A megbocsátás témakörében nagy hangsúlyt fektettem a varázsszavakra.
Nagycsoportos gyermekekről van szó, akik a mindennapjaikba szépen beépítitk ezeket, vagy hozzásegíthetők, taníthatók ha pl.egy konfliktus során” nehezebben találják a kiutat.”
A bocsánatkérő mondókán kívül ezek a szavak tényleg varázserővel bírnak.
A Föld napjához kapcsolódva a beszélgetésünk sok mindent felölelt. Csodálatos gondolatok születtek.
Miért bocsásson meg nekünk a Föld? – kérdeztem.
– Azért mert szemetelnek az emberek, piszkítják a vizet, bántják az állatokat, szennyezik a levegőt…
Vigyázzunk rá együtt! Hogyan?
– Öleljük át! Szeretgessük, szépítgessük! – javasolták a gyerekek.
Boldog vagyok , hogy ilyen remek kis csapatom van. Büszke vagyok rájuk.
A témához kapcsolódva földgömböt vizsgáltunk, takarítottunk, mesét , dalt hallgattunk.
Megbocsátás
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Nehezen alakult a bezárás miatt közel másfél hónapig az óvodai életünk. Már a tavalyi évben is a Megbocsátás témáját online, digitális formában kellett a gyerekek és szülők felé megosztanunk, átadnunk, érzékeltetnünk. A hét folyamán videóüzenetben elmeséltem a gyerekeknek a Megbocsátás meséjét, kedves visszajelzéseket kaptam és szintén videóüzenet formájában kaptam is választ a mese után feltett kérdésekre. Szerencsére a szülők nagyon együttműködőek voltak, beszélgettek és úgy láttam, hogy el is tudtak mélyülni otthon a témában. A mesében elhangzott rövid versikét is elmondta nekem videóban egyik kislányunk a csoportban. Nagyon aranyosak voltak, olyan jó lett volna élőben is beszélgetni velük a témában, a szituációs játékokat is a csoportban tudjuk igazán jól eljátszani. De én mindig is egy nagyon pozitív ember voltam így a kialakult nehéz helyzetben is igyekeztem érzékeltetni és megláttatni a gyerekekkel a dolog jó oldalát. Többen is készítettek jácintot, valamint megbocsátok szappan is készült, ezekről tettem fel pár képet. Szerencsére a boldogságórás hét óta visszatértünk a rendes óvodai élethez, így az egészséges életmód és testmozgás témáját már együtt, csoportosan tudjuk majd feldolgozni, átélni az oviban 🙂
Sajnos a mostani helyzetben nem tudtunk személyesen találkozni a gyerekekkel, de próbáltam feléjük közvetíteni , hogy mennyire fontos dolog a megbocsátás képessége. A lelki nyugalomnak, boldogságnak ez az alapja. Megszabadít a sérel-
mektől, lelki nyomástól , haragtól.
A hónap témája : A megbocsátás gyakorlása. Boldogságóránkat relaxálással kezdtük. Zenehallgatás Bagdi Bella:Ho’ oponopono c.albumról. A hónap nagyon nagy öröme volt minden gyermek számára, hogy ismét kinyithattak az óvodák és újra együtt lehetünk. Senkinek nem kellett semmit megbocsátani, de a könnycseppecskéket a nagyok ollóval vágták ki. Utána filctollal, színes ceruzával, vagy zsírkrétával színezhették ki. Vízbe tettük a könnycseppecskéket és kitettük az udvarra. Közben megfigyeltük, hogy néhányról szétoszlott a szín és elhalványodott. Volt olyan amelyik az edény aljára ment és néhány lebegett a víz tetején. Megfigyeltük, hogy a napsütés, a tavaszi szellő mind segíti, hogy a könnycseppek felszáradjanak és mindig bocsássanak meg egymásnak.
