AZ Értel-mező ábrát és témákat felhasználva angolul beszélgettünk a megbocsátásról. Mindenki kapott szót; vagy általános megállapításokat téve, vagy saját példát említve vettek részt a tanulók a beszélgetésben.
Majd megnéztük és megbeszéltük a rövid videót erről a honlapról:
https://www.pbslearningmedia.org/resource/transt.pd.forgiveness/young-peace-leaders-cultivating-forgiveness/
Házi feladatként pedig elkészítették a szófelhőt, ügyesen felhasználva az órán érintett témákban előfordult szavakat.
Megbocsátás
Április hónapban a boldogságórákat ismét online formában tudtam tartani. Bár az utolsó hetekben visszamehettünk az iskolába, a feladatokat otthon végezték el a gyerekek. A megbocsátás hónapja számomra a legnehezebb feladatok egyike. Talán azért mert nekem is van még bőven feladatom abban, hogy jól tudjam a megbocsátást gyakorolni. Ugyanakkor nagyon érdekes tapasztalataim lettek a gyerekek által. Sokkal érzékenyebbek, fáradtabbak, nem igazán érezték jól magukat az online tanulásban. Az egyik kislány napi szinten küldte nekem a szívecskét,mosolygós jeleket várva a találkozást.
Amikor arról beszélgettünk, hogyan kell kezelni ha megbántottak vagy ha megbántottunk valakit elérzékenyültek és a legtöbben az anyukájukat nevezték meg annak kapcsán hogy megbántották. Kérdésemre hogy mivel, vagy miért zömmel hasonlóan válaszoltak a tanulás miatt.
A szülők is fáradtak, nehéz nekik az otthon tanulás, a gyerekekkel nem úgy tudnak foglalkozni és ez feszültségekhez vezet. A gyerekek ezt pontosan érzik.
Az egyik feladat amit választottam a megbocsátás hajója. Papírhajókat készítettek és ráírták a varázsszavakat, mint „sajnálom,köszönöm,szeretlek”. Majd arra kértem őket tegyék vízre és engedjék el …..
Másik feladat a kőbe vésve. Köveket gyűjtöttek, megfestették és ráírták annak a nevét akitől bocsánatot szeretnének kérni.
A harmadik feladat amit közösen dolgoztunk fel egy versillusztráció. Tihanyi Tóth Kinga: Úgy szeretném versét beszéltük meg, arra kértem a gyerekeket, rajzoljanak vagy fessenek bármit ami eszükbe jut a versről.
Nagy izgalommal vártuk a boldogságóránkat, hiszen bő egy hónapig a vírushelyzet miatt nem találkozhattunk egymással. Április hónapja a megbocsátás hónapja.
Relaxációval kezdődött a boldogságóránk. Előre-hátra gurultunk, mint a hintaszék!
A hónap meséjét (Tündéri bocsánat) meghallgatva beszélgettünk a két tündérről és az ő tetteikről. Aztán elképzeltük, hogy mit csinálnánk, ha lenne varázspálcánk.
A prücsök és a harag c mese alatt minden kis pillangós elgondolkodott, és megállapítottuk, hogy nem jó haragudni senkire! Beszélgettünk arról, hogy harag esetén a testünkben is rossz érzéseket tapasztalunk.
Majd egy kalandos utazásra indultunk Hawaii szigetére, ahová a hónap dalával a Ho’oponopono -val érkeztünk. Megismerve a történetet, együtt mondogattuk a 4 varázsszót: Sajnálom, Kérlek, bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek!
A „Jön a szörnyi” játék során sokat kacagtunk, de igazán ügyes volt mindenki, hiszen a szörnyi senkit nem kapott el, mindenki jól eltudta mondani a varázsszavak egyikét.
A zárókörben újra önfeledten táncoltunk a kedvenc dalunkra.
Az érdeklődő gyerekekkel még kiszíneztük a megbocsátás varázs szavait.
A megbocsátás gyakorlása mások-magunk felé nagyon fontos lételeme életünknek.
A gyerekeknek igyekeztünk a megbocsátás verbális-nonverbális jelzéseit megmutatni,jó példával járni előttük!