Várva várt iskolanyitás alsó tagozaton megérkezett. A tanulók örömmel fogadták az új feladatokat. A foglalkozáson aktívak és közlékenyek voltak. Nagyon tettszett nekik a relaxációs gyakorlat. A meséhez kapcsolódóan sokat meséltek hasonló eseményekről. Érdekesnek találták az animációs filmet. A beszélgetés érdekesre sikeredett. Megdöbbentek azon, hogy egy tanuló neve többször szerepel a köveken. Kibogoztuk, hogy tulajdonképpen a bántás irigységből adódott. Ma már másképpen cselekednének.
Megbocsátás
A megbocsátás ereje abban rejlik, hogy nincs feltételhez kötve, tiszta igaz szeretetből fakad.
Megtanuljuk a hozzá tartozó varázsszavakat és azok jelentőségét egy mese vagy szituációs játéksorán : sajnálom, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A megbocsátás témája az óvodás korosztály számára még elég nehezen érthető. Személyes példával, történettel, mesével, szituációs játékkal érzékeltettem, hogy a megbocsátás jó érzéssel tölti el a szívünket. A sajnálom, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek varázsszavak. A mögöttük rejlő érzések, segítenek elfelejteni a haragot, a kellemetlen érzéseket és békét nyújtanak nekünk.
A megbocsátás virágát közösen készítettük el.
Ebben a hónapban tanulásban akadályozott tanítványaimmal szógyűjtést rendeztünk a bocsánatkérés és a megbocsátás gyakorlása témában.
Napjainkat most a virtuális tér világában – a számítógép előtt ülve -, töltjük, ezért figyeltem arra, hogy a választott feladat elkészítésével online ne terheljem még én is túl diákjaimat. A témafelvetés és a szógyűjtés az én kezdeményezésemre és irányításommal videóbeszélgetés keretében történt, majd a tanulók által összegyűjtött szavakból készítettem el a Szófelhőnket. Program segítségével dolgoztam.
Hisszük, hogy a megbocsátás gyakorlása ebből a 8 kifejezésből összeállítva sokkal könnyebb, és azt, hogy a Szófelhőnk mögül mindig süt ránk a Nap!
A megbocsátás nagyon sok egyén számára nehéz. Manapság az emberek többsége hajlamosabb a haragtartásra. A harag, s a düh megmérgezi a népességet.
Mi az osztállyal összegyűjtöttük azokat a szavakat, amelyek a megbocsátással kapcsolatba hozhatóak: szeretet, tisztelet, elengedés, lelki béke, önuralom, fegyelmezettség, béke, bocsánatkérés.
Ezeket a szavakat egy szív alakú szófelhőbe helyeztük bele!
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A megbocsátás gyakorlása – az órát beszélgetéssel kezdtük.
Egy bántó tett a két ember közötti akadállyá válik, és kapcsolatuk törést szenved. A sértett fél
lelke igazságért és megbékélésért kiált, és ezt bizony nem olyan egyszerű megkapni, sőt kérni sem.
A bocsánatkérés iránti vágy jelen van az emberi kapcsolatainkban és amíg nem történik meg a
megbocsátás, addig háború van egyik, másik vagy mindkét fél szívében.
A bocsánatkérés őszinte. Ahhoz, hogy kiengeszteljük a sértett felet, azt az egy vagy két nyelvet kell beszélnünk, amely leginkább közvetíti őszinte érzéseinket:
• Sajnálom – fájdalmunk kifejezése
• Hibáztam – a felelősség vállalása
• Mivel tehetném jóvá a történteket? – kárpótlás
• Ígérem, nem fordul elő többé! – őszinte megbánás
• Meg tudnál bocsátani? – a megbocsátás kérése.
Az őszinte megbocsátás valódi emberformáló erő, hiszen együtt jár a felelősségvállalással, és fontos következménye a lelkiismeret-megtisztító hatása is.
Két feladat közül választhattak a tanulók:
– szófelhő készítés Add Image funkcióval
– versillusztráció készítés smile-k alkalmazásával
Az eredmény magáért beszél!
A megbocsátás témát a Föld napjával kötöttük egybe. Megnéztük a gyerekekkel, hogy mi jó a Földnek és mi az amiért szomorú. Mit tudunk tenni azért, hogy a Föld megbocsásson nekünk azokért a dolgokért amikkel szennyezzük a környezetet és a levegőt.
Készítettünk egy kollázst ahol olyan képeket színeztek ki a gyerekek, ahol örül a Föld és megbocsát.
Bevezető relaxációs gyakorlat – „Mozgassuk meg magunkat”
Bevezetés: „Az arcunkra van írva” feladat megoldásával.
„A három csibe” című mese megtekintése bábelőadás formájában. – Irányított beszélgetés a meséről, melynek során megfogalmazzuk, hogy a fehér csibének mire volt szüksége, hogy ne haragudjon, hanem segítsen a testvéreinek.
Megbocsátás és bocsánatkérés – spontán megnyilatkozások a témáról, majd a helyes hozzáállás megfogalmazása.
„Bocsánatkérő kártyák” készítése.
„Jó okom van rá” feladattal az óra lezárása.
Online órán tisztáztuk a csoport tagjaival a megbocsátás fogalmát.
Mindenki mesélt egy történetet, ki hogyan bocsátott meg. Volt, aki sírva, volt aki nevetve, volt aki csendben csak ölelve, de minden gyerek tiszta szívvel.
Felolvastam többször a verset.
Elkészítették a rajzot.
A legjobbat csatolom.
Online órán tisztáztuk a csoport tagjaival a megbocsátás fogalmát.
Mindenki mesélt egy történetet, ki hogyan bocsátott meg. Volt, aki sírva, volt aki nevetve, volt aki csendben csak ölelve, de minden gyerek tiszta szívvel.
Felolvastam többször a verset.
Elkészítették a rajzot.
A legjobbat csatolom.