Megjegyzés: erre az órára azért került sor, mert előző alkalommal BECS keretében egy munkatárs jelen volt. Az ő beszámolóját követően a közvetlen vezetőm megkért, hogy tartsak még egyet, amelyen jelen lehet. A neki küldött óravázlat, amellyel az események is megegyeznek, az alábbi.
————
Csoport: 7 alsó és felső tagozatos tanuló, 1., 3., 4., 6. és 7. osztályfokon; mindannyian tanulásban akadályozottak (köztük 2 ASD, 2 pszichés fejlődési zavar, 1 nem végleges diagnózis).
Feladat: interaktív és érzékletes módon analógiát találni a megbocsátás érzelmi mechanizmusára – metaforákkal.
Cél: a) lehetőség szerint megragadni a boldogság fogalmát és társas lényegét a tanulók értelmi szintjéhez képest; b) valamint felismertetni ebben a megbocsátás szerepét.
Fejlesztési terület: a szubjektív benső örömérzet proszociális megteremtése, növelése, fenntartása.
Módszer: frontális irányítású kooperatív tevékenység.
Eszközök: mindenkinek A4-es lap, kis cédula és ceruza, valamint TV-készülék USB csatlakozóval, zenelejátszásra alkalmas laptop és hangszóró, továbbá tenyérnyi kavicsok.
Helyszín és időtartam: elsőként a csoportszoba majd a tanulószoba, kb. 45 perc.
———–
1. ÓRAKEZDÉS, mozgásos relaxáció (5 p.): Lehetőleg spontán, saját kezdeményezésű, felszólítás nélküli reflexjáték, melyben az egyik tanuló derékmagasságban tart egy teniszlabdát rezzenéstelenül, s hirtelen elengedi, majd a társ függőlegesen utánanyúlva megkísérli elkapni. / „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” – legalább 20 ismétlés térdhajlítással. Vagy firkálás papírra: „Firka jobbra, firka balra…” / „Körbe-körbe karikára…” E négyből a hangulattól függően választva; kellemes, nyugtató hatású (kelta hárfa) zene kíséretében.
2. A TÉMA BEVEZETÉSE, tanári narráció (5 p.): Arról lesz ma szó, milyen érzés az, amikor valaki megharagszik ránk, mert valami rosszat tettünk ellene. Úgy mondjuk ezt, hogy vétkeztünk ellene. Mit érez ő? Mit érzel te? Van, amikor nem bocsát meg a másik, de van, amikor igen? Belegondoltatok abba, mit érez ilyenkor a másik fél? És mit érzünk mi ilyenkor?
3. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (A), egy rajzfilm a bocsánatkérésről (15 p.): Megtekintjük a Franklin és barátai c. rajzfilmsorozat 23. részét, melynek címe: Franklin bocsánatot kér. (Írta: Nicola Barton). A vágva 11 perces film arról szól, hogy Medve megmutatja Franklin-nek azt a hajózászlót, amit maga készített, és meglepetésnek szánt. Franklin biztosította Medvét arról, hogy megőrzi a titkot, de ennek ellenére hamarosan elmondta Rókának. Ez kitudódott. Medve nagyon szomorú és csalódott lett. Franklin kínos helyzetbe került. Szégyellte magát. Bocsánatot kért, és Medve szerencsére megbocsátott.
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA (B), megbeszélés, metafora felvetése (15 p.): Röviden összefoglaljuk Franklin történetét. Ki tudja megmondani, miért lett Medve szomorú és csalódott? Röviden összefoglaljuk a történetet. Képzeljük magunkat Frankin helyébe! Képzeljük csak el, mennyire szégyelljük magunkat! Ilyen vagy más helyzetben szégyellted már magad – szüleiddel vagy barátaiddal szemben? Megbocsátottak? Milyen érzés volt? Te kinek bocsátottál meg? Az milyen érzés volt? Hogy fogalmaznád meg? Most mindenki rajzol a lapjára egy nagy szívet, és rátesz egy nagy kavicsot. Ha valaki a csoporttársának valamiért megbocsátott, mondja meg neki, vegye el a kavicsát, és – finoman – ejtse le a padlóra – hogy nagy kő essen le a szívéről. Utána mindenki más is ejtse le a kavicsát.
5. AZ ÓRA LEZÁRÁSA, intelem és meditáció (5 p.): A megbocsátással tehát nagy kő esik le a szívünkről. De: egy poharat teszek az asztal szélére, s elmondom, hogy az emberi kapcsolatok törékenyek, nem minden seb forr be. Akiknek jók az emberi kapcsolatai, azok boldogabbak. Ne vigyük a kapcsolatot a szakadék szélére. A poharat se tegyük az asztal szélére. Az eltérő szociokulturális, pszichés és mentális állapotra tekintettel a formális meditáció mellőzése, afféle „nondirektív” meditáció gyanánt Kowalsky meg a Vega, Varázsszavak c. dala csendül fel a tévéből, és az mp4 formátum részeként fekete háttérben nagybetűs dalszöveg (lyrics) jelenik meg (https://www.youtube.com/watch?v=pvxVhRWKBjY). A „bocsánat” szó is kiemelten jelenik meg párszor.
