A Boldogságóra e havi témáját bevezetésként az ajánlott bábjáték bemutatásával kezdtem, mely nagyon tetszett a gyermekeknek. Beszélgetés keretében elemeztük a süni viselkedését, a barátai megbocsátását. Kértem, hogy mondjanak példákat arra, hogy őket mivel bántották már meg és hogyan tudtak megbocsátani és ez milyen érzést keltett bennük. Életkorukból adódóan a gyerekek egymás közötti konflitusát említették a legtöbben. Ezután a szőnyegen fekve, egymás kezét fogva végeztünk relaxációs gyakorlatot Bagdi Bella: Ho oponopono című dalára. Majd az érzelmek kifejezésével játszottunk, hogyan is tudjuk kifejezni mások felé az érzéseinket úgy, hogy nem szólalunk meg. Színeztünk megbocsátás jelét és oda adtuuk annak akinek „szüksége” volt rá, mert valaki esetleg megbántotta az oviban vagy otthon.
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséje után a gyerekek kaptak két tündér bábot és eljátszhatták a két testvér viselkedését, új történeteket is találhattak ki, és így gyakorolhatták a megbocsátás módját mindig más-más szavakkal.
Megbocsátás
A Boldogságóra e havi témáját bevezetésként az ajánlott bábjáték bemutatásával kezdtem, mely nagyon tetszett a gyermekeknek. Beszélgetés keretében elemeztük a süni viselkedését, a barátai megbocsátását. Kértem, hogy mondjanak példákat arra, hogy őket mivel bántották már meg és hogyan tudtak megbocsátani és ez milyen érzést keltett bennük. Életkorukból adódóan a gyerekek egymás közötti konflitusát említették a legtöbben. Ezután a szőnyegen fekve, egymás kezét fogva végeztünk relaxációs gyakorlatot Bagdi Bella: Ho oponopono című dalára. Majd az érzelmek kifejezésével játszottunk, hogyan is tudjuk kifejezni mások felé az érzéseinket úgy, hogy nem szólalunk meg. Színeztünk megbocsátás jelét és oda adtuuk annak akinek „szüksége” volt rá, mert valaki esetleg megbántotta az oviban vagy otthon.
Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című meséje után a gyerekek kaptak két tündér bábot és eljátszhatták a két testvér viselkedését, új történeteket is találhattak ki, és így gyakorolhatták a megbocsátás módját mindig más-más szavakkal.
Beszámoló
Boldogságóra 8. : A megbocsátás gyakorlása
Az óra időpontja: 2022. április
Résztvevők: 1. és 4. osztály
A megbocsátás témájával egész hónapban foglalkoztunk, hiszen gyerekek között gyakran előforduló konfliktus forrás egymás megbántása. Az elsősökkel a Bűnbánó elefánt című verses mesét olvastuk, s beszéltük meg. Tanulságként megfogalmaztuk, hogy a megbocsátás lehetőségével élve saját magunkkal is jót teszünk. Beszélgettünk arról, is hogyan tudjuk kifejezni, ha valakinek megbocsátunk.(Bocsánatkérés, apró gesztusok, kedvesség, rajz…) A picikkel elkészítettük a változó érzelmek fejecskéket. A rajzolás és a színezés közben a hónap dalát hallgattuk A problémával küzdő , szeretetre vágyó gyerekekkel szívesen játszottuk a szeretet gombócot. Sokan kérték az első és negyedik évfolyamon is a töltelék szerepét, s szívesen ölelték egymást körbe önzetlenül. A villámlazítást sokszor alkalmazták a gyerekek a hónap során, hiszen ha valaki megbántotta őket nem reagálták le tettlegesen , hanem a mérgük elszállta után bocsánatot tudtak kérni egymástól. A tanulók többször meditáltak is a hónap folyamán.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Beszélgetőkör: megszoktunk-e bocsátani? Miért jó ez nekünk és másoknak?
Relaxáció: a haragom kifújom… Mese: A bánatos medve.
Körben állva a Dal éneklése, párválasztás, ölelés.
Bocsánatvirág átadása. Anyáknapjára hangolódva: Mit csinál a kiskezem? …vers mondogatása, eljátszása. Édesanya mindig megbocsát.
Befejezés: a hónap dala szabadon választott mozgással.
