A következő feladatot kapták humán óra keretében a tanulók:
Nézd meg a következő jelenetet az Árvácska című filmből!
https://vimeo.com/247936877 1perc 50-től -4perc 40mp!
Házi: Fogalmazd meg valamelyik szereplő nevében a megbocsátás szövegét: Mit mondanál a szereplő nevében? Kérj bocsánatot! Építsd be a bűnbánó vallomásba a következő megnyilatkozásokat:
Sajnálom.
Kérlek bocsáss meg.
Köszönöm.
Szeretlek.
Végül nézd meg a következő videót, próbáld meg saját életedben is alkalmazni!
Megbocsátás
Székesfehérvári Németh László Általános Iskola
A témakör bevezetésére rövid videón keresztül került sor. Nehéz volt ezt a témakört így, interneten keresztül feldolgozni. Az volt a szerencse, hogy az előző évek miatt ez már ismerős volt. Kértem, hogy hallgassák meg újra Kovalszky: Varázsszavak című számát is, hátha „feldobja” sz otthoni hangulatot. A visszaküldött képek közül kiválogattam néhányat.
A hónap témája a megbocsátás gyakorlása. Az online oktatásban nehezebb volt megvalósítani a feladatok megoldását. Viszont ebben a helyzetben talán még fontosabb, hogy ne legyen harag közöttünk. Így az volt a feladat, hogy most az online tér segítségével kérjünk bocsánatot valakitől, illetve gyűjtsünk varázsszavakat. Meglepően éretten gondolkoztak néhánya. Hangsúlyoztak, hogy a megbocsátás ≠ felejtéssel, illetve a sérelmet fel kell dolgozni mielőtt meg tudnánk bocsátani.
Az április hónap elején elküldtem a szülőknek az online feladatbank tevékenységeit. Azt tapasztaltam, hogy a szülők a vírushelyzet miatt bizonytalanok voltak és egy új szokásrendet kellett otthon kialakítaniuk. Ezért többnyire az iskolás gyermekekkel töltötték az időt.
A hónap vége felé megkértem a szülőket, hogy az általam választott mesét, „Mészöly Miklós: A bánatos medve” olvassák fel a gyerekeknek és beszélgessenek róla. Miért kell bocsánatot kérni? Miért érdemes megbocsátani? Utána pedig rajzoltassák le a mese egyik jelenetét és küldjék el nekem. Egy anyukától érkezett visszajelzés és rajz.
A hónap közepétől a szüleink az Anyák napjával foglalkoztak és erre érkezett több válasz. Ezekből tudok ízelítőt mutatni.
„Sajnálom, bocsáss meg, ne haragudj, köszönöm, szeretlek” szinte minden nap használjuk ezeket a kifejezéseket, mert beismerjük tévedéseinket, megbánjuk egymás iránt akarattal vagy akaratlanul elkövetett tévedéseinket, sértéseinket. Bár felnőtteknél, úgy a bocsánatkérés, mint a megbocsátás lassúbb folyamat, a gyermekek nap, mint nap többször is összevesznek – kibékülnek. Pedagógusként a megbocsátás gyakorlásával szinte minden nap találkozom a gyermekek körében. Van, aki hamarabb megbocsát, van, aki nehezen tudja kimondani, hogy „nem haragszom rád”, mert időre van szüksége, pedig nem jó tartani a haragot. Egyetértek Mark Twain szavaival, aki szerint: „A harag egyike azon érzéseknek, amelyekkel csak az időt pocsékoljuk…” Éppen ezért, segítettem a gyermekeknek, hogy minél hamarabb megoldjuk a problémákat. Úgy gondolom, a megbocsátás gyakorlása életünk végéig tartó folyamat.
Április, a megbocsátás gyakorlásának hónapja, így ezzel a témával többet foglalkoztunk osztályom tanulóival (6-7 éves gyermekekkel), igaz, online, de nagyon ügyesen bekapcsolódtak. Elolvastam A három csibe című népmesét, melyről rajzokat készítettek és beszélgettünk arról is, hogy vajon: Boldog volt e tyúkanyó, miután elkergette csibéit? Megbánta –e tettét? Kereste e őket? Te mit tettél volna tyúkanyó helyében? Mit érezhetett tyúkanyó? Elgondolkodtak-e a csibék, miért kerültek ilyen helyzetbe? Te, mit érzel, mikor megbántasz valakit? Hát akkor, amikor téged bántanak meg? Majd bocsánatkérő („Sajnálom, bocsáss meg!”) szíveket készítettek meg „Nem haragszom rád!” virágokat, és odadták a családban annak, akit megbántottak, illetve, aki őket sértette meg.
Már gyermekkorban tudatosítanunk kell a gyermekekben, hogy „tévedni emberi dolog”, ahogy tartja a mondás, de ahhoz, hogy egészséges és boldog emberekké váljanak, fontos az őszinte bocsánat kérés és megbocsátás megtanulása, gyakorlása.
Taszári Körzeti Általános Iskola
Igazából nem a Megbocsátásról szeretnék írni, hiszen mindannyian otthonunkban dolgozunk. Elsőseimmel valamilyen módon szerettem volna folytatni a Boldogságórát, valamilyen élményt adni otthon is. A segédanyagot használtam az otthoni munkához. Sok gyereknek és szülőnek a „Vidám ételek” tetszettek, ebben volt a legtöbb szülő partner. Köszönöm nekik!
