Áprilisi foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a három csibe történetét, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit, kit milyen sérelem ért. Megbeszéltük hogy a megbocsátás es a hála együtt a boldogsághoz vezet.
Lerajzolta mindenki a kedvenc jelenetét a meséből. Elmondták kinek mikor kellett bocsánatot kérnie, mikor kellett megbocsájtani akár valami apróság miatt is. Játszottunk szituációs játékokat, amin nagyon jól szórakoztak a gyerekek.
Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Ho’oponopono c. dalát.
Megbocsátás
Áprilisi boldogságóránk témája a megbocsátás. Az órát beszélgetéssel kezdtük. Arról kérdeztem a gyerekeket, hogy mit jelent az a szó megbocsátani. Hogyan kérhetünk bocsánatot? Hogyan érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk?
Ezután szófelhőt készítettünk a megbocsátáshoz kapcsolódó szavakkal.
Majd egy papírszívre ráírták ezeket a szavakat, melyet kitettünk a faliújságra.
Varázsszőnyegünkön elindultunk a megbocsátás erdejébe. Miután elmeséltem a Tündéri bocsánat című mesét, .aki szeretett volna, beszélt arról,hogy ő kit bántott már meg és őt ki bántotta meg. Kiemeltem az érzést, ami a megbocsájtáshoz társul és ezzel a jó érzéssel a szívünkben körbe álltunk. Elindítottam egy ölelést az egyik irányba és körbejárva vissza érkezett hozzám. A kérdésre, hogy-Ki érezte jól magát ölelés közben?-egy kisgyerek kivételével mindenki feltette a kezét.
Áprilisi témánk a megbocsátás, illetve a megbocsátás gyakorlása volt. A bevezető beszélgetés során megpróbáltuk meghatározni, hogy mit is jelent a megbocsátás, miért nehéz olykor bocsánatot kérni és megbocsátani a velünk történt sérelmeket. A téma sok sebet feltépett a gyerekeknél, amit a beszélgetés során megbeszéltünk, megvitattunk és megpróbáltunk helyre tenni. Volt, olyan tanuló, akinek nem esett nehezére bocsánatot kérni, de volt olyan tanuló is, akinek elsőre nem is ment. Végigvettük, ki hogyan kezd a bocsánatkéréshez, milyen lépéseket tesz a másik felé. Segítségül hívtuk a program által ajánlott “A bocsánatkérés öt nyelve” nevezetű, a bocsánatkérést segítő, kifejező mondatokat. Próbáltam tudatosítani a tanulókban, hogy az első fontos dolog, hogy egyáltalán észre vegyük, azt, ha valakit megbántottunk. A bocsánatkérésünk legyen őszinte! A gyerekek legyenek bátrak, ha bocsánatot kell kérniük! A megbocsátás jegyében elkészítették a saját bocsánatkérő pillangójukat, amiket el is engedtünk a magasból, elengedvén a korábbi sérelmeiket. A program által ajánlott jeles napok közül A méhek napját dolgoztuk fel, melyet április 30-án ünneplünk.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Húsvétra várva hímes tojásokat rajzoltunk. Föld napjára hangolódva beszélgettünk arról, hogyan védhetjük Földünket, mit tehetünk azért, hogy jobbá tegyük környezetünket. A tojások hátoldalára ígéreteket fogalmaztunk meg, bocsánatot kértünk a Földtől helytelen viselkedésünkért. Majd készítettünk egy tavaszi fát, melyre ráhelyeztük a tojásokat.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Áprilisban számba vettük, hogy mik azok a negatív dolgok, érzések, benyomások melyek minket értek. Lenyugtattuk a lelkünket „Mindfullnes Kapitány” mozgásos mondókájával, majd elkészítettük a saját megbocsátás pillangónkat, melynek szárnyaira leírtuk, hogy milyen negatív érzéseket szeretnénk továbbengedni magunkból az univerzumba.
A Szivecskék 6.a csoport boldogságóráján – A MEGBOCSÁTÁS GYAKORLÁSA – április havi téma feldolgozásának nagyon megörültem, pici közösségünk életében aktuálissá vált erről beszélgetnünk!
