Az online oktatás alatt a kis osztályommal beszélgettünk, hogy mi ez a fogalom, milyen helyzetekben fordul elő.
Az általuk küldött szinonimákat használtam fel egy szófelhő elkészítéséhez.
Online órán felolvastam nekik egy történetet a megbocsátásról, amely Afrikából származik.
Ha valaki igazságtalanul vagy meggondolatlanul cselekszik a dél-afrikai Babemba törzsben, azt kiállítják a falu közepére, de semmivel sem akadályozzák meg a menekülésben.
Megbocsátás
Boldogságóránkat „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezt követően beszélgetést kezdeményeztem arról, emlékeznek-e olyan esetre, amikor rosszat tettek, valakit megbántottak. Többen elmesélték, hogyan kértek bocsánatot, hogyan engesztelték ki a megbántott személyt. Azt is megbeszéltük, hogy mit éreztek amikor őket bántották meg, amikor ők vártak bocsánatkérést. Ezek után képzeletbeli varázsszőnyegen elrepültünk Hawaii szigetére, ahol a bennszülöttek különleges varázsszavakkal ajándékoztak meg bennünket. Többször elismételtük, megtanultuk a varázsszavakat (Sajnálom, Kérlek bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek), tudatosítottam használatuk fontosságát. A foglalkozás befejezéseként Bagdi Bella: Hooponopono című dalára a varázsigék mondogatásával szív-átadós ill. ölelős játékot játszottunk. Nagyon kedvelik, sokszor kérik ezeket a játékokat a gyerekek.
Az online oktatás után visszatérve az iskolába nagy lelkesedéssel álltunk neki az áprilisi téma feldolgozásához. Sok-sok beszélgetés után kiválasztottuk a nekünk legjobban tetsző témakört. Elhatároztuk, hogy elkészítjük megbocsátás kishajóinkat és ráírjuk a „varázsszavakat.” A megbocsátás különböző szituációkban történő gyakorlása mellett a gyerekek örömmel tanulták meg a papírhajó készítés fortélyait. Kis hajóinkat gondolatban vízre tettük. Az elkészült alkotások osztályunkat díszítik és emlékeztetnek a megbocsátás fontosságára.
Kőbe vésve
Áprilisban, amikor visszatértünk az iskolába nagyon sok kérdés foglalkoztatta a gyerekeket. A távoktatás időszaka, az elmúlt hónapok eseményei után jó volt újra találkozni. A tanulás mellett minden nap időt szakítottunk beszélgetésre, relaxációs gyakorlatok végzésére, zenehallgatásra. Felértékelődött a személyes találkozók, megbeszélések, a játékok feszültségoldó szerepe. Egy-egy apró konfliktus kapcsán lehetőségünk nyílt gyakorolni a megbocsátás technikáit, a varázsszavak alkalmazását is pl: Elnézést! Bocsánat! Sajnálom! Köszönöm! A kőfestést a gyerekek választották megoldandó feladatnak. Nagyon tetszett nekik, örömmel végezték el.
Szeretettel köszönjük, hogy a márciusi Boldogságóránk elnyerte a Hónap csoportja címet. A gyerekeknek és nekem is nagyon nagy meglepetés volt.
Ismét eltelt egy hónap, de végre újra együtt lehetünk.. Az áprilisi Boldogságóránk a megbocsájtásról és a varázsszavakról szólt. Számomra ez a hónap jelenti a Boldogságórák „össztáncát”, hiszen megbocsájtás nélkül nem lehetünk boldogok.. varázsszavak nélkül sem lehetünk boldogok.. Ha meg tudunk bocsátani, tudunk is bocsánatot kérni akkor elindulunk a boldogság útján. A varázsszavak által válhat a lelkünk fekete-fehérből színessé… és így boldoggá!
A tevékenységet Bezzeg Andrea; Tündéri bocsánat című meséjével indítottam. Majd egy kis beszélgetéssel folytattuk. Bocsánatot tudtunk kérni egymástól. A gyerekek olyan kedvesen és megbánóan kértek bocsánatot egymástól apró dolgokért is. Aztán megismerkedtünk a többi varázsszóval is. Egy kis labda segített minket a játékban, sorba mondtuk a varázsszavakat és közbe a labdát adogatták körbe egymás szemébe nézve a gyerekek. Érződött a kis energiájukba a megnyugvás. Ez után kicsit megmozgattuk magunkat Bagdi Bella Ho’oponopono című dalára, a végére már együtt énekeltük és a varázsszavak ismétlésénél párcsere volt, így mindenki mindenkivel táncolhatott. A tevékenységet a megbocsájtás jelét színezték ki a gyerekek, közbe tovább hallgattuk a Ho’oponopono dalocskánkat. Csodás szeretetteljes Boldogságóra volt és a varázsszavakat minden nap használjuk.
A hónap dala meghallgatásával kezdtük az órát. Arra kértem a gyerekeket, hogy gondolkozzanak el azon, hogy milyen bántódásuk volt, vagy kit bántottak meg. elmesélhették a történeteket. Ezek után csoportmunkában rajzlapon lerajzolhatták és leírhatták, hogy milyen hatással volt a megbocsátás érzése.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Ormi mama és Fáni boldog egymásra találása után, beszélgettünk arról, hogy nekünk is mennyi mindent megbocsájtottak már a szüleink. Szó esett kisebb balesetekről, amit legtöbbször figyelmetlenségünk okozott: eltörtük a tányért, kiöntöttük a szörpöt, sáros cipővel szaladtunk be a szobába. De előkerültek a lustaságból, hanyagságból szerzett rossz jegyek és a különböző okok miatt született füllentések is. Ezeknek a megbocsátása miatt hálásak lehetünk. Hálánk kifejezésére a legaktuálisabb alkalomnak mutatkozott az Anyák napja. Így nagy lendülettel vetettük bele magunkat az ajándékok készítésébe, hogy mi is boldogan ölelkezhessünk össze édesanyánkkal és kérhessünk tőle bocsánatot csínytevéseinkért.
Az órát egy történet elmesélésével kezdtem. Ebben a történetben a szereplők megbántották egymást, majd megbocsátottak egymásnak. Ezt a folyamatot írja le a történet. Ezek után mindenki elmesélhette saját személyes történetét. Megnéztük, hogy ki hogyan bocsátott meg a másiknak és milyen érzést váltott ki ez benne. Az órát a hónap dala meghallgatásával zártuk
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Ez a hónap félig online, félig jelenléttel telt. A gyerekek örömmel festették a köveket már odahaza. Volt, aki otthon kirakata a köveit, volt, aki elhozta az iskolába. Mindenki talált magának olyan embert, akitől bocsánatot kérhet. Sajnos nálunk gyakran előfordul, hogy a gyerekek meggondolatlanul megbántják egymást szóval cselekedettel. Bízom benne, hogy 4. év végére azért elsajátítanak, annyi tudást, hogy legalább cselekedettel nem bántják egymást. Az előző csoportjaimban ez sikerült. Közben megérkezett a tavasz is és készültünk anyák napjára.