Egy mesén keresztül dolgoztuk fel ezt a témát, beszélgetéssel, szerepjátékkal, majd végül játékos feladatokkal és rajzzal.
Megbocsátás
Az áprilisi boldogságórára is az online térben került sor.
Rövid elmélet után a gyerekek meghallgatták a hónap dalát.
Majd a következő feladatokat kapták a tanulók:
1. Gyógyír testnek és léleknek
Készítsetek olyan egyedi színes képeslapot, amelyen szerepel a 4 jól ismert varázsszó az alábbi sorrendben! Sajnálom, Bocsáss meg! Köszönöm, Szeretlek.Díszítsétek a képeslapot tetszőlegesen!
Küldjetek az elkészült munkátokról fotót.
2. Szófelhő
Készítsetek kézzel vagy programmal (pl. https://wordart.com/) szófelhőt a megbocsátás témakörében.
Küldjetek az elkészült munkátokról fotót.
A megbocsátás témakörét a 6. osztályos diákjaim még mindig az online térben dolgozták fel. Úgy gondolom, sokkal hatékonyabb eredményt érhettünk volna el, ha személyesen, testben veszünk részt ezen az órán, de talán sikerült megvalósítanunk ebben a formában is a kitűzött célunkat.
Nagyon sok gondolat eszükbe jutott a gyerekeknek a megbocsátásról, amelyeket egy gondolattérképbe gyűjtöttünk össze.
A megbocsátás témakörét a 6. osztályos diákjaim még mindig az online térben dolgozták fel. Úgy gondolom, sokkal hatékonyabb eredményt érhettünk volna el, ha személyesen, testben veszünk részt ezen az órán, de talán sikerült megvalósítanunk ebben a formában is a kitűzött célunkat.
Nagyon sok gondolat eszükbe jutott a gyerekeknek a megbocsátásról, amelyeket egy gondolattérképbe gyűjtöttünk össze.
Online-óra keretében az alábbi főbb gondolatok mentén dolgoztuk fel a témát, prezentáció segítségével:
1.) VÉGY EGY KÖVET! Fogd a kezedben az óra végéig legalább, ne tedd le semmilyen esetben sem!
2.) PÉLDÁZAT: „Két szerzetes és egy nő” történet megismerése – mi az üzenete számodra?
3.) KI MONDTA? „A gyengék nem tudnak megbocsátani. A megbocsátás az erősek tulajdonsága.” MIT GONDOLSZ az idézetről? Ki volt Gandhi?
4.) MINDEN MEGBOCSÁTHATÓ? Vagy van, ami már nem rajtunk múlik?
5.) TETTEK: Biblia: Az özönvíz; A tékozló fiú; Káin és Ábel stb. – kinek, mi volt a bűne; ki és hogyan bocsátotta meg?
6.) SZAVAK: hogyan, milyen szavakkal lehet bocsánatot kérni? Gyűjtsük össze! Szavak és tettek harmóniája.
7.) NOBEL-BÉKEDÍJ: Kinek adnál díjat és miért? Kinek adnál még? Te kaphatnál?
8.) TANÁCSOK: „Amit ma letehetsz, ne cipeld holnapig!” (Fodor Ákos) => DOBD EL A KÖVET, miközben a sérelmeidet is eldobod vele együtt!
Reflexió: szerteágazó ismereteik vannak önmagukról és a világról; korukhoz képest. Felismerték, hogy önmaguk szeretete a kulcs a megbocsátáshoz. Rengeteget beszélgettünk a témáról, tapasztalatot cseréltek, tanácsot adtak egymásnak. Komolyabbra sikerült az óra, mint az eddigiek, de egyáltalán nem bántuk. Bölcsebbek lettünk mindannyian általa.
