Egy darab…..
Megbocsátás
A Környezetvédelmi témahéthez és a húsvéthoz kapcsolódva választottuk ezt a témát. A gyerekek szívesen végeznek környezetvédelemmel kapcsolatos feladatokat, így sok jó ötletük volt a tojások feliratával kapcsolatban.
Mi az, amit meg tudsz bocsátani és mit nem? Meddig tart, amíg elfelejtjük a rosszat?
Személyes emlékeket felidézve megbeszélték, hogy milyen előnyökkel jár az, ha a haragon, a sértődöttségen felül tudunk emelkedni, és képesek vagyunk megbocsátani. Képek alapján megbeszélték, hogy az adott szituációban milyen szöveg hangozhatott el. Az egyes szituációkat el is játszották.
Relaxáció:
Dal mozgással kisérve: Süss fel nap!
Dal: Bagdi Bella: Ho’oponopono
Feldolgozás;
Beszélgetés: közösen felidézünk olyan helyzeteket amikor valami rosszat tettek a gyerekek..
Milyen érzés volt?
Hogy kértek bocsánatot?
Mesehívó mondóka.
Dal: Ég a gyertya, ég…
Mese: A három pillangó
A mese végén a pillangók vissza repültek a virágokhoz. Elmondták nekik,.hogy milyen rosszul esett hogy nem fogadták be őket a szirmaik közé.
Ők nem haragszanak rájuk akkor is szeretnék őket, a hét cselekedtek.
A virágok elszégyelték magukat és bocsánatot kértek.
Mindenki örült és boldogan éltek ez után.
Beszélgetés a meséről.
Ti haragudtatok már meg valakire?
Élmények megosztása, meghallgatása.
Színezés: pillangókat színeztünk, és közösen a megbocsátás jelét.
Reflexió az áprilisi Boldogságórás foglalkozásról
A foglalkozás témája : A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozás vezetője: Gyenge-Kovács Judit
Ideje: 2025.04.14.
Helyszín: Városközponti Óvoda, 7624. Pécs, Budai Nagy Antal u. 5.
Katica csoport
A mai Boldogságórás foglalkozás igazi kihívást jelentett.
Mivel felnőttként is tudja az ember, hogy mennyire nehéz bocsánatot kérni, milyen nagy dolog, ha valaki ezt őszintén meg tudja tenni.
Először is be kell látnia, hogy hibázott, hogy valakit megbántott, vagy olyan dolgot tett, amit nem szabadott volna. Ezt egy kisgyermeknek még nehezebb belátnia, egyáltalán átgondolni, és mit is jelent bocsánatot kérni? És, hogy ezt hogy is lehet megtenni, hogy a megbántott felet kiengeszteljük. Nagyon összetett dolog.
Ezért félve nyúltam a témához, hogy a gyermekek számára érthető módon tudjam feldolgozni.
A bevezető relaxáció és a témára hangolás után, a mese volt az ami igazán segített közel hozni a témát a gyermekekhez.
Nem is gondoltam volna, hogy így megindítja a gyermekek gondolatait, és saját élményeiket felidézve, illetve, az ovis kapcsolataikat, szüleikkel való viszonyukat felelevenítve, előjöttek olyan dolgok, amikért felelősnek érezték magukat.
Őszintén elmondták, hogy mit csináltak rosszul, átérezték , hogy mivel okoztak bánatot, és megfogalmazódott bennük az is, hogy hogyan tudnának a tettük miatt bocsánatot kérni.
Volt olyan kisgyermek, aki ott rögtön bocsánatot is kért társától, akit nem rég megbántott. Odament hozzá, a szemébe nézett, bocsánatot kért, és megölelte. Egészen megindító jelenet volt, és azt gondolom, hogy egy-egy ilyen cselekedet, minta a többiek számára is, és ezáltal példát mutatnak egymásnak. Természetesen szükség szerinti ötlettel, javaslattal, rávezető kérdésekkel igyekszem ilyenkor segíteni őket, és indirrekt irányítással elvezetni őket a helyes megoldáshoz, jó cselekedethez.
Aktívan vettek részt az interaktív téma feldolgozásban, és a közös szív elkészítésében mindnyájan segédkeztek, hogy a kicsi szívecskék a helyükre kerülhessen.
A türelmük fokozása további célom, mert mindnyájan szerettek volna megszólalni, meg is tették ezt, de miután sor kerül rájuk, türelmük fogytán, nem mindig sikerül csendben végighallgatni többi társukat.
A beszélgetés után kiszíneztük a 8. lépcsőfokra a megbocsátás jelét, egy szívecskét átnyújtó párt, mely jelképezi a bocsánatkérést. Közösen fel is ragasztottuk a Boldoságvárhoz vezető lépcsőfokra.
A foglalkozás végén pedig miután meghallgattuk egymást átölelve Bagdi Bella: Szép nap c. dalát, felhelyezték az „Így érzem magam” táblánkra a smilekhoz a jeleiket a gyermekek.
Jó érzéssel töltötte el a szívemet a gyermekek foglalkozáson való részvétele, megnyilvánulásai. Ezek mind arra utalnak, hogy jó úton haladunk az érzelmi intelligenciájuk növelése terén.
Sajnos a csoportunkban nagyon gyakran fordul elő agresszív viselkedés, ezért a megbocsátás verset meg is tanultuk:Ha valakit megbántottál…és alkalmazzuk.
A segédanyagban ajánlott A bánatos medve című mesét dolgoztuk fel. A mese közben mondókáztunk és eltáncoltuk a Mackó, mackó ugorjál dalocskát többször. A mese meghallgatása után beszélgettünk a gyerekekkel, arról, hogy ki mi miatt szomorú, mi vagy ki bántja és ilyenkor mi lehet a megoldás. Ismét meglepő problémák merültek fel a gyerekek részéről. Sajnos családi gondok is kiderülnek, melyek nyomasztják őket…
A feszültség levezetéséhez maci tornát találtam ki barlanggal, végül relaxáltunk.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Meghallgattuk a klasszikus zenéket a gyerekekkel, és először megbeszéltük, hogy ezek a zenék, amit hallottak milyen érzéseket váltottak ki belőlük. (düh, szomorúság, öröm, bohóckodás, vidámság,) Zenének megfelelő hangulatban táncolhattak, mozoghattak.
A megbocsátás témáját közelítettük meg mindkét oldalról. Érzéseinkről, emlékeinkről beszéltünk. Ezután egy ötletlistát dolgoztunk ki a megbocsátás kifejezésének lehetőségeiről.