Élet
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlása mások-magunk felé nagyon fontos lételeme életünknek.
A gyerekeknek igyekeztünk a megbocsátás verbális-nonverbális jelzéseit megmutatni,jó példával járni előttük!
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A vírushelyzet miatt csak a hónap közepén lehettünk újra együtt. Annyira örültek egymásnak, hogy az első napokban egyáltalán nem alakult ki konfliktus a gyerekek között. A három pillangó című mesén keresztül vezettem be a hónap témáját (ez a mese több témához is alkalmazható). A héten többször is eljátszottuk a mesét, majd a pillangókkal többféle anyanyelvi játékot is játszottunk, mely a testsémát, az auditív figyelmet fejleszti, eközben megbeszéltük hogyan is viselkedtek a virágok, pillangók. Próbáltam szituációs játékba is bevinni a megbocsájtást (sértődés, vita – megegyezés, megbocsájtás).
Megbocsátás a Maci csoportban
A jelenlegi helyzet új feladat elé állított bennünket, hiszen a hónap elején online, a szülőkkel kellett ismét közösen elkezdenünk a téma megvalósítását. A szülők aktív együttműködése, partneri részvétele hozzá segített minket a feladat megalapozásához. Mivel már több alkalommal bevontuk őket a Boldogság órák tevékenységeibe, játékaiba, így most is aktívan, pozitív hozzáállással kapcsolódtak be. Beszélgetések (szülő-gyerek) kezdeményezéséhez különböző játék lehetőségeket küldtünk („Kire haragszol?” „Varázsszavak” „Hol érzed a testedben?”) Ötletként ajánlottuk fénykép formájában a munkafüzet 62o.a megbocsátás jelének lerajzolását, de a gyerekek, szülők fantáziájára hagyatkozva egyéni elképzelések lehetőségét is biztosítottuk. Csoportunk összetétele halmozottan hátrányos, szociálisan nehéz körülmények között, érzelmi szegénységben élő gyerekekből tevődik össze, akik csillogó szemekkel, veszik a különböző, általunk közvetített minden típusú információt, mint az „éhes kismadara”. Megtanultuk a szülőkkel közösen a megbocsátás szavait, melyeket megbeszéltük, hogy gyakrabban fogunk alkalmazni. Április 19.-én izgatottan érkeztek a gyerekek, többen elmondták, hogy mennyire hiányoztunk nekik. Folytattuk több részletben a téma személyes megvalósítását. Kerekerdő mese hívogató mondókájával elbáboztam Dudás Ágnes: Prücsök és a harag című mesét, melyet közösen befejeztünk. Egy másik alkalommal elkészítettük a sárga jácint (megbocsátás) virágát, mellyel egymást megajándékozhatták. A nagycsoportos gyerekek segítségével könnycseppet vágtunk, rárajzoltuk a jelét annak aki megbántott minket, majd közösen elmostuk, a napocska segítségével felszárítottuk minden bánatunkat. A Szívszövés feladatát kicsit újra gondolva, személyesebbé téve mi „Bocsi Macit” készítettünk. Elmondták a gyerekek ki, mivel bántotta meg őket, de a ragasztás, rajzolás folyamatában elengedtük minden fájdalmunkat. Egy pár fájdalom a gyerekek részéről: Nem játszik velem. Csúnyán beszél. Kicsúfolt. Megcsípett. Bele firkált a rajzomba….stb. Lemegy a nap…relaxációs gyakorlattal megpihentünk közösen, majd meghallgattuk Bagdi Bella:Hooponopono dalát. Miután kipihentük magunkat a gyerekek kérésére mozogtunk Bagdi Bella: Van nekem egy álmom kezdetű dalára, mely egyik nagy kedvencünk. A téma megvalósítási folyamata alatt ismét megmutatkozott, hogy milyen értékközvetítése is van a Boldogságóráknak, és a jelenlegi helyzetet is nézve mennyire szükség van az érzelmek közvetítésére, tanulására.
A téma feldolgozását követően, a gyerekek kaptak egy-egy kavicsot, amit tetszésük szerint díszíthettek, írhattak rá. Annak a neve került rá, akinek szánták. De volt olyan aki kihagyta a név helyét, hogy ha szüksége lesz rá később ráírhassa, bocsánatkérő ajándékként átadhassa majd 🙂