Megbocsátó pajzsokkal vérteztük fel magunkat
Az áprilisi hónap sok nevezetes dátum megünneplésével tette színesebbé az iskolai életünket. Április elsején bolondos frizurákkal érkeztünk intézményünkbe, 11-én a TrachtTagra öltöztünk nagyanyáink és nagyapáink régi viseletébe, -ezzel is tisztelegve őseink előtt,- megtanultuk és szorgosan gyakoroltuk a megbocsátás nyelvi formuláit és megbocsátó pajzzsal vérteztük fel magunkat. A tanórákon is gyakran használt „pajzsokra” mindenki írt egy bocsánatkérő kifejezést( németül és angolul is), amit utána többször kimondtunk és ízlelgettük a kiejtett szavak súlyát. Az osztályon belül ért sérelmek gyorsan orvoslásra kerültek a megbocsátó pajzsoknak köszönhetően. A feliratok továbbra is az osztályunk díszét adják és szükség esetén egy-egy rosszul irányított „támadást, sérelmet” a pajzsok feltartásával gyorsan hárítani tudunk. A Föld napjának tiszteletére Zengővárkonyba utaztunk, egy festői szépségű kis faluba, ahol a Míves Tojás és Szalma-Kincs-Tár Múzeumok mellett a természet szépségeiben is gyönyörködtünk. Fűben hemperegtünk, állatokat simogattunk és élveztük a tavaszi természet kincseit a csodálatos napsütésben. Az apró koccanásokat itt is a megbocsátó szavak kimondásával oldottuk fel, mert egy összetartó csapat nem ismer haragot 😉
Megbocsátás
Magyar nyelv és irodalom óra keretében a gyerekekkel a húsvét ünnepéhez tartozó húsvéti történet
megismerésével és a megbocsátás jelentőségével foglalkoztunk.
Időbeli tájékozódás során verssel felsorolták a gyerekek az évszakokat, majd évszakórán
hozzárendelték az aktuális hónapokat.
Az óra anyagának ismertetése után megtekintettünk a húsvéthoz tartozó hagyományokat bemutató
kisfilmet, megbeszéltük a húsvét és megbocsátás jelentését.
Csoportokban dolgozva a húsvéti jelképeket ábrázoló tojásokat színezhettek illetve feladatlapon a
húsvéthoz tartozó helyes-helytelen mondatokat választották ki.
Szívből-szívbe játék során a tanterembe krepp-papírból készített szívecskébe állva mindenki
behívhatott társai közül valakit, aki a hét során megbántotta. A megbocsátás jeleként papírszívecskét
nyújtott át társának és megölelték egymást.
A Megbocsátást a zöld nyuszis küldetés folytatta, amikor a népi hagyományokat felidézve a fiúk
meglocsolták a lány osztálytársukat, cserébe pedig festett tojást kaptak, ami mellé
személyre szóló apró cselekedeteket kaptak. A gyerekek örömmel vettek részt az órán, a
hagyományok megismerésén túl a megbocsátás fontosságával gazdagodtak.
A megbocsátás fájára felkötötték a gyerekek a fehér szalagokat megbocsátásuk jeléül.
„Megbocsátani annyit tesz, mint szabadon engedni egy foglyot,
és felfedezni, hogy ez a fogoly te magad voltál.
Ezzel a mottóval mentünk végig egész hónapban.Igyekezünk mindenben meglátni a jót,és ha szükséges volt bocsánatot kérni és meg is bocsátani.Kellemesen töltött közös játékok jó elbeszélgetésekkel teli hónap volt.
A téma bevezetéseként a Bocsánatsoroló c. feladatot oldottuk meg. 3 perc alatt minél több bocsánatkérő mondatot, szót kellett leírniuk, majd az első legtöbb megoldással rendelkező tanuló felolvasta, amit írt, a többiek pedig pipálták a saját egyezéseiket. Így egymásól tanulva megtapasztalták, milyen sokféleképpen lehet szavakkal és szavak nélkül is bocsánatot kérni.
Ezután a Pillangóreptetés következett. Magukban gondoltak olyan helyzetekre a közelmúltból, amikor valakire valamiért mérgesek lettek, vagy megbántotta valaki őket! Akár magukra is gondolhattak. Majd az iskola udvarán mindenki elreptette a saját készítésű lepkéjét, miközben ezt kiabálták: “Elengedem a sérelmem! Megbocsátok!” A végén összegyűjtöttük és a plakátunkra ragasztottuk lepkéinket.
A Föld napjának megünneplésére világszerte április 22-én kerül sor. Óvodánkban a környezeti nevelés kiemelten fontos terület, intézményi szinten a nagy csoportos gyerekeinkkel tartottuk meg. Különböző tevékenységek során hívtam fel a figyelmüket arra, hogy hogyan tudjuk a Földünket, védeni, óvni, szeretni. A gyerekek nagy örömmel hallgatták végig a Föld meséjét, fejlesztő, és mozgásos játékokat próbáltak ki. A Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás ” szimbólumát” , fákkal körülölelt ” Földünkön megfogalmazhatták a megbocsátás szavait. A varázsszavakat hamar megtanulták: Szeretlek, köszönöm, sajnálom, bocsáss meg. A Megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A Ho’ oponopono egy melankolikus zene a gyerekek nagyon kedvelik. A hozzá kapcsolódó történet izgalmas volt a gyerekek számára. A mai nap zárásaként pedig a gyerekekkel együtt gyertyát gyújtottunk, s közben pedig a Bagdi Bella : Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát hallgattuk meg.
