.
Megbocsátás
Az áprilisi téma nem ígérkezett könnyűnek. A hónap témáját, a megbocsátást a hónap során folyamatosan dolgoztuk fel. Számtalanszor megbeszéltük, elismételtük a varázsszavakat: Szeretlek! Köszönöm! Bocsáss meg! Sajnálom! Beleírtuk a szavakat a homokba, kiraktuk kavicsokból, pitypangból is. Bocsánatkérő kártyákat készítettünk. Megbeszéltük, nehéz elviselni a minket ért bántást, fájdalmat, de a haragot sem érdemes hosszú ideig cipelni.
A megbocsátás alkalmával „meggyógyul” a megbántó és a megbántott is, és mindegyikőjüknek könnyebb lesz a lelke. Csoportmunkában közösen elkészítettük a megbocsátás hőlégballonját. Ezzel és a léggömbökkel kimentünk az udvarra és elengedtük a haragot, a sértődöttséget, a sérelmeinket amik bennünk lakozott. Majd történeteket meséltek egymásnak arról, hogy amikor megbántották őket hogyan sikerült megbocsátaniuk. Vagy, ha ők bántottak meg valakit, hogyan sikerült elérni a bocsánatot. Közösen fogalmaztuk meg, hogy csak a gyengék nem tudnak megbocsátani. Megbeszéltük, hogy lefekvéskor mindenki végiggondolja, hogy aznap mi történt vele és senki sem feküdjön le haraggal a szívében!
Úgy gondolom, hogy a játékos feladatok során pozitív irányba változott a gyermekek érzelemvilága.
Egy magyar irodalom óra keretében, miután befejeztük a Toldit arra kértem a gyerekeket, hogy éljék bele magukat Miklós helyzetébe és írjanak levelet a testvérbátyuknak, Györgynek, amiben megbocsátanak neki. Több olyan gyerek is volt, aki nem tudta elkezdeni a levelet, ezért megbeszéltük a formai követelményeket. Voltak olyanok, főleg a lányok közül, akik nagyon tartalmas levelet írtak, tele érzelemmel. A fiúk nehezebben boldogultak a feladattal, mert ők kevésbé érzelgősek ,mint a lányok. Jó volt olvasni az irományaikat,ezáltal jobban megismerhettem őket.
Egy magyar irodalom óra keretében, miután befejeztük a Toldit arra kértem a gyerekeket, hogy éljék bele magukat Miklós helyzetébe és írjanak levelet a testvérbátyuknak, Györgynek, amiben megbocsátanak neki. Több olyan gyerek is volt, aki nem tudta elkezdeni a levelet, ezért megbeszéltük a formai követelményeket. Voltak olyanok, főleg a lányok közül, akik nagyon tartalmas levelet írtak, tele érzelemmel. A fiúk nehezebben boldogultak a feladattal, mert ők kevésbé érzelgősek ,mint a lányok. Jó volt olvasni az irományaikat,ezáltal jobban megismerhettem őket.
Konyári Óvoda Maci csoport
A megbocsátás fontossága hozzátartozik a békés, kiegyensúlyozott élet megéléséhez. Minden embernek szüksége van a megbocsátásra és, hogy megbocsásson. Hisz a nemmegbocsátás haragot, nyugtalanságot okoz az ember lelkében hosszútávon romboló hatása van előbb a lélekben majd a testben. Az óvodában is lehetőségünk van minden nap a konfliktuskezelésre, igyekszünk megtanítani a gyermekeket a megbocsátásra és annak elfogadására. A babaszobában adódó és tapasztalható konfliktusokat ennek a gyakorlatával oldjuk meg.
Ebben ay hónapban a megbocsátás gyakorlása volt a fő témánk. Nagyon sokat beszélgettünk ezzel kapcsolatban. Milyen fontos az emberek életében a bocsánatkérés. Célom az volt, hogy a gyerekek megértsék azt, a megbocsátással elsősorban maguknak tesznek jót. Sokféle játékot játszottunk ezzel kapcsolatban amiben gyakorolhatták ezt a helyzetet. A legkedvesebb játék a varázsszavak című játék volt , amit sokszor elsajátítottunk. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
A gyerekek szeretetgombócot csináltak középen egy „töltelékkel”.
Áprilisi Boldogságóránk témája a Megbocsátás volt.
A megbocsátás , a boldogság egyik legfontosabb forrása. Megjelenése egészen a történelmi kalandozásokig vezethető vissza.
” Aki megbocsátott az lemond a haragról, leteszi a sérelmet, a bosszúvágyat. Akinek megbocsátanak hinni kezd abban, hogy jobb emberré válhat” (Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek . Szerk.: Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke, Tabajdi Éva 168.o.)
A foglalkozásunkat az „Égig érő fa vagyok ” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd megalkottuk a MI varázslatos kerek erdőnket, ahol az ágak szeretettel érnek össze.
A játék után megkértem a gyermekeket, hallgassák végig azt a zeneszámot , amelyt erre az alkalomra hoztam Nekik. Zenehallgatás közben, figyeljenek a zene szövegére, a dallamára, arra milyen érzéseket vált ki belőlük.
A zene hallgatás után kötetlen beszélgetés során fogalmazták meg érzéseiket, gondolataikat. Elismételtük a varázsszavakat : sajnálom, köszönöm, kérlek bocsáss meg, szeretlek. Majd közösen gyűjtöttük össze azokat a kifejezéseket, amelyek segítségünkre lehetnek még a megbocsátásban : Ne haragudj, bocsánat, véletlenül volt, nem akartalak bántani, kérlek…
Elmondhatták saját élményeiket : kértek-e már bocsánatot, ha igen-miért és kitől? Megbocsátott-e az akit megbántottak, akinek fájdalmat okoztak? Mit éreztek ekkor?
A beszélgetés során az is kiderült, hogy bizony nem mindig könnyű bocsánatot kérni, de mindenképpen hasznos -és szívmelengető.
Ezt követően A só című magyar népmesén keresztül erősítettem rá a megbocsátás fontosságára.
Boldogságóránk befejezéseként a gyermekek kérésére újból meghallgattuk a Hooponoponot, és elkészítették a megbocsátás szívecskéit.
A foglakozás befejezésekor szeretettel búcsúztunk egymástól és már a következő Boldogságóra felől érdeklődtek.🥰❤️🧡💛