Az óra elején a megbocsájtás fogalmáról beszélgettünk. A tanulók párban kaptak egy-egy megbocsájtáshoz kapcslódó idézetet; a feladatuk volt, annak elolvasása, értelmezése, véleményezése. A megbeszélt idézetet plakátra ragasztották rá a párok. Azok, akik terhet cipleltek, és úgy érezték, hogy szeretnének valamit megbocsájtani, a „Megbocsátom azt,..” kötött mondatot saját gondolatukkal fejezték be.
Megbocsátás
A Megbocsátás témakörének utolsó hetében elértük a Boldogságvárunk 8.lépcsőfokát. A gyermekekkel megismertettük a varázsszavakat, melyek alkalamzásával sokat tehetünk egymás lelkének ápolásával. A pozitív gondolkodás fontos alappillére, hogy meg tudjunk egymásnak bocsátani.
A Megbocsájtás témakör, nagyon fontos dolgokat ölel át. A gyermekek sokszor nem tudják, hogyan kifejezni érzelmeiket, ha megbántják valamelyik társukat, vagy éppen akkora dac van bennünk, hogy nem akarnak bocsánatot kérni társuktól. Ez a témakör nagyon jól alkalmazható a gyermekek érzékenyítésére. Bagdi Bella dalával kezdtem a foglalkozásunkat, majd a Tündéri bocsánat c.mesét meséltem el. Ezután „Varázsszavak” játékkal gyakoroltuk milyen varázs szavakat kell használnunk ha valakit megbántunk: kérlek, bocsáss meg, köszönöm, szeretlek. Az óvodai mindennapokban is alkalmazzuk ezeket a szavakat, és elmondhatjuk, hogy tapasztaljuk a dacosabb gyermekeknél is, hogy érzékenyebbek lettek ebben a dologban: megbocsájtás!
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozáson megbocsátó technikákkal ismerkedtek meg a gyerekek.
Először gondolatban mindenki felelevenítette legutóbbi sérelmét, amelyet „beletett” egy képzeletbeli lufiba. Felengedték a levegőbe, elengedve ezzel rossz érzéseiket. Meglepődtek, milyen könnyen sikerült, és sokkal jobb kedvük lett utána.
Ezután megtanulták a pillangóölelés technikáját. Ez a pár mozdulatsor segíthet megnyugodni, amikor feszültek. A pillangóölelést bármikor alkalmazhatják, amikor úgy érzik, hogy egy kis megnyugtatásra lenne szükségük önmaguktól.
Az órát Bagdi Bella Ho’oponopono című dalának meghallgatásával zártuk.
Április hónapunk nagyon mozgalmasan telt, sok színes programunk volt. Ezek közül a legszínesebb, legtartalmasabb a természethez, tavaszi megújuláshoz kapcsolódóan és a Föld napjához illeszkedve az óvodások mini kertépítő versenye volt, amit a gyerekek nagyon élveztek, és örömmel végeztek. Nagyon szép tavaszi időben kertészkedhettek, ültettek, növényeket gondoztak, alkottak. A kreatív kis csapat munkájának meglett az eredménye, hiszen kiválóan teljesítettek, nagyszerű kiskertet készítettek saját fantáziájuk által.
A méhek napja alkalmából pedig méhész által előadáson, bemutatón és mézkóstolón vehettünk részt, amit szintén nagyon élveztek. A sok finom egészséges mézet megkóstolhattuk, és új ismeretekkel gazdagodtunk az előadó által.
Sokat levegőztünk a természetben, mozogtunk, táncoltunk, és csodáltuk, óvtuk a környezetünket, hogy a tavaszi megújulás mindannyiunk számára új energiát, lendületet, frissességet adjon.
Boldog, és élményekben gazdag hónapot élhettünk meg.
Boldogságóra a Katica csoportban
Megbocsátás
Gyerekeink figyelmét relaxációs gyakorlatokkal próbáltam összpontosítani.
,,Kerekerdő kalandra hív téged” kezdetű versikével hangolódtunk rá a beszélgetős, érzelmi érzékenyítő mesére és beszélgetésre.
Sünike történetét meséltem. Süni sajnos csúnyán viselkedett társaival.A kis barátai szomorúak voltak emiatt, de a történet végén megbocsátottak neki és boldogan játszottak együtt.
Pici hatásszünetet tartva gondolataik a témával kapcsolatban kezdtek előtörni belőlük.
Sorolták süni tetteit , amivel tarsait megbántotta. A megbocsátás az állatok részéről süni felé melegséget hozott a szívükbe.
Saját tetteiket gondolták át ezután és a varázsszavakat felhasználva kértek megértést, bocsánatot, elnézést óvodástársaiktól.
Örömmel láthattuk a szívből jövő öleléseket, kedves, megbánó és megértő pillantásokat.
Mély érzelmek vannak az ő kis szívükben is.
A világ dolgaiban, történéseiben láthatóan egyre jobban eligazodnak és reméljük, hogy társas kapcsolataikat szilárd alapokra építik majd és a megbocsátás is része lesz.
Végül lezárásként a szeretlek varázsszó gondolataként az édesanyáknak készítettek apró ajándékot.
