A megbocsátás gyakorlása
A megbocsátás témakörével kapcsolatosan beszélgettünk a bocsánatkérésről, és annak erejéről, fontosságáról. A megbocsátás, a bocsánat kérés-és fogadás nem egyszerű feladat, még felnőtt korban sem.
Meghallgattuk a hónap dalát, majd a gyerekek színesceruzát ragadtak és kiszínezték a megbocsátás színezőt. A megbocsátás pillangóira olyan varázsszavakat írtunk, amivel „megsimogathattuk” társaink lelkét. Ezeket a pillangókat az elkövetkezendő hetekben bárki, bármikor odaadhatta a társának, ha annak szükségességét érezte.
Az április nagyon eseménydús volt. Több jeles napról is megemlékeztünk. Locsolkodtunk, megünnepeltük a Föld Napját, a Fenntarthatósági Témahét keretén belül a zöldenergia – források sokszínűségét is megismerhették a gyerekek. Újrahasznosított fonalmunkák készültek, farmert gyűjtöttünk a Máltai Szeretetszolgálatnak, akik újrahasznosított farmerból használati tárgyakat népszerűsítettek iskolánkban. Több öko mesét is megismertek a gyerekek, mely közül egyet le is rajzoltak, majd AI képgenerátorral mesefilm részletté alakítottuk. Megismertük a Természettár vezetőjének előadásából, hogy hogyan rejtőzködnek az állatok. A méhek világnapja alkalmából mézes matematika órát tartottunk, csupa méhes logikai feladattal színesítve az órát. Sok érdekes dolgot megtudhattunk a méhek életéről. Az óra végén mézet is kóstoltunk.
Megbocsátás
Az április Boldogságóránk témája a Megbocsátás gyakorlása. Beszélgetéseink által, majd egy szép történet segítségével, valamint elvégzett feladatainkkal elindultunk a megbocsátás felé vezető, lelket próbáló ugyanakkor lélekemelő úton.
– Beszélgetőkör: Mit jelent megbocsátani valakinek? A megbocsátás képessége miért fontos feltétele lelki jóllétünknek? Személyes példák, tanácsok
– Gyakorlat: „A sérelem elhajítása” Minden csoporttag leírt egy olyan eseményt, amikor valaki megbántotta őt, egy olyan sérelmét, ami még mindig kínozza, majd a lapot összegyűrte, és elhajította.
Végül zenével zártuk az órát, együtt énekeltük a hónap dalát.
Ideje:2025. 04.29.
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Borsodi Ádámné
Foglalkozás témája: Megbocsátás
A foglalkozás feladatai: Társas kapcsolatok alakítása, szociális készségek fejlesztése. Bocsánatkérés módjainak az elsajátítása, gyakorlása. Összehasonlítási készség, ok-okozati összefüggések meglátása, finommotorika fejlesztése. Szókincs, kommunikációs készség fejlesztése. Empátia, tolerancia fejlesztése.
1.Motiváció: Bagdi Bella: Megbocsátás dalának meghallgatása.
2. Téma feldolgozása: Borka és a varázsruha. Az eltört nyaklánc.
3. Beszélgetés a meséről.
4. Beszélgetés kártyák segítségével arról, hogy mivel lehet megbántani másokat. A képek segítségével megbeszéljük, hogy mi történik a képeken, kiválasztják az egyes helyzetekhez kapcsolódó helyes viselkedési forma képeit. A bocsánatkérés fontos szavainak a megtanulása: Sajnálom! Nagyon bánom! Bocsánatot kérek! Megbántam! Ne haragudj!
Bocsánatkérés tevőleges lehetőségei közül lehet választani: virág, ölelés, rajz készítés, valami meglepetés, segítségnyújtás és az adott szituációs képhez a gyerekek maguk választhatják ki, hogy melyik formával kérnének bocsánatot.
5. Bocsánatkérő versike meghallgatása, tanulása. ( Nini mesék):
6.Tevékenység lezárása: Bocsánat kérő napocska rajzolása, festése a tanult mondóka ismételgetésével.
Reflexió
A hónap témájának motivációjaként Bagdi Bella: Megbocsátás dalát választottam, amely elősegítette a téma felvezetését. A téma feldolgozásához Borka és a varázsruha. Az eltört nyaklánc című epizódját választottam, amely 3 rövid tanulságos történet segítségével hívta fel a gyerekek figyelmét az őszinteségre, a bocsánatkérés fontosságára. A mese feldolgozását az egyes történetek megtekintése után, azonnali átbeszéléssel és kérdésekkel segítettem, kiemelve az adott történetben megjelenő bocsánatkérési formákat, lehetőségeket, valamint a bocsánatkérés varázs szavait.
