A megbocsátás téma egy igen nehéz téma még a felnőttek világában is, hát még a gyerekekében. A felnőttek sem tudnak sokszor azonnal megbocsátani, hanem csak dédelgetik a sérelmeiket, ahelyett odamennének a kérdéses személyhez és megbeszélnék egymással, hogy az adott helyzetben, miért viselkedtek úgy, ahogy. Ha ezt a felnőttek tisztáznák egymással, nem lennének sértődött, haragos emberek. Ezért kell a gyermekeknek megtanítani a sértettség, a harag kezelését, a megbocsátás fontosságának szerepét. Meg kell tanítani a gyermeket arra, hogy ha olyan dolog történik vele, ami neki nem tetszik, akkor merjen szólni, beszélni és kiállni és elmondani a saját érzéseit, hogy az a másik fél is tisztában legyen vele, hogy most megbántotta az egyik felet. Meg kell tanítani a gyerekeket, hogy ne bántalmazással védjék meg önmagukat, hanem a szavaikkal. A szavak az önvédelem fegyverei. El lehet mondani úgy a másik félnek, hogy mindenben csak a másik felet hibáztatjuk, ami nem szerencsés, mert akkor annak kölcsönös sértődés lesz a következménye. Hanem meg kell tanítani a fiatalokat, hogy a saját érzéseiket mondják el a másik félnek, hogy az együttérzéssel, beleérző képességével át tudja élni a másik helyzetét, gondolatait, érzéseit. Ezáltal ő is megtanulja, hogy csak úgy szabad cselekedni, ahogy a másiktól is elvárom, hogy velem cselekedjen.
A megbocsátást és a bocsánat kérést is tanítani kell, mert mindenki válhat egy helyzet elszenvedőjévé vagy a helyzet uralójává. Fontos a gyermekeknek azt is megtanítani, hogy érezzék meg, amikor a másikat megbántják. Legyen érzékük rá és akkor tudjanak bocsánatot kérni. A másik helyzetben pedig amikor elszenvedik a bántást, akkor legyen bátorságuk kiállni magukért és önmagukat megvédeni. Ez egy nagyon nehéz feladat, de pedagógusként ezt megtaníthatjuk a gyerekeknek, akkor sokkal tisztább lelkű és nyugodtabb, békésebb nemzedéket fogunk felnevelni. Ez szép és nemes feladat, hogy ezáltal egy egészségesebb és boldogabb generáció nőjön fel.
Bagdi Bella zenéje volt a kezdeti relaxációs zene, amelyet a gyermekek a földön tornaszőnyegeken fekve hallgattak végig. Voltak, akik becsukták a szemüket és úgy hallgatták ezt a szép zenét. Lassan ültek fel, hogy az elhangzott szavak még ott csengjenek a füleikben. Miről énekelt az énekesnő? Mit mondott? „Azt, hogy sajnálom.” „Kérlek, bocsáss meg.” „Szeretlek.” Mikor mondunk ilyet? Ha megbántunk valakit.
Egy kis óvodás hogyan tudja a megbántani a másik kis társát? Hoztam nektek képeket, amit kiosztok és arról beszéljetek nekünk. A gyerekek egyenként felálltak és a mágneses tábla mellett mondták el, hogy mit látnak a képen. A képek kiosztásánál figyeltem arra, hogy olyan képet adjak egy- egy gyereknek, akire jellemző az a cselekvési forma. Ezek rossz cselekedetek voltak, amit aztán feltettek a táblára. A gyerek mondta el, hogy megbántották egymást a gyerekek és kinek kell bocsánatot kérnie. Ezek a képek és a közös megbeszélés jó alkalom volt arra, hogy a gyermekekben elinduljon az a gondolat, hogy mit kell tennem, ha megbántok valakit és mit kell tennem, ha engem bántanak meg. Azóta is átszövi a mindennapjainkat ez a tanulás, ez a tanulság, amit akkor ott megtanultunk. Minden helyzetben mindenki elmondja, hogy ő mit érez és ezt hogyan tudják helyrehozni, bocsánatot kérni, hogy újra tudjanak jókedvűen együtt játszani.
Aztán megkérdeztem, ki szeret bocsánatot kérni és ki szeret megbocsátani? A jelenlévő gyerekek fele ide nyújtotta a kezét, a fele pedig oda. Azt gondolom, hogy a gyermekekben mindkét fél helyzetét be kell mutatni, mert akkor tudja majd a helyzetet megfelelően kezelni. Szép és nemes feladat ezt a megbocsátás erősségét a gyermekeknek megtanítani.
