Varázsszavaink
Megbocsátás
Erzsébethelyi Általános Iskola
Nagyon tetszett a gyerekeknek a téma: repülőről dobtuk ki a sérelmeinket, megbocsátottunk!
A megbocsátás gyakorlását két órában dolgoztuk fel. Az óra elején relaxációs gyakorlatot végeztünk: „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar.” Ezután meghallgattuk a hónap dalát többször is, a gyerekek közben kiszínezték a hónap színezőjét. Voltak, akik énekeltek, táncoltak is közben. A rejtvény megfejtése után (sajnálom), megbeszéltük a témához kapcsolódó elméleti hátteret. Az első órát meditációval zártuk. A második óra elején újból meghallgattuk a hónap dalát, elmeséltem nekik a „Hebrencs Hód” meséjét. Megbeszéltük a tanulságokat, átbeszéltük, hogy a főszereplő, hogyan kért bocsánatot, hogyan engesztelte ki barátait. Ezután megfogalmazták, hogy mi olyan történt velük, amit meg tudtak bocsátani és mi az, amit már nem. Ezeket felírtuk egy mozdonyos tablóra. Nagyon örültem neki, hogy az esetek többségében meg tudtak bocsátani. Mindenki készített egy „bocsánatkérő kártyát”. Az óra végén lezárásként elmondták, hogy milyen gondolatokkal lettek gazdagabbak, mi az, amit tovább tudnak vinni magukkal az óráról.
Az áprilisi téma nem ígérkezett könnyűnek. A hónap témáját, a megbocsátást a hónap során folyamatosan dolgoztuk fel. Számtalanszor megbeszéltük, elismételtük a varázsszavakat: Szeretlek! Köszönöm! Bocsáss meg! Sajnálom! Beleírtuk a szavakat a homokba, kiraktuk kavicsokból, pitypangból is. Bocsánatkérő kártyákat készítettünk. Megbeszéltük, nehéz elviselni a minket ért bántást, fájdalmat, de a haragot sem érdemes hosszú ideig cipelni.
A megbocsátás alkalmával „meggyógyul” a megbántó és a megbántott is, és mindegyikőjüknek könnyebb lesz a lelke. Csoportmunkában közösen elkészítettük a megbocsátás hőlégballonját. Ezzel és a léggömbökkel kimentünk az udvarra és elengedtük a haragot, a sértődöttséget, a sérelmeinket amik bennünk lakozott. Majd történeteket meséltek egymásnak arról, hogy amikor megbántották őket hogyan sikerült megbocsátaniuk. Vagy, ha ők bántottak meg valakit, hogyan sikerült elérni a bocsánatot. Közösen fogalmaztuk meg, hogy csak a gyengék nem tudnak megbocsátani. Megbeszéltük, hogy lefekvéskor mindenki végiggondolja, hogy aznap mi történt vele és senki sem feküdjön le haraggal a szívében!
Úgy gondolom, hogy a játékos feladatok során pozitív irányba változott a gyermekek érzelemvilága.
Egy magyar irodalom óra keretében, miután befejeztük a Toldit arra kértem a gyerekeket, hogy éljék bele magukat Miklós helyzetébe és írjanak levelet a testvérbátyuknak, Györgynek, amiben megbocsátanak neki. Több olyan gyerek is volt, aki nem tudta elkezdeni a levelet, ezért megbeszéltük a formai követelményeket. Voltak olyanok, főleg a lányok közül, akik nagyon tartalmas levelet írtak, tele érzelemmel. A fiúk nehezebben boldogultak a feladattal, mert ők kevésbé érzelgősek ,mint a lányok. Jó volt olvasni az irományaikat,ezáltal jobban megismerhettem őket.
Egy magyar irodalom óra keretében, miután befejeztük a Toldit arra kértem a gyerekeket, hogy éljék bele magukat Miklós helyzetébe és írjanak levelet a testvérbátyuknak, Györgynek, amiben megbocsátanak neki. Több olyan gyerek is volt, aki nem tudta elkezdeni a levelet, ezért megbeszéltük a formai követelményeket. Voltak olyanok, főleg a lányok közül, akik nagyon tartalmas levelet írtak, tele érzelemmel. A fiúk nehezebben boldogultak a feladattal, mert ők kevésbé érzelgősek ,mint a lányok. Jó volt olvasni az irományaikat,ezáltal jobban megismerhettem őket.