Boldogságóránkat egy relaxációs gyakorlattal a „Égig érő fa vagyok…” kezdtük. Majd a varázsszavak a Sajnálom, Bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek segítségével egy kalandos hajóútra indultunk kicsiny hajónkkal. A hajóút során nagyon kellett figyelni arra, hogy egyik ovistársunk se maradjon le. Jó volt látni , hogy a gyermekek a játék során, mennyire figyelnek egymásra. A Szigeten pihenés képpen meghallgattuk a Megbocsátás dalát a Hooponopono-t. Beszélgettünk arról, kiben milyen érzéseket váltott ki a dal , illetve arról, hogy Ők milyen varázsszavakat szoktak használni , ha bocsánatot szeretnének kérni :Ne haragudj, Nem akartam, Bocsáss meg, Bocsánatot kérek, Véletlenül volt, Szeretlek. Nagy meglepetésünkre egy palackposta érkezett a szigetre, melyben egy kis történet (Fésűs Éva: A büszke tölgyfa) volt elrejtve. A történet megismerését követően a gyermekek megállapították, hogy bár a tölgy nem használt varázsszavakat, de viselkedésével bocsánatot tudott kérni a kis állatoktól.
Az óvodába egy varázsige segítségével jutottunk vissza, ahol örömmel készítették el a Megbocsátás erdejét.
Megbocsátás
Boldogságóránkat egy relaxációs gyakorlattal a „Égig érő fa vagyok…” kezdtük. Majd a varázsszavak a Sajnálom, Bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek segítségével egy kalandos hajóútra indultunk kicsiny hajónkkal. A hajóút során nagyon kellett figyelni arra, hogy egyik ovistársunk se maradjon le. Jó volt látni , hogy a gyermekek a játék során, mennyire figyelnek egymásra. A Szigeten pihenés képpen meghallgattuk a Megbocsátás dalát a Hooponopono-t. Beszélgettünk arról, kiben milyen érzéseket váltott ki a dal , illetve arról, hogy Ők milyen varázsszavakat szoktak használni , ha bocsánatot szeretnének kérni :Ne haragudj, Nem akartam, Bocsáss meg, Bocsánatot kérek, Véletlenül volt, Szeretlek. Nagy meglepetésünkre egy palackposta érkezett a szigetre, melyben egy kis történet (Fésűs Éva: A büszke tölgyfa) volt elrejtve. A történet megismerését követően a gyermekek megállapították, hogy bár a tölgy nem használt varázsszavakat, de viselkedésével bocsánatot tudott kérni a kis állatoktól.
Az óvodába egy varázsige segítségével jutottunk vissza, ahol örömmel készítették el a Megbocsátás erdejét.
Mindennapi életünkhöz hozzátartoznak a vélt vagy valós sérelmek, amelyek konfliktushoz vezetnek.
Tévedünk, tévedhetünk, követhetünk és elkövetünk hibákat.
Közösségünket bizalomra építjük.
A bocsánatkérést tanulni és gyakorolni kell. Nem lehet ezt szituációs gyakorlatként előírni, ezek a helyzetek adódnak.
Mi így kérünk bocsánatot:
1. Adott a helyzet, valakit megbántottak és valaki megbántott.
2. Mi történt?
3. Ki látta? Ki hallotta?
4. Így történt? Ha igen mit tehetünk ebben a helyzetben?
5. Bocsánatot kérni.
6. Tudsz bocsánatot kérni?
7. Ha igen, elfogadod a bocsánatkérést?
8. Bocsánatkérés.
9. Ha igen, mit szeretnél ehhez hozzáfűzni? ( Megbántam, igyekezni fogok, hogy ilyen többet ne forduljon elő.)
10. Öleljétek meg egymást!
……………………………………….
Tapasztalataim szerint ezzel a módszerrel hamar feloldjuk a nehéz helyzeteket is. Megtapasztalják a gyermekek, hogy egy i nehéz helyzetben is van megoldás. Nem maradnak egyedül.
A legtöbb esetben nincs szükség büntetésre, a konfliktus nem fokozódik. A gyerekek igyekeznek jóvá tenni hibáikat.
Nagyon jó érzés volt, hogy a régebbi sérelmeket megbeszélték és megbocsátottak egymásnak.
A mese tanulságát levonva megbeszéltük, hogy fontos a megbocsátás, és nem szabad haragudni a másikra, mert a harag rossz tanácsadó. Mindenki visszagondolt az elmúlt napokra, hogy ki az akitől bocsánatot kérne valamiért. A kőre ráfestették a nevét az illetőnek, majd kidíszítették. Száradás után odaadta mindenki az illetőnek, volt aki a társának, volt aki a tanító néninek, és volt aki szüleinek vitte haza.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Online óra keretében beszélgettünk a neheztelés, harag megbocsátás fogalmakról, saját tapasztalataikat is többen megosztották az osztályból. Végül szófelhőt készítettünk, amelyet olyan szavakkal töltöttünk meg, amelyek jó érzéssel töltenek el bennünket, azt mondták a gyerekek, könnyebb így élni.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Online óra keretében beszélgettünk a neheztelés, harag megbocsátás fogalmakról, saját tapasztalataikat is többen megosztották az osztályból. Végül szófelhőt készítettünk, amelyet olyan szavakkal töltöttünk meg, amelyek jó érzéssel töltenek el bennünket, azt mondták a gyerekek, könnyebb így élni.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
Online óra keretében beszélgettünk a neheztelés, harag megbocsátás fogalmakról, saját tapasztalataikat is többen megosztották az osztályból. Végül szófelhőt készítettünk, amelyet olyan szavakkal töltöttünk meg, amelyek jó érzéssel töltenek el bennünket, azt mondták a gyerekek, könnyebb így élni.