Ezt követően egy mesét mondtam nekik, az „Egyszemű, kétszemű, háromszemű” történetét, amelyben nagyon hamar rájöttek, hogy kinek kell bocsánatot kérni. Az egyszemű és a háromszemű hogyan tudták volna a különlegességüket kihasználni az életben? Csodás válaszok születtek: „Keresniük kellett volna ugyanolyan egyszemű és háromszemű fiúkat, mint amilyenek ők voltak.
Végezetül kiszínezték a megbocsátás jelét, amit a boldogság várunk 8. fokára felragasztottunk.
Megbocsátás
A foglalkozás során a gyerekek számba vették önálló munka keretében, milyen bántásokat, sértéseket hordoznak magukban, ki okozta ezeket. Azt is számba vették, ők mire emlékeznek, kit bántottak meg valamivel, ami miatt nem kértek bocsánatot. Aki akarta, név nélkül elmondhatta, milyen sérelem érte.
Ezek után elvégeztük a bocsánatsoroló feladatot, majd kiszíneztük a megbocsátás pillangóit és a következő hónapot mindenki tiszta lappal kezdheti harag nélkül. Volt olyan pillangó is, amit ketten közösen színeztek a gyerekek.
Boldogságóra – Április: Megbocsátás 💛
„A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás. A meg nem bocsátás állandó nehezteléshez, haraghoz, ellenségeskedéshez, gyűlölethez vezet, ami rendkívül romboló hatású. Azonban a megbocsátás tanulható és tanítható, hiszen a megbocsátás fejben dől el, és mint tudjuk, az érzelmeknek, az empátiának, a kö-tődésnek és az önbecsülésnek fontos szerep jut a folyamatban. Iskolai vagy azon kívüli helyzetekben a szerepjátékok és a drámapedagógiai foglalkozások sokat tehetnek az empátia fejlesztéséért, különösen akkor, amikor a másik fél szerepébe bújunk (pl. ha engem megbántottak, akkor a megbántó fél szerepébe).
Fontos tudnunk: a megbocsátás nem azt jelenti, hogy megváltoztatjuk a véleményünket a történtekkel kapcsolatban, hanem azt jelenti, hogy elengedjük a sértettség érzése körüli érzelmi töltetet. A megbocsátás legnagyobb haszonélvezői mi magunk vagyunk.”
Éppen ezért, a gyerekekkel a megbocsátás témáját – játékosan, verssel, mesével és élménnyel gazdagítva jártuk körül .
🎤 A Költészet Napja alkalmából verseket szavaltunk, és különösen kerestünk olyan költeményeket, amelyekben megjelenik a megbocsátás, az elfogadás, az emberi hibázás és újrakezdés lehetősége. A gyerekek gyönyörű átéléssel adták elő a választott verseket, és közösen beszélgettünk az elhangzott gondolatokról.
🌍 A Föld Napja kapcsán a természet és a megbocsátás kapcsolatát is körbejártuk. A foglalkozás címe: „Földanya megbocsát” volt. Séta közben megfigyeltük a természet tavaszi megújulását, és arról beszélgettünk, hogy bár a Föld sok mindent elvisel, nekünk vigyáznunk kell rá.
A gyerekek egy választott természeti elemhez (pl. fa, virág, madár) rajzoltak egy mosolygós arcot, majd diktáltak hozzá egy üzenetet, amelyben bocsánatot kértek és ígéretet tettek a természet védelmére:
📝 „Ne haragudj, hogy letéptem a leveledet – mostantól óvlak!”
🐻 A Méhek napján a „Morgós Palkó medve és a szorgos méhecske” című mesét dolgoztuk fel. A történetben a méhecske véletlenül nekiment a medvének, majd bocsánatot kért – de a mackó először csak dühösen kergetni akarta. A többiek messziről azt hitték, Palkó táncol – és csatlakoztak hozzá. Így végül mindenki együtt „táncolt” a réten.
A gyerekek belebújtak a szereplők bőrébe, eljátszották a történetet, és közben megfogalmazták a fontos mondatokat:
🗣️ „Hibáztam. Sajnálom! Meg tudnál nekem bocsátani? Ígérem, többé nem fordul elő! ”
Beszélgettünk arról is, miért fontosak a méhek a világunkban, és mi hogyan védhetjük őket.
Ez a hónap megtanított minket arra, hogy mindenki hibázhat, de ha őszintén bocsánatot kérünk – és igyekszünk jóvátenni –, akkor újra lehet kezdeni.
És néha még egy morgós medve is táncolni kezd, ha béke születik. 🐾💐
A boldogságóránkon a „boldogság kövei” segítettek nekünk a megbocsátás és az elengedés fogalmát megérteni, melyet végül a gyerekek hazavittek és a szülők segítségével elhajították jó messzire, így engedték el a problémákat, a bánatot, ami foglalkoztatta őket.
