Van egy alapvető módszer, minden pedagógus naponta alkalmazza különböző formában: ez nem más, mint a gyermekek helyes magatartásnormáinak szabályozása és fenntartása.
Erre egyre nagyobb szükség van, hiszen sajnos kevés gyermeknek tanították meg azt, hogy bocsánatot kérni nem a gyengeség jele! Ha megbántunk valakit, akkor nem megyünk tovább, hiszen dolgunk van a másikkal, az adott konfliktust meg kell beszélni, hogy senkiben ne maradjon tüske. Ráadásul óvodában a legnagyobb probléma az szokott lenni, hogy ma ki kinek a barátja, illetve ki kivel játszhat…
Nálunk számtalanszor előfordul, hogy amikor egy kisgyermek levesz a polcról egy játékot, az a fránya játék pont 3 másik gyermeknek is abban a pillanatban kell, mert már mióta azzal szerettek volna játszani…
Ismerve a csoportomat ezt a témát mozgásos játékokkal dolgoztuk fel oly módon, hogy egy-egy játékba csak a csoport negyede vehetett részt. Minden játék után megbeszéltük a gyerekekkel, hogy milyen érzés volt kimaradni a játékból. Érdekes gondolatokat fogalmaztak meg, elmondták érzéseiket, hogy haragudtak rám, mert nem válogattam be őket a játékba, amelyben esetleg a barátja játszott. Megbeszéltük, hogy hol érzi a testében a haragot, a megbántottságot, milyen érzés ez számára. Egy-egy játék után bocsánatot kértem azoktól, akik nem tudtak részt venni a mókában. Ezzel a felnőtt példával és sok-sok beszélgetéssel remélem fel tudtam tárni a gyerekek előtt a megbocsátás/bocsánatkérés/együtt játszás lényegét.
Megbocsátás
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Áprilisban a felkínált témák közül a pillangók reptetését választottuk. Ezzel jelképezve, hogy megbocsájtunk egymásnak, és a harangunk, bánatunk úgy elszáll mint egy pillangó. Az 5. osztály tanulói megfogalmazták korábbi sérelmeiket a társainak, és meg is bocsájtottak nekik.
A Földnapján sokat beszélgettünk mi minden él a földünkön, mitől szép és mire kel vigyázni, hogy így is maradjon. A tánc világnapján sokat táncoltunk ezt a gyerekek nagyon szeretik, ők is kitaláltak tánc mozdulatokat. A csoportba berepült egy méhecske, így beszélgettünk a méhek hasznáról. Tolvaj lépés játékot élvezték és sokat kellet játszani, jókat nevettek a játék közben.
Az áprilisi boldogságóra témája a megbocsátás volt, amely fontos része a lelki egyensúly és a jó emberi kapcsolatok kialakításának. A foglalkozás során a gyerekek megtanulták, hogy a harag elengedése és a sérelmek feldolgozása nemcsak másoknak, hanem önmagunknak is megkönnyebbülést hoz. A megbocsátás képessége segíti az empátia fejlődését és erősíti a közösségi összetartozást. A nevelési cél az volt, hogy a gyerekek felismerjék: mindenki hibázhat, de fontos a jóvátétel és az újrakezdés lehetősége. Játékos és beszélgetős feladatokon keresztül gyakorolták, hogyan lehet szavakkal és tettekkel is bocsánatot kérni, illetve megbocsátani. Ez az óra segített abban, hogy tudatosabban, elfogadóbban viszonyuljanak egymáshoz a mindennapokban.
A nyolcadik osztály áprilisi alkotása az „Így bocsátunk meg mi…” címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette: Szőllősi István
A hetedik osztály áprilisi alkotása „A Magyar Költészet Napja” címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette: Takács Istvánné Ilona
A 2.a osztály áprilisi alkotása „A megbocsátás gyakorlása” címet kapta.
Az áprilisi boldogságórát elkészítette: Búzás Béla Attiláné Erika
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
Mivel a téma nehéz és komoly is egy 6 évesnek, így játékosan közelítettük meg A szabadulás útja játékkal, a kapuk hamar lelepleződtek, mert lehet, hogy szavakkal nem, de a mimikájukkal tökéletesen ki tudják fejezni a harag vagy a szeretet érzését. Alig tudtuk abbahagyni. Oldódott a hangulat és megtanultuk a” varázsszavakat” a hónap dala segítségével. Óra végére mindenkinek jutott eszébe eset amikor megbántot valakit, ennek helyrehozására bocsánatkérő kártyákat rajzoltak, melyre rákerültek a bántó helyzetek és a békülések is.
Április hónapban a megbocsátás témáját „A három csibe” című mesével vezettem be. Igen tanúságos történet volt a gyerekek számára, amit közösen átbeszéltünk, majd rajzot készítettek róla. Egy következő órán megkértem a gyerekeket, hogy soroljanak fel 3 perc alatt minél több bocsánatkérő mondatot, szót, majd pedig bocsánatkérésre alkalmas nem verbális eszközöket. / Bocsánatsoroló / A játék célja volt, hogy a tanulók egymástól megtanulva megtapasztalták, hogy milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni. A Föld napja alkalmából virágot ültettünk. Végül a hónap utolsó napjaiban felszabadítottuk a lelkünket a terhek alól. / Pillangóreptetés / Több gyermek is megfogalmazta, hogy mennyire megkönnyebbült, felszabadult. Erről egy néhány másodperces videót is készítettem a szabadban. Elmondhatom, hogy nagyon tartalmasan és hasznosan teltek a Boldogságórák, annak ellenére, hogy egy hosszabb tavaszi szünetünk is volt!
Konczné Szabó Szilvia
Tildy Zoltán Általános Iskola és AMI
A megbocsátás hónapjában elengedtük a sérelmeinket. Zenehallgatás és légzőgyakorlat után a szívből szívbe gyakorlatot csináltuk meg. Először félve ültek be a sérelmet ért gyerkőcök, hogy elmondják mi nyomja a lelküket, de később egyre bátrabban mesélték el, mi bántja őket, mitől nem tudnak szabadulni. Többen meglepődve hallgatták, főleg a sérelmezők, mert volt, aki nem is tudta, érezte a probléma gyökerét. Szerencsére mindenki megértette a másik gondját, s minden problémára találtunk megoldást. A gyerekek boldogan élték meg a gyakorlat végét, hiszen megszabadultak rossz érzéseiktől. Ezután arra gondoltam, mivel húsvétra készülődtünk, hogy a megbocsátás pillangói helyett a megbocsátás nyulait röptessük meg és ezáltal megszabaduljunk minden felgyülemlett rossz érzéstől. Papírrepülőket készítettünk és a Pinterest-ről nyomtattam nekik mókás nyuszikat, melyeket ráragasztottunk a repülőkre és az udvaron ünnepélyes keretek között a nyuszikkal együtt elröptettük sérelmeinket is. Szuper hónapon vagyunk túl, alig várjuk a következő Boldogság órát!