Ebben a hónapban kétszer is tartottam Boldogság órát. Az egyik alkalom a Föld napjához kapcsolódott. Sokat beszélgettünk arról, hogy hogyan tudunk vigyázni a Földünkre,” Glóbira”, hogyan védjük, óvjuk a növényeket, az állatokat, azok lakhelyét. Szó volt a levegőszennyezésről, a vízszennyezésről, a szelektív hulladékgyűjtésről, a takarékosságról. Mese után Bagdi Bella dalára táncoltak a gyerekek, közben kivetítőn néztük és hallgattuk a videó klipjét. Természetesen mi is gyújtottunk gyertyát. A gyerekeket elvarázsolta a dal.
A következő alkalom az Anyák Napja hangulatában telt. Gyönyörű szíveket szőttek a nagycsoportos gyerekek papírból az édesanyjuknak. Ebből készült csoportunkba az Anyák napi dekoráció. Ezt pénteken délután viszik haza.
A foglalkozáson a megbocsátásról beszélgettünk az ő nyelvükön, majd a „Mese a bátor sünről” című mesét hallgatták meg a gyerekek. A hónap dalára táncoltunk egy jót, vidám hangulatban telt a foglalkozás.
Megbocsátás
Megbocsájtás
A varázsszavainkat (kérem, köszönöm, sajnálom, kérlek, bocsáss meg, szeretlek) minden nap felidézzük a beszélgető körben, így a bocsánat és megbocsájtás kifejezésekről a gyerekeknek már voltak fogalmaik. Ehhez lehetett kapcsolni a többi feladatot. A témát a bábjáték segítségével dolgoztuk fel. A mese után megbeszéltük, hogyan kellett volna a Süninek viselkedni. Majd, ezt követően felidéztek a gyerekek olyan helyzeteket, amikor rosszat tettek. A beszélgetés során előjött, hogy nekik is rossz érzés volt a helytelen cselekedet közben. A megbocsájtás során sikerült feloldódni, megnyugodni.
Mivel a pandémia idején a kézmosásnak kiemelt szerep jut, kipróbáltuk a megbocsájtás szappant is, és működött! 😊
A választható feladatok közül a jácintokat készítettük el és egy csodás virágkosár díszíti a csoportunkat.
Megbocsájtás
A varázsszavainkat (kérem, köszönöm, sajnálom, kérlek, bocsáss meg, szeretlek) minden nap felidézzük a beszélgető körben, így a bocsánat és megbocsájtás kifejezésekről a gyerekeknek már voltak fogalmaik. Ehhez lehetett kapcsolni a többi feladatot. A témát a bábjáték segítségével dolgoztuk fel. A mese után megbeszéltük, hogyan kellett volna a Süninek viselkedni. Majd, ezt követően felidéztek a gyerekek olyan helyzeteket, amikor rosszat tettek. A beszélgetés során előjött, hogy nekik is rossz érzés volt a helytelen cselekedet közben. A megbocsájtás során sikerült feloldódni, megnyugodni.
Mivel a pandémia idején a kézmosásnak kiemelt szerep jut, kipróbáltuk a megbocsájtás szappant is, és működött! 😊
A választható feladatok közül a jácintokat készítettük el és egy csodás virágkosár díszíti a csoportunkat.
Áprilisban a megbocsátás témakörben mélyedtünk el. Mesét olvastam tanítványaimnak, ezt dolgoztuk fel feladatokon keresztül. Nem is gondoltam, hogy olyan ügyesen tudják a gyerekek, hogy miért is szükséges a megbocsátás. Nemcsak másoknak, hanem magunknak is meg kell bocsátani. Anyák napja közeledtével különösen fontos, hogy a mindennapjainkat átszője ez a téma. Akarva, akaratlan előfordul mások megbántása, amit remélhetőleg a megbánás , majd a bocsánatkérés és a megbocsátás követ. Mindenki átgondolhatta, hogy mi volt a legutóbbi dolog, amiért megbántódott, ami rosszul esett, de mégis megbocsát érte. Felkötötte mindenki a kis fehér szalagját a megbocsátás virágunkra, ezzel elengedve a sérelmeket. A kis ajándékok anyák napjára a szeretet kifejeződései, a hála, köszönet jelei, azért cserébe, amit a gyerekek kaptak édesanyjuktól, akik rengeteg hibájukat, tévedésüket, helytelen viselkedésüket megbocsátotta már nekik.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A „Prücsök és a harag” című mese meghallgatása után, a gyermekek eldramatizálhatták a mese befejezésének ötleteit. Ezután mindenki elmesélhette, ha valaki megbántotta, vagy ha nyomja a szívét valami, és bocsánatot szeretne kérni az egyik társától.
A hónap feladata a megbocsátás gyakorlása. Célunk az volt, hogy a játékokon, beszélgetéseken keresztül a gyerekek tanulják meg a sérelmeik elengedését, értsék meg, hogy a megbocsátás fontos, amellyel elsősorban maguknak tesznek jót.
A foglalkozásokat az „Arclazítás játékosan” relaxációval kezdtük.
Többször hallgattuk Bagdi Bella: Hooponopono című dalát. A dalra mozgásos koreográfiát találtunk ki. A 4 varázsszót a dallal együtt énekeltük. A gyerekek hamar megtanulták és használták a „Sajnálom, Kérlek, bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek” szavakat. Amikor a nap folyamán a gyerekek ezeket a varázsszavakat kimondták társaiknak, rögtön jöttek oda hozzánk, hogy elmeséljék, kinek melyiket mondták és miért. Piros papírból vágtunk ki nekik szíveket, amiket a varázsszavak használatáért kaptak meg. Készítettünk minden kisgyereknek borítékot, amiben a kapott szíveket gyűjtötték össze.