Konyári Óvoda Napocska csoport
Az óvodás gyermekek életében mindennaposak a kisebb-nagyobb összetűzések, nézeteltérések. Ezeket megszüntetni nem tudjuk. Véleményem szerint nem is szabad, hiszen ezek révén tanulják meg egymás közti problémáikat megoldani. Feladatunk ezen problémák orvoslására segítséget, mintát adni. Azt hiszem a fejlesztésen és a játékon, játékos tanuláson felül ezen stratégiák megoldásának segítésére szánunk a legtöbb időt. Szituációs játékok játszása során igyekeztem érzékeltetni a megbocsátás fogalmát. A gyerekek lelkesen élték bele magukat a szerepekbe, próbáltunk közösen tanácsot adni ki viselkedett helytelenül? Miért rossz ha sokáig haragszunk vagy megbántunk valakit? Próbáljuk elképzelni mit érezhetett? Mit tehetett volna a „megbántó” másként? Nagyon izgalmas és érdekes volt a kis „színészek” eladása és végül minden esetben a szeretet ereje győzött és megoldódott az „álprobléma”! Elkészítettük a megbocsátás erdejét, ahol szeretet fákat ragasztottunk és megbeszéltük, hogy milyen dolgok kellenek a megbocsátáshoz.
Gyakran előfordul, hogy a gyerekek kis apróságokkal megbántják egymást. Illetve úgy érkeznek otthonról, hogy sérelmeket hoznak magukkal. Megbeszéltük a bocsánatkérés formáit. Nagyon közkedvelt lett Bagdi Bella: Ho’oponopono című dala. Rendszeresen alkalmazzuk a gyerekekkel. Ha megbántják egymást akkor most már automatikusan kezdik énekelni. Nyitottak rá és otthon is használják.
Hibázni nagyon könnyű,beismerni pedig nagyon nehéz,de egy szál fehér jácint segit,megbocsájtani tiszta szivből!
Tanmese a megbocsátásról – Vajon sok büdös krumplid van?
Egy tanár, aki a megbocsátásról és főleg a meg nem bocsátás nagy áráról tanított, megkérte a diákokat, hozzanak egy-egy zsák krumplit a következő órára. Megkérte őket, válasszanak ki egy-egy krumplit mindenki számára, akinek nem akarnak, vagy nagyon nehezen megy a megbocsátás. Írják rá az illető nevét és a dátumot a krumplira. Azután pedig azt mondta nekik, hogy egy hónapig magukkal kell vinniük a zsák burgonyát bárhova is mennek, és sehol sem szabad otthagyniuk. Ha csak a mosdóba mennek, oda is vinniük kell magukkal a zsák krumplit, éjszaka és nappal is. Csupán pár nap elteltével a diákok elkezdték felismerni, mekkora súlyt cipelnek magukkal. Mennyi energiájukat emészti fel a csomagra fordított figyelem. Mennyire kell vigyázniuk, hogy el ne hagyják, és mindenhová magukkal vigyék a krumplis zsákot. Ahogy teltek a napok, a krumplik elkezdtek rothadni és bűzleni a zsákban. A diákok rájöttek, hogy az egyetlen bölcs dolog, amit tehetnek, ha minél hamarabb megszabadulnak tőlük. Rájöttek, hogy milyen sokan cipelnek egy életen át rothadó krumplival tele zsákokat, teljesen feleslegesen. Görnyedve, rosszkedvűen, és bűzt árasztva a környezetükben. Neked sok krumplid van? Szabadulj meg tőlük. Bocsáss meg. Ha nem tudjátok elviselni az egy hetes krumpli bűzét, gondoljátok el, milyen “aromája” van a keserűségeteknek és gyűlöleteteknek, amit nap, mint nap a szívetekben hordotok? A szív egy csodálatos kert, amit időnként meg kell tisztítani a gaztól, ami azt jelenti, hogy meg kell bocsájtanunk azoknak, akik megbántottak minket. Ezzel pedig a jó dolgoknak teremtetek helyet” – fogalmazott a tanár.
Nem egy tanóra keretében volt e foglalkozás. Több alakom ez.
