Előfordul, hogy néha megbántjuk egymást. Akarva-akaratlanul horzsoljuk a másikat. De ha észre vesszük azt, ami számunkra rossz, vagy azt, ha másnak rossz érzést okoztunk, az már fontos felismerés. Ha pedig ki tudjuk ezzel kapcsolatban fejezni az érzéseinket, bocsánatot tudunk kérni, meg tudunk bocsájtani, akkor jelentős lépést tettünk a felé, hogy egymás mellett elégedett életet tudjunk élni.
Ezt beszéltük meg kis elsőseimmel, játszottuk el, majd pedig elkészítettük a megbocsájtás pillangóit.
Megbocsátás
Először összegyűjtötték a gyerekek a bocsánatkérő kifejezéseket majd megmutattuk ezek nem verbális formáit. Végül magasra dobva elengedték a gyerekek a sérelmeiket.
Április hónapban foglalkoztunk néhány jeles nappal: A költészet napja, a Föld napja, Húsvét, a Méhek világnapja.
Versekkel és dalokkal is készültünk a témákhoz kapcsolódóan.
Meghallgattuk a hónap dalát is. Megnéztük a megbocsátás témában alsósoknak ajánlott mesét.
Megbocsátás hónapja témakörében, most is relaxációs gyakorlatokkal indult el a Boldogságóra: Napimádással kezdtük el a gyakorlatsort,Fújj-Fújj-széllé változtunk, aztán,,Égig érő fákká változtunk, Puha meleg fészek vagyok: átölelve magunkat érezve a békét, a nyugalmat, érezve pihent meg minden kisgyermek karja , Kitárom a virágom, mint a virág kinyíllok tártuk ki a világfelé mindkét kezünket,Tüdőtágítással folytattuk a gyakorlatsort és végül lemegy a nap lankad a kar testem pihenni akar szóra megpihentünk. Bagdi Bella Ho’oponopono c. dalát hallgattuk közösen. Beszélgetőkörünkben arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy ki az akit már megbántottak és hogyan, valamint bántottál-e már meg te másokat? A beszélgető kör alatt nézeteltérés történt két gyerkőc között és lehetőségük volt bocsánatot kérniük egymástól egy ölelés kíséretében.
Ho’ oponopono interaktív mesét dramatizáltuk el közösen. Zárókörben Harag Manóval néztünk farkasszemet és a varázsszavak használatával elűztük Harag Manót.
Csólyospálosi Általános Iskola
A Boldogságórák következő témaköre a megbocsátás volt. Először arról beszéltünk a diákokkal, hogy milyen konfliktusokat tudnak felidézni, amiknek a végén meg kellet bocsátani a másiknak. Meg is lepődtek a tanulók, hogy milyen apró dolgokért is képesek bocsánatot kérni a többiektől. Ezt követően felidézték, hogy otthon a szüleikkel milyen konfliktusok voltak a napokban. Majd elmondták, hogy hogyan oldották meg azokat.
A hónap témája a megbocsátás volt. A diákokkal különböző kártyákat csináltunk, melyre olyan szavakat írtak, mint a köszönöm, bocsáss meg, sajnálom. Megbeszéltük velük, hogy milyen általánossá váltak ezek a szavak, néha fel sem tűnik, hogy használták volna őket a mindennapokban.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Az április témája A megbocsátás gyakorlása volt. Sokszor tapasztalom, hogy a gyerekek nehezen bocsátanak meg egymásnak, éveken át hordozzák magukban sérelmeiket. Megbeszéltük, hogy mit jelent megbocsátani, kinek és miért jó a megbocsátás, valamint, hogy mi a helyzet azzal, aki nem tud megbocsátani. Ezt követte a „Bocsánatsoroló” feladat, amelyben 3 perc alatt írásban minél több bocsánatkérő szót vagy mondatot, majd bocsánatkérésre alkalmas nem verbális eszközöket kellett leírni. A pillangóröptetés során mindenki legutóbbi sérelmére gondolt, és megpróbálta elengedni az őt ért negatív érzéseket. A Föld napja alkalmából bocsánattojásokat készítettek a gyerekek, amelyben a Földet ért bántásokért kértek bocsánatot, amikor nem gyűjtöttek szelektíven, eldobtak egy szemetet. Fontos, hogy ne csak másokkal, hanem magunkkal szemben is legyünk együttérzőek. Ehhez két gyakorlatot végeztünk el, melyek a testünk jobb megfigyelését, megnyugtatását szolgálják.
A gyermekeknek egy mesén keresztül mutattam be a megbocsátás témáját, melynek címe: A morgós medve és a szorgos méhecske.
Ezt a mesét több napon át kérték a gyerekek, melyet később már el is tudtunk játszani.
Arra helyeztem a hangsúlyt, hogy lehetünk mérgesek, haragosak, de sosem bántjuk egymást. A jó barátokkal is előfordul néha, hogy összevesznek valamin, de fontos, hogy kibéküljünk. Beszélgettünk arról, hogyan lehet ilyenkor bocsánatot kérni? Viccesebb, játékosabb békülésre ösztönöztem őket Boldog Dóra és a morgós medve bábjátéka során, ahol Dóra a medvét viccelődve próbálta megnevettetni, majd a gyerekeket megtanította egy békülős mondókára is:
Béke, béke barátság, mi volt ez a butaság?
Többet ilyet nem teszünk, örök barátok leszünk!
Ezen kívül a Szívmanó kártyacsomagból megismerkedtünk az érzelemkártyákkal, ahol az alapérzelmeket kifejező kártyák között megtaláltuk a haragot kifejező manó arcokat is.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Beszélgettünk arról, hogy mindenki hibázhat, és a megbocsátás felszabadít. Játékos helyzetgyakorlatokkal tanultuk meg, hogyan lehetünk megértők másokkal és önmagunkkal szemben is. Elkészítettük a megbocsátás pillangóit. Nyílt tanítási héten is sok más mellett a megbocsátás is előkerült. Nyau Cili meséjét is feldolgoztuk, a ny betű tanulása során. Játszottunk „Bocsánatkérés-és-megölelés” dramatikus játékot. Ebben a hónapban volt nyílt óra, így a szülők legnagyobb örömére mindkét órámon bepillanthattak a boldogságórák hangulatába. Szem nem maradt szárazon. Rengeteg dicséretet gyűjtöttünk be!
A Föld napjához kapcsolódóan minden évben megrendezésre kerül óvodánk udvarán a Föld napi játékok, amely során a gyerekek korcsoportonként különböző állomásokon vesznek részt, ahol mozgásos és egyéb feladatok teljesítésével ismerkednek Földünk védelmével.Ez alkalomból minden évben plakátot készítettünk a gyerekekkel. Ezt a tevékenységet kapcsoltam össze a megbocsátás témakörével. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy mivel árt az ember a Földnek, illetve milyen cselekedetekkel tudnánk kiengesztelni, hogy megbocsásson nekünk. Ezeket a cselekedeteket rajzolták le a gyerekek és ragasztották a Föld köré, majd szívecskékkel díszítették a plakátot.