A nehéz téli hónapok után a tavasz érkezése és a Boldogságórák is sok kellemes pillanatot hoztak napjainkba.Örömfát készítettünk, új versszakot írtunk az „Izgő-mozgó” dalhoz, eljátszottuk „A hétdombi csodatevő szivárvány” című mesét.
Megbocsátás
Dési Huber István Általános Iskola
Felidéztünk egy olyan eseményt, amikor megbántottunk valakit, beszélgettünk az érzéseinkről.
A bocsánatkérő kártyákat egy kosárban tartjuk a tanteremben, bármikor használhatják a gyerekek, ha szeretnének valakitől bocsánatot kérni.
A megbocsátás gyakorlása
A villámlazítás relaxációt követően meghallgattuk a Sajnálom, kérlek bocsáss meg kezdetű dalt.
A téma bevezetése a megbocsátás szó magyarázatával kezdődött. Gyűjtöttünk a gyerekek életéből példákat a megbocsátásra, amikor ők bocsátottak meg vagy nekik bocsátottak meg. Megbeszéltük az érzéseket, melyek kísérték a megbocsátást.
Képeket kerestem, melyek alkalmat adtak a megbocsátásról beszélgetni. Mondatokat fejeztettem be a gyerekekkel:
-Sajnálom, hogy…
-Bocsáss meg…
-Köszönöm, hogy…
-Szeretlek, mert…
Elolvastuk A megbocsátás jele című mesét és megbeszéltük a történet tanulságát.
Elkészítették a megbocsátás kártyáit – rajzzal vagy szöveggel – a gyerekek és átadták annak, akihez szólt.
A foglalkozást a megbocsátás dalának meghallgatásával zártam.
Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük a szőnyegen. A gyakorlat segít ellazulni, megnyugodni. Majd arról beszélgettünk, hogy ha ingerültek vagyunk, hajlamosak vagyunk olyat tenni vagy mondani, amivel másokat megbántunk. Ugyanígy minket is megbánthatnak, és ezeken a sérelmeinken túl kell jutni, meg kell próbálni megbocsátani. Felidéztek a gyerekek olyan dolgokat a közelmúltból, amikor valamilyen sérelem érte őket. Elmondták érzéseiket ezzel kapcsolatban és gyakran hangzott el a gyerekektől az, hogy nem bocsátottam meg. Közösen próbáltunk olyan érveket felhozni, olyan apró fogódzókat keresni, hogy miért érdemes megbocsátani és elkerülni a haragot, hogy érzem magam, amikor haragszom és hogy amikor megbocsátok neki. Mindenki készített egy rajzot a saját példáját rajzolta le.
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Nem könnyű a megbocsátás, de a Prücsök és a harag című mese sokat segített a hónap témájának feldolgozásában. A hónap végén szebbnél szebb meseillusztrációkat készítettek a gyerekek.
Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” nyújtózó gyakorlatot végezve, majd leengedett kart lengetve, mint az inga lógatva jobbra balra.
Ráhangolódás:
Meghallgatjuk/elénekeljük Bagdi Bella: Ho’oponopono c. dalát, énekelve, szabadon mozogva.
A téma feldolgozása mesével:
Dadus nénivel eljátsszuk Ferenczei Éva Süniről szóló bábjátékát.
Jelentésteremtés:
Beszélgetőkörben minden állat viselkedését megbeszéljük. Ki volt kedves, ki nem? Miért nem volt kedves? Mert csak magára gondolt, és nem foglalkozott azzal, hogy megbánt másokat. Ő jól érezte úgy magát? Először igen. A többiek mit éreztek? Jól érezték magukat? Akkor nem, de túlléptek rajta, együtt jó volt nekik, és aztán megsajnálták Sünit. Arra már Süni se érezte jól magát. De a többiek megbocsátottak Neki. Kinek lett így jó? Mindenkinek, mindenki örült. Azok is, akik megbocsátottak, és az is, akinek megbocsátottak. Aztán együtt örömmel játszottak tovább a barátok
A foglalkozás lezárása:
Kiszínezzük az megbocsátás jelét és felragasztjuk az 8. lépcsőfokra.
