Boldogóvoda-megbocsátás
Van egy nehezen kezelhető gyermekünk a csoportban, a társai nehezen fogadják el az ő másságát, ezért ez a téma különösen aktuális nálunk. Igyekszünk személyes példaadásunkkal, sok türelemmel, szeretettel, szociális készségfejlesztő játékokkal (Érzelemkapu, Add tovább.., Tükör) a gyermekek érzelmi intelligenciáját fejleszteni, hogy tudjanak egymásra figyelni, bocsánatot kérni, és megbocsátani. Sokat szoktunk beszélgetni az újrakezdésről, arról, hogy a hibát ki kell javítani (Ho’oponopono). Elmeséltük bábok segítségével a Bezzeg Andrea: Tündéri bocsánat című mesét, amely nagyon tetszett a csoportnak, utána sokat beszélgettünk a szeretetkapcsolatokról, boldogságról, megbocsátásról. Mivel nagycsoportosok, nagyon szépen fogalmazták meg érzéseiket, érzelmeiket. A „ sünis” bábjelenet nagyon tanulságos volt a BTMN-s gyermek számára is, kis segítséggel felismerte, hogy hasonlóan viselkedik, ő is, de a báb segítségével kijátszotta magából a feszültségeket. Kiszíneztünk a megbocsátás varázsszavait, valamint a megbocsátás jelét, amelyeket átadtak egymásnak.
Nagyon sok élménnyel, érzelemmel, tapasztalattal gazdagodtak a héten a gyermekek. Reméljük a sok játék és beszélgetés segítségével elültettük a gyermekekben a szeretetből fakadó megbocsátás csíráját, amely nagyon fontos ahhoz, hogy testi-lelki harmóniában, és boldog szeretetkapcsolatban élhessenek.
Megbocsátás
Nagyon sokféle élethelyzetre tudtak mondatokat írni a feladatban.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Április hónap témája a megbocsátás gyakorlása volt. A téma feldolgozását relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd a „Tündéri bocsánat” című mese kiváló lehetőséget biztosított arra, hogy a gyerekek megértsék mit jelent valakinek megbocsátani.
Beszélgetés alkalmával mindenki elmondhatta, hogy megbántott-e már valakit, elfogadta-e valaki bocsánatkérését. Megbeszéltük, hogy a varázsszavakat segítségével,-kérem, köszönöm, ne haragudj, sajnálom, bocsánat, véletlenül volt, nem akartalak bántani, kérlek,-próbálják meg megoldani az esetleges problémáikat.
A hónap dala hallgatása közben a munkafüzet feladatait használtuk segítségül.
Nagy lelkesedéssel készültek a festett kavicsok a megbocsátás reményében.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Amikor megláttam a havi aktuális témát, tudtam, hogy épp a megelőzés oldaláról fogom megközelíteni, és úgy feldolgozni a gyerekekkel. Az óvodás gyermekek között ez mindig aktuális, mindig vannak kisebb nagyobb konfliktusok, mindig van min összeveszni! 🙂
Mivel közelgett az anyák napja és javában benne voltunk az anyák napi játékok, ölbeli mondókák, versek elsajátításában, így eköré fűztem a boldogságórát. Hangolódásnak Bagdy Bella ajánlott dala szólt, majd párokat alakítottunk. Jó volt együtt – közösen játszani, jól esett a játék a testi-lelki-szellemi egészségüknek. Együtt minden könnyebb, ha haragudtak is a másikra, mert épp olyan párok alakultak, a játék hevében gyorsan elfelejtették. Volt kézmegcsípős, csiklandozós, mutogatós csupa mókás csoda. Előkerült a mozgásos játék után egy medve, melyből ki is találták, hogy a mese nem szólhat másról, mint a Bánatos medvéről, akivel újra mondókáztunk, énekeltünk.
A foglalkozást beszélgetés követte, majd levezetésképpen mindenki lerajzolta a számára kedves szereplőket a meséből, és a medvék sem bánatosra, hanem mosolygósra sikerültek!
