A megbocsátás hónapja az óvodában a járványhelyzet miatt ügyeleti rendben valósult meg.
Azok a gyerekek, akik jelen voltak mikro csoportos formában szerezhettek ismereteket, élhették át az érzéseket, tudatosíthatták magukban a megbocsátás nyújtotta emóciókat.
Beszélgettünk a megbocsátásról, mint fogalomról. Kinek mit jelent ez a szó? Mikor van szükség megbocsátásra? Kértem, hogy meséljenek olyan eseményt, amikor megbántodnak, esetleg haragot éreztek a másik iránt. Számomra is meglepő és nagyon szomorú történetek hangzottak el. Amellett, hogy a csoporttársukra, testvérre haragudtak, mert ellökte, elvette, stb., voltak olyanok, akik az anyukájuk iránt éreztek haragot, mert anya ideges volt a „logopédialecke” miatt. Megfogalmazták, hogy ilyenkor a fájdalom az érzés, amit átélnek. Arra a kérdésre, hogy hol érezték a testükben, azt válaszolták, azon testrészen, ahol megütötték pl. fej, láb. Amikor azonban a lelki fájdalomról beszéltünk, azt mindenki a szívében érezte, arra mutattak.
A már használt varázsszavak mellé a hónapban megtanultuk a „sajnálom”, „kérlek, bocsáss meg”, „ne haragudj” varázskifejezéseket, melyet Bagdi Bella dalának köszönhetően sajátítottunk el.
Ismét több nevelési terület érintésével érzékenyítettem őket a téma iránt. Készítettünk megbocsátás virágát, ami a finommotorikájukat és az esztétikai érzéküket is fejlesztette.
Meghallgatták a Prücsök és a harag című történetet, ami nagyon tetszett nekik, átérezték a kislány helyzetét, hiszen nagyon hétköznapi problémát dolgozott fel. Többen megosztottak velünk személyes történetet, ami a saját kutyusukkal történt meg.
A mese végkifejletét, mindannyian hasonlóan gondolták, hogy a kutyusnak meg kell bocsátani, és nagyon örültek, hogy valóban happy end lett a vége.
Készített mindenki saját könnycseppet is, amit bevizesítve kivittünk magunkkal az udvarra, ahol valóban a nap és a szél segítségével felszárítottunk.
A hónap zárásaként felkerült a Boldogságvár előtti 3. lépcsőfokra a megbocsátás jele is.
Megbocsátás
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Az órát az érzelmekkel kezdtük. Ez ismerős téma volt, mert környezetismeret órán sokat foglalkoztunk ezzel, és azzal, hogy jelenik ez meg az arcunkon. A smile-k és emojik világa is ismert számukra, jól értik a jelentésüket. Mindenki rajzolt egy haragos fejet.
Ezután az óra témáját ismertettem velük.
A téma feldolgozását A három csibe című mese olvasásával folytattuk, majd a jobb megértésért a mese egyes jeleneteit el is játszottuk.
A mese szereplőinek és sérelmeik megbeszélésével megoldottuk a munkafüzet ide tartozó feladatát. A rejtvényeket nagyon szeretik, szinte mindenki egyedül meg tudta oldani.
Ezután ezzel a megfejtett szóval adtunk a szereplők szájába mondatokat.
Kiemeltük a fehér csibét a szereplők közül. A gyerekek megállapították, hogy egyedül ő volt a jó, a jószívű, a kedves, rendes, a igazszívű a testvérek közül. Eljátszottuk, hogy a sikeres megmenekülés után mit mondhatott a fekete és a vörös csibe a fehérnek,használva a „varázsszavakat”.
Ennél többre nem volt idő. Zárásként meghallgattuk a téma dalát, közben a haragos fej mellé lerajzolták a békés fejet.
Pillangó csoport
A téma bevezetéseként, a megbocsátás fogalmának megértéséért arról beszélgettünk, arról kérdeztem a gyermekeket, hogy haragudtak-e már meg valakire valamiért, és ha igen, később elmúlt-e az a harag, megbocsátottak-e. Folytatásként elolvastam a „Tündéri megbocsátás” című mesét, és megtanultuk a „Megbocsátás mondókát”. Majd elkészítettük a megbocsátás virágait, amelyet minden gyermek annak a személynek adott át – megnevezve őt – jelképesen, akinek valamiért már megbocsátott.
A mese elolvasása közben felmerült befejezések a gyerekek által:
Legyünk újra barátok!
Futkározzunk egyet!
Játsszunk együtt!
Nem haragszom Szotyira.
Nem bántom máskor.
Érdekesnek találták a szappanos „kísérletet”. Újdonság volt nekik, hogy a szappanba rajzoltak. Nagyon ügyesen értelmezték mit jelent az, hogy ha elmosódik a szappanba karcolt szív.
Óvodánk a hatályos rendelkezésekhez igazodva április 19- től újra fogadja a gyermekeket, így a havi programot sikeresen beterveztem a heti tematikába. A Föld napján egy közös óvodai projektnapot szerveztünk, melybe beillesztettük Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért dalát is. Közösen festettünk egy nagy Földet csomagoló papírra, körbefogtuk, és így hallgattuk, és néztük meg a klipet. A gyerekek is meghatódtak, hatása alá kerültek a képeknek, dalnak. Nagyon meghitt pillanatok voltak.
A havi téma a Megbocsátás gyakorlása, a mindennapokban szinte naponta felmerül, mikor a gyerekek egymás közötti sérelmeiket segítek elsimítani. Pedagógiai munkámban fontosnak tartom, hogy segítsem kialakítani a gyermekekben azt a belső iránytűt, amivel majd ráéreznek, hogy mi a jó, és mi a rossz. Az ajánlott feladatok közül a Jácint gyakorlatot választottam, Készítettem papírból sárga jácintot, Boldog Dóra segítségével elmondtam a népi hagyományt ezzel kapcsolatban. Beszélgettünk, hogy kinek milyen sérelem van a szívében, ki okozta. Néhányan megosztották velünk. Alapjában véve békésen tudnak egymás mellett, illetve együtt játszani, szerencsére nagy konfliktusok nem alakulnak ki közöttük.
Boldog Dóra a Tündéri bocsánat című mesét hozta a gyerekeknek, amit síkbábokkal illusztrálva meséltem el. Közösen meghallgattuk a Ho’oponopono dalt is, és gyakoroltuk a „varázsigét”: „Sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek.”
A jelen helyzetben, amikor a 3-4-5 éves gyermekeim a zárások miatt nagyon keveset voltak együtt társaikkal, szívesen vesznek részt a boldogság foglalkozásokon, már megismerik Dórát, várják, hogy milyen mesét hoz nekik.