A megbocsátás formái filmekben, sorozatokban
Irodalom órán most tartunk Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk című regényének feldolgozásánál. Ugyanakkor a városi könyvtárban egy vándorkiállítás is megtekinthető volt, ami szintén ezt a regényt mutatta be a látogatóknak. Kézenfekvő gondolat volt a megbocsátás témáját összekapcsolni Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk című regényével, hiszen a mű mély emberi kérdéseket vet fel, amelyek között a megbocsátás is jelen van, még ha nem mindig nyíltan kimondva. A következőképpen dolgoztuk fel a témát:
1. Témaindító beszélgetés – Mi a megbocsátás?
• Mi a megbocsátás?
• Miért nehéz néha megbocsátani?
• Meg lehet-e bocsátani, ha valaki hibát követ el, de azt őszintén megbánja?
2. Kulcsjelenetek, ahol megjelenik a megbocsátás lehetősége
Több ponton is előkerülhet ez a téma:
• Geréb árulása és bűnbánata: Talán ez a legkézenfekvőbb kapcsolódás. Geréb árulása után végül bocsánatot kér, és visszatér a Pál utcaiak közé.
Beszélgetés: Mit gondoltok, helyes volt, hogy megbocsátottak neki? Ti mit tettetek volna?
• Nemecsek halála és viszonya a grundhoz: Nemecseknek sokszor kellett elviselnie megaláztatást – mégis kitart a közösség mellett, nem haragtartó. Ez nem a klasszikus „megbocsátás”, de példa a nagylelkűségre és a megbántások elengedésére.
3. Drámajáték illetve szerepjáték
Rövid jeleneteket készítettek, újraértelmeztek vagy kiegészítettek a regényből:
• Pl.: „Mi történik, ha Geréb őszinte bocsánatkérő levelet ír Nemecseknek?”
• Vagy: Képzeld el, hogy a Pál utcaiak szavaznak: megbocsátanak-e Gerébnek?
Ez segítette a tanulókat belehelyezkedni a karakterek érzelmi világába.
4. Osztályvita vagy kerekasztal-beszélgetés
Téma: „Meg lehet bocsátani az árulást?”
Záró gondolatA megbocsátás nem gyengeség, hanem bátorság kérdése – és a regény szereplői, különösen Nemecsek és a többiek, éppen ebben mutatnak példát.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Áprilisban a megbocsátás hónapjában a csoportommal körbe ültünk és megvitattuk, mi a megbocsátás és hogyan lehet sérelmeket a helyén és jól kezelni. A beszélgetés alatt halk és lágy motivációs zene szólt, hogy hangulatba kerüljenek a gyerekek és hogy a zene lágy hullámainak köszönhetően a lelkiállapotuk is kiegyensúlyozott, stresszmentes legyen és felkészülhessenek a megbocsátásra, az elengedésre. Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatával folytattuk a foglalkozást, ami segítségével nemcsak a sérelmeket és a bánatukat űzhették el, hanem erősítő jókedvre cserélhették azt. Megtárgyaltuk, hogy a változások bennünk rejlenek igazán és mi magunk gyógyíthatjuk bánatunkat, dönthetünk úgy, hogy továbblépünk a sérelmeken, fájdalmainkon és egy szebb nap elé nézünk.
Ezt követően felolvastam egy rövid történetet a gyerekeknek a békegalamb történetéről és jelképéről, majd összegeztük, hogy miért ezt választottam a megbocsátás hónapjához. Meghallgattunk egy Belső béke dalt Bagdi Bella előadásában, majd békegalambot hajtogattunk, mindenki egyet, s ráírta, mit enged el, mit bocsát meg valakinek. Végezetül egy olajfára akasztgattuk a papírgalambokat, amit a szél békésen fújdogált a nap és a hét további részében…. Béke! Hála!
Áprilisban a boldogságórai foglalkozásaink központi témája a megbocsátás volt.
Beszélgettünk arról, hogy mit is jelent valójában megbocsátani valakinek, aki bántott minket.
Megpróbáltuk megérteni, hogy nem felejtést jelent, hanem azt, hogy elengedjük a haragot és a sérelmet.
Különböző helyzeteket elemeztünk, ahol szükség lehet a megbocsátásra, legyen az egy kisebb vita vagy egy nagyobb konfliktus.Gyakorlatokat végeztünk, amelyek segítettek a gyerekeknek kifejezni az érzéseiket és megfogalmazni a megbocsátás gondolatát.
Arról is szó esett, hogy néha nehéz lehet, de hosszú távon segíthet nekünk jobban érezni magunkat.
Megtanultuk, hogy az elengedés nem csak a másiknak jó, hanem nekünk is, mert felszabadít a negatív érzésektől.
Reméljük, hogy az áprilisi foglalkozások hozzájárultak ahhoz, hogy a gyerekek megértőbbek és elnézőbbek legyenek egymással szemben.
A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük:
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai:
– „Haragomat kifújom..”
Majd beszélgető kör következett:
Megbeszéltük,hogy teljesen rendben van amikor mérgesek vagyunk valakire,de a harag rossz érzés,igyekeznünk kell legyőzni azt ami kiváltja belőlünk ezt az érzést.Több módszert is kipróbáltunk amellyel megnyugodhatnak,elcsendesedhetnek.(pl.Légző gyakorlat.)
Adj tovább egy ölelést,adj tovább egy pacsit játékot játszottunk. Minden gyerek érdeklődő volt ,jól esett nekik megbeszélni egymással az érzéseiket majd ezt követően egy baráti öleléssel vagy pacsival ajándékozták meg egymást a gyerekek.
A foglalkozást Bagdy Bella: Ölelésed ősi békém című dalával és közös tánccal zártuk.
Öröm volt látni a felszabadult,mosolygó gyermekarcokat.