A megbocsátás nemcsak a gyerekeknek, de a felnőtteknek is problémát okoz.
Ráhangolódásként először megbeszéltük, mit is jelent az a szó, hogy megbocsátás. Majd a munkafüzetben lévő kép kiszínezése közben, többször is meghallgattuk a hónap dalát. Látszott, hogy megérintette őket.
Megismerkedtek Vadkan Vendel történetével, és megfogalmazták miért lett magányos Vendel. Elmondták, hogy Vendel megbántotta a társait és igyekezett ezt jóvá tenni. Elmondásuk szerint lennének a barátai, hisz rájött a hibájára és jóvátette bocsánatkéréssel.
Őszintén elmondták a gondolataikat, kit bántottak meg, hogyan tették jóvá, illetve, ha őket bántotta meg valaki, hogy bocsátott meg az illetőnek. Közösen összegyűjtöttünk néhány ötletet, hogyan fejezhetik ki, hogy megbocsátottak a másiknak.
Elkészítették a megbocsátó szívecskéjüket, és átadták annak a társuknak, akitől bocsánatot szerettek volna kérni. A szívre ráírták a társuk nevét és azt a mondatot, amivel bocsánatot kértek.
A „Megbocsátó kesztyű” ötlet alapján azt kértem a gyerekektől, hogy találjanak ki párban egy történetet, amelyben a nagyon jó barátok egy napon összevesznek, és hogyan békülnek ki, majd játsszák el nekünk. Nagyon ötletes és érdekes történetek és megoldások születtek.
A kedvencünk a „Szabadulás útja” játék volt. Az első kör még bizonytalan volt, de utána már mindenki szerette volna kipróbálni. Nagyon élvezték ezt a játékot. A gyerekek elmondták, hogy milyen érzés volt középen állni és érezni az elutasítást, és milyen kellemes volt a hívogató tekintet. A végén én is kipróbálhattam (a gyerekek kérték), és tényleg éreztem a tekintetükből, hol van a kapu, ahol átmehetek.
Igyekeztem változatos és érdekes feladatokkal, játékokkal megértetni velük, hogy a megbocsátás hatalmas gyógyító erő. Figyeljünk arra, hogy ne bántsuk meg a társainkat, de ha már megtörtént, kérjünk szívből bocsánatot.
Megbocsátás
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A MEGBOCSÁTÁS témakörét online dolgozták fel tanítványaim.
A lényeget kiemelve olvasták el Gary Chapman és Jennifer Thomas kétévnyi kutatómunkájának eredményét az őszinte bocsánatkérésről és a megbocsátásról.
Majd Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatát végezhették el.
Az eltévedt kiselefánt történetének megismerése után megtudhatták a keresztrejtvény megfejtéséből a bocsánatkérés egyik legfontosabb varázsszavát.
Egy rövid film nézése következett, a Fragmentos.
Az „Elengedés lufi”, a „Milyen terhet viszel?”, a „Más szemében a gerendát” és az „Ő mit mondana?” feladatok segítették a gyermekeket abban, hogy a megbocsátás nehéz, ámde a vállakról köveket legörgető módjait őszintén gyakorolják és hatását megtapasztalják.
A „Zárókör”-be az ajánlott mondóka került.
A Maroslelei Zengő Óvoda boldogságórái, a megbocsátás téma körében.
Senki sem tökéletes
Beszélgetést folytattunk a sérelmekről, haragról, bosszúról, megbocsátásról. Arról, hogy mit érzünk ha megbocsátanak nekünk, vagy ha mi bocsátunk meg valakinek.
Mesegyűjtést rendeztünk, olyan történeteket kerestünk, amikben megbánásról kibékülésről, megbocsátásról szólt. Ezek egy részét dramatizáltuk.
Eljátszottunk pár valós helyzetet, amikor a gyerekek egymásnak bocsátottak meg.
Megünnepeltük a Föld napját is.
Mivel a legtöbbször és a legtöbbet szüleink bocsátanak meg nekünk, nagy szeretettel készítettük az anyák napi ajándékot is.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Beszámoló
Boldogságóra online anyag, T24-es épület
Időpont: 2021.04.14.
Cím: A megbocsátás gyakorlása
Helyszín: Online tér
Téma: Megbocsátás
Foglalkozásvezető: Dr Csehóné Just Réka
Cél: A Boldogságóra program április havi témája az elengedés, megbocsátás gyakorlásáról szólt, annak az egyénre gyakorolt pozitív, boldogságfokozó hatásairól.
Eszközök: kiküldött laptop, okostelefon, videó, könyv, online tesztanyag, szituációs kártyák, papír, íróeszköz
Résztvevő diákok száma: 8 fő
A foglalkozás vázlata:
– Ráhangoló gondolatok, ízelítő a megbocsátás gyakorlásának elméletéből, a bocsánatkérés 5 nyelve
– Mit élsz át? Mi az első reakció? Hol érzed?
– Gondolattérkép készítése – miért szükséges bocsánatot kérni
– „Bekérdező” improvizációs játék
– „Babemba” játék
– „Elengedés” párbeszéd írása
– Relaxációs gyakorlat
– Lezárás
Tanulóim a havi ajálott feladatokon keresztül megfelelő érzékenységgel dolgozták fel a hónap témáját.
Házifeladat gyanánt egy online kitölthető kérdőívet kaptak, amelyben választ nyertek arra, hogy mi lehet az ő saját bocsánatkérő nyelvük.
A választható feladatok közül az „Elenegedés” párbeszédet valósítottuk meg 2 csoportban, majd megkerestük a párhuzamot köztük.
A gyerekek nagy örómmel festették a közösen gyűjtött köveket, amelyre mindig ráfestette annak a nevét, akitől bocsánatot szeretne kérni. Azután ki is díszítette mindenki a maga kövét. Közben a szeretetről és a megbocsájtásról beszélgettünk.
A megbocsátás kapcsán a Tündéri bocsánat című mesét hallgatták meg a gyerekek. Kipróbálták milyen érzés varázsolni egy kis tündér varázspálcájával, átkeltünk a szivárványon, illatos jácinttal kedveskedtünk egymásnak. A vidám, színes szivárványos színezőn mindenki felfedezte magát a gyerekek között 😉 A tánc ma sem maradhatott el.
Már csak pár lépés és beérünk a várba. 🥰
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Szerencsére mindig van olyan család, ahol elkészítik a havi feladatot, hiszen a szülők többsége nem hozza iskolába gyermekét. Aggódásuk teljesen érthető, éppen ezért örömmel tapasztalom, hogy a feladatok elkészítése fontos számukra, igyekeznek mindent megtenni gyermekük haladása érdekében.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A gyerekekkel a feladatok közül a szófelhő készítését választottuk: összegyűjtöttük a témakörrel kapcsolatos szavakat, szókapcsolatokat és a https://wordart.com program segítségével szófelhőt szerkesztettünk belőle.
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
A Kőbe vésve feladatot választottuk . Örültünk , hogy együtt alkothattunk ! A megbocsátás mindenkinek sokkal könnyebben megy ennyi elszigetelődés után . A régi sérelmek elhalványultak , a sebek begyógyultak .Alig tudtak felidézni olyan dolgokat a gyerekek , amikor megbántották egymást.