Igazából nem a Megbocsátásról szeretnék írni, hiszen mindannyian otthonunkban dolgozunk. Elsőseimmel valamilyen módon szerettem volna folytatni a Boldogságórát, valamilyen élményt adni otthon is. A segédanyagot használtam az otthoni munkához. Sok gyereknek és szülőnek a „Vidám ételek” tetszettek, ebben volt a legtöbb szülő partner. Köszönöm nekik!
Megbocsátás
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
Április hónapban iskolánkban egy nagyon különleges és nehéz témával foglalkoztunk a 6.f osztályos diákokkal, mégpedig a megbocsátással. Ez a téma volt talán a legnehezebben feldolgozható az eddigiek közül, hiszen a megbocsátáshoz először is el kell fogadni az adott helyzetet, majd az érzelmeinken is dolgozni kell. Mivel digitális oktatás keretein belül, online osztályfőnöki órán tudtuk csak feldolgozni ezt a témát, ezért a személyes kontaktus hiányában osztályfőnökként is másképpen volt lehetőségem diákjaim aktivizálására a téma feldolgozását illetően. Mivel ezzel a témával először foglalkoztunk közösen, osztályszinten, ezért vitaindító gondolatként kíváncsi voltam arra, hogy fontosnak tartják-e a diákok ezt a témát, és hogy egyáltalán miért is fontos az életünkben a másoknak (magunknak) való megbocsátás. Osztályfőnökként igazán meglepődtem, amikor diákjaim elgondolkodtató véleményét megkaptam, mert a következőket írták le, mondták el válaszként: „A megbocsátás első lépése az elfogadás. Fontos a szeretet is, hiszen így tudunk megbocsátani másoknak. A szeretet mindennél fontosabb és erősebb! Amikor megbocsátunk, akkor megkönnyebbülünk és ez felszabadító érzés. A megbocsátással boldogabbak leszünk.”
Az idézett gondolatokból is látszik az, hogy egyik-másik diák mennyire éretten tudta megfogalmazni a véleményét egy olyan témával kapcsolatban, ami sok felnőttnek is kihívást jelent az életben. A témával kapcsolatban egy történetet is megosztottam az osztállyal, és megkértem őket arra, hogy gondolkodjanak el a történet tanulságán, majd közösen értelmeztük azt. Egyúttal idézeteket is kaptak az online felületen diákjaim, amelyek közül választaniuk kellett, hogy végig gondolhassák a megbocsátás fogalmát. Utolsó feladatként az alábbi idézetet osztottam meg velük, és megkértem őket arra, hogy írják le a saját véleményüket az idézet üzenetével kapcsolatban. A következő gondolatot kapták diákjaim:
„Mielőtt elítélsz, vedd fel a cipőmet és járd végig az utamat. Járd végig a múltamat, érezd a könnyeimet, éld át a fájdalmaimat, az örömömet…Tedd meg a lépéseket, amelyeket én megtettem és botladozz meg minden kövön, amelyen én megbotlottam. … S mindegyik botlás után állj fel és menj tovább, úgy ahogy én tettem. Csakis ezután ítélkezhetsz rólam, felettem. Akkor mondhatod, hogy ismersz! ” (indián bölcsesség)
Ehhez kapcsolódóan többen írták azt, hogy nem mondhatunk csak úgy (ismeretlenül) véleményt másokról, és „ha szerintünk valaki nem jól dönt, akkor gondoljunk arra, hogy sok rossz dolog történhetett vele és azért tette azt, amit.” Egy másik diák a következő érzéseit írta le: „Nem tudod, hogy mennyi fájdalom ért az életben, nem tudod mennyit sírtam, mennyit küzdöttem. Lehet, hogy kívülről az látszik, hogy milyen boldog vagyok, mindenem megvan, és hogy mennyire jó nekem, de lehet, hogy ez belülről teljesen más.”
A témával kapcsolatban igazán mély érzések és gondolatok fogalmazódtak meg diákjaimban. Volt olyan tanuló, aki saját történetét is leírta, amikor is nem úgy viselkedett, ahogyan az elvárható lett volna, de édesanyja megbocsátott neki, mert igazán szereti. Osztályfőnökként igazán örültem, hogy ezzel a nehéz témával is tudtunk úgy foglalkozni, hogy a fontos alapgondolatokról szó esett. Természetesen a jövőben is marad még bőven tanulnivaló a megbocsátásról, hiszen ezt sokszor kell gyakorolnunk a mindennapokban ahhoz, hogy tényleg megelégedetten és boldogan élhessünk a XXI. században.
Írta: Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A boldogságórák a gyermekek nélkül így virtuálisan azért kicsit más, mint amit eddig megszokhattunk. Igyekszünk a témákat megjeleníteni és boldogsággal tölt el, ha visszajelzést kapok. A megbocsátás témakörében a Tündéri bocsánat c.mesét ajánlottam és kértem, hogy készítsenek megbocsátó kis szíveket a gyermekek.
