2022. áprilisában a témánk a Megbocsátás volt a Boldogságóra program keretein belül. A Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola 6.a osztálya a következőképpen dolgozta fel ezt a témát, osztályfőnökükkel, Gyenge Zsolttal.
A tanulók összeültek egy csoportban. Először megbeszélték, kit, mikor ér sérelem. Mit jelent az, hogy feldolgozni a sérelmet. Hogyan lehet megbocsájtani? Mit éreznek, ha mérgesek, ha szomorúak. Kihez tudnak fordulni segítségért? Mit kell tenni akkor, ha igazságtalanságot tapasztalnak, éreznek magukkal szemben, vagy társaikkal szemben? Hogyan védik meg magukat és társukat? Ezek a kérdések nagyon fontosak az osztály életében és az egyének életében is.
Majd befejezetlen mondatokat húztak, ezeket nekik kellett befejezniük. A következők álltak a kis kártyákon:
Azért voltam legutóbb mérges, mert…
Nagyon haragudtam egyszer valakire, mert….
A megbocsátás szerintem…..
A harag az emberre….
Ha mérgesnek érzem magam…
Rám megharagudott egyszer valaki, mert…
Amikor rám mérges valaki….
A bocsánatkérés szerintem…
A barátság…
Magamra voltam mérges, mert…
Megbocsájtottam, mert…
Elnézést kértem, mert…..
Nagyon jól esett nekem, amikor…
Nagyon rosszul esett nekem, amikor….
A Boldogságóra elérte a kitűzött célját, a tanulók megértették a megbocsátás lényegét, és azt is, hogy ez nem könnyű, de járható út az ő életükben is.
Megbocsátás
Pécsi Testvérvárosok Terei Ált.Isk.
2022. áprilisában a témánk a Megbocsátás volt a Boldogságóra program keretein belül. A Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola 6.a osztálya a következőképpen dolgozta fel ezt a témát, osztályfőnökükkel, Gyenge Zsolttal.
A tanulók összeültek egy csoportban. Először megbeszélték, kit, mikor ér sérelem. Mit jelent az, hogy feldolgozni a sérelmet. Hogyan lehet megbocsájtani? Mit éreznek, ha mérgesek, ha szomorúak. Kihez tudnak fordulni segítségért? Mit kell tenni akkor, ha igazságtalanságot tapasztalnak, éreznek magukkal szemben, vagy társaikkal szemben? Hogyan védik meg magukat és társukat? Ezek a kérdések nagyon fontosak az osztály életében és az egyének életében is.
Majd befejezetlen mondatokat húztak, ezeket nekik kellett befejezniük. A következők álltak a kis kártyákon:
Azért voltam legutóbb mérges, mert…
Nagyon haragudtam egyszer valakire, mert….
A megbocsátás szerintem…..
A harag az emberre….
Ha mérgesnek érzem magam…
Rám megharagudott egyszer valaki, mert…
Amikor rám mérges valaki….
A bocsánatkérés szerintem…
A barátság…
Magamra voltam mérges, mert…
Megbocsájtottam, mert…
Elnézést kértem, mert…..
Nagyon jól esett nekem, amikor…
Nagyon rosszul esett nekem, amikor….
A Boldogságóra elérte a kitűzött célját, a tanulók megértették a megbocsátás lényegét, és azt is, hogy ez nem könnyű, de járható út az ő életükben is.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az áprilisi boldogság órán „A megbocsátás gyakorlásáról” beszélgettünk a gyerekekkel. Mi történik akkor, ha megbántunk valakit? A gyerekek felsorolták sérelmeiket, érzéseiket, csalódottságaikat, mikor megbántották őket. Beszéltünk arról is, hogy milyen érzés megbocsátani valakinek. Ezt követően a megbocsátó bőröndbe írták, rajzolták rossz élményeiket, fájdalmas csalódásaikat, végezetül megbocsátó szavakkal fejeztük be az órát.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A foglalkozást relaxációval kezdtük, majd énekeltünk. Felidéztünk olyan helyzeteket, amikor valamelyik gyerek rosszat tett, végül együtt megbocsátottunk neki. Eljátszottuk a Ho’oponopono interaktív játékot és megtanultuk a 4 varázsszót. Kiszíneztük a munkafüzet feladatait, majd a varázsszavakkal játszottunk. Zárókörben mindenki elmondta, hogy szerinte miért olyan fontos megbocsájtanunk egymásnak.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az áprilisi boldogságórákon A megbocsátás gyakorlásáról beszélgettünk a gyerekekkel. Mi is történik akkor, ha megbántunk egy másik embert, és emiatt harag keletkezik benne. Nagyon sok sérelmet soroltak fel, melyeket sokáig cipelnek magukkal. Megfogalmazták, hogy milyen érzéseket, gondolatokat hívtak elő bennük. Felidézték, hogy milyen esetekben sikerült már nekik megbocsátani, és hogy most milyen gondolatok, érzések kísérik az egyszerű emlékké változott egykori sérelmeket. Tisztáztuk, hogy el kell engedni a haragot, gyűlöletet, az összes negatív érzelmet, indulatot és inkább minden jót kívánni annak, aki megbántott, annak ellenére, hogy nehéz elviselni a minket, őket ért bántást és fájdalmat. A megbocsátásnak hatalmas gyógyító ereje van. A gyerekeknek meg kell tanulniuk megbocsátani és a mindennapi életükben alkalmazni.
Az alábbi feladatokat végeztük el ebben a hónapban:
• Relaxáció (A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.)
