Ebben a hónapban még nehezebb dolgunk volt,mint az előzőben. Egy próba és egy igazi csoportos beszélgetésre volt lehetőségünk. Ahol nagyon örültek1másnak a gyerekek : integettek, mosolyogtak,köszöntek,de a beszélgetés nagyon nehezen indult és elég döcögösre sikerült. Nem ez a létformánk,nagyon szokatlan volt nekik a helyzet,még a szülők is meglepődtek,hogy milyen csendes a gyermekük. Az „Átkarolom” feladatra esett a választásom az adott helyzetben. Sajnos nem lehettem ott az otthoni beszélgetéseknél és a babákon is kevés visszajelzést kaptam. Még nem könnyű nekik önállóan írni,a szülőket nem szerettem volna leterhelni. De tudom ,hogy pár gyereknek a testvérével vagy az anyukájával volt „haragszomrád” játéka. Azt is tudom: kibékülni mindig sikerült,mert megbocsájtottak1másnak. Jövőre igyekszünk mélyrehatóbban foglalkozni ezzel a témával.
Plakátnak a kis babákból csináltam egy nagy babát, ami a mi közös a Megbocsátás babánk lett.
Megbocsátás
Abonyi Montágh Imre EGYMI Óvoda és Általános Iskola
Megosztottam a témához kapcsolódó videót. Elméleti hátteret tettem fel, amit el kellett olvasni a gyerekeknek. Az Egy nagyszerű tett c. történethez kérdéseket adtam, erre válaszoltak. Kreatív feladatként az Átkarolom c. feladatot kértem.
Megbocsátás.
Nagyon fontosnak tartom, hogy segítsük, támogassuk ebben a nehéz időszakban egymást. Érzelmeink csaponganak, így egymást kell bátorítanunk, úgy hogy a szülők számára ne túlterhelést jelentsen a sok-sok online feladat, együtt fedezzék fel gyermekükkel az őket körülvevő szűkebb világ csodáit, legyenek újra ők is kicsit gyermekek.
Ezeket figyelembe véve állítottam össze áprilisi Boldogságóra tervemet. Most is sok segítséget adott számomra a letöltött anyag, ezt kiegészítettem a gyermekek egyik kedvelt meséjével és a szülők által kedvelt beszédértést segítő gyakorlattal.
1. Fejezd be a mondatot: -Szomorú vagyok, mert…., Megbocsátok a barátomnak……, Bocsánatot kérek….,- ezért ezzel igyekeztem felkelteni az érdeklődést.
2. Elúsztatom bánatom: Majd a szülők által gyermekkorban megtanult csónakhajtogatással folytatódott a feladatok sora. Nagy örömömre ezt többen elkészítették volt, aki most először jelzett vissza, sőt olyan, aki a képekhez magyarázatot is irt:
– Egy pici kavics van benne, mert csak kicsit bánatos Bálintra, mert megütötte véletlenül.
– Elúsztattuk a szomorúságot. Megbeszéltük, hogy mit jelent, ha sok harag gyűl fel bennünk.
3 A harag ellenszere: Ebben a modern világban a gyermekek még mindig csodaként élik meg, ha egy szép virágot látnak, vagy egy különleges formájú kavicsot követ, ágat találnak. Ezért örömmel osztottam meg ezt a feladatot is. Többen képpel válaszoltak a feladatra, illetve újra szívet melengető hozzászólást küldtek:
– Azért választotta ezeket a virágokat, mert amikor anyának szedi, akkor anya mindig mosolyog és, jókedve lesz tőle.
– Az arany kavicsról egy kedves emlék jut eszembe, ősszel több napra elment a hangom, az egyik óvodásom, az udvaron hozzám szaladt és adott, egy kavicsot ”arany” kavics volt, hogy gyógyuljak meg. Néhány hónappal később is felajánlotta, hogy újra keres, mert úgy érezte szükségem van rá.
Vannak erre szavak?
4. Út a mosolyig:
A három kívánság mese, megosztásával, mosolyt szerettem volna csalni a gyermekek arcára. Mert a mosoly, nevetés mindenkinek immunerősítő.
5. VISSZA VÁRUNK BENNETEKET!
Nem vagyok egy jó rímfaragó, egy rövid verssel próbáltam kifejezni, mennyire várjuk már a nagy találkozást.