Megbocsátás
Nem szerettem volna lufit szélnek ereszteni környezetvédelmi okok miatt, de az ötlet jó. Így azt papírgalacsinnal és papírrepülővel helyettesítettem.
1. Órakezdés
Relaxáció gyanánt a mostanában bevált „Firka jobbra, firka balra…”
2. Téma bevezetése
Tanári narráció arról, milyen is az, amikor valakit megbántunk, vagy valaki megbánt bennünket – vétkezünk valaki ellen, vagy vétkeznek ellenünk. Mi bocsátható meg, s mi nem? Milyen érzés a megbocsátani vagy bocsánatot nyerni?
3) A) A téma feldolgozása
Papírlapból repülőt hajtogattunk, a játék kedvéért – és indirekt eszközként. Aztán pedig mindenki ráírta neheztelése alanyának nevét egy másik papírra, hogy megbocsásson neki, s azt papírgalacsinná gyűrte. Voltak, akik több nevet is írtak, és ki is színezték, de volt olyan is, aki nem írt rá senkit sem.
3) B) Akinek volt kedve beszélni az érzéseiről, azzal beszélgettünk azokról. Majd kimentünk az udvarra (szeles idő volt) s szélirányba mindenki eldobta a maga galacsinját. Volt olyan, aki meg is tiporta. Ezeket magam szedtem össze, s mondtam, hogy bedobom a kukába. Nekik már nem kell hozzányulni, csak nézni.
———-
És ekkor jött a meglepetés: többen elkérték, kézbe vették a galacsint, és még nézegetve, nevetve „Pápá harag” búcsúszavakkal a konténerbe dobták. A boldogságóra eltalálta őket. Ezzel az a munkatársam is egyetértett, aki éppen a BECS keretében jelen volt az órán.
———–
4) Az óra lezárása
Elmondtam, hogy jó volt látni a megkönnyebbülésüket, megbocsátásra val hajlandóságukat. Ezután a régen várt zsinórlabda következett.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Megbocsátást nem csak ebben a hónapban gyakoroltuk. Ez nálunk folyamatos.
Szeretetgombócnak lenni csodálatos dolog, minden kisgyermek vágyott rá.
A Föld napja alkalmából mi is meggyújtottunk egy gyertyát, valamint Bella csodálatos dalát is megtanultuk. Hálás köszönetünk érte. ❤
Április hónap témája a megbocsátás gyakorlása volt. A téma feldolgozását relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd elmeséltem a „Tündéri bocsánat” című mesét. A mese kiváló lehetőséget biztosított arra, hogy a gyerekek megértsék mit jelent valakinek megbocsátani. A beszélgető-kör alkalmával mindenki elmondhatta, hogy megbántott-e már valakit, elfogadta-e valaki bocsánatkérését. Mit éreztek ekkor? Sok játékot játszottunk, melyek során gyakorolhatták a megbocsátást, melyek közül a „varázsszavak” játék volt a legnépszerűbb. Készítettünk szíveket, amiket mindenki tetszés szerint díszitett és a hónap dalának meghallgatása után egy társának adta. Nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy a varázsszavakat: kérem, köszönöm, ne haragudj, sajnálom… minél gyakrabban használják és az esetleges problémáikat ezek segítségével próbálják megoldani.
Ezzel az idézettel indult a boldogságóránk, melynek témája a megbocsátás volt:
“Elfogadni, szeretni, egymásra odafigyelni… a legszebb érzések, melyek csodássá teszik a lelkünket”.
A gyerekekkel közösen meghallgattuk Bagdi Bella zenéjét, ez jó alapot biztosított a beszélgetéshez.
A légy történetét felolvastam és közösen értelmeztük.
Beszélgettünk arról, hogy ők szoktat-e bocsánatot kérni? És ha igen miért?
Ezután egy szituációs játékot játszottunk, ahol párokban eljátszhatták azt, hogyha megbántanak, hogyan kell jól reagálni. Megtanultuk, hogy bárki hibázhat, de utána merjünk bocsánatot kérni.
Tudatosítottam bennük, hogy másoknak megbocsátani, ha megbántottak az nagyon jó dolog.
Készítettünk közösen egy nagy lapot, amit megtöltöttünk varázsszavakkal.
A varázs szavaink a következők voltak: szeretlek, bocsánat, sajnálom, elfogadás, bizalom, megértés, kedvesség, megbocsátás, jószándék, hála, ölelés, jó indulat, szép szavak.
Ezeket a varázsszavakat felírtuk egy szívecskére, szépen kidíszítettük. és felragasztottuk közösen.
Nagyon kellemesen telt ez a boldogságóra.