Április a megbocsátás hónapja. Már nagyon vártuk a boldogságóránkat, a vírushelyzet miatt nem találkozhattunk egymással, egy hónapig.
Relaxációval kezdtük a boldogságóránkat, majd a Két tündér meséjét meghallgatva, beszélgettünk a két tündér tetteiről, és
elképzeltük, hogy mi mit csinálnánk, ha lenne varázspálcánk.
A „Jön a Zombi” játék során sokat kacagtunk, és, hogy ne kapjon el bennünket a „Zombi” mondogattuk varázs szavainkat: Sajnálom, Kérlek, bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek!
A gyerekek örömmel színezték ki a megbocsátás ajándékát és a megbocsátás varázs szavait is.
Megbocsátás
Budapest XVI. Kerületi Általános Iskola
Online osztályfőnöki óra volt.
Előzetesen le kellett írni: MI jut eszedbe a megbocsátás szóról.
Vajon miért boldogíthat bennünket a megbocsátás? közös témakifejtés
Az idézet megbeszélése: ” A megbocsátás a kulcsa mindennek, beleértve a fizikai egészséget és a lelki gyógyulást is”
Amy Biehl történetének feldolgozása
A varázsszavak megbeszélése
Április hónap témája az első osztályban a megbocsátás gyakorlása volt.
Az órát beszélgetéssel kezdtük. Felidéztük, hogyan kérünk bocsánatot, ha megbántunk valakit, mit mondunk, és hogyan tudunk megbocsátani, hogyan tudunk sérelmeinken túllépni. Ki hogyan érezte ilyenkor magát. Az igaz barátság megőrzéséhez feltétlenül szükségünk van a megbocsátás képességére. Erről szól egy rövidke tanmese, amikor két jó barát vándorolt a sivatagban. Meghallgattuk Kowalsky meg a Vega – Varázsszavak c. dalát is, majd mi is megfogalmaztuk a varázsszavakat. A foglalkozást a témához kapcsolódó képeslap elkészítésével fejeztük be, melyet át is adhattak.
Domoszlói III. András Általános Iskola
„Ha fáj a szíved, ha megbántottak, a sérelmedet, a bűnt írd a homokba, így azt könnyen elfújja az irgalom szele… Ha pedig jót tesz veled valaki, azt vésd kőbe.” Ezzel a mondattal kezdtük a foglalkozást. Megbeszéltük, hogy milyen nagyon nehéz megbocsátani, és milyen nagyon jó érzés az, amikor nekünk megbocsát valaki. Ezután következett a kőfestés, vagyis a kőre írás. Nem véstük kőbe, csak ráírtuk, hogy lemoshassa a megbocsátás esője. Sajnos hiányosan voltunk, mert betegeink és online tanulóink is vannak. Már nagyon várjuk, hogy újra mindannyian együtt lehessünk.
A megbocsátás fontosságát igen sokszor próbáljuk megbeszélni az óvodásokkal, hiszen a gyerekek napi szinten bántják meg egymást valamilyen módon. Ha valaki haragot érez, helytelenül viselkedik másokkal. A megbántott gyerek sértettnek érzi magát. Megbocsátani és bocsánatot kérni azonban egy mérhetetlenül fontos, könnyen tanulható dolog.
A tevékenységünket beszélgetéssel kezdtük. Figyelemfelkeltésként saját tapasztalatainkat osztottuk meg a gyerekekkel, így az óvodások nagyon könnyen nyíltak meg a közösség előtt. A gyerekek felelevenítették, hogy ki, mikor és miért haragudott meg valaki másra. Mit éreztek olyankor és hol fájt az nekik. Általában arra a testrészükre mutattak, ahol fájdalmat éreztek, amikor valaki megsértette őket. Olyan is volt, aki megosztottak velünk, hogy ő nagyon szomorú volt és sírt is, amikor megbántották. A következő mozzanatban a gyerekeknek az volt a feladatuk, hogy annyi könnycseppet, színezzenek ki, amennyire bánatosak voltak, amikor legutóbb valaki megbántotta őket. Végül, egy játékra hívtuk a gyerekeket, melynek címe: „Neked adom a szívemet….”. Az volt a gyerekek feladata, hogy a kosárból vegyenek ki egy papírból kivágott szívecskét és adják át annak a gyereknek, akit megbántottak.