Minden reggel a Bagdi B: Napindító jó reggelt c. dalával kezdtük a napot, melyhez olykor relaxációs zenét is hallgattunk. Az anyák napi műsorunk egyik eleme lett a „Nap, nap fényes nap…” c. versike, mely segített a megnyugvásban és a megbékélésben. A „boldogság kövek” színesre festése pillanatnyi érzéseket takart, hogy éppen milyen hangulatban vagyunk. A színek jelentését már előtte átbeszéltük a gyerekekkel. Megfogalmazták, kinek milyen bánata van, mi az, amit egyedül nem tud megoldani, segítettünk egymásnak a megoldásokban.
Egy nagy kartonra rajzolt szívre helyeztük a köveket, melyek egy nagy szív részeseivé váltak, egymásba fonódva, egymást erősítve a bajban is. A végén a mindent megoldó baráti ölelés zárta a beszélgetésünket, mely minden bajra gyógyír volt. Feladatként tűztem ki a gyerekeknek, hogy vigyék haza az általuk festett követ és jó messzire dobják el, így engedjék el a rossz dolgokat és leljenek nyugalomra. Kértem, hogy készítsenek fotókat is. Hatalmas meglepetés ért, mert a szülők folyamatosan küldték az elkészült fotókat és videófelvételeket a feladat végrehajtásáról. Boldog vagyok, hogy ilyen rövid időn belül is sikerült a témát feldolgozni és hálás vagyok, hogy ezen szülők gyermekeinek is én lehetek az óvó nénije.
I. Bevezetés:
Relaxációs gyakorlat: „Összehangoló” 2 (33.)
Gyerekdal: Bagdi Bella: Ho’oponopono
Rávezető kérdés: Tetszett? Miért? Miről szólt a dal?
Mi az a megbocsátás? Miért fontos a megbocsátás? Milyen formái lehetnek a megbocsátásnak?
II. Főrész: Célkitűzés: Téma megnevezése.
Beszélgetés a témában. A megbocsátás 3 megközelítése. „A megbocsátás 6 szintje”
Munkafüzet: „Tudtad?”
Ráhangoló gyakorlat: „Megmondtuk”
Közmondások segítségével magyarázzuk meg a megbocsátás fontosságát.
Téma feldolgozása: „Szabadulás útja”-gyakorlat.
„A megbocsátás jelei” gyakorlat.
III. Befejezés: „Bocsánat” gyakorlat. Kártya készítése.
Meditációs gyakorlat: a megbocsátáshoz.
Áprilisban a megbocsátás kérdésével foglalkoztunk. A témát két oldalról is megközelítettük, hiszen mindannyian voltunk már a megbántottak és a sérelmet okozók helyzetében is. Az érintettséget, a feldolgozás nehézségét mutatja, hogy sok történet került elő a múltból. A beszélgetések, az érzelmek rajzos és szituációs játékok általi kifejezésén keresztül igyekeztünk megérteni, hogy a megbocsátással nemcsak másoknak teszünk jót, hanem önmagunknak is.
A megbocsátás jegyében telt az április hónapja a tekerőpataki óvodában. Sokat sétáltunk, miközben a gyerekeknek lehetőségük volt megcsodálni a megújúló természetet és kiválasztani egy számukra fontos természeti elemet pl. madárfészek, virág, fa vagy éppen egy kis hangya, amelyet le is rajzoltak. Ezekhez fűződő bocsánatkérő szavaik a legőszintébben hangzottak:
-Bocsánat hangya, hogyha rádléptem! -Igérem fecskefióka, hogy visszateszlek a fészekbe! Ezekhez hasonló ígéreteket tettek a gyerekek, ezután pedig testbeszéddel jelenítettek különböző bocsánatkérési formákat. A megbocsátás tánca tetszett nekik a legjobban, amelyben a klaszzikus zenék által élhettek meg különböző hangulatokat. Egy kislány meg is fogalmazta, az igazi felszabdulás élményét: Úgy érzem magam ,mint egy pillangó.
Elsősként is bocsánatot kérünk, megbocsátunk… Hol ezen az oldalon állunk, hol a másikon. A pillangókkal együtt hol ide, hol oda rebbenünk. Tanuljuk az életet.
Elsősként is bocsánatot kérünk, megbocsátunk… Hol ezen az oldalon állunk, hol a másikon. A pillangókkal együtt hol ide, hol oda rebbenünk. Tanuljuk az életet.
Megtanultuk Ha valakit megbántottál verset és a gyermekek kiszínezték a hozzátartozó színezőt. A Tündéri bocsánat mese után megbeszéltük a Bocsánat szónak a jelentését. Ki miért kér bocsánatot és hogyan kell megbocsájtani?
Játszottuk a Jön a Zombi játékot miután átbeszéltük a varázsszavakat. Köszönöm, Bocsánat, Sajnálom, Szeretlek, Kérlek!