• Olyan közmondások gyűjtése, melyek segítenek abban, hogy könnyebben tudjunk megbocsátani. (pl.: A lónak is 4 lába van, mégis megbotlik, Tévedni emberi dolog, Aki dolgozik, hibázik, Senki sem tökéletes…)
• Olyan sérelmek lerajzolása, amelyek rossz élményt, csalódást, haragot, megbántottságot okoztak.
• Változó érzelmek c. lapozható játék elkészítése.
• Kavics vagy medál (Sógyurmából medál készítése, festése).
• A hónap dalának többszöri meghallgatása az órák zárásaként.
A Húsvét, sőt az ünnepet megelőző teljes 40 napos böjti időszak a tisztulásról és a felkészülésről szól. A takarításról, ami a szellemi szintre is vonatkozik. Helyet kell teremteni a jónak. Az elvonulás, az imádság bárhol, bármilyen körülmények között megtörténhet, nem kell hozzá különösebb technika, sem különleges helyszín, sem pedig felkészülés. Belső csend kell hozzá. Ezt meg kell teremteni. Hallanod kell saját magadat is. De ahhoz, hogy halld, meg kell szeretni magadat. Ehhez kell a megbocsátás.
A megvilágosodáshoz vezető út lehet hosszú, rögös, kacskaringós. A megvilágosodás mégis egy pillanat műve és megtörténhet azzal, aki készen áll rá. A Húsvét a létezés újragondolásának csodája. Az ünnep szentségének átélése azért is lényeges, mert a feltámadás dicsőségének sikertörténetét élhetjük át roppant egyszerűen. Ki kell zárnunk a kételkedést és el kell fogadnunk a tényeket.
A megbocsátás egy nagyon izgalmas cselekvés. Merthogy cselekvés kell, hogy legyen, hiszen egy ige. Vajon meg tudunk-e bocsátani másoknak? Ha szeretettel vagyunk magunk iránt is, mások iránt is, akkor igen. Gyakorolni kell: minél többet gyakoroljuk, annál jobban fog menni. Az emlékezetünk őrizni fogja a történéseket, de ha megbocsátunk annak, aki rossz fát tett a tűzre és ezzel ártott is nekünk, nem feltétlenül a rossz emlékképek jönnek elő. A megbocsátással valami feledésbe merül és ez a valami már nem kísért többé minket. Helyette fényt kell kérni a szellemünkbe és a szívünkbe is.
A gyerekek ezt a témakört is nagyon szerették. Így anyák napjára készülődve összeszedtük közösen az érzéseket, kinek miért kell megbocsátanunk, az osztályban a családban. Van- e olyan amit még nem mondtunk ki, de ki kellene kinek és mit. A relaxációs feladatot nagyon élvezték a gyerekek. A bőröndös feladatot is több körben kellett játszanunk. A második körben a következő feladat előkészítéseként nem a sérelmünket írtuk fel, ha megpróbáltuk azt az arcunkkal a testünkkel is kifejezni hang nélkül. Majd próbáltunk pozitívok lenni és ehhez is ötleteket gyűjteni. Ezután készültek el az arcaink, ki hogy érzi magát éppen.
Budafok-Tétényi Baross Gábor Általános Iskola
A megbocsátás fontos téma, nem sokan gyakorolják manapság. Mi arra jutottunk, hogy mindenki jobban jár, ha nincs harag.
A bevezető relaxáció után nekiláttunk a bőröndös feladatnak, hogy kiszedjük magunkból a tüskéket, sok idő elment a bőröndrajzolással, hogy több idő maradjon gondolkodni mit is írjanak bele. Igen néha nehezen válunk meg a terheinktől és a haragunktól még ha tudjuk is, hogy lenne rá lehetőség, ragaszkodunk. Azért a végére mindenkinek sikerült amint a kép is bizonyítja és a galacsinok a neheztelésekkel a kukában landoltak.
A szeretetgombóc ötletet nagyon szerették, mindenkinek volt oka tölteléknek lennie és mosolyogva bújt ki a gombócából.
Remélem ez az élmény sokáig bennük marad és a mindennapokban is eszükbe jut használni majd. Köszönöm.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás pontos ideje: 2022. április 21. 17:00
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 8 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető; kiselőadás; beszélgetés feladatokon, filmrészleten keresztül; meditációs gyakorlat
Eszközök: laptop, polifoam matracok
A foglalkozás célja: A Boldogságóra program április havi témája a megbocsátás témakörét vette célba. A diákok fedezzék fel, ismerjék meg a mások, illetve az önmagunk irányába történő megbocsátás felszabadító érzését, majd ezt tudatosan építsék be a már korábban megismert boldogságfokozó technikáik közé.
A foglalkozás rövid tartalma:
– a program céljának ismertetése az újonnan becsatlakozó diákokkal
– ráhangoló gondolatok, kutatási eredmények ismertetése tanári kiselőadás keretében
– téma feldolgozása a feladatokon keresztül, amelyben szerepet kapott néhány ajánlott feladat is
• leggyakoribb sérelmek, amelyeket különösen nehéz a hétköznapokban megbocsátani
• „vonaljáték”
• „A viselkedését nem kell elfogadnom…”
• a karma jóga és a megbocsátás
• megbocsátás önmagamnak – vezetett relaxációs gyakorlat
– zárókör
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2022.április 25.
Dr Csehóné Just Réka
A két csoportbábunk Tündér Lili és Tündér Lala virágtündérek a varázserdőben. Lili játék közben megbántotta Lalát, ezért engesztelésként csodálatos ösvényre vezette Lalát, ahol szív alakú gyümölcsök termettek a fán. Ezzel engesztelte ki Lili jóbarátját. A gyerekek segítettek megfesteni ezt a csodálatos erdőrészt.