A tevékenységet beszélgető körrel zártuk, ahol megkértük a gyerekeket mondjanak olyan megoldásokat, amivel még kifejezhetjük megbocsátásunkat egymás felé.
– Hogyan fejezhetjük még ki megbocsájtásunkat egymás felé? Hamar jött a válasz!
– Puszival, öleléssel…
Azt tapasztaltuk, hogy a nagycsoportos óvodások az ilyen típusú tevékenységek által, könnyebben kifejezik érzéseiket, érzelmeiket.
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota
Móri Radnóti Miklós Általános Iskola Nádasdy Tamás Tagiskolája
Csókakő 8074
Petőfi Sándor utca 5.
Osztály: 3. osztály
Létszám: 14 fő
Téma: Megbocsátás
Téma feldolgozása: 1 tanóra tartalmú
1. Órakezdő relaxáció, téma bevezetése, feldolgozása:
Zenehallgatás: Bagdi Bella: Világomban minden rendben van: Rosszkedv elűző dal
Szükséges eszközök: IKT, cd, laptop
Zenehallgatás
2. A téma feldolgozása- az óra lezárása:
Tanító kérdések:
– Hogy érzed magad este, mikor megbánt valaki és nem beszéltétek meg?
– Mennyire vagy haragtartó?
– Volt már olyan, hogy eszedbe jutott, hogy te is okoztál már másnak fájdalmat és neki is mennyire rossz lehetett a suli után otthon és fel akartad keresni?
– Szerinted is kényelmetlen odaállni valakivel szemben bocsánatot kérni? Meddig érzed magad kényelmetlenül?
– Volt olyan, hogy nem tudtál vagy neked nem bocsátottak meg?
3. Válassz egy olyan osztálytársat, aki megbántott! Tudtál róla?
4. Rajzolj le egy szituációt!
Szükséges eszközök: lap, íróeszközök
Készítette: Moór Zsanett osztályfőnök, német nemzetiségi tanító
Az április hónap a megbocsátás hónapja volt!Az osztályommal egy feladatot választottunk ki , ami a ” Kőbe vésve” volt! Nagyon lelkesen kerestek a gyerekek szebbnél- szebb köveket, amikbe beleírták a neveket.
Ebben a hónapban is nagyon sokat beszélgettünk, ami ebben a helyzetben szerintem még fontosabb!
Hálás vagyok nagyon azért, hogy ezt a programot megismerhettem!
Szilvike néni!
Tildy Zoltán Általános Iskola, Szeghalom!
Csoportunkban aktuális téma volt a megbocsátás, mert az utóbbi időben sok volt a vita a gyerekek között.
Bábozással vezettem be a témát, majd átbeszéltük, hogy ki az akinek bocsánatot kell kérnie a csoporttársától, és miért. Majd kezet fogtak egymással. Nagyon jó hangulatban teltek el a foglalkozások.
Tapasztaljuk, hogy a tanulóink az iskolai közösségben gyakran kerülhetnek egymással konfliktusba, melynek feloldásához a megbocsátásra van szükség. Először is ilyen élethelyzeteket elevenítettünk fel, majd beszéltünk arról, hogy miért van szükség a megbocsátásra, és hogyan történjen, mit kell tennünk, gondolnunk ahhoz, hogy az elhangzott szavak mögött tartalom is legyen. Elégedettséggel tölt el, hogy a gyerekeink nem haragtartóak. Néhányan a családi környezetből is hoztak olyan példát, amikor szükség volt a megbocsátás gyakorlására. A téma iránti érzékenységet különösen erősítették a közelgő anyák napi előkészületek. A tanulók a képi megjelenítés különböző formáját választották: bocsánatkérő kesztyű, hajócskák és varázskövek.