Ez a foglalkozás is az online térben zajlott a digitális oktatás során. Online kapták és küldték a feladatot.
Megbocsátás
Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI
A megbocsátás témáját volt a legfurcsább feldolgozni a karantén idején.
Mindenkinek hiányoztak a többiek, ezért már nem is emlékeztek a két hónappal korábbi sérelmekre – újak meg értelemszerűen nem voltak.
Élő óra keretében beszélgettünk, és végül a családi összetartozás fontosságánál kötöttünk ki. Hogy családon belül mennyire fontos és kézenfekvő a megbocsátás. Itt tanuljuk meg ezt a képességet.
Hála Istennek, a gyerekeknek nem voltak rossz tapasztalatai.
Ezt a témakört már a digitális oktatás keretein belül dolgoztuk fel. Mindenki leírt egy történetet, amikor ő bocsájtott meg ill. egy olyat, amikor neki bocsájtottak meg.
Zenét hallgattunk: Ho’oponopono
boldogsagora.hu/jobbveledavilagotthon
A megbocsájtás hónap közös feldolgozása egy kicsit nehezebb volt a számunkra, mivel személyesen nem találkoztunk a gyermekekkel, csak az online felületen. Próbáltuk így is a gyerekekkel ezt a témát is feldolgozni és a Három pillangó mese küldtük ki nekik és megkértük a szülőket, hogy az általunk küldött anyagot lehetőségeik szerint dolgozzák fel. Kértük többek között őket, hogy beszélgessenek a megbocsájtásról a mese segítségével. Nagyon hálásak vagyunk a szülőknek, hogy a segítségünkre voltak!!!
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Megbeszéltünk milyen jeleket adhatsz társadnak, hogy megbocsátottál, a leggyakoribb válasz az ölelés és a mosoly volt.
A gyerekkel online sokat beszélgettünk a Földünkről környezetismeretből. A környezet rendben tartása is szóba került. Megkérdeztem tőlük, hogy ők megbocsájtanának, ha valaki így bánna-e velük, mint az emberek a Földdel. A legtöbben először azt mondták, hogy nem, de ha látnák, hogy eltűnne a sok piszok, szép zöld lenne a természet, akkor igen.
Április hónapban a megbocsátás témával foglalkoztunk. Mindenki meghallgatta a saját eszközén a hónap dalát:
https://boldogsagora.hu/ae-content/uploads/2017/04/hooponopono.mp3 . Beszélgettünk arról, hogy hogy volt-e már olyan, hogy megbántottak bennünket, mit éreztünk, meg tudtunk-e bocsátani?
Mindannyian követünk el hibákat: felelevenített mindenki egyet-kettőt a hibái közül amikor megbántott, megsértett másokat. Hibáink felismerése közelebb hoz bennünket a megbocsátás megértéséhez.
Megbocsátás gyakorlása
A COVID-19 járvány alatt is küldtem az anyagot a szülőknek, amit ők gyermekeikkel végig csinálhattak. A feltöltött képek otthon készültek a témával kapcsolatosan.
Az adott instrukciók a következők voltak:
1.Ráhangolódás mozgásalapú relaxációval:
„Repül a madár, szárnyalva száll mint a szabad madár…” – Tetszés szerint bárhol szárnyaljanak a lakásban, ágyra fel, le stb./ ha engeditek/.Fejezzék ki mozdulataikkal milyen szabadok! 2-3 perc. Ha jólesik nekik lehet tovább is! A végén vállakat karokat, kezeket, lerázó, zongorázó mozdulatokkal lelazítjuk. Kérdezzétek. hogy érezték magukat, miért?
2.Idézzétek fel a Ho’oponopono jelentését és a varázsigéket.Készítsetek varázspálcát! / Alufólia, színes papír, festék, hurkapálca vagy valami vékony ág. / Díszítsék saját ötletek alapján. Nagyon kreatívak, de ha elakadnak segítsétek őket!
3.Ha kész üljetek le a szőnyegre! A varázspálcával változtassátok repülőszőnyeggé! Képzeljétek el, hogy repültök a megbocsátás erdeje felé. Amig „repültök” énekeljétek el Bagdi Bella: Rosszkedv elűző dalát! / szeretik/ A youtube-n megtalálható.
4.Az utazás közben egy kis matek:
Fogjatok egy A4-es lapot amire rajzoljatok 9 fát úgy, hogy 3 sorban és 3 oszlopban legyenek! Feladatok: Rajzold rá a fára a szeretet gyümölcseit/ piros szívecskék/:
2.sorban a 3.helyre rajzolj egyet,
majd: 1 oszlop 1 hely,
majd: 1 sor 2 hely,
3,oszlop…stb, amíg el nem fogynak a lehetőségek.
Használjátok a sor és oszlop kifejezéseket! Megadhatjátok a feladatot mátrixban is. Nehezebb de megcsinálják! Ügyesek!
5. Megérkeztek az erdőbe. Mese: Tündéri bocsánat./ A poszt végén küldtem a mesét./
6.Beszélgetés és a mese feldolgozása:
Ha varázsolhatnál, mit varázsolnál?
Mit kívánnál?
Mikor köszönünk meg dolgokat?
Van valaki, akitől bocsánatot szeretnétek kérni?
Ezeket a kérdéseket ti is és a testvérek is válaszolják meg! Sokkal érdekesebb és gyermekeitek is motiváltabbá válnak, ha ti is részt vesztek benne.
6. Idézzenek fel a gyerekek valami olyan helyzetet, amikor valami rosszat tettek!
Milyen volt arra várni, hogy bocsánatot nyerjenek?
Hogy kértek bocsánatot? Szintén mindenki mondja el a maga történetét!
7. Mi lett a történet vége? Vágjatok ki A4-es papírból bármilyen formát / nap, felhő, szív stb./ Rajzolják le a történetet! Teljesen önállóan dolgozzanak!
Ha lehet itt és minden nap hallgassátok meg Bagdi Bella: Bátorság dalát