Kis részlet a versből:
„Színes labda, fakocka, autó és baba,
remélem hamarosan kezdődik az óvoda.
Ezt várja már mindenki!”….
Hálás vagyok minden Szülőnek és óvodásnak, hogy az online térben is részt vettek a Boldogságórámon.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Ez a hónap témafeldolgozása“más,mint eddig”, ugyanis a sajnálatos járványhelyzet miatt ezt a témát már karanténban töltve értelmeztük, gyakoroltuk. Igyekeztem a családoknak, gyerekeknek minél több oldalról megmutatni ezt a fontos témát, ami karantén alatt is testi, lelki, szellemi harmóniához vezet. A hónap dalának bemutatásával kezdtem az
online csoportban. Megkértem a Szülőket, hogy beszélgessenek a gyerekekkel a megbántásról, megbocsátásról. Kérdezzék meg őket, ki bántotta már meg őket, hogyan bocsátottak meg, mit éreztek utána.
Több alkalommal osztottam meg különböző játék, és alkotó ötleteket, amelyek kitűnő alkalmat teremtenek a közös beszélgetésekre.
Ilyen volt a kavicsok festése, a papírhajó úsztatása, illetve a Föld napja alkalmából történő elfoglaltságok.
Az online boldogságórákat mindig relaxációval kezdjük mindig, hogy ráhangolódjunk a témára. Ezután a tündéri bocsánat című mesét dolgoztuk fel. A bocsánatkérés fontosságán túl beszélgettünk arról is, hogy miért szükséges hogy mi bocsássunk meg annak, aki megbánt minket. Végül a fiatalok elkészítették a rajzos feladatot.
Vannak az életben olyan helyzetek, amikor haragot érzünk mások iránt, dühösek vagyunk a másik emberre. ,,A harag rossz tanácsadó”, ahogy a régi szólás is mondja. Saját magunkat emésztjük vele. Jobb, ha megpróbáljuk megérteni másik embert, az ő fejével is egy kicsit gondolkodnunk kell. Talán belátjuk, hogy ok nélkül haragszunk.
A gyerekeket arra kértem, hogy miután elovastak néhány ide vonatkozó idézetet, rövid véleményt írjanak a megbocsátásról és készítsenek rajzot.
Sajnos csak kevés alkotás közül tudtam most válogatni, de azért vannak még aktív gyermekeim az osztályban! 🙂
Rétsági Általános Iskola Madách Imre Tagintézménye
„Sajnálom,
kérlek, bocsáss meg,
köszönöm,
szeretlek…!
Iskola a családban… A legjobb most OTTHON – de amilyen jó, sokszor nagyon-nagyon nehéz is. Hiányoznak a társaink, barátaink… A bezártságra sincs mindig gyógyír, tanulni kell, új szabályok kellenek, 24 órában együtt a család… Problémáinkra, bánatainkra, feszültségeinkre a MEGBOCSÁTÁS szavai, a SZÍV szavai a legjobb orvosságot jelentik.
Képregényünk Csupaszív Megbocsátás!
A Jobb Veled a Világ Otthon – NAPLÓNK-ba új fejezetek kerültek.
Gyertyát gyújtottunk és énekeltünk a Földért!
Megbocsàtàs=Elengedès
Amikor megbocsàtunk valakinek,nem neheztelünk többè rà. A Biblia azt tanítja, hogy az igazi megbocsátás az önzetlen szereteten alapul, mivel a szeretet „nem tartja számon a sérelmet” (1Korintusz 13:4, 5).
A hùsvètra kèszülődvèn megkèrtem a szülőket, hogy beszèlgessenek el a gyerekeikkel , a sajàt tapasztalataikròl. Jèzus igazi pèlda a szàmunkra. A gyerekeket is csak jò pèldàval lehet nevelni. Az is fontos, hogy làssàk mi felnőttek is tèvedhetünk, de belàtjuk hibàinkat, ès merünk elnèzèst kèrni. Az online òràk alkalmàval elolvastam nekik „A hàrom csibe”mesèjèt, aztàn beszèlgettünk. Mindenki elmesèlt egy törtènetet, ami vele törtènt. Kiderült, hogy nem akarnak haragba lenni sokàig senkivel, ès mindig jò èrzès megbocsàtani. Örömmel hallgattam a gyerekek beszàmolòit. Egy màsik feladat kapcsàn a „Tèkozlò fiù ” esete került feldolgozàsra. Volt olyan gyerek, akinek kedvenc mesèje lett ez a törtènet. Èn igazàn örülök ennek a karantènnak, mert sok pozitìv hatàssal bìr az osztàlyközössègre, na meg a szülő- gyerek kapcsolatra is. Annyira büszke vagyok a szülőkre. Làtom, hogy igyekeznek, pedig munkàba is jàrnak, csalàd is van. Nem egyszerű most az èlet.