Boldog Dóra – mint mindig – nagy örömmel érkezett meg a Napocska csoportba, mert végtelen nagy szeretettel fogadják a gyerekek. Nem maradhat el az ölelés sem, mindenkinek egyenként, egy-egy csak neki szóló üdvözléssel. S az élet, mint nagy „rendező”, „tálcán” kínált egy lehetőséget a téma bevezetésére. Az egyik kisfiú nagy szeretetével igen erősen szorította meg Boldog Dóra nyakát, el sem akarta engedni. Dóra szólt neki, tudja, hogy nem szándékosan, de fájdalmat okozott a szorítással. S ekkor, ez a kisfiú-aki már 3. éve Boldogórás- azt mondta bocsánat. Dóra így lehetőséget kapott megbocsátani, s azt mondani köszönöm, szeretlek. Csodálatosan sikerült így bevezetni a négy varâzsigét, melyet a nagycsoportosok már jól ismernek és gyakorolnak is. Eztán a Boldogságfaló szörny játékot játszottuk, melyben a szörny el akarja venni a gyerekektől a boldogságot azzal, hogy megérinti őket. Ezt úgy tudták megakadályozni, ha kimondták valamelyik varázsigét, mert akkor a szörnynek már nincs hatalma felettük. Nagyon izgalmas volt, sok nevetéssel. Eztán körbeállva átkaroltuk egymás vállát, így megalkottuk a megbocsátás jelét. S végül, mivel már az anyák napi készülődésben voltunk, az eltévedt kisverébről mesélt Dóra. Ez a kisveréb messze repült az anyukájától. Nagyon megijedt, hogy nem találja meg,ezért megfogadta, hogy bocsánatot kér tőle a meggondolatlansága miatt, csak újra rátaláljon. Természetesen egymásra találtak, s a madármama megbocsátott kismadarának. Ho’oponopono!
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
A megbocsátás a mi osztályunkban mindennapos téma. Nagyon gyakoriak az összetűzések, de szerencsére, amilyen gyorsan kialakul a konfliktus, olyan gyorsan megy a megbocsátás is. Sok verset, relaxációs gyakorlatot tanítottam a gyerekeknek, melyek segítségével könnyebb a békülés. A szeretetgombócot többször is megcsináltuk az osztályban, hisz sokan vágytak arra, hogy „töltelékek” lehessenek. Ahogyan a képen is látszik az öleléstől feltöltődött mindenki, s mosolyt csalt az arcokra.
A Csiga-biga csoportba járó gyermekek megalkották közösen a Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás „szimbólumát”. Fákkal körülölelt „Földünkön” megfogalmazták a megbocsátás szavait. Ezek a szavak, és ezeknek a szavaknak a jelentése igen nagy tartalommal bír. Ha rendszeresen és szívből jövően használjuk őket, tudunk egységet alkotni a Földön, békében, szeretetben sikerül együtt élnünk. A megbocsátás képessége fontos eleme a pozitív „beállítódásnak” és ez nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. A csoportokban erősítjük az egymásra figyelést, a szeretet, az empátiát, hiszen a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
A Katica csoportban a megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A gyerekekkel a már máskor is hallgatott dalra, játékos mozdulatokkal jártunk körbe. Később, gyertyát gyújtva és azt körbeülve beszélgettünk a megbocsátásról, arról, hogy volt-e már, hogy valakit megbántottak vagy pedig ők maguk bántottak-e már meg valakit. Ezt követően áttértünk arra, hogy megbocsátottak-e? Ha igen, akkor hogyan, ha nem akkor pedig miért?! Felsoroltuk, hogy mik azok a források, amelyek kellenek a megbocsátáshoz, valamint miért fontos hogy meg tudjunk bocsátani. A Föld napja alkalmából megfestettük a Földet, amely számunkra a szeretetet, az összetartozást, összetartást jelképezi. A gyerekek örömmel vettek részt a tevékenységekben.
A Csiga-biga csoportba járó gyermekek megalkották közösen a Föld napjához kapcsolódóan a Megbocsátás „szimbólumát”. Fákkal körülölelt „Földünkön” megfogalmazták a megbocsátás szavait. Ezek a szavak, és ezeknek a szavaknak a jelentése igen nagy tartalommal bír. Ha rendszeresen és szívből jövően használjuk őket, tudunk egységet alkotni a Földön, békében, szeretetben sikerül együtt élnünk. A megbocsátás képessége fontos eleme a pozitív „beállítódásnak” és ez nélkülözhetetlen a testi-lelki és szellemi harmóniához. A csoportokban erősítjük az egymásra figyelést, a szeretet, az empátiát, hiszen a boldogság egyik legfontosabb forrása a megbocsátás.
A Katica csoportban a megbocsátás téma feldolgozását Bagdi Bella énekével kezdtük meg. A gyerekekkel a már máskor is hallgatott dalra, játékos mozdulatokkal jártunk körbe. Később, gyertyát gyújtva és azt körbeülve beszélgettünk a megbocsátásról, arról, hogy volt-e már, hogy valakit megbántottak vagy pedig ők maguk bántottak-e már meg valakit. Ezt követően áttértünk arra, hogy megbocsátottak-e? Ha igen, akkor hogyan, ha nem akkor pedig miért?! Felsoroltuk, hogy mik azok a források, amelyek kellenek a megbocsátáshoz, valamint miért fontos hogy meg tudjunk bocsátani. A Föld napja alkalmából megfestettük a Földet, amely számunkra a szeretetet, az összetartozást, összetartást jelképezi. A gyerekek örömmel vettek részt a tevékenységekben.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Só-liszt gyurmából készítettünk a gyerekekkel medálokat, befestettük, díszítettük. Átadhatták egymásnak, ill. hazavihették a szüleiknek, testvérüknek, ha bocsánatot akartak tőlük kérni. Rajzoltunk vonatot is – „Milyen terhet viszel?” – a vagonokba beírhatták sérelmeiket és a hozzájuk kapcsolódó érzelmeiket, amit a kisvonat elvitt messzire…