A mostani boldogság óra témája a megbocsátás volt. Fontosnak tartják a gyerekek. Párhuzamot vontak a megbocsátás és az elnézés kérése között. Az első sokkal erősebb érzelmi töltéssel rendelkezik. Elnézést kérni mindennapos dolog, viszont megbocsátani nehezebb. Beszeltünk a haragról, ami nehezíti a folyamatot, és arról az érzésről amikor a megbántott személy megbocsát és leesik az emberről a teher. Sajnos vannak olyan dolgok amelyek személyfüggők és máshogy látják. Ilyen a megcsalás például. Van aki ezt végképp nem tudja elviselni, és nincs visszaút. Alapjában véve fontosnak tartják a megbocsátást, mindkét rész felé felszabadító érzés. Minden emberi kapcsolat része a vita, a konfliktus és a megbocsátás képessége.
Megbocsátás
Katica csoport
Megbeszéltük, hogy melyik társunk iránt érzünk haragot és miért. Ezután belekarcoltuk, rajzoltuk a szappanba a megbocsájtás szívet. Sorba mostak vele kezet, közben társuknak elmondták sérelmüket. Mire végeztünk, a szív forma elhalványult a szappanon, a barátok társak kibékültek.
Minden ember életében van legalább egy olyan ember, akitől bocsánatot szeretne kérni. Nem feltétlenül egy rossz kapcsolat vagy egy veszekedés miatt, akár egy régi emlék hagyhatott egy olyan sebet, melynél a megbocsájtásra, a bocsánat kérésre lenne a legnagyobb szükség. A fiatal generációk is tudnak már olyat mondani szüleiknek, nagyszüleiknek, testvéreiknek és társaiknak, amit később megbánhatnak.
A havi feladatot, elsősorban mindenki saját magában végezte el. Saját belső lelkivilágunkra koncentrálva írtuk be a szív közepébe a nevet. Volt aki szívesen megosztotta történetét a társai előtt és volt olyan gyermek is, aki inkább magában tartotta. Ezeket a papírra rajzolt, díszített köveket, egy nagy szív formájában összegyűjtöttük, a megbocsájtás, szeretet és összetartozás jelképeként.
Az első osztályos napközis csoportommal lerajzoltuk a megbocsátás erdejét és bele írtuk az ehhez szükséges érzéseket. Ha nem vagyunk képesek megbocsátani saját magunkat büntetjük nem a másik félt. Megbocsátás alkalmával megkönnyebbül a testünk és a lelünk is.
Az áprilisi boldogságóra témáját szándékosan nem mondtam el előre a diákoknak. Azt szerettem volna, hogy maguktól jöjjenek rá, mert úgy gondolom, ez is nagyon sokat elárul a tanulók szociális kompetenciájáról.
Az első kérdésem az volt: „Szerintetek van hibátlan ember?”. A válasz –szerencsére az volt- nem, nincs.
Ezután azt kérdeztem, hogy milyen hibákat tartanak más emberekben a legnagyobbnak?
A következő válaszokat kaptam: előítéletesség, hirtelen harag, empátia hiánya, egoizmus….
Azt gondolom, hogy a válaszaik tökéletesen lefedik a mai fiatalok legnagyobb problémáit, és a közöttük kialakuló konfliktusok leggyakoribb okait.
Majd azt kérdeztem, hogy az esetlegesen elkövetett hibáink milyen következményekkel járhatnak a kapcsolatainkban? Sokféle választ kaptam, többek között azt, hogy ilyenkor megbántjuk a másikat.
Ekkor azt kértem a fiúktól, hogy először mindenki írjon le röviden egy esetet, amikor megbántott valakit vagy őt bántották meg, majd azt is, hogy hogyan rendeződött az így kialakult helyzet.
Arra a kérdésemre, hogy: „Mit kell tenni, ha rájövünk, hogy megbántottunk valakit?”, szinte azonnal jött a válasz (bocsánatot kérni).
A következő kérésem az volt, hogy mindenki gyűjtsön 3 olyan esetet, amiért illik, illetve 3 olyat, amiért kell bocsánatot kérni.
Ezután azt kérdeztem, hogy hogyan tud tovább működni az a kapcsolat, barátság, amelyben az egyik fél megbántotta a másikat. Egyöntetűen azt felelték, hogy csak úgy, ha a megbántott fél megbocsájt. Ekkor elárultam, hogy ez a mai témánk.
