Április- A megbocsátás gyakorlása
Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát hallgattuk meg közösen.
A Tündéri bocsánat című mese elhangzása után megkérdeztem, hogy ki mit változtatna meg, ha lenne egy varázspálcája? Volt, aki a szüleivel és barátjával játszana többet, volt, aki megkapná a várva-várt játékot. Ezután a varázsszavak gyakorlása következett: sajnálom, kérem, köszönöm, bocsáss meg! Példamondatok hangoztak el és aki szerette volna konkrétan valakinek címezhetett egy üzenetet, amiben a varázsszavak benne voltak.Ezután megtanultuk a Pillangóölelés stresszkezelési technikát.
A megköszönés gyakorlására lehetőség nyílt a Húsvéti locsolás kapcsán is. 🙂
Megbocsátás
8. Megbocsátás
Foglalkozásunkat a „Hintaszék” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük, ringatózva pihentetve a testünket, elménket. Bagdi Bella „Ho’oponopono”, a megbocsátás hónapjának dalára történő lassú mozgással folytattuk a délelőttöt, mely megalapozta az érzelmi ráhangolódást.
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat, Lili és Lola testvérek története utána „ VARÁZSSZAVAK” játékot játszottuk körben állva egymásnak mondva gyakoroltuk a bocsánatkérő szavak használatát. Ezután egy képzeletbeli griffmadáron elrepültünk az érzelmek világába. Az utazás során közösen beszélgettünk arról, milyen érzelmeket ismerünk, és arckifejezésekkel is kifejeztük ezeket az érzelembábocskák segítségével : Milyen az arcunk, amikor boldogok vagyunk, ha szomorúak, vagy éppen dühösek vagyunk? Gyakoroltuk a „varázsszavakat” is:” Sajnálom, kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek.” – melyeket egy játékos mondókával mélyítettünk el.
A zárókörben mindenki elmondhatta, szerinte miért fontos megbocsátani. A „Boldog vagyok” vidám, táncos Bagdi Bella dallal zártuk a foglalkozást.
Gyermekeink többségére jellemző, hogy ha meg is bántják egymást, hamar meg is bocsátanak, s folytatják a közös játékot. Vannak ovisaink, akiknek nagyon nehéz bocsánatot kérni a másiktól, s nehezen is bocsátanak meg. A megbocsátás témája kiváló lehetőséget nyújtott arra, hogy a gyermekek őszintébben és nyitottabban beszéljenek saját érzéseikről, sérelmeikről, valamint egymáshoz fűződő kapcsolataikról. A „varázsszavak” segítettek a konfliktusokhelyzetek magoldásában. Bocsánatkérésük jeleként, vagy szeretetüket kifejezve gyakran rajzoltak a gyerekek szivecskéket, szivárványt társaiknak, nekünk óvónéniknek.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
Egy különleges pályázatban való részvételünkről készítettük az áprilisi feltöltendő feladatunkat. Iskolánk a Fenntarthatósági témahét keretében meghirdetett „Humán tudományok népszerűsítése” projektben vett részt. Témája a Március 15.-ei forradalom és szabadságharc volt. A pályázatot megvalósító tanárnővel egyeztettünk, hogy milyen formában tudna a Boldogságóra kapcsolódni ehhez a kezdeményezéshez. Mivel a hónap témája a megbocsátás volt, így hamar megszületett a megoldás. Hogyan lehet felülemelkedni az 1848/49-es forradalomban történteken? A foglalkozáson a gyerekekkel először beszélgettünk a megbocsátás fontosságáról, lépéseiről, majd a mesterséges intelligenciáról, létrejöttének történetéről, szerepéről, használatáról. Megkérdeztük a chatgpt véleményét a megbocsátásról, majd beszélgettünk vele a témáról. Nagyon érdekes foglalkozás volt. Büszkék vagyunk magunkra, mert így egy sikeres projekt részesei lehettünk. A neteducatio.hu által támogatott „Humán tudományok népszerűsítése” különdíjat iskolánk pedagógusa Tóth-Pilter Katalin vehette át. Nagyon büszkék vagyunk Kati nénire, szívből gratulálunk a sikeres pályázathoz!
