Az online oktatás megváltoztatta a boldogságórák tematikáját, így a gyerekek feladatokhoz kapcsolódó érzelmi töltete is más lett. Hiányzott a közös játék, témafeldolgozás.
Megbocsátás
Az aktuális havi feladat elkészítése kihívások elé állított minket. Nem az ötlet hiányzott! Sajnos sok olyan gyerekünk van, akinek a technikai háttér hiánya miatt nem érkezett anyaga. Ennek ellenére az a néhány tanuló, aki tudott készülni erre a feladatra igen alapos munkát végzett.
Mivel pontosan tisztába vagyunk azzal, hogy ez mennyi feladatot ró a hozzátartozókra, ezért nagyon hálásak vagyunk a szülői támogatásért, segítségért.
Köszönjük!
A különleges helyzetre való tekintettel online próbáljuk tartani a kapcsolatot a szülőkkel és a gyerekekkel. Óvodánknak van egy facebok csoportja. Itt tájékoztatjuk a szülőket az aktuális tudnivalókról és ide töltjük fel a javaslatainkat a szabadidő, a foglalkozások hasznos eltöltéséhez. Ezen a fórumon tájékoztattam a szülőket Április havi Boldogságóra témánkról. Kértem beszélgessenek el a megbocsátásról a gyermekekkel.Ehhez elméleti anyagot töltöttem fel számukra segítségnek.Biztattam Őket a felajánlott tevékenységek közül válasszanak és készítsék el közösen a csemetékkel. A munkálatokról, az alkotásról 2-3mondat kiséretében küldjék el nekem a fotókat. Tudom, sokkal több az elfoglaltságuk a szülőknek. Talán ez lehet az oka annak hogy csupán egy anyukától kaptam visszajelzést.Ezt szeretném megosztani Veletek. Hétfőtől ügyeletben ugyan de nyitunk. Nagy izgalommal várom hogy a jelenlévő gyerekekkel elbeszélgessünk a megbocsátásról. Kiváncsi vagyok a papírhajó hajtogatására hogy el tudjuk úsztatni a sérelmeinket.A gyerekek reakcióiról a tevékenységeikről, még akkor is ha kevesen leszünk, májusi beszámolómban tájékoztatlak Titeket. Vigyázzatok Egymásra!
Kőbányai Széchenyi István Magyar Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Egy idézettel szeretném kezdeni a beszámolómat, ami nagyon jól összefoglalja a megbocsátás fogalmát!
„A megbocsátás is képesség. A bocsánatkéréshez erő kell, és a kérést megtagadni vagy annak eleget tenni ugyancsak erőt igényel, talán a legnagyobbat! (Margaret Eleanor Atwod)
Kíváncsi voltam, hogy erről az idézetről a tanulók hogyan vélekednek, így pár mondatban összegyűjtötték nekem a saját kis gondolatukat. A megbocsátás fogalmának mélyítésére kértem tőlük olyan filmeket, rajzfilmeket, amiknek a központi gondolata a megbocsátás, bocsánatkérés és elfogadás volt! Erre kaptak még egy kis időt, de nagyon kíváncsian várom, az ötleteiket…Pár ötlet már megérkezett: Mackótestvér, Merida a bátor.
Én is megosztottam a kedvenc filmemet, ami szintén a megbánáson, megbocsátáson alapszik. A Nyomok a hóban című filmet kértem, hogy nézzék meg és mindenkitől kértem egy rövid összefoglalást, hogy ők mit éreztek a film után, mi az, amit meg szeretnének osztani a filmmel kapcsolatban!
Engedjék meg, hogy idézzem az egyik tanuló szavait:
„Nekem annyira tetszett, hogy egy kicsit sírtam is és azon sírtam amikor a kisfiú leesik a hegyről, meg hogy a két gyerek piszkálták egymást és nem tudtak düllőre jutni és mindig csak rossz dolgokat tettek egymással (És nagyon tanulságos)” Csaba
Abban mindenki egyetértett, hogy az életünkben nagyon fontos, hogy tudjunk bocsánatot kérni, tudjunk bocsánatot elfogadni! Ettől a mi lelkünk is jobban érzi magát, elmúlik a lelkiismeretfurdalás, rendeződhetnek a kapcsolataink!
A megbocsátás szó kapcsán sok gondolat, sok szó cikázik a fejemben! Kíváncsi voltam, hogy a tanulóknak milyen szavak jutnak eszükbe a megbocsátás szó hallatán. Hogy egy kicsit izgalmassá tegyem a feldolgozást, nem csak szimplán írást kértem tőlük, hanem szófelhőbe kellett a szavakat formálniuk! Fantasztikus alkotások születtek!
