A Kőbe vésve feladatot választottuk . Örültünk , hogy együtt alkothattunk ! A megbocsátás mindenkinek sokkal könnyebben megy ennyi elszigetelődés után . A régi sérelmek elhalványultak , a sebek begyógyultak .Alig tudtak felidézni olyan dolgokat a gyerekek , amikor megbántották egymást.
Megbocsátás
Egy mesén keresztül dolgoztuk fel ezt a témát, beszélgetéssel, szerepjátékkal, majd végül játékos feladatokkal és rajzzal.
Az áprilisi boldogságórára is az online térben került sor.
Rövid elmélet után a gyerekek meghallgatták a hónap dalát.
Majd a következő feladatokat kapták a tanulók:
1. Gyógyír testnek és léleknek
Készítsetek olyan egyedi színes képeslapot, amelyen szerepel a 4 jól ismert varázsszó az alábbi sorrendben! Sajnálom, Bocsáss meg! Köszönöm, Szeretlek.Díszítsétek a képeslapot tetszőlegesen!
Küldjetek az elkészült munkátokról fotót.
2. Szófelhő
Készítsetek kézzel vagy programmal (pl. https://wordart.com/) szófelhőt a megbocsátás témakörében.
Küldjetek az elkészült munkátokról fotót.
A megbocsátás témakörét a 6. osztályos diákjaim még mindig az online térben dolgozták fel. Úgy gondolom, sokkal hatékonyabb eredményt érhettünk volna el, ha személyesen, testben veszünk részt ezen az órán, de talán sikerült megvalósítanunk ebben a formában is a kitűzött célunkat.
Nagyon sok gondolat eszükbe jutott a gyerekeknek a megbocsátásról, amelyeket egy gondolattérképbe gyűjtöttünk össze.
A megbocsátás témakörét a 6. osztályos diákjaim még mindig az online térben dolgozták fel. Úgy gondolom, sokkal hatékonyabb eredményt érhettünk volna el, ha személyesen, testben veszünk részt ezen az órán, de talán sikerült megvalósítanunk ebben a formában is a kitűzött célunkat.
Nagyon sok gondolat eszükbe jutott a gyerekeknek a megbocsátásról, amelyeket egy gondolattérképbe gyűjtöttünk össze.
Online-óra keretében az alábbi főbb gondolatok mentén dolgoztuk fel a témát, prezentáció segítségével:
1.) VÉGY EGY KÖVET! Fogd a kezedben az óra végéig legalább, ne tedd le semmilyen esetben sem!
2.) PÉLDÁZAT: „Két szerzetes és egy nő” történet megismerése – mi az üzenete számodra?
3.) KI MONDTA? „A gyengék nem tudnak megbocsátani. A megbocsátás az erősek tulajdonsága.” MIT GONDOLSZ az idézetről? Ki volt Gandhi?
4.) MINDEN MEGBOCSÁTHATÓ? Vagy van, ami már nem rajtunk múlik?
5.) TETTEK: Biblia: Az özönvíz; A tékozló fiú; Káin és Ábel stb. – kinek, mi volt a bűne; ki és hogyan bocsátotta meg?
6.) SZAVAK: hogyan, milyen szavakkal lehet bocsánatot kérni? Gyűjtsük össze! Szavak és tettek harmóniája.
7.) NOBEL-BÉKEDÍJ: Kinek adnál díjat és miért? Kinek adnál még? Te kaphatnál?
8.) TANÁCSOK: „Amit ma letehetsz, ne cipeld holnapig!” (Fodor Ákos) => DOBD EL A KÖVET, miközben a sérelmeidet is eldobod vele együtt!
Reflexió: szerteágazó ismereteik vannak önmagukról és a világról; korukhoz képest. Felismerték, hogy önmaguk szeretete a kulcs a megbocsátáshoz. Rengeteget beszélgettünk a témáról, tapasztalatot cseréltek, tanácsot adtak egymásnak. Komolyabbra sikerült az óra, mint az eddigiek, de egyáltalán nem bántuk. Bölcsebbek lettünk mindannyian általa.
Konyári Óvoda Napocska csoport
Az óvodás gyermekek életében mindennaposak a kisebb-nagyobb összetűzések, nézeteltérések. Ezeket megszüntetni nem tudjuk. Véleményem szerint nem is szabad, hiszen ezek révén tanulják meg egymás közti problémáikat megoldani. Feladatunk ezen problémák orvoslására segítséget, mintát adni. Azt hiszem a fejlesztésen és a játékon, játékos tanuláson felül ezen stratégiák megoldásának segítésére szánunk a legtöbb időt. Szituációs játékok játszása során igyekeztem érzékeltetni a megbocsátás fogalmát. A gyerekek lelkesen élték bele magukat a szerepekbe, próbáltunk közösen tanácsot adni ki viselkedett helytelenül? Miért rossz ha sokáig haragszunk vagy megbántunk valakit? Próbáljuk elképzelni mit érezhetett? Mit tehetett volna a „megbántó” másként? Nagyon izgalmas és érdekes volt a kis „színészek” eladása és végül minden esetben a szeretet ereje győzött és megoldódott az „álprobléma”! Elkészítettük a megbocsátás erdejét, ahol szeretet fákat ragasztottunk és megbeszéltük, hogy milyen dolgok kellenek a megbocsátáshoz.
Gyakran előfordul, hogy a gyerekek kis apróságokkal megbántják egymást. Illetve úgy érkeznek otthonról, hogy sérelmeket hoznak magukkal. Megbeszéltük a bocsánatkérés formáit. Nagyon közkedvelt lett Bagdi Bella: Ho’oponopono című dala. Rendszeresen alkalmazzuk a gyerekekkel. Ha megbántják egymást akkor most már automatikusan kezdik énekelni. Nyitottak rá és otthon is használják.
Hibázni nagyon könnyű,beismerni pedig nagyon nehéz,de egy szál fehér jácint segit,megbocsájtani tiszta szivből!