Mindennapi életünkhöz hozzátartoznak a vélt vagy valós sérelmek, amelyek konfliktushoz vezetnek.
Tévedünk, tévedhetünk, követhetünk és elkövetünk hibákat.
Közösségünket bizalomra építjük.
A bocsánatkérést tanulni és gyakorolni kell. Nem lehet ezt szituációs gyakorlatként előírni, ezek a helyzetek adódnak.
Mi így kérünk bocsánatot:
1. Adott a helyzet, valakit megbántottak és valaki megbántott.
2. Mi történt?
3. Ki látta? Ki hallotta?
4. Így történt? Ha igen mit tehetünk ebben a helyzetben?
5. Bocsánatot kérni.
6. Tudsz bocsánatot kérni?
7. Ha igen, elfogadod a bocsánatkérést?
8. Bocsánatkérés.
9. Ha igen, mit szeretnél ehhez hozzáfűzni? ( Megbántam, igyekezni fogok, hogy ilyen többet ne forduljon elő.)
10. Öleljétek meg egymást!
……………………………………….
Tapasztalataim szerint ezzel a módszerrel hamar feloldjuk a nehéz helyzeteket is. Megtapasztalják a gyermekek, hogy egy i nehéz helyzetben is van megoldás. Nem maradnak egyedül.
A legtöbb esetben nincs szükség büntetésre, a konfliktus nem fokozódik. A gyerekek igyekeznek jóvá tenni hibáikat.
Megbocsátás
Nagyon jó érzés volt, hogy a régebbi sérelmeket megbeszélték és megbocsátottak egymásnak.
A mese tanulságát levonva megbeszéltük, hogy fontos a megbocsátás, és nem szabad haragudni a másikra, mert a harag rossz tanácsadó. Mindenki visszagondolt az elmúlt napokra, hogy ki az akitől bocsánatot kérne valamiért. A kőre ráfestették a nevét az illetőnek, majd kidíszítették. Száradás után odaadta mindenki az illetőnek, volt aki a társának, volt aki a tanító néninek, és volt aki szüleinek vitte haza.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Online óra keretében beszélgettünk a neheztelés, harag megbocsátás fogalmakról, saját tapasztalataikat is többen megosztották az osztályból. Végül szófelhőt készítettünk, amelyet olyan szavakkal töltöttünk meg, amelyek jó érzéssel töltenek el bennünket, azt mondták a gyerekek, könnyebb így élni.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Online óra keretében beszélgettünk a neheztelés, harag megbocsátás fogalmakról, saját tapasztalataikat is többen megosztották az osztályból. Végül szófelhőt készítettünk, amelyet olyan szavakkal töltöttünk meg, amelyek jó érzéssel töltenek el bennünket, azt mondták a gyerekek, könnyebb így élni.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Online óra keretében beszélgettünk a neheztelés, harag megbocsátás fogalmakról, saját tapasztalataikat is többen megosztották az osztályból. Végül szófelhőt készítettünk, amelyet olyan szavakkal töltöttünk meg, amelyek jó érzéssel töltenek el bennünket, azt mondták a gyerekek, könnyebb így élni.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Az online oktatás alatt a kis osztályommal beszélgettünk, hogy mi ez a fogalom, milyen helyzetekben fordul elő.
Az általuk küldött szinonimákat használtam fel egy szófelhő elkészítéséhez.
Online órán felolvastam nekik egy történetet a megbocsátásról, amely Afrikából származik.
Ha valaki igazságtalanul vagy meggondolatlanul cselekszik a dél-afrikai Babemba törzsben, azt kiállítják a falu közepére, de semmivel sem akadályozzák meg a menekülésben.
Boldogságóránkat „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezt követően beszélgetést kezdeményeztem arról, emlékeznek-e olyan esetre, amikor rosszat tettek, valakit megbántottak. Többen elmesélték, hogyan kértek bocsánatot, hogyan engesztelték ki a megbántott személyt. Azt is megbeszéltük, hogy mit éreztek amikor őket bántották meg, amikor ők vártak bocsánatkérést. Ezek után képzeletbeli varázsszőnyegen elrepültünk Hawaii szigetére, ahol a bennszülöttek különleges varázsszavakkal ajándékoztak meg bennünket. Többször elismételtük, megtanultuk a varázsszavakat (Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek), tudatosítottam használatuk fontosságát. A foglalkozás befejezéseként Bagdi Bella: Hooponopono című dalára a varázsigék mondogatásával szív-átadós ill. ölelős játékot játszottunk. Nagyon kedvelik, sokszor kérik ezeket a játékokat a gyerekek.