A zalaegerszegi Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskola felsős boldogságcsoportjának közös alkotása.
Megbocsátás
A 3 – 4 éves korosztálynak ezt a fogalmat a legnehezebb megmagyarázni. Próbáltam példákkal bemutatni, hogy mikor kell bocsánatot kérni, de ez a korosztály még nem tudja annyira beleélni magát a másik helyzetébe, ezért nehéz ezt megértetni a gyerekekkel. A megbocsátás jelének kiszínezése után pedig meghallgattuk Bagdi Bella: Hoonoponopo című dalát.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A hónap témája a gyerekek egymással való kapcsolatát, a társas kapcsolatok erősödését segítette. A „ Mit érez a tested? játék segítségével oldottan beszélgettünk arról, hogy ki, mikor és miért bántódott / sértődött / haragudott meg valaki másra, e miatt hogyan érezte magát? Az elmondottak alapján beigazolódott, hogy többségük hasonló érzéseket élt meg. A következő játékhoz kivágott könnycseppformákat színeztek a gyerekek mindenki annyit, amennyire megbántottnak érezte magát. Ami elkészült vízbe tették és megfigyelték mi történik vele. Megállapítottuk, hogy ahogy a könnycsepp szétmállik a vízben, úgy múlik el a saját bánatunk is. Ahhoz, hogy így legyen sok minden más a segítségünkre van. Akiknek már megbocsátottak azoknak papírszövéssel szívecskéket és megbocsátok szappant készítettek. Végül a szívecskéket a boldogságóra falára tettük, a szappanba karcolt szívvel és jellel kezet mostak emlékezésként, hogy idővel elmúlik a harag, a bánat , a rossz érzés halványul és meg tudunk bocsátani egymásnak.
Gyöngyösi Arany János Általános Iskola
Az online oktatás idején nem sikerült sajnos összehangolni a eladatokat, de most, hogy visszatértünk az iskolába, nem teljes létszámmal ugyan, de nagy örömmel vetettük bele a programba! 🙂
Közös döntés volt a feladat kiválasztása.
Egy délután elmentünk, hogy megtaláljuk a megfelelő köveket. Természetesen sokkal többet gyűjtöttünk, így még a családtagoknak is jutott Bocsi-kő.
Boldogan lettek maszatosak a festés közben, s a fotók elkészülte után, átadták a kiválasztott személynek a Bocsi-köveiket.
Boldogságóránkat egy relaxációs gyakorlattal a „Égig érő fa vagyok…” kezdtük. Majd a varázsszavak a Sajnálom, Bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek segítségével egy kalandos hajóútra indultunk kicsiny hajónkkal. A hajóút során nagyon kellett figyelni arra, hogy egyik ovistársunk se maradjon le. Jó volt látni , hogy a gyermekek a játék során, mennyire figyelnek egymásra. A Szigeten pihenés képpen meghallgattuk a Megbocsátás dalát a Hooponopono-t. Beszélgettünk arról, kiben milyen érzéseket váltott ki a dal , illetve arról, hogy Ők milyen varázsszavakat szoktak használni , ha bocsánatot szeretnének kérni :Ne haragudj, Nem akartam, Bocsáss meg, Bocsánatot kérek, Véletlenül volt, Szeretlek. Nagy meglepetésünkre egy palackposta érkezett a szigetre, melyben egy kis történet (Fésűs Éva: A büszke tölgyfa) volt elrejtve. A történet megismerését követően a gyermekek megállapították, hogy bár a tölgy nem használt varázsszavakat, de viselkedésével bocsánatot tudott kérni a kis állatoktól.
Az óvodába egy varázsige segítségével jutottunk vissza, ahol örömmel készítették el a Megbocsátás erdejét.
Boldogságóránkat egy relaxációs gyakorlattal a „Égig érő fa vagyok…” kezdtük. Majd a varázsszavak a Sajnálom, Bocsáss meg, Köszönöm, Szeretlek segítségével egy kalandos hajóútra indultunk kicsiny hajónkkal. A hajóút során nagyon kellett figyelni arra, hogy egyik ovistársunk se maradjon le. Jó volt látni , hogy a gyermekek a játék során, mennyire figyelnek egymásra. A Szigeten pihenés képpen meghallgattuk a Megbocsátás dalát a Hooponopono-t. Beszélgettünk arról, kiben milyen érzéseket váltott ki a dal , illetve arról, hogy Ők milyen varázsszavakat szoktak használni , ha bocsánatot szeretnének kérni :Ne haragudj, Nem akartam, Bocsáss meg, Bocsánatot kérek, Véletlenül volt, Szeretlek. Nagy meglepetésünkre egy palackposta érkezett a szigetre, melyben egy kis történet (Fésűs Éva: A büszke tölgyfa) volt elrejtve. A történet megismerését követően a gyermekek megállapították, hogy bár a tölgy nem használt varázsszavakat, de viselkedésével bocsánatot tudott kérni a kis állatoktól.
Az óvodába egy varázsige segítségével jutottunk vissza, ahol örömmel készítették el a Megbocsátás erdejét.
Mindennapi életünkhöz hozzátartoznak a vélt vagy valós sérelmek, amelyek konfliktushoz vezetnek.
Tévedünk, tévedhetünk, követhetünk és elkövetünk hibákat.
Közösségünket bizalomra építjük.
A bocsánatkérést tanulni és gyakorolni kell. Nem lehet ezt szituációs gyakorlatként előírni, ezek a helyzetek adódnak.
Mi így kérünk bocsánatot:
1. Adott a helyzet, valakit megbántottak és valaki megbántott.
2. Mi történt?
3. Ki látta? Ki hallotta?
4. Így történt? Ha igen mit tehetünk ebben a helyzetben?
5. Bocsánatot kérni.
6. Tudsz bocsánatot kérni?
7. Ha igen, elfogadod a bocsánatkérést?
8. Bocsánatkérés.
9. Ha igen, mit szeretnél ehhez hozzáfűzni? ( Megbántam, igyekezni fogok, hogy ilyen többet ne forduljon elő.)
10. Öleljétek meg egymást!
……………………………………….
Tapasztalataim szerint ezzel a módszerrel hamar feloldjuk a nehéz helyzeteket is. Megtapasztalják a gyermekek, hogy egy i nehéz helyzetben is van megoldás. Nem maradnak egyedül.
A legtöbb esetben nincs szükség büntetésre, a konfliktus nem fokozódik. A gyerekek igyekeznek jóvá tenni hibáikat.
Nagyon jó érzés volt, hogy a régebbi sérelmeket megbeszélték és megbocsátottak egymásnak.