Az egyik online òra utàn jöttem rà, hogy hibàt követtem el egy kislànnyal szemben.Az òra elejèn mindenki jelen volt a csoportbòl. Egy pàr perc utàn a telefonom azt jelezte ki, hogy ő nincs ott a konferenciàn. Vàrtunk, ès sikerült bekapcsolòdnia. Aztàn megint megszakadt vele a kapcsolat.Gondolom sikerült közben ùjra csatlakozni, de èn nem làttam őt tovàbbra sem. A beszèlgetès vègèn vettem èszre, hogy vègig csendben hallgatott a hàttèrben .Gyorsan visszahìvtam messengeren a csoportot, ès nyilvànosan elmondtam, hogy èn ùgy èrzem hibàztam. Nem voltam elèg figyelmes, ès bocsànatot kèrtem. Senki nem vette èszre talàn a vètkemet, de hogyan vàrjuk el a gyerekektől , hogy ùgy viselkedjenek, ahogyan mi elvàrjuk tőlük, ha mi nem mutatunk pèldàt. Mindenki meglepődött a cselekedetemet làtvàn, ès hiszem, hogy többet èrt ez a pèlda minden beszèlgetèsnèl, magyaràzatnàl. Merjünk alàzattal viselkedni, ne a büszkesèg vezèreljen minket. Ha a gyerekek làtjàk a mi gyengesègeinket , hibàinkat is, ùgy èrzik nem kell tökèletesnek lenniük, nem alakul ki a megfelelèsi kènyszer. Ìgy tudnak igazàn fejlődni, egèszsèges felnőttekkè vàlni.
Mi is lehetne a vègszò, ha nem az, hogy èljünk szeretetben, ès bocsàssunk meg egymàsnak. Ìgy lesz egyre jobb a vilàg.
Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
Áprilisi boldogság óráinkat a távoktatásban töltöttük el. E hónap témája a megbocsátás volt, amivel 2 nap foglalkoztunk.
A Boldogságóra honlapján nagyon jó ötleteket találtam, melyeket meg tudtunk valósítani. A feladatokat középsúlyos értelmi fogyatékos és autizmus spektrumzavarral élő tanulóimra kellett adaptálni, hiszen – mint már korábban említettem – szövegértésük akadályozott, az érzelmek kifejezése és felismerése is nehézkes némelyikük számára. Ezt személyre szabott feladatokkal tettem érthetőbbé számukra. Különböző hangulatokat kifejező arcképek használatával, magyarázatokkal, értelmező feladatokkal. Törekedtem arra, hogy ha a fogalmakat nem is mindegyikük érti meg, a témával kapcsolatos érzéseket ismerjék fel, lehetőség szerint éljék át. A „hooponopono megbocsátás dala” a tanulóknak elküldött képek mellett segítség volt a téma hangulatának átérzésében, a fontos fogalmak kihangsúlyozásában. Szemléletes feldolgozást tett lehetővé Bagdy Bella „A szeretet összetart” című videó klipje.
A távoktatás miatt a feladatok megoldásában csakúgy, mint márciusban, most is nagy segítségemre voltak a szülők, amit ezúton köszönök nekik!
Mielőtt hozzá kezdtek a fiatalok a feladataikhoz, megbeszélték, hogy előfordult-e már az, hogy valaki megbántotta őket. Például segíteni akartak valakinek, de az nem fogadta el a segítséget, vagy valaki csúnyát mondott rájuk (ezek az iskolai életből vett példák). Mit éreztek akkor, amikor megbántották őket. Hogyan reagáltak rá. Itt előkerültek a harag, sértődöttség, szomorúság fogalmak. Ezután következett a megbocsátás fogalmának bevezetése.
A papírhajó készítésével és az alatta lévő víz lassú leengedésével szimbolizáltuk, hogy a rossz érzéseket el kell úsztatni messzire, ahogy a hajó távolodik tőlük. Ahogy a víz szintje csökken, úgy csökken a szívünkben is a harag, amikor megbocsátunk valakinek.