Ebben az új helyzetben felértékelődnek a kapcsolatok, hiányoznak egymásnak a gyerekek. Nekünk is hiányoznak ők, nehezebb így távkapcsolatban feldolgozni 1-1 témát. Sérelmek, bántások így is érnek bennünket, csak szűkebb körben, családon belül. Jó ezeket elengedni, felszabadító érzés a megbocsátás. A kis ovisaimmal mi is útnak eresztettük minden bánatunkat.
Az óvodába járó gyerekekkel beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról. Arról, hogy melyek azok a dolgok, amikkel megbántjuk a másikat, melyek azok, amelyek nekünk is fájnak. Elmondtuk, mikor szoktunk haragot érezni egymás iránt és arról is beszélgettünk, hogy amíg meg nem vigasztalódunk, ki nem engesztelődünk, az nekünk is, és annak is rossz, akire mérgesek vagyunk. A Nagy megbocsátás plakátját elkészítettük, a mesét, és a hónap dalát meghallgattuk. Sajnos a járvány miatt kialakult helyzetben kevés gyerekkel tudtam a témát feldolgozni, de a szülőknek online feladatként megírtam, hogy azokkal a gyerekekkel is beszélgessenek a megbocsátásról, akik otthon tartózkodnak.
Ebben a hónapban E-ovi keretén belül többször is szóltunk a gyerekekhez, ismertettem a havi feladatot a szülőkkel, kérve őket, hogy segítsenek nekünk ebben. Videó üzenetben vezettük be a témát, „Boldog Dóra és Szomorú Szilárd” vitája adott alapot a téma feldolgozásához. Egy kis történetben mondtam el, hogy mi történt közöttünk, mi volt a vita tárgya. Dóra szerette volna Szilárdnak megtanítani a varázsszavakat, de nem volt hajlandó meghallgatni a verset, inkább megsértődött. Így mindketten haragudtak egymásra. A segítségünkkel megtörtént a békülés, a megbocsátás. A két kis „barátunk” segítségével tanultuk meg a varázsszavakat. Kérésünket is így tettük meg. A hajó hajtogatás és vízen való úsztatása magával ragadta a szülőket is, mert nagyon sokan beszámoltak arról, hogy milyen jó érzés volt nekik is az a remény, hogy „elúszik a bánat”. Külön kérésünk volt, hogy üzenjenek nekünk a gyerekek valamit, hiszen nagyon régen láttuk őket. Megható volt látni őket több mint egy hónap után és hallani a hangjukat. Sokat nőttek, változtak, amióta nem láttuk őket. Számomra is új dolog, érzés a Boldogság Program feldolgozása ebben a formában, hogy nincsenek körülöttem a gyerekek. A szülőkre ebben a hónapban is számíthattam, így közösen, együtt tudtunk kiteljesedni ebben a témában!
A tantermen kívüli, digitális munkarend keretén belül megtartottuk áprilisi Boldogság óránkat is. Havi témánk a :Megbocsátás volt. A PPT – ben szereplő elemek , játékos feladatok feldolgozásában ismét számíthattak a gyerekek szüleik, családtagjaik segítségére. A közvetlen kontaktus hiánya miatt újra egy virtuális mosollyal történt az üdvözlés. Az órakezdő relaxációban a „Legyél te is spagetti „ mozgásos feladatot kapták a tanulók. Ezt követően pár szóban „beszélgettünk” érzelmeink megjelenéséről az arcunkon: a megbántottságról, a megbocsátásról. A napjainkban mindenki számára ismert smileyk csoportosítása volt a következő játék: Melyik a mérges, megbántódott? Melyik a megbocsátó? Elgondolkodtató valamennyiünk számára, hogy mennyire fontos a bocsánatkérés, ha megbántottunk valakit! Ebben nyújtott segítséget számunkra Bagdi Bella Sajnálom kezdetű dalának meghallgatása. A relaxációs zenehallgatást követően kedves, aranyos képek jelentek meg. Először olyanok, amelyek a sajnálat különböző megjelenési formáit tartalmazták, utána pedig azok, amelyek a megbocsátást illusztrálták. Ezt követően kreatív tevékenységre invitáltam a résztvevőket .” Gondoljatok valakire, akire legutóbb haragudtatok! Most gondoljatok vele kapcsolatban olyasmire, amit szerettek benne, vagy amit megköszönnétek neki! Köszönjétek meg egy saját magatok által készített szivecskével, a szeretet jelképével! „
Motivációként a szív megjelenési formáiról láthattak válogatást a gyerekek. / hajfonat, torta, szívvirág, homokba írás, mézeskalács, szív alakú párna stb. /. Befejezésként A szeret nem fogy el sosem című dalt hallgathatták meg. Fontos, hogy legyünk képesek bocsánatot kérni, ha megbántottunk valakit…és tudjunk őszintén megbocsátani is! Szeretettel mindez megvalósítható!