Egy rövid szünet után újra együtt a csoport. Fontosnak tartjuk a érzelmi nevelését. Gyakran beszélgetünk arról, hogy ki, mitől érzi jól, vagy rosszul magát. A témához kapcsolódóan mindenki számára készítettünk egy szívet. Ezt a szívet – ha szükséges volt – annak a kisgyermeknek adták át a napi beszélgetőkör végén, akit esetleg megbántottak. Ezeket a sziveket máskor is alkalmazni fogjuk.
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlása
A téma feldolgozását a hónap végére tartogattam, amikorra visszatértünk a jelenléti oktatásba. A gyerekek nagyon örültek egymásnak.
Ennek a hónapnak a témája is nagyon fontos volt osztályunk számára. Amilyen mély barátságok jellemzik tagjait, sajnos, még is sok az értelmetlen megbántás, pillanatnyi összezördülés.
Szerencsére amilyen gyorsan összevesznek, olyan gyorsan ki is békülnek. Hamar megbocsátanak egymásnak.
A megbocsátás témával kapcsolatosan beszélgettünk az őszinte bocsánatkérésről, és annak erejéről, fontosságáról. Megtanultuk a megbocsátó szavakat, olvastuk a megbocsátó mondókát. Kitettük a faliújságra, és ha volt megbántás az osztályban, akkor is felolvastuk, elmondtuk, ezzel bátorítva a két bántottat a békülésre.
Elvégeztük a kőbe vésve feladatot. Szépen színesedtek a kis kavicsok, olyan minták kerültek rá, amely a gyerekek számára a megbocsátást jelképezték. A mi építményünk egy szívecske lett.
Megnéztük a Fragmentos animációs kisfilmet. Megbeszéltük, mit jelképeztek a törések, mitől gyógyultak be a sebek.
Egy másik alkalommal papírhajókat hajtogattuk. Kidíszítettük és ráírtuk a megbocsátó varázsigéket. Terveztünk térképet, amely megmutatta az utat, elvezetett a Megbocsátás-szigetére. „Vízre bocsátottuk” a hajóinkat.
A kiselefántról szóló mesét elolvastuk. A tavalyi olvasmányaink között volt „A csökönyös kiselefánt” című is, amely hasonló volt az ajánlott meséhez. Azt is felelevenítettük, eljátszottuk, kitaláltuk hozzá a folytatást, ahol a kiselefánt megtalálja elefántmamát és bocsánatot kér tőle. „Megbocsátó-elefántokat” készítettünk. Azt kértem a gyerekektől, díszítsék, színezzék ki olyanra az elefántjaikat, amely kifejezi azt a felszabadító érzést, mikor kibékülnek a haragosok és megbocsátanak egymásnak.
Lídia Katalin Gálné Kiscsatári
Az iskola udvarán a gyerekek kerestek kavicsokat, melynek egyik oldalára felírták azoknak a nevét, akitől bocsánatot szeretnének kérni, a másik oldalát örömmel díszítették. A kis kövekből szívet raktak ki az összetartozást szimbolizálva.
Ez a hónap nálunk sok-sok beszélgetéssel zajlott. A hosszú otthonlétek következménye is lehet, hogy egyre többet súrlódtak a gyerekek, és nehezen viselték el egymást. A legkisebb mozdulatra, szóra tüskésen, és bántóan reagáltak egymás felé, így sűrűn ültünk össze , hogy megbeszéljük a gondokat, megoldást keressünk rá , s gyakorolhassuk az elfogadás, és megbocsátás örömét. Így kevés kép, kézzel készült anyag maradt fenn erről az időszakunkról, mert igazán most az egymásra figyelésen volt a fő hangsúly.
Két idézettel zárnám az e havi összefoglalónkat:
” A megbocsátás nem érzelem, hanem az a döntés, hogy elfogadjuk a másik személyt annak ellenére, amit tett.
Gary Chapman ”
” Megbocsátani azt jelenti, hogy megérteni. És megérteni valakit azt jelenti, hogy megbocsátok neki.
Müller Péter ”
A hónap témája a megbocsátás volt. A gyerekek pontosan tudják, hogy megbocsátani fontos és jó. Hiszen, ha nem bocsátunk meg, akkor szomorúak leszünk. Hangzott el a gyerekektől. Visszaemlékeztünk olyan eseményekre, melyek rosszul estek a gyerekeknek, és milyen jó, hogy utána kibékültek és újra együtt játszottak azzal, akivel korábban konfliktusuk volt.
Az óvodában készített varázskártyákat hazavitték a gyerekek, s egy-egy varázsszóval átadták a családtagjaiknak. Másnap a szülők meghatottan, boldogan jeleztek vissza, hogy milyen csodálatos érzés volt ilyet kapni a gyermeküktől.
Ötletek a téma otthoni feldolgozásához:
1. Témafeldolgozás mese segítségével
Kedves Szülők! Olvassátok fel a gyerekeknek: Tündéri bocsánat című mesét és beszéljétek meg a mese végén található kérdéseket! (A mesét mellékletben küldöm!)
2. Varázsszavak/varázsmondatok tanulása
Beszéljétek meg, mikor mondjuk az alábbi mondatokat?
• Sajnálom!
• Kérlek, bocsáss meg!
• Köszönöm szépen!
• Nagyon szeretlek!
• Ígérem, nem fordul elő többé!
• Meg tudnál nekem bocsátani?
3. Játék a varázsszavakkal
Ehhez a játékhoz a család több tagjára is szükség lehet. Üljetek le egy körbe. Anya vagy apa kezdje el a játékot: Sajnálom, xy, hogy ma nem volt időm, és nem tudtunk elmenni sétálni. XY folytatja a játékot és ő küld valakinek üzenetet és így tovább.
4. Megbocsátok szappan
Véssetek egy szívecskét vagy egy virágot egy szappanba. Figyeljétek meg, hogy amikor használjátok a szappant, hogyan halványul el a belekarcolt minta. Ugyanígy ha megbocsátunk valakinek, el tud halványulni bennünk a rossz érzés is.
A három pillangó meséből készítettünk illusztrációt a megbocsátásról.
Mecsekaljai Általános Iskola Köztársaság Téri Általános Iskola
Sajnos karanténban voltunk ebben az időszakban, nem tudtunk sokat foglalkozni a témával.
A témához kapcsolódó bábjáték annyira tetszett a gyerekeknek, hogy mi ezzel dolgoztuk fel a megbocsájtás és bocsánatkérés érzéseit, fontosságát. A mesét eldramatizáltuk, napokig játszottuk, mindenki szerepelhetett kedve szerint, ki Süni volt, ki Nyuszi…stb. Megbeszéltük, hogyan érezték magukat a szerepükben, jó érzés volt-e megbocsájtani, bocsánatot kérni.
Különböző szituációs játékokat játszottunk még, pl. hogyan kérünk bocsánatot, ha leöntünk véletlenül valakit vízzel, vagy hogyan bocsájtunk meg akkor, ha valaki elveszi a játékunkat, majd visszaadja.
A munkafüzetben örömmel színeztek a gyerekek, valamint felragasztottuk a 8. lépcsőfokra a megbocsájtás jelét.
A témát a „Szeretet” c. dallal zártuk .