A gyerekek a beszélgetés alkalmával ügyesen megfogalmazták mit jelent számukra a megbocsátás. Hogyan jutnak el kapcsolataikban addig,hogy bocsánatot kérnek valamiért és megbocsátanak valakinek.
Megbocsátás
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
A 2.osztályosok ebben a hónapban a megbocsátás fát készítették el, és közben elmondták azokat a sérelmeket, amelyek a szívüket nyomta. Azt is elmondták, amely ellenük elkövetett csíny volt, és azt is amelyben saját maguk voltak lúdasak. A kölcsönös megbocsájtás megtörtént. Kellemes óra óra volt.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A dalok meghallgatása után jót beszélgettünk a témáról, majd versben mondtuk el:
Varázsszavakat használunk,
Csak úgy érzem, hogy ritkán.
SAJNÁLOM, ha bántalak,
Bár nem gondolom tisztán.
KÖSZÖNÖM, hogy így is
MEGBOCSÁTASZ nekem.
Tudod, hogy SZERETLEK,
Akár hogy is teszem.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A dalok meghallgatása után jót beszélgettünk a témáról, majd versben mondtuk el:
Varázsszavakat használunk,
Csak úgy érzem, hogy ritkán.
SAJNÁLOM, ha bántalak,
Bár nem gondolom tisztán.
KÖSZÖNÖM, hogy így is
MEGBOCSÁTASZ nekem.
Tudod, hogy SZERETLEK,
Akár hogy is teszem.
I. Relaxáció: A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom.
II. Szeretetgombóc játék: Mi vagyunk a szeretetgombóc és te vagy benne a töltelék:
III. Mesefeldolgozás:Az ügefogyott légy.
IV. Sógyurmából medál készítése és kifestése
V. A medál átadása, annak akinek meg tudsz bocsájtani.
VI. Zárókör: Beszélgetés: Történt-e már veled olyan, hogy apró hibából nagy bajt okoztál?
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. a osztályos kis diákjai a „Megbocsátás” téma feldolgozását „A három csibe ” című történet olvasásával kezdték.
Megbeszélték, hogy milyen sérelem érte a meseszereplőket és ez milyen érzéseket váltott ki belőlük.
Felidézték, hogy milyen esetben sikerült már nekik megbocsátaniuk. Minden gyerek elkészítette saját bocsánatkérő kártyáját, amit átadott annak, akit megbántott.
Javasolta a tanító a gyerekeknek, hogy készítsenek bocsánatkérő szíveket, és adják oda annak a családtagjuknak, aki esetleg haragudhat rájuk.
A megbocsátás az egyik legfontosabb dolog a lelkünknek…
Ezt a gyerekek is tudják… és érzik… szívesen alkalmazzák is a mindennapokban…
egymásnak rajzokat készítettek, ha megbántották a másikat, átbeszélték, elnézést kértek és megbocsátottak! 🙂
Egy családban vagy egy osztály közösségében elkerülhetetlenek bizonyos súrlódások , nézeteltérések , esetleg konfliktusok. Ok sokféle lehet. Ezek feloldása néha nem egyszerű . Katartikus élményt okozhat a társas kapcsolatokban , ha újra egymásra találunk . Tisztázzuk a félreértéseket , szándékokat . Félretesszük indulatainkat , vélt vagy éppen valós sérelmeinket.
A közös érdeklődés , a közösségek – család , csapat , osztály , stb.- érdekei felülírhatják a személyes elégedetlenségeinket.
Példák : Az ünnepek alatt rendeződtek a családi viszályok.
A focicsapatnak egységre van szüksége.
Minden nap együtt jártunk régen iskolába , és az egy nagyon kellemes időszak volt.
És még annyi más.
A gyerekekkel eljátszottuk a ” Haragom kifújom…” játékot, melyet valamennyien nagyon élveztek. A játék után lehetőségük volt a ” Gyurmaarc” megvalósítására, amit saját magukon, majd a papír tányérokon gyurmával is megmintázhattak. Volt olyan gyerek aki a mintázás közben is átérezte a megmintázott lelkiállapotot.
A gyerekekkel meghallgattuk Bagdi Bella Ho’oponopono című dalát. A szöveg kapcsán elbeszélgettünk a „kérem” ” köszönöm” ” sajnálom” ” kérlek bocsáss meg” szavak használatáról és jelentőségéről a mindennapokban. Mindnyájan konkrét példákat is tudtak mondani,hogy mikor alkalmazták, illetve hogy bennük milyen érzést váltott ki.
Örömmel ültek fel a Varázsszőnyegre, ami elrepítette őket a mesék birodalmába:
Élt egyszer egy király…. / Boldogságóra könyv 180.o./