A tevékenységet Bagdi Bella: Ho’ oponopono címú dal meghallgatásával kezdtük, amit mozgással kísértünk. A téma a mf. 56 oldalán található mondókával és színezővel került bevezetésre, a varázsszavak megtanulásával. beszélgetőkörben elevenítettük fel, hogy ki mikor és miért bántódott meg valaki másra, és a testén hol érezhető ez a (testi, lelki) fájdalom. A beszélgetést követően a gyerekek könnycseppeket színeztek, annyit amennyire bánatosak voltak. A könnycseppeket vízzel teli edénybe raktuk, majd megnéztük, hogy az idő, a nap melege segítette- e, hogy a fájdalom könnyei felszáradjanak. A témát Dudás Ágnes: prücsök és a harag meséjével dolgoztuk fel, amit a gyerekek türelmesen, figyelemmel hallgattak és fejezték be úgy a mesét, ahogy ők a legjobbnak gondolták. A mese után játék következett: Varázsszavak, Jön a Zombi játék. Nagyon figyeltek a megfelelő varázsszavak használatára, ügyesen alkalmazták azokat. A témát a Megbocsátás jelének a színezésével zártuk, amit egy nagy szívre ragasztottunk fel és a csoportszobánkat díszíti.
A digitális oktatás alatt a márciusi feladat kimaradt. Sajnos az otthoni körülmények nem tették lehetővé, hogy megvalósítsam.
Visszatérve az iskolába, az első héten próbáltunk visszaszokni. Ekkor még csak a zenét hallgattuk meg, ez nagyon tetszett nekik, többször is kérték.
Mivel elég sok probléma adódik közöttük a szocializáció hiányosságai miatt, így egyébként is sokat beszélgetünk erről a témáról.
Egy bocsánat kérő kártyát készítettek, amit a fotózás után át is adtak annak, akitől bocsánatot kértek.
Online oktatás miatt szófelhőt tudtunk alkotni.
Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
Az áprilisi boldogságórát már szerencsére jelenléti oktatásban tudtuk megtartani, ahogyan a Föld napjának megünneplését is
Miközben arról beszélgettünk, mivel ártunk a bolygónknak, illetve hogyan védhetnénk meg a Földünket, ezt egyszer csak átfordítottuj:MI MINDENÉRT KELLENE BOCSÁNATOT KÉRNÜNK a Földtől, azaz GLÓBITÓL??
Így már adta is magát, hogy mivel a Boldogságóra – program áprilisi témája a MEGBOCSÁTÁS, kössük össze a kettőt!
Ennek eredményeként születtek a szebbnél szebb rajzok és gondolatok.
Nagy lelkesedéssel érkeztek vissza a gyerekek az iskolába az online oktatásról. Annyira örültek egymásnak, hogy amikor elkezdtük gyűjteni a szavakat a szófelhőhöz, a „jó újra együtt” érzése hatotta át a szavakat. Így készítettünk egy másik szófelhőt is: ölelés néven.
A megbocsátás gyakorlása a mindennapok része. Szeptember óta tanítjuk a gyerekeket arra, hogy rendezzék nézeteltéréseiket, milyen eszközökkel kezeljék konfliktusaikat. A felnőtt minta nagyon fontos. Az autista, vagy tanulásban akadályozott, egyéb fogyatékkal élő gyermekek számára a világ nehezen érthető. Így az emberi kommunikáció is nehezen kódolható. A mindennapi élet adta lehetőségek, szituációk megoldása minta a gyermekek számára. A felnőttek reakcióit „másolja”, így tud eligazodni. Ha elsajátítják, magukévá teszik ezeket a megoldási mechanizmusokat, megváltozik az életük, hiszen a megbocsátás felszabadít!
Megbocsátás hónapban digitális és jelenléti oktatásban is részesültünk, sok érdekes feladatot oldottunk meg. Zenét hallgattunk a témában, megtekintettük Fragmentos c. videót az emberi törésekről. Hajót hajtogattunk és a megbocsátás hajóira megbocsátással kapcsolatos kifejezések kerültek. Feldolgoztuk az Úgy szeretném című verset és illusztrációt készítettünk hozzá. A témát aktív relaxációs gyakorlatokkal zártuk.