A megbocsátás virága a jácint, éppen ezért a vizuális foglalkozás keretén belül vágás, gyűrés és ragasztás technikájával színes papírból elkészítettük ezt a szép virágot.
Kisebb csoportokban beszélgetve arra kértem a gyerekeket, hogy idézzenek fel olyan helyzeteket, amikor valaki megbántotta őket. Megkéredeztem tőlük, hogy könnyen meg tudtak-e neki bocsátani. Majd megbeszéltük együtt az illető jótulajdonságait. Felidéztünk olyan helyzeteket is, amikor ők tettek valami rosszat másokkal. Megkérdeztem őket, hogy hogyan kértek bocsánatot, és mi lett a történet vége. A gyerekek többsége hamarabb és könnyebben el tudta mesélni azt, amikor nekik okozott sérelmet valaki. Viszont, amikor ők bántottak meg valakit, többnyire nem emlékeztek arra, nem tudták felidézni, azt mondták, hogy ilyen nem volt.
Elmeséltem nekik a Tündéri bocsánat című mesét. Utána megbeszéltük, hogyha lenne egy varázspálcájuk, ők mit tennének vele, illetve mikor és kinek szoktak megköszönni dolgokat.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy nemcsak ezen a héten, hanem az elkövetkezendő napokban is figyelni foganak arra, hogy minél többször használják a varázsszavakat.
A megbocsátás hónapja az óvodában a járványhelyzet miatt ügyeleti rendben valósult meg.
Azok a gyerekek, akik jelen voltak mikro csoportos formában szerezhettek ismereteket, élhették át az érzéseket, tudatosíthatták magukban a megbocsátás nyújtotta emóciókat.
Beszélgettünk a megbocsátásról, mint fogalomról. Kinek mit jelent ez a szó? Mikor van szükség megbocsátásra? Kértem, hogy meséljenek olyan eseményt, amikor megbántodnak, esetleg haragot éreztek a másik iránt. Számomra is meglepő és nagyon szomorú történetek hangzottak el. Amellett, hogy a csoporttársukra, testvérre haragudtak, mert ellökte, elvette, stb., voltak olyanok, akik az anyukájuk iránt éreztek haragot, mert anya ideges volt a „logopédialecke” miatt. Megfogalmazták, hogy ilyenkor a fájdalom az érzés, amit átélnek. Arra a kérdésre, hogy hol érezték a testükben, azt válaszolták, azon testrészen, ahol megütötték pl. fej, láb. Amikor azonban a lelki fájdalomról beszéltünk, azt mindenki a szívében érezte, arra mutattak.
A már használt varázsszavak mellé a hónapban megtanultuk a „sajnálom”, „kérlek, bocsáss meg”, „ne haragudj” varázskifejezéseket, melyet Bagdi Bella dalának köszönhetően sajátítottunk el.
Ismét több nevelési terület érintésével érzékenyítettem őket a téma iránt. Készítettünk megbocsátás virágát, ami a finommotorikájukat és az esztétikai érzéküket is fejlesztette.
Meghallgatták a Prücsök és a harag című történetet, ami nagyon tetszett nekik, átérezték a kislány helyzetét, hiszen nagyon hétköznapi problémát dolgozott fel. Többen megosztottak velünk személyes történetet, ami a saját kutyusukkal történt meg.
A mese végkifejletét, mindannyian hasonlóan gondolták, hogy a kutyusnak meg kell bocsátani, és nagyon örültek, hogy valóban happy end lett a vége.
Készített mindenki saját könnycseppet is, amit bevizesítve kivittünk magunkkal az udvarra, ahol valóban a nap és a szél segítségével felszárítottunk.
A hónap zárásaként felkerült a Boldogságvár előtti 3. lépcsőfokra a megbocsátás jele is.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Az órát az érzelmekkel kezdtük. Ez ismerős téma volt, mert környezetismeret órán sokat foglalkoztunk ezzel, és azzal, hogy jelenik ez meg az arcunkon. A smile-k és emojik világa is ismert számukra, jól értik a jelentésüket. Mindenki rajzolt egy haragos fejet.
Ezután az óra témáját ismertettem velük.
A téma feldolgozását A három csibe című mese olvasásával folytattuk, majd a jobb megértésért a mese egyes jeleneteit el is játszottuk.
A mese szereplőinek és sérelmeik megbeszélésével megoldottuk a munkafüzet ide tartozó feladatát. A rejtvényeket nagyon szeretik, szinte mindenki egyedül meg tudta oldani.
Ezután ezzel a megfejtett szóval adtunk a szereplők szájába mondatokat.
Kiemeltük a fehér csibét a szereplők közül. A gyerekek megállapították, hogy egyedül ő volt a jó, a jószívű, a kedves, rendes, a igazszívű a testvérek közül. Eljátszottuk, hogy a sikeres megmenekülés után mit mondhatott a fekete és a vörös csibe a fehérnek,használva a „varázsszavakat”.
Ennél többre nem volt idő. Zárásként meghallgattuk a téma dalát, közben a haragos fej mellé lerajzolták a békés fejet.
Pillangó csoport
A téma bevezetéseként, a megbocsátás fogalmának megértéséért arról beszélgettünk, arról kérdeztem a gyermekeket, hogy haragudtak-e már meg valakire valamiért, és ha igen, később elmúlt-e az a harag, megbocsátottak-e. Folytatásként elolvastam a „Tündéri megbocsátás” című mesét, és megtanultuk a „Megbocsátás mondókát”. Majd elkészítettük a megbocsátás virágait, amelyet minden gyermek annak a személynek adott át – megnevezve őt – jelképesen, akinek valamiért már megbocsátott.