A hónap témája : A megbocsátás gyakorlása. Boldogságóránkat relaxálással kezdtük. Zenehallgatás Bagdi Bella:Ho’ oponopono c.albumról. A hónap nagyon nagy öröme volt minden gyermek számára, hogy ismét kinyithattak az óvodák és újra együtt lehetünk. Senkinek nem kellett semmit megbocsátani, de a könnycseppecskéket a nagyok ollóval vágták ki. Utána filctollal, színes ceruzával, vagy zsírkrétával színezhették ki. Vízbe tettük a könnycseppecskéket és kitettük az udvarra. Közben megfigyeltük, hogy néhányról szétoszlott a szín és elhalványodott. Volt olyan amelyik az edény aljára ment és néhány lebegett a víz tetején. Megfigyeltük, hogy a napsütés, a tavaszi szellő mind segíti, hogy a könnycseppek felszáradjanak és mindig bocsássanak meg egymásnak.
Megbocsátás
A tevékenységet Bagdi Bella: Ho’ oponopono címú dal meghallgatásával kezdtük, amit mozgással kísértünk. A téma a mf. 56 oldalán található mondókával és színezővel került bevezetésre, a varázsszavak megtanulásával. beszélgetőkörben elevenítettük fel, hogy ki mikor és miért bántódott meg valaki másra, és a testén hol érezhető ez a (testi, lelki) fájdalom. A beszélgetést követően a gyerekek könnycseppeket színeztek, annyit amennyire bánatosak voltak. A könnycseppeket vízzel teli edénybe raktuk, majd megnéztük, hogy az idő, a nap melege segítette- e, hogy a fájdalom könnyei felszáradjanak. A témát Dudás Ágnes: prücsök és a harag meséjével dolgoztuk fel, amit a gyerekek türelmesen, figyelemmel hallgattak és fejezték be úgy a mesét, ahogy ők a legjobbnak gondolták. A mese után játék következett: Varázsszavak, Jön a Zombi játék. Nagyon figyeltek a megfelelő varázsszavak használatára, ügyesen alkalmazták azokat. A témát a Megbocsátás jelének a színezésével zártuk, amit egy nagy szívre ragasztottunk fel és a csoportszobánkat díszíti.
A digitális oktatás alatt a márciusi feladat kimaradt. Sajnos az otthoni körülmények nem tették lehetővé, hogy megvalósítsam.
Visszatérve az iskolába, az első héten próbáltunk visszaszokni. Ekkor még csak a zenét hallgattuk meg, ez nagyon tetszett nekik, többször is kérték.
Mivel elég sok probléma adódik közöttük a szocializáció hiányosságai miatt, így egyébként is sokat beszélgetünk erről a témáról.
Egy bocsánat kérő kártyát készítettek, amit a fotózás után át is adtak annak, akitől bocsánatot kértek.
Online oktatás miatt szófelhőt tudtunk alkotni.
Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
Az áprilisi boldogságórát már szerencsére jelenléti oktatásban tudtuk megtartani, ahogyan a Föld napjának megünneplését is
Miközben arról beszélgettünk, mivel ártunk a bolygónknak, illetve hogyan védhetnénk meg a Földünket, ezt egyszer csak átfordítottuj:MI MINDENÉRT KELLENE BOCSÁNATOT KÉRNÜNK a Földtől, azaz GLÓBITÓL??
Így már adta is magát, hogy mivel a Boldogságóra – program áprilisi témája a MEGBOCSÁTÁS, kössük össze a kettőt!
Ennek eredményeként születtek a szebbnél szebb rajzok és gondolatok.
Nagy lelkesedéssel érkeztek vissza a gyerekek az iskolába az online oktatásról. Annyira örültek egymásnak, hogy amikor elkezdtük gyűjteni a szavakat a szófelhőhöz, a „jó újra együtt” érzése hatotta át a szavakat. Így készítettünk egy másik szófelhőt is: ölelés néven.
A megbocsátás gyakorlása a mindennapok része. Szeptember óta tanítjuk a gyerekeket arra, hogy rendezzék nézeteltéréseiket, milyen eszközökkel kezeljék konfliktusaikat. A felnőtt minta nagyon fontos. Az autista, vagy tanulásban akadályozott, egyéb fogyatékkal élő gyermekek számára a világ nehezen érthető. Így az emberi kommunikáció is nehezen kódolható. A mindennapi élet adta lehetőségek, szituációk megoldása minta a gyermekek számára. A felnőttek reakcióit „másolja”, így tud eligazodni. Ha elsajátítják, magukévá teszik ezeket a megoldási mechanizmusokat, megváltozik az életük, hiszen a megbocsátás felszabadít!
Megbocsátás hónapban digitális és jelenléti oktatásban is részesültünk, sok érdekes feladatot oldottunk meg. Zenét hallgattunk a témában, megtekintettük Fragmentos c. videót az emberi törésekről. Hajót hajtogattunk és a megbocsátás hajóira megbocsátással kapcsolatos kifejezések kerültek. Feldolgoztuk az Úgy szeretném című verset és illusztrációt készítettünk hozzá. A témát aktív relaxációs gyakorlatokkal zártuk.
Ebben a hónapban Bagdi Bella Hooponopoo dala segített fontos kifejezéseket gyűjteni a témához. Megtekintettük a Fragmentos című kis videót, összegyűjtöttük, milyen törések érhetnek az életben és mik segítenek ezek feldolgozásában. Köveket gyűjtöttünk, festettük és átadtuk őket bocsánatkő ajándékként.
A megbocsátás témakörét digitálisan dolgoztuk fel. Képeslapot készítettünk, a szív alakú lufikba a Hooponopoo dal kulcsszavait írtuk. Megbocsátás követ festettünk, kavicsokból olyan helyzeteket raktunk ki, ahol az emberek bocsánatot kérnek egymástól. Megbocsátás szóhoz kifejezéseket gyűjtöttünk, Bagdi Bella zenéit hallgattuk.
Rado Tibor Általános Iskola és EGYMI Győr
A megbocsátás témakörét digitális oktatásban dolgoztuk fel.
– A megbocsátás szóra rokon értelmű szavakat, szinonimákat kerestünk.
A gyűjtött szavakat a Word art program segítségével szófelhőbe szerkesztettük.
– A tanulók rajzokat készítettek és / vagy képeket gyűjtöttek aszerint, hogy a
bocsánatkérésnek milyen formáit használják ők, ha valakitől bocsánatot szeretnének
kérni.
– A megbocsátás hajója című órán: pedig a gyerekek olyan szavakat, mondatokat
gyűjtöttek, melyeket ők használnak egy bocsánatkérés alkalmával.