Elmondtam, hogy azért indultam olyan messziről, mert azt gondolom, hogy megbocsájtani is csak az tud, aki maga is képes bocsánatot kérni. Mindenképpen szerettem volna, ha ezt a diákok is felismerik, és egyet is értetek ezzel a véleményemmel a fiúk.
Majd megbeszéltük, hogy mit jelent az a szó, hogy „megbocsájtás”, és kértem, hogy írják le, hogy miért érdemes megbocsájtani, milyen előnyei vannak a megbocsájtásnak. Valamint azt is leírhatták, hogy mi az, amiről azt gondolják, hogy nem lennének képesek megbocsájtani. A válaszokat ezután megbeszéltük.
Az óra végén a 158. oldal 2. feladatával -online beszélgetéssel- sikerült egy régi problémát rendezni két tanuló között. E gyakorlat végén elhangzott a várt mondat: „Megbocsájtok neked, már nem neheztelek rád.”.
Azt gondolom, ez nagyon pozitív hatással lesz a közösségre a továbbiakban.
A témát feldolgozva a gyerekek elindították hajójukat a megbocsátás szigete felé!
Áprilisban a megbocsátással foglalkoztunk. Az óra elején beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a megbocsátás, ki és miért szokott vagy tud megbocsátani. A téma felkeltette a fiatalok érdeklődését, de érezhetően nehézséget jelent számukra a megbocsátás, mert ilyenkor azt hiszik, hogy a másiknak lesz igaza, és ők maradtak „alul”. Fontos volt átbeszélni, hogy mit is jelent ténylegesen a megbocsátás, és hogy hány fajta megbocsátási nyelv létezik. Ez felkeltette kíváncsiságukat, így a teszt kitöltésére motiváltak voltak. Az osztály bocsánatkérő nyelve nagyon szórt, nem egységes. Megbeszéltük, hogy ez miért jelenthet nehézséget, és mit lehet tenni, hogy ez változzon, és meghalljuk mások bocsánatkérését, és ők is meghallják a mi bocsánatkérésünket.
A hosszú otthonlét után újra együtt lehettünk a gyerekekkel és a megbocsátás gyakorlása témája feldolgozásakor énekeltünk, táncoltunk végre együtt.
A Tündéri bocsánat c. mese meghallgatása után beszélgettünk arról, hogy mit tennénk, ha lenne egy varázspálcánk, és mit varázsolnánk vele. Kinek adnánk piros szívet a csoportban.
Elkészítettük a hálavirágunkat, a jácintokat. Ha a csoportban valakit megbántunk és ezt nagyon sajnáljuk, megbánjuk, akkor egy szál jácintot adunk ebből a csokorból.
A gyerekek nagy örömmel táncoltak, játszottak, munkálkodtak, örültek egymásnak, hogy újra együtt, itt a Katica csoportban játszhatnak, beszélgethetnek.
A hosszú otthonlét után újra együtt lehettünk a gyerekekkel és a megbocsátás gyakorlása témája feldolgozásakor énekeltünk, táncoltunk végre együtt.
A Tündéri bocsánat c. mese meghallgatása után beszélgettünk arról, hogy mit tennénk, ha lenne egy varázspálcánk, és mit varázsolnánk vele. Kinek adnánk piros szívet a csoportban.
Elkészítettük a hálavirágunkat, a jácintokat. Ha a csoportban valakit megbántunk és ezt nagyon sajnáljuk, megbánjuk, akkor egy szál jácintot adunk ebből a csokorból.
A gyerekek nagy örömmel táncoltak, játszottak, munkálkodtak, örültek egymásnak, hogy újra együtt, itt a Katica csoportban játszhatnak, beszélgethetnek.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
Elmeséltük a gyerekeknek a Prücsök és a harag című történetet. Az “Akkor most mi lesz?” kérdés után beszélgettünk a gyerekekről arról, hogy ki hogyan fejezné be a történetet. Sok jó ötlet született, miután sokat beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról.
Volt aki azt mondta, hogy úgy fejeződik be a történet, hogy a kislány megsimogatja a kiskutyák, bocsánatot kér tőle és megbocsát neki. Volt aki úgy, hogy megszeretgette a kiskutyát a kislány. Nem küldenék az utcára, inkább megtanítanák, hogy ne rágjon szét dolgokat, csak a saját játékait harapdálhatja. És a kislánynak meg lett varrva a bohóca, mivel az is fontos neki, és így mindenki örül, mert pozitívan végződtek a dolgok.
Mindenki sokat tudott tanulni a történtekből. Megtanulhattuk a varázsszavakat, és a megbocsátás erejét is.