A csoport tagjai – életkoruknál fogva – keresik önmagukat, a hormonális változások érzékennyé teszik Őket, aminek a miértjét sokszor nem is értik, viccesnek gondolt dolgokkal sikerül egymást megbántaniuk, ami konfliktusokat eredményez, néhányan jobbnak és többnek érzik magukat másoknál, és még sorolhatnám… bármilyen jó lelkű, szeretetre méltó serdülő gyermeknél fellelhető „problémák” ezek, melyekről kell beszélgetni!
A Boldogságóránk első fele arról szólt, hogy mindenki elmondhatta szeretettel, vádaskodás nélkül, hogy ki és mivel bántotta meg, milyen érzéseket váltott ki belőle a bántás illetve szerintük kit és mivel bántottak meg. Nagyon fegyelmezett és őszinte beszélgetés volt, mely során sikerült tiszteletben tartaniuk mások érzéseit.
Az órát Lewis B. Smedes idézettel folytattam: „Megbocsátani annyit tesz, mint szabadon engedni egy foglyot, és felfedezni, hogy ez a fogoly te magad voltál.”
Az óra második felében a boldogság egyik legfontosabb forrásáról a megbocsátásról beszélgettünk. A csoportunkból nem mindenki volt képes régi sérelmeik megbocsátására, ezért fontosnak tartottam elmondani nekik, hogy a megbocsátás tanulható, és segítek ebben nekik! Ha valaki őszintén bocsánatot kér Tőlünk, akkor a saját magunk boldogsága érdekében bocsátsunk meg neki, nem feltétlenül a történteket, hanem a sértettségünket engedjük el. De hogyan vehetjük észre az őszinte bocsánatkérést? Segítségükre volt a bocsánatkérés öt nyelve. Arról is beszélgettünk, ha képtelenek a megbocsátásra, akkor mit okozhatnak maguknak: állandó neheztelés érzését, haragot, ellenségeskedést, gyűlöletet, fontos hormonok előállításának akadályozását, sejtjeik fertőzések elleni védekező képességének csökkenését, stb.
Összegzésül megállapítottuk, hogy legyünk empatikusak, bújjunk a másik fél szerepébe, ami segíthet bennünket az empátia fejlesztésében, a megbocsátásban és ez által boldogabbak lehetünk; ne cipeljük magunkkal a sérelmeinket!
Hálásan köszönjük a segítséget, mely segített bennünket a tiszta lap útjára vezető úton!
A megbocsátás téma kevésbé kézzel fogható egy enyhe- vagy középfokban sérült óvodás kisgyermek számára.
A téma feldolgozását és megértését nagyban segítette a Bocsánat Napocska mondóka és kedvelt lett a Megbocsátás tánc is.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az áprilisi foglalkozáson megbeszéltük a megbocsátás fogalmát. Elmondták a gyerekek, kinek, mit jelent, miért fontos, hogy ne tartsunk haragot. Versenyeztünk, ki tud adott idő alatt minél több bocsánat kérő kifejezést, mondatot írni. A mellékletből mindenki elkészítette „bocsánatkérő pillangóját”, melyre ráírták azokat a neveket, akiktől elnézést kell kérniük vagy akinek meg kell bocsátaniuk. A pillangó ölelés gyakorlatsor nagyon tetszett mindenkinek. A végén többen mondták, mennyire megnyugtatta őket. Jó gyakorlat lesz ez a későbbiekben is. A foglalkozás zárásaként felolvastam A morgós medve és a szorgos méhecske című mesét, amiből el is játszottuk a „táncoló” medvét. Jókat nevettünk ezen.
Felsős osztályommal ebben a hónapban arról beszélgettünk, hogy miért fontos saját magunk számára is az, hogy képesek legyünk megbocsátani annak, aki megbántott minket. Ez nemcsak a személyes lelki békéhez, hanem a megfelelő osztályklíma fenntartásához is elengedhetetlen. Mivel rendszeresen vannak kisebb konfliktusok az osztályban, példaként feldolgoztunk néhány, a közelmúltban kialakult és megoldott konfliktushelyzetet.