Az egyes témák feldolgozását legtöbbször Bagdi Bella dalaival szoktam kezdeni, mert a gyerekek nagyon szeretik és megnyugszanak tőle. A megbocsátás varázsszavait ügyesen énekelték, miközben lassú mozdulatokkal táncoltunk. Körben ülve elmondhatta mindenki, hogy volt- e olyan helyzet, amikor valaki megbántotta őket, vagy ő bántott meg valakit. Elmesélték, hogy hogyan békültek ki, hogy bocsájtottak meg a másiknak. Elkészítettük a megbocsátás erdejét, ahol szeretetfákat festettünk és megbeszéltük, hogy milyen dolgok kellenek a megbocsájtáshoz.
Megbocsátás
A foglalkozást körben állva az „Add tovább a grimaszt” c. játékkal kezdtük. Ezt követően egy szituációs játék következett. Eljátszottuk hogyan kérünk bocsánatot, ha megbántunk valakit, mit mondunk, és hogyan tudunk megbocsátani, hogyan tudunk sérelmeinken túllépni. Meghallgatták „A három csibe” c. mesét, majd beszélgettünk arról, hogy milyen sérelem érte a kiscsibéket. Milyen arcot vágunk, ha haragosak vagyunk és milyet, ha megbocsátunk- lerajzoljuk, mi van az arcunkra írva. A foglalkozást a témához kapcsolódó kifestő kiszínezésével fejeztük be.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Ebben a hónapban is online formában ugyan de megosztottam a gyerekekkel a hónap dalát, melyet az egész család hallgathatott a tevékenységek alatt. Otthon is ugyanúgy érhetik sérelmek mint az óvodában, ezt meg kell tanulni megbocsátani, elengedni.Így egy játékra hívtam a gyerekeket, melyben a lufi jelképezte a sérelmet, amit ha elengednek elszáll… csakúgy mint a megbocsátás alkalmával.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
A digitális tanrend bevezetésével újszerű módon dolgoztuk fel a témát. Íme a végeredmény:
Ezt a témát érdemes lesz még elővenni. De a gyerekek remek történeteket meséltek, nagyon pozitív hatása volt.
Ezt a témát érdemes lesz még elővenni. De a gyerekek remek történeteket meséltek, nagyon pozitív hatása volt.
Tanulságos idézetekkel kezdtük a téma feldolgozását, mint oly sokszor. Átbeszéltük ezek értelmét, jelentését.
A következő lépésben kérdéseket küldtem nekik:
Válaszolj magadnak szóban a következő kérdésekre!
– Nehéz vagy könnyű a megbocsátás?
– Milyen érzés elengedni a haragot?
– Utána milyen érzés, ha megbocsátottál?
– Milyen érzés, ha neked bocsátanak meg?
Mivel már április volt, arra kértem őket, hogy gondolják át az egész tanévet:
– Kivel keveredtél vitába? Veszekedtél-e valakivel?
– Volt-e harag köztetek?
Kértem őket, hogy próbálják ezt a tanévet úgy lezárni, hogy megbocsátanak az illetőnek!
Segítségül elküldtem nekik a Hooponopono dalt.
Végül bocsánatkérő kártyákat kellett készíteniük egymásnak. Én lettem volna közöttük a „postás”.
Sajnos kártyák nem készültek. 🙁 Valószínű , hogy a téma érzékenyen érintette a gyerekeket, illetve általában sem könnyen bocsátanak meg egymásnak.
Bízom benne, hogy jövőre újra átbeszélhetjük!
Csoportom több mint fele kiscsoportos, ezért sajnos gyakran előfordulnak kisebb súrlódások. „Elvette Tőlem! Ideütött! Csúnyát mondott Rám! Nem akar a barátom lenni! Nem engedi, hogy játszak velük!”, s hasonló problémák. Eddig is nagyon fontosnak tartottam, hogy a gyerekek ne menjenek haza haraggal a szívükben, s hogy a csoportot a békesség és az összetartozás jellemezze. S most a hónap témája kapcsán ez méginkább előtérbe került. Mindig megfelelő időt szánunk a konfliktusok kezelésére, megbeszélésére. Igyekszem felismertetni, és beláttatni a gyerekekkel a helytelen viselkedést, s arra ösztönzöm őket, hogy egymástól bocsánatot kérjenek, amit kézfogás, vagy egymás megölelése követ. A hónap dalát többször meghallgattuk, táncoltunk rá. Színeztük a megbocsátás ajándékát. Körbeállva a gyerekek visszaemlékeztek, kit és mivel bántottak meg, s miután ezt felidézték, újra alkalmuk volt a bocsánatkérésre. Magam is meglepődtem, milyen mélyen elgondolkodtak, amikor egy sima lapot összegyűrtem, majd újra kisimítva felhívtam a figyelmüket arra, hogy ez a lap hiába simítgatom, már soha nem lesz olyan szép sima, mint eredetileg, s ugyanígy annak a szívében is maradhat egy kis sérelem akit megbántunk, még akkor is, ha utána bocsánatot kérünk tőle.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Igyekeztünk ebben a hónapban is a családok mindennapjait megkönnyíteni. Ebben a kialakult helyzetben főleg nagyon nehéz a megbocsátás, de olyan feladatokat és játékokat találtunk ki a gyermekek számára, amely a szülőkkel együtt valósítható meg, ezzel is a szeretet és az összetartozást erősítve. A Húsvét esett erre az időszakra, ezért a személyes kontaktus hiányában arra kértük a szülőket, hogy vegyék videóra gyermekük locsoló/ köszönő versét, majd ezt a zárt csoportba feltöltve mindenkinek pozitív érzéseket és erőt adott. Valamint a megbocsájtásra ösztönözte őket, hogy sajnos nem locsolkodhattak személyesen. A csoport összetartozását ez még inkább erősítette.