Április hónapban a megbocsátás gyakorlása volt a fő témánk. Sokféle megközelítési módot próbáltunk ki a megbocsátás árnyalatainak megismeréséhez. A gyerekek állhattak azon az oldalon is, aki megbocsát, de azon is, aki hibázott, és megbocsátásra vár. Fontos volt számomra, hogy a gyerekek értsék meg, hogy a megbocsátás milyen fontos az emberi életben. Sokat beszélgettünk e témával kapcsolatban. Megismerték a Tündéri bocsánat című mesét ami nagyon tetszett nekik. Eljátszottuk a Varázsszőnyeg című játékot. Szituációs játékokban többször gyakoroltuk a varázsszavakat. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Megbocsátás
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Boldogságóra programunk havi témája a „Megbocsátás gyakorlása” volt.
A téma bevezetéseként meghallgattuk a hónap dalát, majd beszélgettünk arról, hogy mit jelent a gyerekek számára a megbocsátás fogalma. Kértük őket, hogy idézzenek fel olyan helyzeteket, amikor valami rosszat tettek másokkal, s hogyan kértek bocsánatot attól, akit megbántottak. A beszélgetés után bemutattuk a gyerekeknek a süniről, mókusról és nyusziról és mackóról szóló bábjátékot, mellyel közelebb vittük a gyerekekhez a megbocsájtás fogalmát.
A mese meghallgatása után beszélgettünk a varázsszavak fontosságáról, miért van szükségünk rájuk. Meghallgattuk a már ismert Kowalsky meg a Vega együttes Varázsszavak című számát is, melyet nagyon szeretnek gyerekeink.
Ezután mindenki kis piros szívecskékre „Bocsáss Meg!” kártyákat készített annak a társának, akit megbántott valamikor, vagy akitől bocsánatot szeretett volna kérni valamiért.
A záró részben felelevenítettük, hogy miért is jó dolog a bocsánatkérés, s megfogadtuk, hogy nagyon odafigyelünk ezután is egymásra, s a megtanult, illetve ismételt varázsszavakat is használni fogjuk a mindennapi életünkben.
Az elkészített kis szívecskéket felhelyeztük csoportunk Bocsáss meg! szívére, melyet kiraktunk a faliújságra.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekek az általuk kiválasztott követ színesre festették, majd beleírták annak a személynek a kezdőbetűjét, akitől várják a megbocsájtást. Majd a kövekből az összetartozás jelképezve egy szívet formáltunk.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Három feladatot választottam a segédanyagból felső tagozatos gyerekeknek. A diákok tetszés szerint elkészíthették az egyiket.
1. Versillusztráció
2. Csak a szív a lényeg
3. Képeslap a varázsszavakkal
Gyönyörű alkotások születtek. Bízom benne, hogy sikerült kicsit elgondolkodniuk a megbocsátáson.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A megbocsátás témakörében nagy hangsúlyt fektettem a varázsszavakra.
Nagycsoportos gyermekekről van szó, akik a mindennapjaikba szépen beépítitk ezeket, vagy hozzásegíthetők, taníthatók ha pl.egy konfliktus során” nehezebben találják a kiutat.”
A bocsánatkérő mondókán kívül ezek a szavak tényleg varázserővel bírnak.
A Föld napjához kapcsolódva a beszélgetésünk sok mindent felölelt. Csodálatos gondolatok születtek.
Miért bocsásson meg nekünk a Föld? – kérdeztem.
– Azért mert szemetelnek az emberek, piszkítják a vizet, bántják az állatokat, szennyezik a levegőt…
Vigyázzunk rá együtt! Hogyan?
– Öleljük át! Szeretgessük, szépítgessük! – javasolták a gyerekek.
Boldog vagyok , hogy ilyen remek kis csapatom van. Büszke vagyok rájuk.
A témához kapcsolódva földgömböt vizsgáltunk, takarítottunk, mesét , dalt hallgattunk.