Egy másik szimbólumot is felhasználtam másnap, az elszálló lufit: ha valaki megbánt, haragszol valakire, úgy kell elengedni a haragodat, mint ahogy a lufit elengeded, és az elszáll messzire. A végén már nem is látod, és idővel elfelejted.
A megbocsátás dalának meghallgatása után elismételték a megbocsátáshoz vezető bűvös szavakat: sajnálom, kérlek, bocsánat, köszönöm, szeretlek. Ezek nem voltak ismeretlenek számukra.
Ezután néhány tanuló (akik képességeik alapján megérthették a történteket) megnézte édesanyjával Bagdy Bella „A szeretet összetart” című videó klipjét és dolgozták fel a feltett kérdéseim alapján.
Ezután, azért is, hogy kicsit oldottabb hangulatok és érzések felé induljunk, ellenszert kerestek a haragra és a rossz érzésekre. Ki kellett menni a kertbe vagy az udvarra és olyan varázsnövényt kellett keresniük, ami szerintük a szépségével elűzheti a haragot az emberekből. Aki képes rá, megkértem, hogy fogalmazza meg, miért azt a növényt választotta. Azt is fontosnak tartottam kiemelni, hogy ez a varázsnövény annál hatásosabb, minél több szeretet lakozik a szívünkben. Ha szeretettel fordulunk az emberek felé és megtanulunk megbocsátani, minden rendben lesz. Ehhez a gondolathoz kapcsolva az első nap lezárásaként Bagdi Bella: Világomban minden rendben van című dalát hallgatták meg.
A második napon az útmutatásom alapján dióhéjban átismételték az édesanyjukkal, miről tanultunk előző nap.
Ezután újból meghallgatták a megbocsátás dalát, és elismételték a bűvös szavakat.
Edmondo de Amicis a „Szív – egy iskolásfiú naplója” című könyvéből a „Nemes cselekedet” című fejezetet kicsit lerövidítettem és egyszerűsítettem, hogy tanítványaim is megértsék. Képességeik alapján személyre szabottan kapták meg a szöveget és a hozzá kapcsolódó kérdéseket is. Ezt édesanyjuk olvasta fel nekik, majd az általam leírtak alapján dolgozták fel megbeszélve azt is, hogy velük történt-e már hasonló eset, és ez milyen érzéseket keltett bennük, mit tettek.
Ezután negatív érzelmeket ábrázoló képeket kellett tanulmányozniuk és kitalálni, mit tennének azért, hogy a képeken látható emberek arcára mosolyt csaljanak. Megkérdeztem azt is, ők hogyan szoktak bocsánatot kérni, és ez nehéz vagy könnyű számukra. Ezt követően negatív és pozitív érzéseket ábrázoló képek közül kellett kiválasztaniuk, melyik érzéssel találkoznak a legtöbbször és abban a pillanatban ők hogy érzik magukat. Boldogsággal töltött el, hogy pozitív tartalmú válaszokat kaptam.
Ezután az „Átkarolom” elnevezésű feladat következett. Megkértem őket, hogy gondoljanak valakire, akire legutóbb haragudtak. Kértem, fogalmazzák meg, kire és miért haragudtak. Ezután el kellett mondaniuk, mi az, amit szeretnek az illetőben, és milyen jó dolgot (dolgokat) tett már velük.
Megkértem őket, hogy készítsenek neki egy meglepetést a mellékelt, boldogságóra feladatjavaslatok között talált ábra kiegészítésével, kiszínezésével. Az elkészített ábrákon örömmel konstatáltam, hogy az ábrákon nem csak egy vagy két, hanem több szív sorakozott, és az elkészített meglepetések nagyobb része már ma gazdára is talált. A második nap lezárásaként Bagdi Bella: „Ha boldog vagy mutasd meg” című dalában oldódtak fel, és érezték át a megkönnyebbülést és boldogságot, amit akkor is érezhetünk, ha megbocsátunk valakinek.
A szülők visszajelzései alapján a feladatok tanulságosak és az ezzel kapcsolatos tapasztalataik – néhányuk számára – egyben meghatóak is voltak. Az érzelmek felismerése két fiatalnál nehezen ment, de mindannyian élvezettel vettek részt a feladatok megoldásában.