A mese feldolgozását követően szituációs képek történéseit néztük meg és közösen választottuk ki a helyes viselkedési és bocsánatkérési formát hozzá. A szituációk jó lehetőséget adtak a bocsánatkérési formák átbeszélésére, tudatosítására, valamint gyakorlására.
Tanultunk egy rajzolós bocsánatkérési mondókát, amelyet a bocsánatkérő napocska elkészítése során gyakoroltunk és hangoztattunk.
A tevékenység lezárásaként minden gyermek elkészítette a saját bocsánatkérő napocskáját. Az ügyesebbek önállóan rajzolták meg, a többiek előre megrajzolt sablont festettek ki a mondóka szövegének megfelelően.
A tevékenységbe minden gyermek aktívan bekapcsolódott, a használt eszközök nagyon sokrétűen segítették a gyermekek érzelmi, társas, kommunikációs, valamint a szociális képességeinek a fejlődését.
A megbocsátás gyakorlása minden nap szükséges életünk különböző területein. A gyerekeink is ismerik ennek a jelentését, tudnak bocsánatot kérni, és ez nagyon fontos számukra. A mese meghallgatása nagyon mély nyomot hagyott bennük, tátott szájjal hallgatták, és a végén átbeszéltük, szerepjátékkal mélyítettük el az abban megismert tudást, és viselkedésmintákat.
Bocsánat kérés, Megbocsájtás
A boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsájtás. Megbocsájtani annyi tesz, mint elfogadni a másik emberben lakozó értékeket még akkor is, ha helytelen cselekedetét elítéljük.
Hogyan tudjuk kezelni, ha valaki megbántott minket vagy ha mi bántunk meg másokat.
Fontos, hogy hagyjunk magunknak időt, a másiknak pedig időt arra, hogy haragra. A harag nem szűnik meg attól, ha elmondunk egy szót. Nem elég csak kimondani úgyis kell éreznünk, hogy megbántuk amit tettünk vagy mondtunk.
A foglalkozást egy relaxációval kezdjük: „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” A mondókára a tele tüdőt halható fújással ürítjük ki, amíg levegő kitart, közben a szőnyegen jó erős nyújtózással előrekúszunk a törzsünkkel. Majd pedig nagy levegőt veszünk és kifújuk.
Bagdi Bella: Ho’ oponopono dal meghallgatása.
Téma feldolgozása mesével. Beck Andrea A Titoktündér : Barátság és békítőpor
A mesével a gyerekek mindennapjában elforduló konfliktust dolgozz fel a mibe a gyerekek teljesen beletud helyezkedni.
Mese után elkészítettük a saját hangulat üvegünket, melyen keresztül megnéztük, hogy ha abban a pillanatban éppen kavarognak bennünk az érzelmek, de hagyunk egy kis időt akkor ahogy az üvegben a csillámpor úgy a belsőnkben dúló harag is szépen lecsillapodik és a víz kitisztul ahogy az érzelmeink is.
A gyerekeknek 5. osztályos koruktól vagyok az osztályfőnökük. Nem rég a kezembe akadt az 5. és 6. osztályban készült mappájuk, melyekben minden fontos dolog össze van gyűjtve az adott évfolyamra vonatkozóan. A gyerekeknek felolvastam, hogy az előző években milyen osztályon belüli vitákat kellett megbeszélnünk. Nagyon sokat nevettünk és néha meg is lepődtünk. Feljöttek olyan dolgok is, amelyek a gyerekek már el is felejtetettek, például, hogy ki- kivel veszett össze és miért. Ehhez kapcsolódva dolgoztuk fel ezt a témakört.
Boldogságóra keretein belül a magbocsájtás témakörét beszéltük át, ahol a gyermekek megismerkedhettek a bocsánatkérés és megbocsájtás erejével. Elsődleges célja az hogy felismerjék, a harag elengedésével nemcsak másokat, hanem saját magukat is megnyugtathatják. Játékos formában, különböző szituációk segítségével gyakoroltuk a bocsánatkérés formáit. A foglalkozás végén a gyermekek szívecskéket készíthettek a barátaiknak amit nagy szeretettel adtak át számukra, ezzel is kedveskedve számukra. A gyermekek nyitottan és együttműködően vettek részt a foglalkozásban. Sokan saját példát is hoztak, és néhányan a nap folyamán spontán is alkalmazták a megbeszélt bocsánatkérő kifejezéseket.