Örömömre szolgáltak a rajzok, megérintették a szívemet. Ebben a helyzetben most olyan jó lenne ha a meséből kilépne Lola tündér és varázspálcáját megsuhintaná.Azt gondolom, ha csak egy kívánságunk lehetne, mindenkié hasonló lenne…
Talán… Nemsokára.. Találkozunk
Online oktatás során a tanulóknak írtam arról, hogy a megbocsátás milyen fontos. Kértem őket, hogy gyűjtsék össze annak a valakinek a jó tulajdonságait, jó cselekedeteit, akire valamiért haragszanak. Fontosnak tartottam tudatosítani bennük, hogy lehet mindenkinek rossz napja, lehet mindenkinek jó oldala, lássuk meg mindenkiben a jót. Másrészt a bocsánatkérés módjai közül bocsánatkérő kártya készítésére bíztattam őket. Legyenek képesek saját hibáikat észrevenni, ha valakit megbántanak, attól tudjanak bocsánatot kérni.
Ebben a hónapban kibékülést, megbocsátást gyakoroltuk. A gyerekek elmondták egymásnak problámáikat, bántalmaikat, sérelmeiket egymásnak. A „Ha valakit megbánottál …” című vers megtanulásával, a gyerekek is megtanulták és használták a „sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek” szavakat.
Az április hónap igen tartalmasra sikerült a megvalósítást illetően. Az online feladatbank tevékenységei kiválóan alkalmasak az otthoni megvalósításhoz. A hónap elején , örömmel kapcsolódtunk be a „Lehetetlen nincs” kezdeményezésbe : sorra kaptam a szülőktől a pozitív-megerősítő üzeneteket tartalmazó gyermekfotókat, melyet örömmel továbbítottam részetekre. Ezt követően, Bezzeg Andrea Tavaszi ébresztő meséjét küldtem el a gyerekeknek egy általam készített mese videóba megszerkesztve.Előzetesen kitértem a társas kapcsolatok fontosságára, arra , hogy milyen jelentős a szerepük mind a testi-és a lelki egészségünk megóvása érdekében. Kértem a szülőket nézzék meg együtt a mesét, aztán beszélgessenek róla : mit láttak, mit üzent nekik a mese, Voltak e barátok a mesében? Miből gondolható ez? Beszélgessenek a barátságról: van e a gyermeknek barátja, miért jó , ha vannak barátaink stb… Illetve kértem őket készítsenek rajzot: rajzolja le , mi az ami a meséből a legjobban tetszett, vagy rajzolja le a barátját, vagy rajzoljon a barátjának . Szép számban születtek élményrajzok 🙂
A mese mellett javasoltam nekik még a Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című gyermekdalának a meghallgatását. A visszajelzések pozitívak voltak. A következő hetekben -alkalmazva az online feladatbank ötleteit , 3 témakörrel kapcsolatos tevékenységeket ajánlottam számukra. . Az egyik a jó cselekedetek gyakorlása, a másik az apró örömök élvezete és a harmadik a megbocsátás. Anyák napjához közeledve az első két témakör könnyen összekapcsolható. Kértem őket, hogy keressenek családi fotókat, babakori képeket- nosztalgiázzanak, beszélgessenek azokról a csodálatos időszakokról 🙂 . A fotók nézegetése során hallgassák meg Bagdi Bella gyermek zenéit. A jó cselekedetek gyakorlásához az anyák napja kapcsán ajándékkészítést javasoltam a nagymamiknak. Az aktuális áprilisi témánk , a megbocsátás feldolgozásához elsősorban a beszélgetés módszerét ajánlottam. Ezzel kapcsolatban kitértem a megbocsátás fontosságára, arra, hogy hogyan is fejleszti a személyiségünket. Megosztottam velük a hónap dalát Bella Ho’oponopono számát. Egy igazán tartalmas és élvezetes áprilist tudhatunk magunk mögött.
„ Ha tudsz megbocsátani,
akkor azok közé tartozol,
akik értenek a boldogsághoz. ”
Szent-Györgyi Albert
Ho’oponopono
Minden hónapban úgy kezdjük a téma feldolgozását, hogy az oktatási segédanyagot átvesszük. Ez nagy segítséget jelent. Most is készítettem belőle egy kis összeállítást, melyet megküldtem a gyerekeknek. A visszajelzések alapján mindenki a szüleivel olvasta el, készítette el a feladatot.
Annyit kértem, hogy a következőkkel kapcsolatban küldjenek szavakat, esetleg néhány mondatban írják le tapasztalataikat:
-Mikor mondod azt, hogy „sajnálom”? Vannak ennek feltételei? Mik azok?
