A vírus miatt kialakult helyzetben rendhagyóan oldottunk meg a boldogságórát is, mint minden más tanórát. A gyerekeknek postán küldtem az átkarolom feladatot és a boldogságóra szívező-színezőjét, hogy a szülők is lássák otthon a program logóját, mert eddig nem nagyon találkoztak vele.
Mivel együttműködők a szülők, levélben megírtam, linkek csatolásával, hogyan építsék fel otthon az órát.
Óra elején meghallgatták Kowalsky meg a Vega: Varázsszavak c. dalát. Majd végignézték Bagdi Bella: A mentális egészség megőrzése beszédét.
Utána kértem a szülőket, hogy meséljék el a gyerekeknek A három csibe c. mesét és beszélgessenek róla.
Ezután az elküldött feladatokat készítették el: az átkaroló ábrát kiszínezték, majd odaadták általában anyukájuknak és a program logóját és kiszínezték, bár eltértek az eredeti színektől. Színezés közben meghallgatták Bagdi Bella: Hooponopono című meditációs zenéjét. A szülők nagyon kedvesek és segítőkészek voltak, küldték is hamarosan a fényképeket.
Megbocsátás
A diákokkal online óra keretében megbeszéltük, hogy mit jelent a kifejezés: megbocsátás. Kinek és hogyan tudunk megbocsátani? Ki bocsátott meg nekünk utoljára? Kinek és miért bocsátottunk meg? Mindent meg lehet-e bocsátani? Összegyűjtöttük a „megbocsátás” szóval rokonértelmű szavakat, s abból született a két kéz közé helyezett szív ábrája, hiszem megbocsátani szívből és öleléssel lehet.
Online osztályfőnöki óra keretében beszélgettünk a megbocsátásról, milyen gondolatok jutnak eszünkbe, milyen érzéseket generál, milyen személyes élményeink vannak a témában. Ezeket a kulcsszavakat gyűjtöttük szófelhőbe.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
csonkahegyháti Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 1. osztálya
A megbocsátás hónapjában Boldog Dóra videóban mesélt a gyererekeknek a szigetről, ahol a király megtudta mit jelent az a varázsszó, hogy hooponopo. Hallották már ezt a történetet az előző tanévben, akkor el is játszottuk az eseményt. Most a megbocsátás erdejét szerettem volna megvalósítani, ezért arra kértem a gyerekeket, hogy készítsenek egy fát-ennek megvalósításához ötleteket is megosztottam. A szülőket arra kértem, hogy fotóztózzák le és küldjék el nekem. Nagy örömömre sok kép érkezett és rá tudtam szerkeszteni mindegyikre annak a gyereknek a fotóját, aki készítette. Mi, a csoportba lévő felnőttek is megakottuk a saját fánkat. Ezután kinyomtattam, kivágtam a fákat és elrendeztem erdő formában. Lefotóztam és footóprogram segítségével feliratoztam. Így elkészült a Napocska csoport megbocsátás erdeje. S mivel időközben a Föld napja is aktuálissá vált felé is szerettük volna bocsánatkérésünket közvetíteni, ezért a FÖLDANYA köré rendezve a fákat egy plakátot alkottam. Mindkettőt lefotóztam és megosztottam, hogy mindenki láthassa. Sok pozitív visszajelzést kaptam a családoktól. Az elkészült alkotásokat, most szeretettel megosztom veletek is. HO’OPONOPONO.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
Minden téma közül ez volt a legnehezebben érthető egy második osztályos gyereknek.
Ugyanis ők inkább az előttük lévő mintát másolják, de ugyanakkor már kezdenek igazi kis egyéniségekké is válni. A harag és a megbocsátás érzése szinte egymást követik a tevékenységeik során. Amilyen gyorsan összevesznek a gyerekek, ki is békülnek egymással, s nem ritkán, még örök barátságot is fogadnak örömükben.
Az online foglalkozáson elolvastam a mesét a tanulóknak. Azután véleményt mondtak, hogy ők hogyan viselkedtek volna a kiscsibék helyében. Akinek van testvére elmondta, milyen módon békülnek ki egy-egy vitát követően. Jó volt hallani, hogy a gyerekek még nem képesek sokáig haragot tartani, és nem bántják egymást szándékosan.
2020. április – a megbocsátás gyakorlása (Szorgos hangya csoport)
Ebben a hónapban kibékülést, megbocsátást gyakoroltuk. A képen szereplő kislány sajnos sokszor megbántja társait, utasítgatja őket, kiabál velük. A gyerekek elmondták neki problámáikat, bántalmaikat, sérelmeiket. A gyerekek sugallták neki, hogy azt szeretnék, ha többször használná a “sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek” szavakat.
Látszik a képen, hogy felébresztették a lelkiismeretét, ugyanakkor a vigasztalás és megbocsátás kifejezése is.
Uzsoki Középiskolai Leánykollégium
A nevelőtanárok talán legfontosabb feladata az egyéni törődés, a diákokkal való személyre szabott kapcsolat ápolása, ami most az interneten keresztül is lehetséges. Láthatóan az otthoni tartózkodás ideje alatt ennek a jelentősége felértékelődik.
A tanárok leggyakrabban messenger üzenetekben tartják a kapcsolatot a diákokkal. A téma feldolgozását szintén ebben a keretben oldottuk meg, hiszen ehhez a felülethez valamennyi diáknak van elérhetősége.
Arról beszélgettünk velük, hogy ki hogyan éli meg és engedi el a haragot, a gyűlöletet, az összes negatív érzelmet és indulatot, ami az elmúlt időszakban szabadult rá.
A járvány miatt megváltozott helyzet még mindig csak az online megvalósítást tette lehetővé a program témájának feldolgozására. Az áprilisi témánk a „megbocsátás gyakorlása” volt. A szülőknek elküldtem a három választható feladatot. Sokan hajtogattak barátnak, szülőnek és nekünk óvó néniknek is csónakot, hogy szélnek eresszék bánatukat. Kaptunk egy nagyon aranyos „megbocsátás virágos” képet is az egyik kislánytól. Ő a virággal gyakorolja a megbocsátást, ha valami helytelen dolgot tesz otthon. Az édesanya megírta, hogy „Ez a virág már a bocsánatkérés szimbólumaként került a családunkhoz, egy két éves kisfiú hozta az anyukájával tavaly mert eltörtek nálunk valamit. Azóta Kincső is ezt használja a bocsánatkéréshez”. Ezt annyira aranyos ötletnek találtuk, hogy megszavaztuk, hogy ezentúl a csoportnak is lesz egy ilyen virága.