Az alábbi linken elérhető kisfilm bemutatja, hogy diákjaink milyen sokrétű és színes feladatokat oldottak meg a digitális témahéten.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
” Bár igaz, hogy semmilyen jóvátétel nem írhatja át a múltat, képes meggyógyítani minket, helyrehozni a kapcsolatokat, amikről azt hittük, már örökre elvesztek.” / Mindörökké című film /
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka közös elmondása
3.”Hervad a virágom,èled a virágom” relaxációs gyakorlat
4.Beszèlgetès a megbocsátásról
5.Ho’oponopono- interaktív játék
Egy papírra felírták a gyerekek azoknak a társuknak/társaiknak a nevét, aki(k) megbántották, gonoszak voltak velük, összevesztek stb. Majd apró darabokra téptük a lapot és kidobtuk a szemetesbe, ezzel elengedve a történteket és felejteni, megbocsátani, új fejezetet nyitni.
Megalkották, megrajzolták, hogy hogyan nézni ki a MEGBOCSÁTÁS, mint állat..
Először nehéznek gondolták a feladatot de aztán sok megható ötletet kaptam. Pl. az unikornisok a zsebükből előveszik a szót/érzést, átadják annak, akinek szüksége van rá. Vagy egy Tacsiangyal varázsol a pálcájával, vagy épp egy madárka suttogja a füledbe a helyes szavakat.
Megbocsátás gyakorlása
Nehéz téma. Az emberek általában nehezen tudnak megbocsátani ezért megbeszéltük mit jelent valójában a megbocsátás.
Megbeszéltük a harag fogalmát.
Meséltünk megélt helyzetekről, amikor megsértődtünk, haragot éreztünk.
A megbocsátás nehéz dolog, nem mindig és nem mindenkinek sikerül.
Fontos megérteni, hogy a megbocsátás soha nem másért, hanem mindig önmagunkért történik.
A megbocsátás technikáját tanulni lehet. Aki ennek birtokában van, boldogabb, nyugodtabb és egészségesebb.
A megbocsátás jele című olvasmány tanulságának megfogalmaztatása nehézségekbe ütközött. A történet vége nyitva hagyja a gondolatok kapuját.
Nincs kibontva a főszereplő érzésvilága, hogy miként élte meg a szülői megbocsátást.
A Mf. 128. oldalán önálló munkaként végezték el a tanulók Értékeld, ha megbocsátanak neked! című gyakorlatot.
Az óra végén megbeszéltük, hogy kitől és miért várunk megbocsátást, és kinek miért fogunk mi megbocsátani.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Az órán a megbocsátás fontosságával ismerkedtünk meg, és azzal, hogyan könnyíthetünk a saját lelkünkön, ha elengedjük a haragot. Egyszerű, életkoruknak megfelelő példákon keresztül beszélgettünk arról, milyen érzés megbántani valakit, és milyen megkönnyebbülést hozhat a bocsánatkérés vagy a megbocsátás. A gyerekek megosztották tapasztalataikat, és közösen gyakoroltuk, hogyan lehet békét teremteni konfliktusok után. Az óra hozzájárult az empátia, érzelmi intelligencia és az osztályközösség erősödéséhez.
A gyorsan elröppenő áprilisi hónapban azt igyekeztünk feleleveníteni, hogy miért fontos megtanulni megbocsátani, miért nem jó dédelgetni sértettségünket, valamint hogyan fejezhetjük ki őszintén a bocsánatkérésünket. A gyakorlatok során a bocsánatkérésre alkalmas verbális és nem verbális eszközöket, lehetőségeket gyűjtöttük össze.
Az első Boldogságórán a témához kapcsolódóan egy „Megbocsátás kockát” színeztünk és hajtogattunk. Közben a gyerekek mesélhettek olyan történeteket, amikor megbántották őket, elmondhatták, volt-e békülés-élményük, mit éreztek akkor.
Egy másik alkalommal Bocsánatkérő-kártyákat készítettünk.
Egy „rajzos” Boldogságórát is tartottunk, amikor mindenki kedve szerint rajzban fejezhette ki érzelmeit a témával kapcsolatban. Volt, aki a társával való kibékülésük pillanatát rajzolta meg, volt, aki kabalaállatot, figurát rajzolt, ami megvédi őt a harag ellen, volt aki egy „Megbocsátás tündért” alkotott az osztálynak, egy kislány rajza segítségével pedig a Megbocsátás-szigetre utazhattunk el.
Mivel a Föld napja az idén a tavaszi szünet idejére esett, ezért már szünet előtt megemlékeztünk erről a fontos napról. Az iskolánk előtt álló főtérre mentünk, hogy gyönyörködjünk a Föld kínálta szépségekben, örüljünk a virágoknak, a zöldellő fáknak.