Ancsel Éva
Ugye mindenki átélte már, hogy haragudott valakire, vagy valaki neheztelt rá, mert megbántottad valamivel. A harag megmérgezi boldogságunkat, mindig ott motoszkál bennünk, nyugtalanít ez a rossz érzés. 🙁
Boldogsággal tölti el a szívünket, ha a számunkra kedves ember megbocsát, nem haragszik ránk, és ugyanolyan jó érzés megbocsátani is.🙂🥰
Ehhez azonban fontos, hogy őszintén ki merjük mondani: „Sajnálom, kérlek, ne haragudj rám!”
Szeretettel küldöm nektek a következő kis mondókát:
„Ha valakit megbántottál,
akit nagyon szeretsz,
Meséld el szíved súlyát,
könnyebb lesz neked.
Ő pedig majd mosolyogva
ölel át téged,
veled örül majd,
mert nagyon szeret téged.
S ezentúl ha megbántod a másik szívet,
a varázsszavakat elmondani ne feledd:
„Sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek.”,
és Bagdi Bella megbocsátás, megbékélés dalát a Ho’ oponopono-t:https://boldogsagora.hu/ae-content/…/2017/04/hooponopono.mp3
Néhány ötlet a megbocsátás gyakorlásához:
– Akire haragszotok valamiért, gondoljatok vele kapcsolatban olyan dologra, amit szerettek benne, megköszönnétek neki. Rajzoljatok neki annyi szívet, amennyi jó tulajdonságát fel tudjátok sorolni.❤️
– Beszéljétek ki a bánatotokat, mondjátok ki őszintén mi bánt.
– Gyűjtsetek magatok köré szép, „bánat és haragűző” dolgokat: szedjetek virágot, gyógyfüvet, gyűjtsetek szép kavicsokat, stb.
– Hallgassatok zenét, foglaljátok el magatokat kedvenc tevékenységetekkel, és gondoljatok meleg szívvel arra, akire haragudtatok.”
Sajnos azt tapasztalom, hogy egy-két fő kivételével a szülők nem olyan lelkesek, mint a gyerekek, de remélem, hogy azért mindegyikükhöz eljut egy kis pozitív életszemlélet.
Fényképet a hónap folyamán nem tudtunk készíteni, ezért egy régebbi fotót küldök.
Csokvaomány, 2020. 04. 28.
Tuza Gáborné
óvodapedagógus
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A havi témát rendhagyó módon dolgoztuk fel: az osztály zárt facebook csoportjában írtam nekik, először, bevezetésképpen egy kis elmélettel kezdtünk:
„A bennünket ért sérelmekre, bántásokra természetünknél fogva hajlamosak vagyunk először negatívan reagálni, és a sérelmeket vagy megtorolni, vagy elkerülni. Mindkét viselkedési mód miatt végső soron boldogtalanná válunk. A megbocsátás – bár az egyik legnehezebb viselkedési mód- a boldogság egyik legfontosabb forrása. A megbocsátó emberek (pszichológusok kutatásokkal igazolták) boldogabbak, nyugodtabbak, együtt érzőbbek. A megbocsátás tanulható és tanítható is.”
A megbocsátást ti is gyakorol (hat) játok mindennap.
Gondolkodjatok el azon:
• ki az, akit megbántottál, rosszat tettél vele,
• bocsánatot kértél-e tőle,
• téged mivel bántottak meg már meg?
• megbocsátottál-e, és hogyan?
• Kinek, miért és mikor mondtál köszönetet,
• mikor, kinek mondtad utoljára, hogy szereted?
Majd: házi feladatként azt adtam nekik, hogy a következő 4 hiányos mondatot mindenki magára vonatkozóan fejezze be, és lefotózva küldje át nekem, amiből egy közös tablót szerkesztettünk.
A 4 mondat:
1. Sajnálom, hogy…
2. Bocsáss meg azért,…..
3. Köszönöm, hogy…..
4. Szeretlek, mert……….
Kedvcsináló zeneként a Kowalsky meg a Vega zenekar egyik népszerű zeneszámát, a „Varázsszavak”címűt küldtem ár nekik.
Ehhez a készülő tablóra a megbocsátással kapcsolatos tulajdonságokból álló szófelhőt szerkesztettünk egy számítógépes program segítségével.
A gyerekek által átküldött anyagokat aztán jómagam kinyomtattam és plakátra ragasztottam.
Nagyboldogasszony Egyházi Alapiskola és Óvoda
A gyerekek két szemszögből álltak a témához:
-az egyik képregény csattanója, hogy a rémnek megbocsájtottak azokért a dolgokért, amiket tett,
-a másik történetben a „rém” bocsátott meg a gyerekeknek, amiért ok nélkül elszaladtak előle, féltek tőle, pedig ő egy kedves teremtmény(bizonyítva ezt jótetteivel).
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A megbocsátás fa elkészítése online csoportmunka volt. Két tanuló a fát készítette el, a többiek az ötleteket adták a megbocsátás témakörével kapcsolatban.