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
Április hónapban iskolánkban egy nagyon különleges és nehéz témával foglalkoztunk a 6.f osztályos diákokkal, mégpedig a megbocsátással. Ez a téma volt talán a legnehezebben feldolgozható az eddigiek közül, hiszen a megbocsátáshoz először is el kell fogadni az adott helyzetet, majd az érzelmeinken is dolgozni kell. Mivel digitális oktatás keretein belül, online osztályfőnöki órán tudtuk csak feldolgozni ezt a témát, ezért a személyes kontaktus hiányában osztályfőnökként is másképpen volt lehetőségem diákjaim aktivizálására a téma feldolgozását illetően. Mivel ezzel a témával először foglalkoztunk közösen, osztályszinten, ezért vitaindító gondolatként kíváncsi voltam arra, hogy fontosnak tartják-e a diákok ezt a témát, és hogy egyáltalán miért is fontos az életünkben a másoknak (magunknak) való megbocsátás. Osztályfőnökként igazán meglepődtem, amikor diákjaim elgondolkodtató véleményét megkaptam, mert a következőket írták le, mondták el válaszként: „A megbocsátás első lépése az elfogadás. Fontos a szeretet is, hiszen így tudunk megbocsátani másoknak. A szeretet mindennél fontosabb és erősebb! Amikor megbocsátunk, akkor megkönnyebbülünk és ez felszabadító érzés. A megbocsátással boldogabbak leszünk.”
Az idézett gondolatokból is látszik az, hogy egyik-másik diák mennyire éretten tudta megfogalmazni a véleményét egy olyan témával kapcsolatban, ami sok felnőttnek is kihívást jelent az életben. A témával kapcsolatban egy történetet is megosztottam az osztállyal, és megkértem őket arra, hogy gondolkodjanak el a történet tanulságán, majd közösen értelmeztük azt. Egyúttal idézeteket is kaptak az online felületen diákjaim, amelyek közül választaniuk kellett, hogy végig gondolhassák a megbocsátás fogalmát. Utolsó feladatként az alábbi idézetet osztottam meg velük, és megkértem őket arra, hogy írják le a saját véleményüket az idézet üzenetével kapcsolatban. A következő gondolatot kapták diákjaim:
„Mielőtt elítélsz, vedd fel a cipőmet és járd végig az utamat. Járd végig a múltamat, érezd a könnyeimet, éld át a fájdalmaimat, az örömömet…Tedd meg a lépéseket, amelyeket én megtettem és botladozz meg minden kövön, amelyen én megbotlottam. … S mindegyik botlás után állj fel és menj tovább, úgy ahogy én tettem. Csakis ezután ítélkezhetsz rólam, felettem. Akkor mondhatod, hogy ismersz! ” (indián bölcsesség)
Ehhez kapcsolódóan többen írták azt, hogy nem mondhatunk csak úgy (ismeretlenül) véleményt másokról, és „ha szerintünk valaki nem jól dönt, akkor gondoljunk arra, hogy sok rossz dolog történhetett vele és azért tette azt, amit.” Egy másik diák a következő érzéseit írta le: „Nem tudod, hogy mennyi fájdalom ért az életben, nem tudod mennyit sírtam, mennyit küzdöttem. Lehet, hogy kívülről az látszik, hogy milyen boldog vagyok, mindenem megvan, és hogy mennyire jó nekem, de lehet, hogy ez belülről teljesen más.”
A témával kapcsolatban igazán mély érzések és gondolatok fogalmazódtak meg diákjaimban. Volt olyan tanuló, aki saját történetét is leírta, amikor is nem úgy viselkedett, ahogyan az elvárható lett volna, de édesanyja megbocsátott neki, mert igazán szereti. Osztályfőnökként igazán örültem, hogy ezzel a nehéz témával is tudtunk úgy foglalkozni, hogy a fontos alapgondolatokról szó esett. Természetesen a jövőben is marad még bőven tanulnivaló a megbocsátásról, hiszen ezt sokszor kell gyakorolnunk a mindennapokban ahhoz, hogy tényleg megelégedetten és boldogan élhessünk a XXI. században.
Írta: Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A boldogságórák a gyermekek nélkül így virtuálisan azért kicsit más, mint amit eddig megszokhattunk. Igyekszünk a témákat megjeleníteni és boldogsággal tölt el, ha visszajelzést kapok. A megbocsátás témakörében a Tündéri bocsánat c.mesét ajánlottam és kértem, hogy készítsenek megbocsátó kis szíveket a gyermekek.
Örömömre szolgáltak a rajzok, megérintették a szívemet. Ebben a helyzetben most olyan jó lenne ha a meséből kilépne Lola tündér és varázspálcáját megsuhintaná.Azt gondolom, ha csak egy kívánságunk lehetne, mindenkié hasonló lenne…
Talán… Nemsokára.. Találkozunk
Online oktatás során a tanulóknak írtam arról, hogy a megbocsátás milyen fontos. Kértem őket, hogy gyűjtsék össze annak a valakinek a jó tulajdonságait, jó cselekedeteit, akire valamiért haragszanak. Fontosnak tartottam tudatosítani bennük, hogy lehet mindenkinek rossz napja, lehet mindenkinek jó oldala, lássuk meg mindenkiben a jót. Másrészt a bocsánatkérés módjai közül bocsánatkérő kártya készítésére bíztattam őket. Legyenek képesek saját hibáikat észrevenni, ha valakit megbántanak, attól tudjanak bocsánatot kérni.