Áprilisi témánk a megbocsátás volt.
A foglalkozáson beszélgettünk a megbocsátás szó jelentéséről, és arról, hogy kitől és miért kellett már bocsánatot kérnie. Összegyűjtöttük a bocsánatkérés szavait, majd néhány szituációs gyakorlatot is játszottunk. A Föld napjának alkalmából beszélgettünk, a környezetvédelemről is, majd környezetünk kisebb területét is megtisztítottuk.
Ezen a foglalkozáson a megbocsátás gyakorlásával foglalkoztunk. A tanulók körbe ültek, és különböző bocsánatkérő mondatokat írtak le. Ezután akinek a legtöbb mondat összegyűlt, felolvasta az általa írtakat, a többiek pedig kipipálták saját munkájukon, ha hallották azt a mondatot. Ezután a többiek azokat olvasták fel, amelyeket még nem hallottak. Ezután olyan bocsánatkérő gesztusokat írtak, amelyek szavak nélkül is érthetők. Ezt is felolvasták egymás között.
Bár az osztályban nagyon jó közösség alakult ki, mégis gyakoriak a nézeteltérések. Fontosnak tartom, hogy a tanulókban ne maradjon benne a meg nem bocsátás érzése, hiszen az egy nehézség az életükben. Hiszem, hogy a megbocsátás tanítható, gyakorolható, ezért végezzük ezeket a gyakorlatokat.
Április: A megbocsátás gyakorlása
Ebben a hónapban – a tantestület szakmai programja, a tavaszi szünet, a munkaszüneti nap miatt – egyetlen boldogságórát tudtunk tartani, a másikat a magyarórámba csempésztem bele.
1. Bevezettük a témát: Mit jelent megbocsátani? Miért az egyik legfontosabb forrása testi-lelki jóllétünknek? Hogyan fejleszti a megbocsátás a személyiségünket? …
2. A későbbiekben „A megbocsátás útja” című – valós eseményeken alapuló – film feldolgozásával mélyítettük el ismereteinket a megbocsátás mibenlétéről, megismerhettük az odáig vezető út lelki nehézségeit, és azt, hogy a másik fél megértése, a helyzet „átkeretezése” mekkora lelki tehertől szabadíthat meg valakit – a történet végigvezet a megbocsátás három lépcsőjén.
Egy kis filmismertető, -ajánló:
Egy család életében váratlan tragédia történik: az anya és kislánya halálos autóbalesetet szenvednek.
Kiderül azonban, hogy elvesztésüket két fiatal fiú gyorsulási versenye okozta, s az elkeseredett apa fájdalmában és dühében ügyvédet fogad, hogy bosszút álljon az elkövetőn.
A tárgyalások során – megismerve a tettét őszintén megbánó fiút és annak kétségbeesett szüleit – hatalmas lelki változáson megy át, „utat jár be” a főszereplő: képessé válik felülemelkedni haragján, leteszi a bosszúvágyat, vagyis képes lesz megbocsátani szerettei gyilkosának. Látva a száguldó fiatalokat, rájön, hogy többet segíthet, ha ezzel a meggondolatlan, de nem elvetemült sráccal együtt előadásokat tartanak, és elmesélik a középiskolásoknak, egyetemistáknak a történetüket, hogy okuljanak belőle.
Közben a főszereplő apa szinte teljesen megfeledkezik másik két fiáról, akik ugyanúgy szenvednek. A kisebbik – aki korábban is nélkülözte apja figyelmét – balesete döbbenti rá az apát, hogy mennyire nem mutatta ki eddig szeretetét, és arra is, hogy mennyire fontos számára gyermeke. A szeretetkapocs kellett, hogy a fiúk is „a megbocsátás útjára” lépjenek.
A megbocsátás mindkét félnek megadta az újrakezdés lehetőségét: a megmaradt kis családnak – az őket ért veszteség ellenére – a lelki békét, egymás nagyobb megbecsülését, az örömteli pillanatok mélyebb átélését, az elkövetőnek pedig megadta a lehetőséget és a hitet, hogy jobb emberré válhat.
3. A foglalkozás végén nem maradhatott el az ún. „meleg-zuhany játék”, hogy mindenki érezze, hogy ő is jó valamiben, ő is szerethető!
„Amikor megbocsátasz, a múltat már nem változtathatod meg – de befolyásolhatod a jövőt.”
(Bernard C. Meltzer)
Izsákos7.a és Mariann néni