Április hónapban tablóképet készítettünk. Az osztályfőnök a Megbocsátás volt, a tanulók pedig az egyéb szimbólumok, mint például: Enyhülés, kegyelem, Béke, Elengedés…stb.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást „Az én hangom” és a „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd a szokásos módon a hónap dalával folytattuk, amit már rendkívül várnak a gyermekek. Beszélgetést kezdeményeztem a megbocsátásról, a negatív érzelmekről, hogy sajnos előfordul velünk, hogy valakit megbántunk, esetleg bennünket bánt meg valaki. Bábok segítségével elmondtuk a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát, és kiszíneztük a hozzá kapcsolódó színezőt. Ezt követően, a gyermekek megsimogathatták a bábokat, és a bábok is megsimogatták a gyermekeket. A gyermekek elmondták a báboknak a témával kapcsolatos saját élményeiket. Beszélgettünk az emberek tulajdonságokról, majd jó tulajdonságokat neveztünk meg. Később a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó barátságáról bábjátékot kezdeményeztem, amit érdeklődéssel figyeltek a gyermekek, így megismerkedhettek a Süni negatív tulajdonságával. Nyomon követhették, hogy hogyan bántotta meg Süni a barátait, és azt, hogy hogyan bocsátottak meg neki. Zenehallgatás közben a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára tették a gyermekek a megbocsátás jelét.
A megbocsátás gyakorlása
A foglalkozást „Az én hangom” és a „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok” relaxációs gyakorlattal indítottuk, majd a szokásos módon a hónap dalával folytattuk, amit már rendkívül várnak a gyermekek. Beszélgetést kezdeményeztem a megbocsátásról, a negatív érzelmekről, hogy sajnos előfordul velünk, hogy valakit megbántunk, esetleg bennünket bánt meg valaki. Bábok segítségével elmondtuk a „Ha valakit megbántottál…” kezdetű mondókát, és kiszíneztük a hozzá kapcsolódó színezőt. Ezt követően, a gyermekek megsimogathatták a bábokat, és a bábok is megsimogatták a gyermekeket. A gyermekek elmondták a báboknak a témával kapcsolatos saját élményeiket. Beszélgettünk az emberek tulajdonságokról, majd jó tulajdonságokat neveztünk meg. Később a Süni, Mókus, Nyuszi, Mackó barátságáról bábjátékot kezdeményeztem, amit érdeklődéssel figyeltek a gyermekek, így megismerkedhettek a Süni negatív tulajdonságával. Nyomon követhették, hogy hogyan bántotta meg Süni a barátait, és azt, hogy hogyan bocsátottak meg neki. Zenehallgatás közben a Boldogság várának nyolcadik lépcsőfokára tették a gyermekek a megbocsátás jelét.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A gyerekek boldogságóra iránti lelkesedése töretlen.
Az áprilisi témánk a megbocsátás volt.
Egy beszélgetőkört indítottam, ahol megbeszéltük a személyes tapasztalatainkat a megbocsátással kapcsolatban. A gyerekek sokkal megbocsátóbbak, mint mi felnőttek. Ezt a témával kapcsolatos szituációs gyakorlatok, szerepjátékok végzése során tapasztaltam meg. A gyerekek kártyákat húztak, melyekre egy-egy szituáció volt írva. Azt kellett úgy eljátszaniuk, hogy utána az értékelés során meg kellett fogalmazniuk a játék során átélt érzéseiket, gondolataikat. A következtetéseket közösen vontuk le néhány kis gondolatébresztő vita után.
Majd Bagdy Emőke relaxációs gyakorlataival és a hónap dalának éneklésével zártuk az első foglalkozásunkat. A következő alakalommal A három csibe című mesét dolgoztuk fel csoportos, majd önálló feladatvégzéssel.
Az elmúlt hónap megküzdés fáját kiegészítettük azokkal a szívecskékkel, melyek a mások iráni megbocsátásainkat szimbolizálják. A hónap során még készítettünk bocsánatkérő kártyákat is, melyeket átadtak annak a személynek, akit valamikor megbántottak.
Végül mindenki átölelte egymást, hiszen ez a megbocsátás jele. A témafeldolgozást sikeresnek ítélem meg, mivel már egy negyedikes gyerek képes megérteni a megbocsátás fogalmát, valamint alkalmazni is a megszerzett ismereteket, ha szükségesnek ítéli meg.