1.A fenti történettel indultunk. Miről szól ez a történet? Milyen szavak jutnak eszedbe a megbocsátásról? Sajnos Online csináltuk. Élőben húzattam volna egy kártyát: Melyik kép fejezi ki nálad a megbocsátást. Illetve előtte Maci kártyát: milyen érzelmet váltott ki belőled a mese? Vagy Dixit – kártyát: melyik kártya fejezi ki benned, hogy erről szól a történet. Május 10 után meg is fogjuk csinálni személyesen is, mert meghatotta őket a történet.
–Majd jött a személyes sík: Te kinek nem tudsz megbocsájtani az életedben és miért? Gondold végig! Ki szeretné megosztani? 1-10-ig terjedő skálán hány pontot ér ez nálad?
2. Majd megbeszéltük, hogy ki melyik mondatot használta már az alábbiak közül?
Sajnálom – fájdalmunk kifejezése
Hibáztam – a felelősség vállalása •
Mivel tehetném jóvá a történteket? – kárpótlás
Ígérem, nem fordul elő többé! – őszinte megbánás
Meg tudnál bocsátani? – a megbocsátás kérése
3.Van, akire most haragszol? Akire most nagyon haragszol, írj neki pár sort! Mit írnál neki? A csendesebb tanulók szívesen megírták pl: gyere velem vadászni a nyugalom és a természet meggyógyít.
4. Kaptak egy mesét: Varázstükör c. mesét meghallgatásra. https://www.youtube.com/watch?v=K947Q15fEMM&t=1s
Nem kellett nézni, csak hallgatni.
Meghatotta őket: szabad hibázni, csak tanulni kell belőle!
Nem szégyen, erősebb az ember tőle.
Ha meg tudunk bocsájtani magunknak, a másik hibáját is jobban elfogadjuk és könnyebben bocsájtunk meg. akkor lehet tiszta a szív. Szülőknek is elküldtem a csoportba, tetszett nekik is.
5. történet: Az igaz barátság megőrzéséhez feltétlenül szükségünk van a megbocsátás képességére. Erről szól ez az itt olvasható rövidke tanmese.
Két jó barát vándorolt a sivatagban. A hosszú út alatt vitába keveredtek egymással, aminek az lett a vége, hogy az egyik arcul csapta a másikat. Az anélkül. hogy egy szót is szólt volna, letérdelt, és a következő szavakat írta a homokba:
„Ma a legjobb barátom pofon vágott.”
Kénytelenek voltak együtt folytatni az útjukat, míg egy oázishoz nem érkeztek. Itt elhatározták, hogy lemossák magukról az út porát, és megfürdenek a tóban. A két barát közül először az merült el először a habokban, akit a másik megütött. Nem ismerte a vizet, így hamarosan bajba került, és fuldokolni kezdett.
A másik ekkor életét kockáztatva utána ugrott, és az utolsó pillanatban sikerült kimentenie a tóból. Miután a fuldokló magához tért, keresett egy követ és belevéste:
„Ma a legjobb barátom megmentette az életemet.”
Erre megkérdezet őt a másik:
– Amikor megütöttelek, a homokba írtad a gondolataidat, most, hogy megmentettelek, a kőbe vésted a szavaidat. Miért?
A sértett barát így felelt:
– Ha valaki megbánt vagy megsért bennünket, a homokba kell leírnunk, hogy a megbocsátás szele elfújhassa. De ha valaki jót tesz velünk, kőbe kell vésnünk, nehogy a szél, a víz, vagy bármi is elfelejtesse velünk!
Melyik rész tetszett a történetben? Most nem volt kedvük ehhez rajzolni. Elfogadtam, majd május 10. után, az órán együtt rajzolunk és címet is adunk majd.
6.Megbocsátásos relaxáció Bagdy Emőke könyve alapján, ami tetszett nekik. Volt, aki el is aludt.
7. Dominik, az osztály egyik tanulója ezt találta nekünk a Megbocsátásról:
Nekem is újdonság volt. Köszönöm neki! Jó, mert ki is tudjuk vetíteni az osztályteremben. Látják és hallják is egyszerre!