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
Nehezen alakult a bezárás miatt közel másfél hónapig az óvodai életünk. Már a tavalyi évben is a Megbocsátás témáját online, digitális formában kellett a gyerekek és szülők felé megosztanunk, átadnunk, érzékeltetnünk. A hét folyamán videóüzenetben elmeséltem a gyerekeknek a Megbocsátás meséjét, kedves visszajelzéseket kaptam és szintén videóüzenet formájában kaptam is választ a mese után feltett kérdésekre. Szerencsére a szülők nagyon együttműködőek voltak, beszélgettek és úgy láttam, hogy el is tudtak mélyülni otthon a témában. A mesében elhangzott rövid versikét is elmondta nekem videóban egyik kislányunk a csoportban. Nagyon aranyosak voltak, olyan jó lett volna élőben is beszélgetni velük a témában, a szituációs játékokat is a csoportban tudjuk igazán jól eljátszani. De én mindig is egy nagyon pozitív ember voltam így a kialakult nehéz helyzetben is igyekeztem érzékeltetni és megláttatni a gyerekekkel a dolog jó oldalát. Többen is készítettek jácintot, valamint megbocsátok szappan is készült, ezekről tettem fel pár képet. Szerencsére a boldogságórás hét óta visszatértünk a rendes óvodai élethez, így az egészséges életmód és testmozgás témáját már együtt, csoportosan tudjuk majd feldolgozni, átélni az oviban 🙂
Sajnos a mostani helyzetben nem tudtunk személyesen találkozni a gyerekekkel, de próbáltam feléjük közvetíteni , hogy mennyire fontos dolog a megbocsátás képessége. A lelki nyugalomnak, boldogságnak ez az alapja. Megszabadít a sérel-
mektől, lelki nyomástól , haragtól.
A hónap témája : A megbocsátás gyakorlása. Boldogságóránkat relaxálással kezdtük. Zenehallgatás Bagdi Bella:Ho’ oponopono c.albumról. A hónap nagyon nagy öröme volt minden gyermek számára, hogy ismét kinyithattak az óvodák és újra együtt lehetünk. Senkinek nem kellett semmit megbocsátani, de a könnycseppecskéket a nagyok ollóval vágták ki. Utána filctollal, színes ceruzával, vagy zsírkrétával színezhették ki. Vízbe tettük a könnycseppecskéket és kitettük az udvarra. Közben megfigyeltük, hogy néhányról szétoszlott a szín és elhalványodott. Volt olyan amelyik az edény aljára ment és néhány lebegett a víz tetején. Megfigyeltük, hogy a napsütés, a tavaszi szellő mind segíti, hogy a könnycseppek felszáradjanak és mindig bocsássanak meg egymásnak.
A tevékenységet Bagdi Bella: Ho’ oponopono címú dal meghallgatásával kezdtük, amit mozgással kísértünk. A téma a mf. 56 oldalán található mondókával és színezővel került bevezetésre, a varázsszavak megtanulásával. beszélgetőkörben elevenítettük fel, hogy ki mikor és miért bántódott meg valaki másra, és a testén hol érezhető ez a (testi, lelki) fájdalom. A beszélgetést követően a gyerekek könnycseppeket színeztek, annyit amennyire bánatosak voltak. A könnycseppeket vízzel teli edénybe raktuk, majd megnéztük, hogy az idő, a nap melege segítette- e, hogy a fájdalom könnyei felszáradjanak. A témát Dudás Ágnes: prücsök és a harag meséjével dolgoztuk fel, amit a gyerekek türelmesen, figyelemmel hallgattak és fejezték be úgy a mesét, ahogy ők a legjobbnak gondolták. A mese után játék következett: Varázsszavak, Jön a Zombi játék. Nagyon figyeltek a megfelelő varázsszavak használatára, ügyesen alkalmazták azokat. A témát a Megbocsátás jelének a színezésével zártuk, amit egy nagy szívre ragasztottunk fel és a csoportszobánkat díszíti.
A digitális oktatás alatt a márciusi feladat kimaradt. Sajnos az otthoni körülmények nem tették lehetővé, hogy megvalósítsam.
Visszatérve az iskolába, az első héten próbáltunk visszaszokni. Ekkor még csak a zenét hallgattuk meg, ez nagyon tetszett nekik, többször is kérték.
Mivel elég sok probléma adódik közöttük a szocializáció hiányosságai miatt, így egyébként is sokat beszélgetünk erről a témáról.
Egy bocsánat kérő kártyát készítettek, amit a fotózás után át is adtak annak, akitől bocsánatot kértek.