1. ÉRZELMEK AZ ARCON.
2. ARCUNKRA VAN ÍRVA.
3. A MEGBOCSÁTÁS.
4. EZ VAGYOK ÉN.- KETTŐS ARC KÉSZÍTÉSE.
Megbocsátás
A foglalkozáson szituációsjátékokkal próbáltuk kifejezni, megérezni a megbocsátás örömét. Megállapítottuk, hogy az arcunkra van írva a megbántottság, a szomorúság, az öröm, a vidámság, a megbocsátás érzése. Mindannyian rajzokban jelenítettük meg a különböző érzéseket. Összegyüjtöttük azokat a jó tulajdonságokat, amelyeket őszintén tudunk értékelni társaikban.
Énekeltünk, zenét hallgattunk. Bagdi Bella: Imádok élni, Sajnálom, Öröm tölti be a szívem című dalokkal ismerkedtünk meg.
A foglalkozáson szituációsjátékokkal próbáltuk kifejezni, megérezni a megbocsátás örömét.
Megállapítottuk, hogy az arcunkra van írva a megbántottság, a szomorúság, az öröm, a vidámság, de a megbocsátás érzése is. Mindannyian rajzokban jelenítettük meg a különböző érzéseket.Összegyűjtöttük azokat a jó tulajdonságokat, amelyeket őszintén tudunk értékelni társainkban.Énekeltünk, zenét hallgattunk. Bagdi Bella: Imádok élni, Sajnálom, Öröm tölti be szívem című dalokkal ismerkedtünk meg.
A hónap első két hetében a rendkívüli helyzet miatt az óvoda zárva volt.
A hónap második felében tartottam meg a megbocsátás témáját az óvodai csoportomban. A téma nehézségétől bevallom egy kicsit tartottam, hogy hogyan is tudom feldolgozni az óvodás korosztállyal ezt a nem túl vidám témát. De az volt az észrevételem, hogy sikerült, a gyerekek szívesen elmondták, ha valakit megbántottak és az érzést, hogy megkönnyebbültek.
A témát a jó időnek köszönhetően az udvaron tartottam meg. A foglalkozást a haragom kifújom, mint a cica nyújtózom című relaxációs gyakorlattal kezdtük. Úgy vettem észre, hogy a gyerekeknek nagyon tetszett, jól érezték magukat a játékos gyakorlatban. A relaxáció után meghallgattuk Bagdi Bella: Hooponopono című dalát. Az volt az észrevételem, hogy a gyerekeknek tetszett a dal és csukott szemmel, nyugodt légkört megteremtve hallgatták végig a dalt. Az ének meghallgatása után az arcukkal fejezték ki, hogy milyen az arcuk, amikor megbocsátanak nekik és milyen, amikor megbocsátanak valakinek. Mindegyik gyerek kreatívan kitudta fejezni érzelmét az arcán.
Beszélgetőkör, bocsánat gondolatok a gyerekektől:
– Kishúgomnak azt mondtam, hogy nem szeretnék vele játszani. (6 éves kisfiú)
– Nővéremet megbántottam játék közben, de úgy vigasztaltam meg, hogy megsimogattam. (6 éves kislány)
– Megbántottam az unokatestvéremet, hogy azt mondtam neki, hogy nem fogyott. (6 éves kisfiú)
– Az óvodai barátnőmet, azzal bántottam meg, hogy azt mondtam neki, hogy nem leszek a barátja. (5 éves kislány)
– Azt mondtam a barátomnak, hogy nagyon szőrös a keze. (7 éves kisfiú)
– Megbántottam a bátyámat, mert nem adtam oda neki a labdát. (7 éves kislány)
– Azzal bántottam meg a barátnőmet, hogy nem homokoztunk együtt. (5 éves kislány)
A beszélgetőkör után az volt a tapasztalatom, hogy a gyerekek életkori sajátosságainknak megfelelően képesek kifejezni mondanivalójukat. A szókincsük gazdag, beszédjük választékos.
A foglalkozást Bagdi Bella: Repülj velem című dalával zártuk. Utánzó mozgással táncoltunk a dalra, a legkisebb gyerekek is bekapcsolódtak a táncba.
A Megbocsátás gyakorlása témakörben a relaxációs gyakorlatunk a „Hintaszék” játék és a Napimádás volt. Bagdi Bella Ho’oponopono című dalának meghallgatása után a Ho’oponopono interaktív játékot is eljátszottuk, amihez egy hajbókoló mozdulatot találtak ki, és úgy mondogatták egymásnak a „varázsszót”. Ezután elmeséltem a Tündéri bocsánat című mesét, és igyekeztünk megtanulni a Tündérbocsánatot, vagyis a mondókát.
A Jön a zombi! – játékot átalakítottam, és nem is zombis játékként játszottuk, mert azt éppen elég idő volt leépíteni év elején, így Jön a fogót! játszottunk: kakaslépésben lehetett közlekedni mindenkinek, a fogó, akit megfogott, varázsszóval menekülhetett meg. (Sajnálom!; Kérlek, bocsáss meg!; Köszönöm!; Szeretlek.; Ho’oponopono.)
Megbocsátás gyakorlásának jele is felkerült a Boldogságvárra, és a hosszú távú célunk újabb részcélját is teljesítettük.
(Az útépítés miatt nem a falu vége, hanem a falu kezdete táblánál fotózkodtunk!)
Sajnos ebben a hónapban is online módon tudtuk csak megtartani Boldogságóránkat.
A feladat az volt, hogy mindenki készítsen otthon egy krepp papírból készült jácintot és egy rövid videoban üzenhetett is a csoportnak valami pozitívat. Itt nagyon fontos volt a szülők folyamatos kontrollja és visszacsatolása a gyerekek felé.
Az elkészült virágokat mindenki behozhatta és egyszeri alkalomra felhasználhatta a jácintját egy konfliktushelyzet megoldásaként a későbbiekben: „Béke, béke, barátság, mi volt ez a szamárság?” mondóka elmondását követően.
A második évfolyammal a megbocsátás témakörét jártuk körül. Meghallgattuk a hónap dalát. Majd megbeszéltük mit rejt magában ez a kifejezés. Szituációs játékokkal kitértünk a megbocsátás nehéz feladataira. Észrevettem, hogy a tanulók komolyan odafigyelnek egymásra. Egyre jobban megismerik egymást az idő múlásával, tudják, ki mikor haragszik és azt is, kihez, hogyan kell szólni, ahhoz hogy megbékéljen. Ezek után követ rajzoltunk, majd kérdésemre- Ki, kire haragszik most?- belevésték a személy nevét a rajzolt kövecskébe. A tanóra végére megbocsátottak. Ebben segített az elkóborolt kis elefánt meséje. Ahogy eljátszottuk a kis történetet, mindenki rájött arra, nem jó haragban, méregben élni. Fő feladatunk a papírhajó készítés volt. Örömmel fogadta az osztály, hogy vízre is engedhettük. Eközben ügyesen elmagyarázták, miért fontos megbocsátani, hogyan tudjuk az embereket kiengesztelni. A témakör feldolgozása újabb érdekes tapasztalat volt számunkra.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Ráhangolódásként meghallgattuk a hónap dalát majd szituációs játékokon keresztül gyakoroltuk a bocsánatkérést. Szívecskét készítettük egy szeretett személynek, akit megbántottunk.
Báthory István Általános Iskola
A magyar költészet napja 🇭🇺✍️
A jeles nap alkalmából etika órai feladatot kaptak a tanulók. A cél egy kedvenc vers bemutatása volt szófelhő formájában. Nagyon színvonalas művek érkeznek folyamatosan a gyerekektől.