Megbocsátás gyakorlása
1. Relaxációs gyakorlat: „Buborékban elengedem…”
A gyakorlat végén a tanulók elmondják, hogy milyen gondolatokat engedtek el a buborékban.
2. A téma bevezetése, megbeszélés
Mit jelent megbocsátani? Kit bántottak már meg? Hogyan tudott megbocsátani? Hogyan kérhetünk bocsánatot? Jobban érezzük magunkat, ha bocsánatot kérünk? Mit érzünk ilyenkor? Miért boldogíthat minket a megbocsátás és ha nekünk bocsátanak meg? Átélt-e már valaki, hogy valakinek megbocsátott és sokkal jobban érezte magát? Milyen érzések, gondolatok jutnak eszedbe a megbocsátással kapcsolatban? Mi szokott segíteni abban, hogy meg tudj bocsátani? Mi hátráltathat? Melyek a megbocsátás előnyei? Hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiséget?
3. Szavak gyűjtése
Megbocsátással kapcsolatos szavak gyűjtése a táblára. A bocsánatkérés öt nyelvének megbeszélése.
4. Megbocsátás formái
Olyan filmek, sorozatok, popszámok, dalok keresése, amelyek a megbocsátáshoz kapcsolódnak.
A tanulók a következő példákat mondták: Miután, Ablakomon át, Fiúk, akiket valaha szerettem, Márió: Sajnálom, G.w.M.: Megbocsátás, Zámbó Jimmy: Egy jó asszony mindent megbocsát
5. Megbocsátás vonal
A tanulók kérdéseket kapnak a megbocsátással kapcsolatban (Milyen könnyen bocsátasz meg?, Milyen könnyen kérsz bocsánatot?, Vannak haragosaid?, Ha igen, sok haragosod van?…). Mindig az aktuális kérdésre adott válaszaik szerint állnak fel a vonal mentén.
6. Konfliktuskezelés
A tanulók csoportokat alkotnak és a megadott reakciók közül külön választják a pozitív és a negatív konfliktuskezelési formákat.
eltitkolni a konfliktust, úgy tenni, mintha sosem történt volna meg
azon gondolkodni, hogy mennyire igazságtalan volt a másik, bosszút esküdni
más barátot keresni , meggyőzni magunkat arról, hogy az egész nem nagy ügy, érzelmileg közönyössé válni, meggyőzni magunkat, hogy milyen gonosz a másik, tisztázó beszélgetések
megérteni azt, aki megbántott minket, elengedni a harag érzéseit
jó szándékú érzéseket táplálni, pozitív viselkedés, készen állni arra, hogy újjáépítsünk a kapcsolatot, elengedni a sérelmeinket, letenni a bosszúvágyat
7. Üzenetek
A tanulók párokat alkotnak. Feltételezzük, hogy összevesztek valami apróságon, majd kis papírokra bocsánatkérő üzenteket írnak a társuknak.
8. Gyertyagyújtás a Földért
A Föld napja alkalmából közösen gyújtottunk egy gyertyát a Földért és közben a „Gyújts egy gyertyát a Földért” című dalt meghallgattuk.
9. A hónap dalának meghallgatása
Bagdi Bella: Ho’oponopono
Az első foglalkozást ebben a hónapban egy kis légzőgyakorlattal kezdtük:
MINDFULNESS MONDÓKA PILLANATKAPITÁNNYAL:
Áprilisi foglalkozásaink a megbocsátás jegyében zajlottak. Megbeszéltük ki-kinek miért bocsátana meg és hogy milyen érzésekkel gazdagodunk ha megbocsátunk másoknak, esetleg önmagunknak is.
Bocsánattojások készítése: saját készítésű sablon alapján a gyerekek körbe rajzolták, majd kivágták a tojásformát, melynek egyik felét húsvéti motívumokkal díszítettek, másik oldalára pedig megbocsátás üzenetet írtak. Az elkészült tojásokat kilyukasztottuk, majd fonalat fűztünk és feltettük az osztályban a pillangók közé.
– Bagdi Bella és Mindenki c. film kórusa: Gyújts egy gyertyát a földért c. dal meghallgatása.
Közben zöld gyertyát gyújtottunk, majd a dal után megbeszéltük miért olyan fontos hogy vigyázzunk a Földünkre.
A megbocsátás pillangói színező készítése, kiállítás az osztályban.
Mese feldolgozása: A morgós medve és a szorgos méhecske. A mese elolvasása után megbeszéltük közösen a hallottakat. Rajzillusztrációt készítettünk a mese alapján.
A gyerekeknek nagyon tetszett a mese, a dal és a tojásokat is lelkesen készítették.
Húsvét előtti locsolkodást is tartottunk: a fiúk verset mondtak és minden kislányt és tanító nénit meglocsoltak a tavaszi szünet előtti utolsó napon. A lányok csoki-pénzzel készültek.
Gabriella Mónika Kőszeginé Szűcs
A tavaszi szünet előtti utolsó napon, bocsánatkérő kártyát készítettünk együtt. Voltak apróbb nézeteltérések az osztályban, ami türelmetlenségből és fáradságból adódtak. Ezeket a helyzeteket megbeszéltük és mindenki végiggondolta, hogy miben hibázott. Szituációs -és drámajátékokkal idéztük fel az eseményeket, majd mindenki egy bocsánatkérő kártyát készített annak a személynek, akitől bocsánatot kellett kérnie.(Lehetett osztálytárs, de családtag is.)