Reflexió
A beszélgetőkört a megbántással kezdtük. Megkérdeztem a gyerekektől, hogy tudják-e mit jelent, hogy megbántunk valakit? Mindjárt a bábjátékról kezdtek el beszélni. Milyen érzés? Titeket is megbántott már valaki? „Igeeeeen”…. Milyen érzés, ha megbánt valaki? Jó? Örömteli, vagy szomorú leszel? Esetleg sírsz is? Fáj? Hol fáj? Itt bent bizony, a szívünk fáj ilyenkor. Szerintetek mindig direkt bánt meg valaki, vagy van úgy, hogy Ő nem is gondolja, hogy megbántott? Mert nem akarta, csak félreértettétek egymást? Mi erre a megoldás? Ha megbeszéljük, ha elmondjuk neki, hogy most megbántottál. És akkor a megbántónak lehetősége van bocsánatot kérni. A körben aztán egyesével elmondhatta mindenki, hogy ki bántotta meg, kire „haragszik”, Ő bocsánatot kért és megölelték egymást. Volt, akiknél új barátságok kötődtek…. azóta is együtt játszanak.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A megbocsátás témakörhöz az „elengedés” feladatot választottuk. Több furcsa szövegezésű megoldás is született, sokszor csak nevettünk az ötleteken. Végül a képen szereplő két párbeszédet választottuk.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Mi ezt a témakört rajz készítéssel dolgoztuk fel.
A bennünk érlelődő negatív érzéseket, mint a fák az érett gyümölcsöket, el kell engednünk ahhoz, hogy pozitív érzésekre cserélhessük fel őket. Nem ragaszkodhatunk a sérelmeinkhez, mert azok csak megbetegítenek, és megakadályozzák, hogy új dolgok születhessenek bennünk.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Hogy számunkra miért egy hamburger jelenti a megbocsátást? Mert csak azzal eszünk szívesen együtt, akivel jóban vagyunk. És milyen jó is egy kibékülés után enni egy jóízűt közösen!
Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
A megbocsátás gyakorlása napi szinten jelentkezik a gyerekek életében, hiszen ez az az időszak, amikor a társas kapcsolódások érnek, tanulják, hogyan kommunikáljanak és kezeljék a konfliktusokat. Elkerülhetetlen, hogy hiba csússzon a megoldásokba, de mindig van lehetőség javítani!
Beszélgetőkör keretében merült fel a kérdés: „Nézz körül, megbántott már téged itt valaki?” Záporoztak a sérelmek. Sikerült a gyerekeket rávezetni, hogy ilyenkor haragot érzünk, ami senkinek nem jó. Ennek a haragnak az oldása volt most a kiemelt feladat.
A „Tündéri bocsánat” mese kicsit nehéznek bizonyult a gyerekeknek, így a „Büszke tülgyfa” mese feldolgozásával mutattuk be, hogyan bocsátottak meg az állatok a tölgyfának, hogy sgítettek neki, amikor bajba került.
Ez után megfestették a gyerekek a megbocsátás fáját.
A heti tevékenységet markánsan meghatározta egy dal- „Daniéknál a legények kiöntötték a tejet…”-, ami hihetetlenül motiválta a gyerekeket. Ezért erre építettük a megbocsátás témáját. A dal mozgással kísért gyakorlásához kapcsoltuk a bocsánatkérés „varázsszavait” és a megbocsátást is. A „varázsszavakon” kívül eldönthették a párok, hogy kacsintással, simogatással, vagy öleléssel pecsételik meg a megbocsátást.
Sokszor merült fel a „semmi baj!” szófordulat a megbocsátásnál, így fontosnak tartottuk nyomatékosítani, hogy a megbocsátás nem egyenlő a megtörtént dolgok törlésével. Ami megtörtént, megtörtént, viszont a hozzá kapcsolódó haragot, duzzogást, kirekesztést oldjuk fel a megbocsátással. Azt hiszem, ez a téma volt a legnehezebb a kicsik számára. Nagyon nehéz a sérelmeinket elengedni.