Az órát „Az izom feszülésének és ellazulásának tudatosítása” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd elénekeltük a hónap dalát.
A gyerekek korábban már megtapasztalták, hogy a megbocsátás boldogít bennünket, utána sokkal jobban érezzük magunkat. Mindezt szépen megfogalmazták saját szavaikkal a téma bevezetésénél. A tankönyv idézeteit páros munkában értelmezték, megbeszélték.
Nagyon megható történetet ismerhettek meg a téma feldolgozása során: A megbocsátás jele címűt. A történet dramatizálása ezen az órán sem maradhatott el, már kérik ezt a gyerekek minden boldogságórán.
A tanulók emlékeikben kerestek olyan szituációt, mikor valakit megbántottak. Egy hozzá írt levélben kértek bocsánatot, melyet pár perc alatt fogalmaztak meg tömören.
Megbeszéltük a megbocsátás lépcsőfokait, majd szerepcserés empátiajáték, végül meditáció következett.
Megbocsátás
A legnehezebb téma volt a csoport életében. Elég gyakran kellett alkalmazni néhány gyereknek a bocsánatkérést, több-kevesebb sikerrel a megbocsájtás is megtörtént. Rossz tulajdonságaink, megbánt dolgaink elengedése könnyebb volt a kiszebáb zsebébe tett papírüzeneteink elégetésével.
Beszédes József Általános Iskola
Ezen a témán belül két feladatot végeztünk. Először a Boldogságóra könyvből kiválasztottam a megbocsátással kapcsolatos idézetekből néhányat és a gyerekek választottak közülük, hogy melyik tetszik nekik és miért. Két idézet választottak és három magyarázatot itt is megjelenítettem. A másik pedig a szavakból készített szív volt. A szavakat a gyerekek mondták és ebből készítettem el a Word Art program segítségével a „megbocsátó” szívet.
” A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás. A tevékenységet relaxációval és beszélgetéssel kezdtük. Megbeszéltük, hogy érzelmeink az arcunkra van írva. Ahhoz , hogy sérelmeinket el tudjuk engedni, nézőpontváltásra van szükség. A sértődöttség, a harag elengedése út a szabadsághoz.Miután a gyerekekkel mindezeket átbeszéltük, szitakötőt készítettünk, amely az elengedés, a megbocsátást szimbolizálja az életünkben.
Szegedi Kis István Református Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium
Bocsánatkérő lufikat adtuk egymásnak és ezzel fejeztük ki a bocsánatkéréseinket.
„Az eltévedt kiselefánt” mese feldolgozásán keresztül beszélgettünk a megbocsátásról. A meséhez illusztrációkat készítettek a gyerekek.
Ezt az aranyos plüss figurát többen is szerették volna . Közösen megegyeztünk,hogy mikor ki játszhat vele.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A megbocsájtás az egyik legfontosabb a közösség építésében. Nagyon nagy szerepet játszanak a szülők, pedagógusok. A felnőttek felelőssége, hogy a gyerekek megtanuljanak megbocsájtani és ezt alkalmazzák is. A Tündéri bocsánat mese bemutatása, tanulságának megbeszélése. Olyan helyzetek felidézése, amikor valaki megbántotta őket vagy ők lettek megbántva. A gyerekek itt elsősorban azt emelték ki, hogy őket ki bántotta meg. A megbocsájtás fontossága! Egy jó tulajdonság kiemelése egy olyan barátjukkal szemben, akinek jó lenne ha megbocsájtanának. Varázsszavak játék eljátszása. A megbocsátás jele felkerült a nyolcadik lépcsőfokra, majd a jelek is felkerültek.
Kedves Kollégák!
Ez a téma különösen fontos és ha lehet így mondani, különösen kedves a szívemnek. A gyerekekkel nagyon sokat beszélgetünk arról, hogy hogyan bánjunk másokkal, hogy a megbocsátás, a nagylelkűség mennyire fontos nemcsak a másik ember számára, hanem a mi lelkünkre is gyógyító erővel hat.
A karantén ideje alatt onlinban néztük meg a programban ajánlott kisfilmet. A gyerekekenk annyira tetszett a főszereplő kislány története, hogy többször is meg kellett néznünk, sőt a szülőkkel a linket is megosztottam, mert van, aki otthon is újra lejátszotta. Gyönyörű megbocsááts hajók születtek. A megbocsátás fontos, emberi mivoltunk egyik alappillére. Ahogyan az egyik kedves kisdiákom írta a hajójára: “Mindenki hibázhat”
A hónap feladatai közül az osztály Tihanyi-Tóth Kinga versének illusztrációját, rajzos értelmezését választotta. Különböző technikával próbálták a diákok megragadni a költemény mondanivalóját, érzelem – és gondolatvilágát. Alkotásaikon tükröződik az alkotó – mű – befogadó hármasságának egysége.