-Mikor mondod azt, hogy „bocsánatot kérek”? Vannak ennek feltételei? Mik azok?
Szeretnék veletek is megosztani a gyerekek, családok gondolatait:
– Békülésre képesség (hiába akarnék én bocsánatot kérni, ha a másik nem hajlandó elfogadni).
– A megbántásnak a visszabántás nem vet véget, csupán újabb gyűlöletet szül.
– Ha szeretünk valakit, akkor képesek vagyunk neki megbocsátani a hibáit.
– Amikor megbántanak minket haragszunk, ilyenkor gyakran mondunk olyat, amit megbánunk.
– A testvérek közötti konfliktusok sokkal jobban el tudnak mérgesedni, mint a baráti kapcsolatok. Ugyanakkor a legdurvább sérelmeket is könnyebben megbocsátják egymásnak, és hamarabb elfelejtik, elvégre a vér nem válik vízzé.
– És bocsásd meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk azoknak, akik ellenünk vétkeztek.
– Minden bajra lehet gyógyírt találni, és gyakran megesik, hogy ez a gyógyír mindössze egy szó: Megbocsátás.
– Aki boldog könnyebben tud megbocsátani.
– A megbocsátáshoz, bocsánatkéréshez elengedhetetlen a lelkiismeret.
– A mosoly egy görbe, mely egyenesbe hozhat mindent.
– A megbocsátás egy magatartásforma, mely mélyen bennünk gyökerezik.
– Mindig van választás a megbocsátásra.
– Minannyian követünk el hibákat, ezért tudnunk kell megbocsátani is.
– Egyikünk sem tökéletes. Előfordul, hogy olyasmit teszünk vagy mondunk, ami a társunk számára bántó. A múltat nem törölhetjük ki az életünkből, de bocsánatot kérhetünk.
A Szófelhő elkészítéséhez az egyik gyermek nagyon jó ötletet adott. Szerinte az eddig meghallgatott Bagdi Bella dalokban nagyon sok olyan szó van, amit most felhasználhatunk. Ezután a gyerekek tetszés szerint válogattak a dalok szavaiból.
„ Ha nem bocsátunk meg valakinek, az méregként hat. Keserűséget fecskendez a szívbe és az elmébe, és eltorzítja az ember egész látásmódját. A harag, a neheztelés és a bánat lassan teljesen beárnyékolja, és maga alá temeti a haragtartó személyt. Alattomos kórral fertőzi meg a lelkét, amely azután gonosz érzelmeket és indulatokat táplál benne. ”
John MacArthur
A megbocsátás gyakorlása
Húsvét után kinyitott az óvoda azoknak a gyerekeknek, akiknek dolgoznak a szüleik, így 4 gyermekkel játszottunk, oldottunk meg feladatokat az óvodában. Akik otthon maradtak, azoknak a csoport facebook-ján küldtünk üzenetet, dalt, mesét. A munkafüzetből másolt feladatlapokat küldtem mindenkinek. Hála az Örökbefogadok mozgalomnak zsírkrétát és színesceruzát is tudtam küldeni több gyereknek.
Az óvodába most kiscsoportos korúak járnak, és 1 nagycsoportos, ezért egyszerűbb játékos feladatokat oldottunk meg. A Hó’oponopono szót még a beszédhibás gyerekek is kitudták mondani, tetszett nekik ez a varázsszó. Gyakran hallgattunk zenét, a legjobban most a Repülj velem dal tetszett.
Relaxációs gyakorlatnak a Domborítok, mint a cica… kezdetű mondókát használtam.
Színeztük a munkafüzet feladatait. Festettünk szíveket piros festékkel. Kicsit megnagyítottam az ölelő karú „ gyereket”, kivágtam, hogy színezzük és szíveket ragasszunk rájuk.
Plüss állatokkal báboztam el a Süni és barátairól szóló mesét. Utána állatok mintázásával próbálkoztunk.
2020.04.30.
7.hete folyik a digitális oktatás. Szomorúak vagyunk, hogy élőben nem láthatjuk egymást. A megbocsátás napi témánk egyike volt a rendes hétköznapokban is. Most a rendkívüli időben is fontos volt róla beszélgetni. Fogalmazások egyikét csatolom, melyből kiderül a szeretet, az elfogadás, magunkról való lemondás milyen fontos.
Ebben az új helyzetben, az online oktatásban nehezebb megvalósítani a feladatok megoldását.
A hónap témája a megbocsátás gyakorlása. Megbocsátani nem olyan könnyű, de fontos. A megbocsátásban segít a szeretet, a bizalom, a türelem, az őszinteség, a barátság …. Egy kislány varázsszavakat is gyűjtött. A feladatot többszöri üzenetváltással, a szülők segítésével azért sikerült megoldani. Örültem annak a pár munkának amit elküldtek.